Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 19:22:51
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door NS2408
Vandaag om 18:26:02
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
  

Auteur Topic: Tigerli gered van de sloop  (gelezen 4471 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Tigerli gered van de sloop
« Gepost op: 24 april 2014, 08:31:45 »
Ik heb enige tijd geleden een Liliput Tigerli op de kop getikt voor een ernstig laag bedrag omdat het kreng niet meer reed en de meeste details er afgevallen waren. Mijn bedoeling was het ding te verzagen om als 6500 basis te dienen, maar de vreemde constructie van twee geleidende chassishelften in combinatie met de verkeerde radstand hebben mij al snel anders doen besluiten. Bovendien is het onderstel ook niet voor een andere NS lok geschikt, dus richting lade ermee.
Maar ik kan nou eenmaal erg moeilijk dingen weggooien, vraag maar aan m'n vrouw... ;D En het is wel een lief lokkie, dus gisteren toch maar eens gekeken hoe de standaard klacht van brekende ashouders kan worden opgelost.

Het apparaat heeft 2 van elkaar geisoleerde helften met elk stroomafname via de assen. Die zijn daartoe als 2 helften met vierkante pennen in plastic bussen gestoken waarvan de middelste het aandrijftandwiel bevat, elk met als eigenschap dat ze door materiaalspanning splijten waardoor de wielen er afvallen. Niemand kan deze onderdelen nog leveren, dus dan maar zelf wat bedenken: De 2 helften van de aandrijfbus opschuren en met olba op elkaar lijmen (zonder het tandwiel te beschadigen) en dan krimpkous om de uiteinden. Het is plastic, dus voorzichtig met de soldeerboutpunt rondom de krimpkous steeds een stukje verwarmen tot het vastzit. Et voilá, een onmogelijk locje weer rijvaardig gemaakt.
Omdat de basis toch niet voor ombouw geschikt is de Tigerli kap maar opgeknapt: nieuwe verende korfbuffertjes, schroefhaakjes, een fris stoomfluitje maar dan van messing, een nieuwe krik op de voetplaat en nieuwe handrails op de cabine, want ook dat plastic valt uit elkaar. Deze zijn dus van messing.

Nu dit afdankertje mijn sympathie gewonnen heeft, ook maar smd-ledjes in de lantaarns geknutseld en de motor geisoleerd, dan kan er een decoder in. Hij mag blijven.

Misschien ooit eens een stukje Rotterdam bouwen, dan kan hij gaan rangeren waar hij thuishoort ;)

Nog te doen om hem kloppend te krijgen: correcte bogen over de lantaarns maken (het hekwerk had ik al verwijderd, dat heeft deze loc in NL nooit gehad), 2 zandkistpijpen voor de waterbakken plaatsen en de decoder aansluiten. Weer een goede daad gedaan.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2014, 10:02:12 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2014, 09:24:57 »
Kijk, dat vind ik nou mooi! Een slooplokje weer rijrijp maken.
Leuk om te lezen, Bessel!

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2014, 10:10:59 »
Interressant, deze oplossing! Ik heb namelijk ook zo'n ding liggen met dezelfde problemen. Alleen heb ik nog wel reserve onderdelen over voor het uiterlijk: stoomfluit enz. Ik ga knutselen! Kan ik je eventueel om hulp vragen als ik tegen problemen aanloop? Dit om te voorkomen dat ik het wiel weer opnieuw moet uitvinden, terwijl jij dat wiel al uitgevonden hebt. ;)
« Laatst bewerkt op: 24 april 2014, 10:36:29 door zuylen »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2014, 10:29:01 »
Dat mag altijd! Er staan vermoedelijk heel wat Tigerli's te verstoffen door dit probleem. Lastig is dat je moeilijk een alternatief kunt verzinnen door de vierkante bussen die de wielen goed gekwarterd moeten houden en die tevens de isolatie tussen linker- en rechterhelft zijn. Met goede secondelijm zijn de bussen wel op elkaar te plakken, alleen heb je wel extra versterking nodig, dat heb ik gedaan door stukjes krimpkous om de uiteinden te plaatsen. Je hebt er met draaien verder geen last van want de assen zijn gelagerd op de metalen delen die je erin steekt. Die zorgen tevens voor de stroomafname.
Verder moet je goed opletten dat je tandwiel op de middelste bus niet beschadigd of vol lijm loopt, en dat geldt ook vierkante uitsparingen. Anders krijg je je assen niet meer in elkaar.
Tot nu toe is deze methode succesvol en bovendien erg goedkoop. De enkele keer dat je nog asdelen kunt kopen is dat voor (te) veel geld en de kans is groot dat die hetzelfde probleem krijgen. Bovendien blijken dat meestal assensets voor de 1e generatie te zijn (met messing lagerbussen en op elke as een tandwiel), daar heb je niets aan.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2014, 10:41:42 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2014, 10:31:46 »
Nog een vraagje, olba, is dat een merk? En wat voor soort lijm is dat? CA? 2K?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2014, 10:48:27 »
Olba is industrie-kwaliteit secondelijm, ik denk cyanoacrylaat.
RETROBAHN A.G.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2014, 10:53:04 »
Oké, merci. Ik had het natuurlijk ook gewoon kunnen opzoeken  ;)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2014, 11:15:07 »
Hallo Bessel

Ik heb sinds een paar weken ook een Tigerli 2e hands overgenomen hier op de site.
Van deze lok zijn een aantal onderdelen kapot of ontbreken en dan moet je denken aan de buffers
beugels bij het opstap trapje etc.
Nu lees ik jouw topic waar ik erg blij mee ben maar heb direct de volgende vraag.
De buffers nieuwe verende korfbuffertjes, schroefhaakjes, een fris stoomfluitje etc dit zijn dingen waar ik zelf nog niet zo bekend mee zijn.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om aan te geven met eventueel bestel nummer waar ik deze verende korf- buffertjes, schroefhaakjes, een fris stoomfluitje en een nieuwe krik op de voetplaat zou kunnen bestellen via Internet.

Dan heb ik nog de volgende vraag, aan de onderkant op jouw foto zie ik bij de middelste as een aantal tandwielen etc.
Terwijl als ik bij mij aan de onderkant kijk zie ik bij elk wielstel een tandwiel


Ik heb nog niet de bescherm plaat weg gehaald dus weet niet hoe het van binnen eruit ziet maar het lijkt wel
anders dan bij jouw lok, is dit misschien een nieuwere versie.
Bedankt vast
gr,
Herwim Frank

 
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2014, 11:37:49 »
Deze dingen zijn niet meer verkrijgbaar bij Liliput-Bachmann. Je zou nog kunnen proberen een brief te schrijven naar de Duitse vestiging. Misschien liggen er in een la nog wat dingen. Dat was wel ooit eens bij mij het geval. Maar ik geef je weinig kans. Beter is om eens te gaan shoppen bij een kleinseriefabrikant als Phildie of Philotrain voor bv buffers of een fluit. Die kunnen alles nog steeds leveren. Maar dan moet je die onderdelen een beetje aanpassen. Echter ze zijn dan wel van metaal.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2014, 11:40:14 door zuylen »

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2014, 11:45:48 »
Hallo Hr.Zuylen

Ik weet niet of deze opmerkingen van u voor mijn vraag bedoeld waren ik ga ervan uit wel
dus vandaar even dit antwoord.
Ik begrijp dat deze onderdelen waar ik het over had niet meer origineel te verkrijgen zijn.
Het was ook niet mijn bedoeling deze origineel van Liliput-Bachmann te betrekken maar in het stuk van Bessel
geeft hij zelf aan deze nieuwe verende korfbuffertjes, schroefhaakjes, een fris stoomfluitje etc geplaatst te hebben
dus ga ik ervan uit dat Bessel ergens een zelfde soort onderdelen besteld heeft.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2014, 11:53:06 »
Een beetje rondstruinen op het internet en je vindt vanzelf wel wat: MK modelbouw, GM&S, Philotrain.
Losse buffers zijn overal verkrijgbaar, net als schroefkoppelingen. Oplettendheid voor wat betreft stuksprijs en verzendkosten samen is wel geboden.
Zelf maar weer eens mijn Tigerli onderhanden nemen. Ik krijg um maar niet aan de praat  :-\ :(

Groet,
Michel

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2014, 11:58:23 »
Ah, OK. Een misverstandje. ;) Uiteindelijk gaat 't erom dat het ding weer op een toonbare wijze inzetbaar is. Het apparaat moet zowel technisch als optisch weer in orde zijn. En hoe, dat is geen probleem. Of het nou met originele onderdelen is of niet.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2014, 12:00:17 door zuylen »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2014, 12:03:36 »
Beste Herwim,
Ik doe altijd een greep in mijn verzamelbak vol restdelen, waar alles in terecht komt wat ik ooit van beurzen heb meegenomen, van oude loc's heb afgesloopt of wat uit kitjes overblijft. Meestal is de herkomst dan erg onduidelijk en selecteer ik de onderdelen op (min of meer) kloppend uiterlijk.
De buffers weet ik wel, dat zijn Liliput "Länderbahn" buffers, artikelnr 2170. Dat is op beurzen wel te vinden, of anders via Ebay
http://www.ebay.de/itm/LILIPUT-2170-H0-Puffer-Federpuffer-Landerbahn-Epoche-I-III-/261443679255?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item3cdf41f417

Overigens, jouw Tigerli is er 1 van de eerste generatie, die is totaal anders opgebouwd met een massief frame, normale eenzijdig geisoleerde assen met op elke as een tandwiel en een motor zonder vliegwiel. Die rijdt weliswaar wat minder soepel dan de latere versie, maar heeft geen last van brekende asbussen.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #13 Gepost op: 24 april 2014, 12:07:00 »
Hallo Bessel

Bedankt voor je reactie, daar ben ik heel blij om.
Ga vandaag nog de buffertjes bestellen.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Tigerli gered van de sloop
« Reactie #14 Gepost op: 04 mei 2014, 08:24:05 »
Hallo Bessel

Ik heb nog de volgende vraag.
Ik heb geprobeerd voorzichtig de oude buffers eraf te trekken maar dan trek ik de hele bufferbalk doormidden
denk ik.
Ik zie bij mijn bovenbouw dat er 2 buffers los in de bufferbalk geplaatst zijn maar zitten muurvast en de
2 andere buffers zijn mee gegoten in de bufferbalk.
Kan je vertellen hoe jij die buffers vervangen hebt en dus de oude verwijdert vanuitgaande dat ze bij jouw lok
ook zo zitten zoals ik net beschreven heb.
Inderdaad zoals een aantal tips van mede hobbyisten al aangaven, de buffers verkrijgen is niet direct een probleem er zij een paar zaken die ik gevonden heb met dergelijke onderdelen.
Alleen de zaak waar je die dingen in de katalogus ziet (Weinert) levert deze artikelen dus niet aan particulieren
maar goed dat ter zijde.
Graag hoor ik van jou dus hoe jij de oude buffers verwijdert hebt.
bedankt.
gr,
Herwim Frank

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html