Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Noud
Vandaag om 18:00:46
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 17:22:47
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Artitec plan U, materieelbespreking  (gelezen 189299 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #165 Gepost op: 13 December 2016, 16:58:34 »
AC of DC ?

brutus

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #166 Gepost op: 13 December 2016, 18:49:18 »
Hoi,  De eerste test met de sound, inderdaad lijkt het of de binnenverlichting iets knippert soms.
Verder net als bij de DE 1 en 2  moet je met functieknop 1 de sluitlichten schakelen , dat is gedaan i.v.m tractie tijden. Maar  bij de DE2 etc. kon je via CV waardes dit veranderen naar gewoon zoals iedere fabrikant het doet, via F0  zowel voor als achter gelijk aan of uit. Hoop dat binnenkort de  CV waardes bekend worden.   Ander probleem : ik heb een sound en een gewone digitale, die gaan afwisselend op de baan bestuurd door koploper. Ik gebruik het zelfde adres ervoor. NU is het zo dat via F3 het geluid word aangestuurd met uitgebreide aansturing, dus als de trein gaat rijden etc. gaat geluid aan. Maar als je dan de gewone digitale erop zet word op dat moment de rangeergang ingeschakelt. IK zou dus  voor de digitale versie F3 moeten kunnen uitschakelen via de CV waardes. Weet iemand  hoe je die permanent kunt uitschakelen ?

Brutus

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6668
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #167 Gepost op: 13 December 2016, 19:05:06 »

IK zou dus  voor de digitale versie F3 moeten kunnen uitschakelen via de CV waardes. Weet iemand  hoe je die permanent kunt uitschakelen ?


CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV396 =   0
CV412 =   0

Gr, Ben.

brutus

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #168 Gepost op: 13 December 2016, 19:55:09 »
Dag ben,  Ga dat een deze dagen uit proberen. Neem aan dat dit de nieuwe waardes zijn die er in moeten.
Bedankt voor de snelle reactie,   (y)

Brutus

jurrie-burrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #169 Gepost op: 14 December 2016, 10:45:43 »
AC of DC ?

Hallo Chris

Ik beschik over een dc sound versie.
Ik kan vanavond wel even een filmpje plaatsen.

Groet jurgen

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #170 Gepost op: 14 December 2016, 11:24:50 »
Filmpje sound versies:

https://youtu.be/J0yWpqazRlo

P.S. Kan iemand even tegen Pijp Lines zeggen dat ze die achtergrondmuziek weg mogen laten  ;)

P.S. 2:  Op 5:55 min. oh wat mooi!  (y)
« Laatst bewerkt op: 14 December 2016, 11:35:14 door Rondje_HO »

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #171 Gepost op: 14 December 2016, 11:38:09 »
Geweldig filmpje, zij besteden heel veel aandacht aan de presentatie.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #172 Gepost op: 14 December 2016, 12:33:50 »
Zeg stelletje ontzettend luie cultuurbarbaren .......

Heeft iemand zich wel eens verdiept in hoe verlichting op een echt trienstel schakelt?
Jullie letten op zo veel details, maar bij de verlichting willen jullie het alleen maar makkelijk.

Ik vind kleurtint en lichtsterkte heel belangrijk, want dat valt altijd op.
Daarnaast vind ik natuurgetrouw kunnen schakelen heel belangrijk.
Of zelfs belangrijker nog, niet kunnen schakelen wat in het echt ook niet kan.

In beide cabines zitten naast elkaar 3 lichtschakelaars.
Links - omhoog linker frontsein - midden uit - omlaag linker sluitsein.
Midden - omhoog top frontsein - midden uit
Rechts - omhoog rechter frontsein - midden uit - omlaag rechter frontsein

Elke cabine schakelt zijn eigen verlichting.

Een trein komt met 3 frontseinen aan binnen rijden en stopt. De mcn klikt met 1 beweging alle 3 schakelaars naar de middenstand en de trein heeft even GEEN verlichting aan op de zijde. Dan trekt hij zijn middelvinger van de middelste schakelaar en klikt de twee buitenste schakelaars verder omlaag zodat beide sluitseinen gaan branden. De schakelaar kunnen los van elkaar geschakeld worden, maar in de regel gaat het omzetten zoals beschreven. Eerst de 2 buitenste doen en dan pas de middelste mag in geen geval. Dan toon je n.l. kortstondig gevaarsein. In de regel geen rood en geel regelijk aan, behalve bij bewust gevaarsein. Rangeerlicht kan elk gele frontsein in z'n eentje zijn.

