Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 19:37:05
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
  

Auteur Topic: Artitec plan U, materieelbespreking  (gelezen 201936 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #165 Gepost op: 13 December 2016, 16:58:34 »
AC of DC ?

brutus

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #166 Gepost op: 13 December 2016, 18:49:18 »
Hoi,  De eerste test met de sound, inderdaad lijkt het of de binnenverlichting iets knippert soms.
Verder net als bij de DE 1 en 2  moet je met functieknop 1 de sluitlichten schakelen , dat is gedaan i.v.m tractie tijden. Maar  bij de DE2 etc. kon je via CV waardes dit veranderen naar gewoon zoals iedere fabrikant het doet, via F0  zowel voor als achter gelijk aan of uit. Hoop dat binnenkort de  CV waardes bekend worden.   Ander probleem : ik heb een sound en een gewone digitale, die gaan afwisselend op de baan bestuurd door koploper. Ik gebruik het zelfde adres ervoor. NU is het zo dat via F3 het geluid word aangestuurd met uitgebreide aansturing, dus als de trein gaat rijden etc. gaat geluid aan. Maar als je dan de gewone digitale erop zet word op dat moment de rangeergang ingeschakelt. IK zou dus  voor de digitale versie F3 moeten kunnen uitschakelen via de CV waardes. Weet iemand  hoe je die permanent kunt uitschakelen ?

Brutus

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6800
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #167 Gepost op: 13 December 2016, 19:05:06 »

IK zou dus  voor de digitale versie F3 moeten kunnen uitschakelen via de CV waardes. Weet iemand  hoe je die permanent kunt uitschakelen ?


CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV396 =   0
CV412 =   0

Gr, Ben.

brutus

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #168 Gepost op: 13 December 2016, 19:55:09 »
Dag ben,  Ga dat een deze dagen uit proberen. Neem aan dat dit de nieuwe waardes zijn die er in moeten.
Bedankt voor de snelle reactie,   (y)

Brutus

jurrie-burrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #169 Gepost op: 14 December 2016, 10:45:43 »
AC of DC ?

Hallo Chris

Ik beschik over een dc sound versie.
Ik kan vanavond wel even een filmpje plaatsen.

Groet jurgen

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #170 Gepost op: 14 December 2016, 11:24:50 »
Filmpje sound versies:

https://youtu.be/J0yWpqazRlo

P.S. Kan iemand even tegen Pijp Lines zeggen dat ze die achtergrondmuziek weg mogen laten  ;)

P.S. 2:  Op 5:55 min. oh wat mooi!  (y)
« Laatst bewerkt op: 14 December 2016, 11:35:14 door Rondje_HO »

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #171 Gepost op: 14 December 2016, 11:38:09 »
Geweldig filmpje, zij besteden heel veel aandacht aan de presentatie.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #172 Gepost op: 14 December 2016, 12:33:50 »
Zeg stelletje ontzettend luie cultuurbarbaren .......

Heeft iemand zich wel eens verdiept in hoe verlichting op een echt trienstel schakelt?
Jullie letten op zo veel details, maar bij de verlichting willen jullie het alleen maar makkelijk.

Ik vind kleurtint en lichtsterkte heel belangrijk, want dat valt altijd op.
Daarnaast vind ik natuurgetrouw kunnen schakelen heel belangrijk.
Of zelfs belangrijker nog, niet kunnen schakelen wat in het echt ook niet kan.

In beide cabines zitten naast elkaar 3 lichtschakelaars.
Links - omhoog linker frontsein - midden uit - omlaag linker sluitsein.
Midden - omhoog top frontsein - midden uit
Rechts - omhoog rechter frontsein - midden uit - omlaag rechter frontsein

Elke cabine schakelt zijn eigen verlichting.

Een trein komt met 3 frontseinen aan binnen rijden en stopt. De mcn klikt met 1 beweging alle 3 schakelaars naar de middenstand en de trein heeft even GEEN verlichting aan op de zijde. Dan trekt hij zijn middelvinger van de middelste schakelaar en klikt de twee buitenste schakelaars verder omlaag zodat beide sluitseinen gaan branden. De schakelaar kunnen los van elkaar geschakeld worden, maar in de regel gaat het omzetten zoals beschreven. Eerst de 2 buitenste doen en dan pas de middelste mag in geen geval. Dan toon je n.l. kortstondig gevaarsein. In de regel geen rood en geel regelijk aan, behalve bij bewust gevaarsein. Rangeerlicht kan elk gele frontsein in z'n eentje zijn.

Pas als de mcn in de andere cabine is aangekomen gebeurt daar qua schakelen het omgekeerde.

Dus zeker niet beide cabines met 1 druk op de knop om. Ook rangeerlicht wordt dus ook los van elkaar aan beide zijden apart geschakeld.


Prachtig stel verder.
Top Artitec.
Kom maar op met die DCC Sound 113 en 128.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk


Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #173 Gepost op: 14 December 2016, 12:43:08 »
Je bent niet de enige die weet hoe het werkt. Maar het is gewoon niet te doen om elke lamp apart te schakelen. Dan heb je 10 functies nodig om alleen de verlichting te schakelen...

Dus als jij een oplossing hebt, deel het met ons :)
Vriendelijke groet, Servé.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #174 Gepost op: 14 December 2016, 13:08:19 »
Ik heb net mijn 134 als DCC model zonder geluid opgehaald....

Ik kan alleen maar zeggen WOW... Het ziet er allemaal heel erg mooi uit...

Artitec bedankt..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #175 Gepost op: 14 December 2016, 13:38:21 »
Als de front- en sluitseinen wil schakelen zoals Michel aangeeft, dan moet je dus ook een schakelpaneel hebben met 2 keer 3 schakelaars. Dan kan je precies nadoen wat een echte mcn ook doet.
Alternatief is om het met 1 of 2 functies te doen. Dan zet je tussen de decoder en de lichten nog een stukje elektronica die de volgorde van de handelingen nabootst.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #176 Gepost op: 14 December 2016, 14:10:49 »
De mcn klikt met 1 beweging alle 3 schakelaars naar de middenstand en de trein heeft even GEEN verlichting aan op de zijde.
Van Front naar Sluitseinen omschakelen gaat in 1 vloeiende beweging.  ;) Dus de schakeling die de ATT Plan U heeft, is gewoon correct.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #177 Gepost op: 14 December 2016, 14:13:13 »
Het gaat mij voornamelijk om het luie schakelen.

Niet om elke lamp onder een eigen Functienummer. Dat kan ook niet, want dan kan je nooit 3 lampen gelijk uit doen en gelijk 2 aan.

Het gaat me vooral om apart schakelen van de 3 Frontlichten tegelijk, de 2 sluitlichten tegelijk, 1 los rangeerlicht, en dat per zijden los van elkaar. Dat kost geen extra decoder uitgangen, maar je kunt wel zo schakelen als in het echt te zien is.

Een trein staat tussen de tijd dat de mcn in de eerste cabine de verlichting naar Sluitlichten gezet heeft en in de tweede cabine naar Frontlichten, dus enige tijd met Sluitenlichten aan beide zijden aan.

En wisselen tussen Front en Sluitseinen is alles even uit.

Frontlichten naar Rangeerlicht kan d.m.v. in 1 keer 2 Frontlichten uit. Sluitlichten naar Rangeerlicht mag alleen d.m.v. eerst rood uit en dan 1 geel aan.

Ik maad dus vnl. bezwaar tegen sluitlichten op de zelfde functie button koppelen aan frontlichten en met simpelweg rijrichting wisselen hup de verlichting aab beide zijden in 1 keer om.

Aankomen rijden en stoppen. Frontlichten uit.
Aan die zijde Sluitlichten aan.
Enige tijd later aan andere zijde Sluitlichten uit.
Daarna aan die zijde Frontlichten aan.

Zo ziet het er in de praktijk uit.


Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #178 Gepost op: 14 December 2016, 14:15:35 »
Dat is met de Plan U prima mogelijk dus. Een standaard ESU geeft:
Citaat
F0: frontverlichting
F1: sluitverlichting achter
F2: sluitverlichting voor
F5: rangeerlicht
F6: binnenverlichting

Kun je dus alle handelingen (apart) doen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #179 Gepost op: 14 December 2016, 14:17:50 »
Ja de fase tussen de ene kleur uit en de andere kleur aan is erg kort.

Doe je het goed en mooi, programmer je ook nog een hele lichte fade in/fade out voor de lampen.
Zoals ook bij lampenseinen goed te zien is (al gebben die het veel duidelijker).
Bij LED heb je dat effect niet.
Het is maar heel kort maar wel waarneembaar.
Zeker als je zonder en met dat effect naast elkaar ziet.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk