Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:45:12
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:17:14
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 00:03:24
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door sdz1976
30 August 2025, 23:57:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door meino
30 August 2025, 22:54:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
30 August 2025, 22:50:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door raymond erdtsieck
30 August 2025, 22:50:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
30 August 2025, 22:32:11
bruine roco 2400 + zwaailichten door Rob Ellerman
30 August 2025, 22:29:34
Swalbenburg, N modulebaan door Reinout van Rees
30 August 2025, 22:09:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 August 2025, 22:09:27
Da's Daz 2 door Huup
30 August 2025, 22:04:00
Lekstroom ledverlichting bij aarding op chassis door Herb73
30 August 2025, 22:03:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
30 August 2025, 21:58:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
30 August 2025, 21:56:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
30 August 2025, 21:42:54
Database software door MJ11
30 August 2025, 21:01:15
BNLS modules: de groeten uit Berkel door defender
30 August 2025, 20:51:31
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door defender
30 August 2025, 20:45:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
30 August 2025, 20:42:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 August 2025, 19:53:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
30 August 2025, 19:39:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
30 August 2025, 18:36:36
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
30 August 2025, 17:58:25
NS 6100 van GM&S door Gerke
30 August 2025, 17:38:57
NS-1000 in spoor-1 door Eelco Storm
30 August 2025, 17:30:54
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
30 August 2025, 16:13:45
Poelitrekker door W.Broere
30 August 2025, 15:46:40
Plaatdikte van een rangeerbaan door Kees-Jan
30 August 2025, 15:06:11

Auteur Topic: Verschillen kruiswissel, Engels wissel, Hosenträger  (gelezen 8392 keer)

dh3201

• Offline Offline
Re: Re: Wissels aanleggen over een moduleverbinding heen
« Reactie #15 Gepost op: 30 November 2016, 20:18:11 »
Vierwisselsmeteenkruisinginhetmidden  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 30 November 2016, 22:25:43 »
Bij een kruiswissel kun je de "rechtdoorgaande sporen" tegelijkertijd gebruiken. Bij een Engelsman kan dat wel, maar moet je daarna wel de hulpdiensten bellen en mogelijk een duur wissel herstellen.
In Zwolle is dat op 29 mei tweeduizend-zoveel gebeurd.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #17 Gepost op: 05 December 2016, 13:07:19 »
Ezelsbruggetje: Kruiswissel => Kruis met wissels
Dit is met een engelsman echt niet te doen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

VictorPM

• Offline Offline
Re: Verschillen kruiswissel, Engels wissel, Hosenträger
« Reactie #18 Gepost op: 05 December 2016, 20:05:43 »
OK nu het toch allemaal apart bij elkaar staat, wil ik er wel even op terug komen...
Mijn roep om de term kruiswissel uit te bannen was natuurlijk wat overdreven, en niet serieus bedoeld.
Maar in de 2 berichten ervoor op 30 november werd de Babylonische spraakverwarring wel zo compleet...

Ik heb Laurent's reactie een paar keer gelezen, maar volgens mij bedoelde hij waar hij schreef "kruiswissel", toch echt de Baeseler kruising. Alleen dan klopt de rest van zijn bericht - een Baeseler kruising en een normaal Engels wissel zijn schematisch hetzelfde en in het Duits allebei DKW, alleen de uitvoering is anders evenals de bediening.

Vervolgens reageert Paul op Laurent zijn post alsof Laurent ook echt "kruiswissel" bedoelde... en los daarvan zijn een kruiswissel en een Engels wissel in welke uitvoering dan ook, totaal niet met elkaar te vergelijken.
Bij een kruiswissel heb je 2 parallelle doorgaande sporen, die elkaar als de wissels op rechtuit staan geheel kunnen vermijden.
Bij een Engels wissel kunnen de 2 sporen elkaar nooit vermijden.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #19 Gepost op: 05 December 2016, 20:46:24 »
Als een hobbyist nog geen kruis trauma had,dan heb hij die nu wel.
Termen zullen op de diverse niveau's altijd anders zijn,maar met wat normaal/doorsnee niveau overleg zal vast wel duidelijk kunnen worden wat iemand bedoelt.
(vraag me echt wel is af waarom alles nou perseee tot op de laatste megabit moet worden ontleed/verduidelijkt  ::) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 05 December 2016, 20:49:44 »
(vraag me echt wel is af waarom alles nou perseee tot op de laatste megabit moet worden ontleed/verduidelijkt  ::) )
Omdat er bij de term kruiswissel vaak verwarring is. En daarom blijven we ons best doen om iedereen de juiste termen bij te brengen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #21 Gepost op: 07 December 2016, 00:40:39 »
OK nu het toch allemaal apart bij elkaar staat, wil ik er wel even op terug komen...
Mijn roep om de term kruiswissel uit te bannen was natuurlijk wat overdreven, en niet serieus bedoeld.
Maar in de 2 berichten ervoor op 30 november werd de Babylonische spraakverwarring wel zo compleet...

Ik heb Laurent's reactie een paar keer gelezen, maar volgens mij bedoelde hij waar hij schreef "kruiswissel", toch echt de Baeseler kruising. Alleen dan klopt de rest van zijn bericht - een Baeseler kruising en een normaal Engels wissel zijn schematisch hetzelfde en in het Duits allebei DKW, alleen de uitvoering is anders evenals de bediening.

Vervolgens reageert Paul op Laurent zijn post alsof Laurent ook echt "kruiswissel" bedoelde... en los daarvan zijn een kruiswissel en een Engels wissel in welke uitvoering dan ook, totaal niet met elkaar te vergelijken.
Bij een kruiswissel heb je 2 parallelle doorgaande sporen, die elkaar als de wissels op rechtuit staan geheel kunnen vermijden.
Bij een Engels wissel kunnen de 2 sporen elkaar nooit vermijden.
Eigenlijk doelde ik echt puur op de kruiswissel en Engelsman, Baeseler laat ik buiten beschouwing, die worden maar sporadisch toegepast (alhoewel ik ze wel gaaf vind). Schematisch gezien kan je beide sporen op dezelfde manier uittekenen, namelijk twee doorgaande sporen en twee kruisende sporen. Alleen zijn bij een kruiswissel de kruisende sporen gebogen en bij een Engelsman de doorgaande sporen gebogen, waardoor je daarop dus feitelijk af slaat. Zou je een Engelsman, of nog beter, een Baeseler, wat oprekken in de breedterichting, dan ontstaat er feitelijk gewoon een kruiswissel. Nog duidelijker kan je dat maken als je de wissels van een kruiswissel "contra" tekent en dus niet het afbuigende spoor laat kruisen, maar het rechtdoorgaande spoor laat kruisen. En dat met allevier de wissels.

Daarom zeg ik ook, puur schematisch gezien is het gewoon hetzelfde dingetje, alleen de buigingen liggen anders. En teken die laatste situatie eens en dan bij voorkeur alleen uit lijntjes die haaks op elkaar staan of schuin in een 45 graden (of veelvoud daarvan) hoek, zo simpel mogelijk, maar wel zo dat duidelijk is dat het een kruising met mogelijkheid tot spoorverandering is.

En nog een leuke: Hoe betitel je dit dan? Is Baeseler wel de juiste benaming? Zou dit niet Hosenträger genoemd moeten worden?

Snappie nu een beetje wat ik bedoel? ;D ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

trdl

• Offline Offline
Kruiswissel wordt in het duits DGV genoemd
« Reactie #22 Gepost op: 07 December 2016, 13:30:54 »
Alle,

duitstalige wisselbouwers duiden een kruiswissel (vier wissels en een kruising) aan met Doppelte Gleis Verbindung afkorting DGV. Een engels wissel duiden zij aan met Doppelte Kreuzungs Weiche (DKW).

Een nadeel van een kruiswissel is dat lichten en schiften het beste kan worden gedaan met twee stopmachines tegelijkertijd, die met elkaar communiceren.

Een nadeel van een engels wissel is dat de rijkanten veel onderbrekingen hebben. Daardoor is er minder comfort en meer slijtage. Op engelse wissels wordt vrijwel altijd een snelheidsbeperking opgelegd.

Daarom worden kruiswissels of engelse wissels alleen geprojecteerd als er het niet anders kan.
Zo'n situatie is er in het Amsterdamse metronet in de Oostlijn bij CS. Daar ligt een kruiswissel circa 1 op 12 en nog wel in een boog. Een kunstwerk, dat je kunt zien liggen als je op de kop van het perron staat.

Groet, Willem

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 07 December 2016, 14:55:48 »
Nog duidelijker kan je dat maken als je de wissels van een kruiswissel "contra" tekent en dus niet het afbuigende spoor laat kruisen, maar het rechtdoorgaande spoor laat kruisen. En dat met allevier de wissels.
Die tekening zou ik wel eens willen zien, want ik begrijp echt geen hout van wat je hiermee bedoelt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #24 Gepost op: 07 December 2016, 15:28:31 »
Ik wel. Dat niet de afbuigende sporen op de kruising aansluiten maar de rechte sporen van de 4 wissels.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 07 December 2016, 15:48:40 »
Aha, op die manier. Maar wat verandert dat? Het blijft nog steeds een kruiswissel.
In het grootbedrijf komt het ook wel voor dat een wissel in een kruiswissel andersom ligt, b.v. in Rotterdam CS, wissel 279A in spoor 8.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #26 Gepost op: 07 December 2016, 17:47:39 »
Klaas, wat Laurent wil zeggen is dat de basisgeometrie van de beide wisselsoorten eigenlijk gelijk is.
Alleen zit bij een "Engelsman" de boel veel korter bij elkaar dan bij een "Kruiswissel". Iets dat je ziet als je het aantal wisseltongen gaat tellen.

Verder een echte Babylonische spraakverwarring die er alleen maar erger op wordt wanneer je de terminologieën uit verschillende talen dor elkaar gaat gebruiken.
Heb nu eens een beetje taalfierheid en gebruik Nederlands (of Vlaams voor wie het aanbelangd) in plaats van alles te verduitsen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #27 Gepost op: 07 December 2016, 18:14:06 »
Een broekdrager, wie noemt een wissel nou zo? ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #28 Gepost op: 07 December 2016, 18:25:21 »
Een Duitser met een afzakkende broek...  ;D  ;)

Groetjes,
Bert

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 07 December 2016, 18:43:39 »
Maar wat Paul B. al eerder melde. Essentiële verschil tussen een kruiswissel en een Engelsman; bij de eerste kunnen twee treinen er tegelijk gebruik van maken, bij een Engelsman lukt dat niet zonder puinruimen.

En volgens mij is het aantal wisseltongen van beide constructies gelijk, namelijk acht.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2016, 18:45:37 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.