Bij een kruiswissel kun je de "rechtdoorgaande sporen" tegelijkertijd gebruiken. Bij een Engelsman kan dat wel, maar moet je daarna wel de hulpdiensten bellen en mogelijk een duur wissel herstellen.
(vraag me echt wel is af waarom alles nou perseee tot op de laatste megabit moet worden ontleed/verduidelijkt )
OK nu het toch allemaal apart bij elkaar staat, wil ik er wel even op terug komen...Mijn roep om de term kruiswissel uit te bannen was natuurlijk wat overdreven, en niet serieus bedoeld.Maar in de 2 berichten ervoor op 30 november werd de Babylonische spraakverwarring wel zo compleet...Ik heb Laurent's reactie een paar keer gelezen, maar volgens mij bedoelde hij waar hij schreef "kruiswissel", toch echt de Baeseler kruising. Alleen dan klopt de rest van zijn bericht - een Baeseler kruising en een normaal Engels wissel zijn schematisch hetzelfde en in het Duits allebei DKW, alleen de uitvoering is anders evenals de bediening.Vervolgens reageert Paul op Laurent zijn post alsof Laurent ook echt "kruiswissel" bedoelde... en los daarvan zijn een kruiswissel en een Engels wissel in welke uitvoering dan ook, totaal niet met elkaar te vergelijken.Bij een kruiswissel heb je 2 parallelle doorgaande sporen, die elkaar als de wissels op rechtuit staan geheel kunnen vermijden.Bij een Engels wissel kunnen de 2 sporen elkaar nooit vermijden.
Nog duidelijker kan je dat maken als je de wissels van een kruiswissel "contra" tekent en dus niet het afbuigende spoor laat kruisen, maar het rechtdoorgaande spoor laat kruisen. En dat met allevier de wissels.