Pas als de mcn in de andere cabine is aangekomen gebeurt daar qua schakelen het omgekeerde.

Dus zeker niet beide cabines met 1 druk op de knop om. Ook rangeerlicht wordt dus ook los van elkaar aan beide zijden apart geschakeld.


Prachtig stel verder.
Top Artitec.
Kom maar op met die DCC Sound 113 en 128.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk


Servé

  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #173 Gepost op: 14 December 2016, 12:43:08 »
Je bent niet de enige die weet hoe het werkt. Maar het is gewoon niet te doen om elke lamp apart te schakelen. Dan heb je 10 functies nodig om alleen de verlichting te schakelen...

Dus als jij een oplossing hebt, deel het met ons :)
Vriendelijke groet, Servé.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #174 Gepost op: 14 December 2016, 13:08:19 »
Ik heb net mijn 134 als DCC model zonder geluid opgehaald....

Ik kan alleen maar zeggen WOW... Het ziet er allemaal heel erg mooi uit...

Artitec bedankt..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #175 Gepost op: 14 December 2016, 13:38:21 »
Als de front- en sluitseinen wil schakelen zoals Michel aangeeft, dan moet je dus ook een schakelpaneel hebben met 2 keer 3 schakelaars. Dan kan je precies nadoen wat een echte mcn ook doet.
Alternatief is om het met 1 of 2 functies te doen. Dan zet je tussen de decoder en de lichten nog een stukje elektronica die de volgorde van de handelingen nabootst.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #176 Gepost op: 14 December 2016, 14:10:49 »
De mcn klikt met 1 beweging alle 3 schakelaars naar de middenstand en de trein heeft even GEEN verlichting aan op de zijde.
Van Front naar Sluitseinen omschakelen gaat in 1 vloeiende beweging.  ;) Dus de schakeling die de ATT Plan U heeft, is gewoon correct.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #177 Gepost op: 14 December 2016, 14:13:13 »
Het gaat mij voornamelijk om het luie schakelen.

Niet om elke lamp onder een eigen Functienummer. Dat kan ook niet, want dan kan je nooit 3 lampen gelijk uit doen en gelijk 2 aan.

Het gaat me vooral om apart schakelen van de 3 Frontlichten tegelijk, de 2 sluitlichten tegelijk, 1 los rangeerlicht, en dat per zijden los van elkaar. Dat kost geen extra decoder uitgangen, maar je kunt wel zo schakelen als in het echt te zien is.

Een trein staat tussen de tijd dat de mcn in de eerste cabine de verlichting naar Sluitlichten gezet heeft en in de tweede cabine naar Frontlichten, dus enige tijd met Sluitenlichten aan beide zijden aan.

En wisselen tussen Front en Sluitseinen is alles even uit.

Frontlichten naar Rangeerlicht kan d.m.v. in 1 keer 2 Frontlichten uit. Sluitlichten naar Rangeerlicht mag alleen d.m.v. eerst rood uit en dan 1 geel aan.

Ik maad dus vnl. bezwaar tegen sluitlichten op de zelfde functie button koppelen aan frontlichten en met simpelweg rijrichting wisselen hup de verlichting aab beide zijden in 1 keer om.

Aankomen rijden en stoppen. Frontlichten uit.
Aan die zijde Sluitlichten aan.
Enige tijd later aan andere zijde Sluitlichten uit.
Daarna aan die zijde Frontlichten aan.

Zo ziet het er in de praktijk uit.


Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #178 Gepost op: 14 December 2016, 14:15:35 »
Dat is met de Plan U prima mogelijk dus. Een standaard ESU geeft:
Citaat
F0: frontverlichting
F1: sluitverlichting achter
F2: sluitverlichting voor
F5: rangeerlicht
F6: binnenverlichting

Kun je dus alle handelingen (apart) doen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #179 Gepost op: 14 December 2016, 14:17:50 »
Ja de fase tussen de ene kleur uit en de andere kleur aan is erg kort.

Doe je het goed en mooi, programmer je ook nog een hele lichte fade in/fade out voor de lampen.
Zoals ook bij lampenseinen goed te zien is (al gebben die het veel duidelijker).
Bij LED heb je dat effect niet.
Het is maar heel kort maar wel waarneembaar.
Zeker als je zonder en met dat effect naast elkaar ziet.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk