Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:53:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 22:36:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
  

Auteur Topic: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?  (gelezen 10573 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #15 Gepost op: 23 November 2016, 14:22:09 »
Het bovenste plaatje werkt zoals Erwin het bedoelt, denk ik. Wel is er dan geen puntstukpolarisatie meer.

Zoals Timo beschrijft kan ook. Je krijgt dan een spoor waar de trein kan rijden. En een spoor waar de beide railstaven dezelfde polariteit hebben en er dus niks rijdt. Probleem is wel dat op de plek waar het geïsoleerde stuk ophoudt, er een kortsluitsituatie ontstaat als een trein de isolatie overbrugt. Bij een doodlopend spoor speelt dat niet, maar bij een doorgaand spoor wel.

Als je een wissel hebt met puntstuk polarisatie en je kan daar een draadje aan maken kan je dan gebruiken om de achterliggende sporen denkend te maken. Simpelweg isoleer de staven in het verlengde van het puntstuk en verbind deze beide met het puntstuk.


Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #16 Gepost op: 23 November 2016, 14:39:56 »
@Henk, dat is waar. Daar had ik nog niet over nagedacht omdat ik automatisch aan opstelsporen dacht hierbij. En zoals je dan aan geeft heb je dat probleem niet. Boel eenrichting maken dan maar?  ;D

En inderdaad, schakelaars geeft je wat meer flexibiliteit, zeker bij rangeren.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17949
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #17 Gepost op: 23 November 2016, 14:43:48 »
Vreemd - iemand anders zegt "Ja" met uitleg, nml. polarisatie van het puntstuk heeft tevens het gewenst effect op het achterliggend rail segment.

En zie:

Waar staat die uitleg dan? Het puntstuk is elektrisch helemaal niet verbonden met de rails erachter.
Met draden en isolaties op de juiste plaats kan alles, maar zo zou ik je vraag ook niet intepreteren.

Vandaar mijn zeer kort antwoord :) De puntstukken zijn bij RL aanstuurbaar, wil je zelfdenkend (ofwel de rijstraat geschakeld hebben) moet je andere dingen verzinnen. Maar daarvoor zijn al diverse opties gegeven.

Succes ;)

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #18 Gepost op: 23 November 2016, 15:25:10 »
Wat 72sonnet in zijn eerste plaatje beschrijft klopt.
Je kunt deze wissel of polariseren, of zelfdenkend maken. beiden samen in één gaat niet.
Ik ga het draadje weer volgen als er wat meer tijd is.

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE
 (Er zijn Roco onderdelen binnen gekomen) ;)

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #19 Gepost op: 24 November 2016, 12:25:41 »
Beide gaat lukken, denk ik.

Uitgaande van het plaatje van 72sonett: op het recht doorgaand stuk spoor alleen de blauwe rail isoleren. In de rechtdoor stand wordt het Puntstuk via de  aansluiting op de wisselaandrijving, zoals gewenst, geaard. Op dezelfde aansluiting het blauwe geisoleerde stuk aansluiten, de loc rijd.

Afbuigend.
Alleen het rode stuk isoleren. Het puntstuk wordt gevoed vanaf de wisselaandrijving; op dezelfde aansluiting dus ook
het rode geisoleerde stuk aansluiten, de loc rijdt. Uiteraard staat het rechtdoor stuk stil; geen aarding.

Gaat dit werken? Kan zelf nog niet testen, heb nog geen rails.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #20 Gepost op: 24 November 2016, 12:36:21 »
Wat bedoel je met geaard en aarding? Op een modelspoorweg is helemaal geen sprake van aarding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #21 Gepost op: 24 November 2016, 13:04:12 »
O sorry, met aarding (bij gelijkstroom, Roco, Fleischmann etc.) bedoel ik aansluiten op de " - " (minus) pool.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #22 Gepost op: 24 November 2016, 20:10:58 »
Citaat
Beide gaat lukken, denk ik.
Geef eens een schema?

Het is eigenlijk ook geen - (minus) maar 0 (nul), het is geen negatieve spanning.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #23 Gepost op: 24 November 2016, 20:37:09 »
Het is eigenlijk ook geen - (minus) maar 0 (nul), het is geen negatieve spanning.
Het is maar hoe je het bekijkt. Het is bij veel mensen een soort automatisme om de minkant als de nul te beschouwen. Maar je kan net zo goed de pluskant als nul aanmerken, en dan is de andere kant dus de min.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #24 Gepost op: 24 November 2016, 20:58:14 »
De "laagste spanning" kant?  Of toch de "niet-plus" pool...  Maar van polen heb je er eigenlijk maar 2: de Noordpool en de Zuidpool. Waarom staan er eigenlijk op accu's etc. dan geen ronde cirkeltje's  (ik bedoel NULLEN (0))  maar toch een  " - ".

Help - ik weet het niet meer!!! 

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #25 Gepost op: 24 November 2016, 21:04:54 »
Citaat van: Klaas Zondervan
Het is maar hoe je het bekijkt.
Dat klopt, maar dan is het ook echt een negatieve spanning t.o.v. de 0 (nul).
Je kunt de boel ook aansturen met positieve en negatieve spanning t.o.v. een nul. Als je de linker rail dan nul noemt, kun je op de rechter rail een positieve of negatieve spanning zetten, de trein rijdt dan vooruit resp. achteruit, zie b.v.  "Permaloog" van Klaas Z.

Ook Faller AMS werkt met positieve en negatieve spanning en een nul, zo kun je met twee auto's onafhankelijk op dezelfde rijstrook rijden. In de auto zit een diode in serie met de motor en de statormagneten zitten zodanig dat een auto alleen op het positieve of negatieve (sinus)deel vooruit rijdt, er zijn dus 'positieve' en 'negatieve' auto's, het verschil is te zien aan de kleur van de geleidestift.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2016, 12:55:46 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #26 Gepost op: 24 November 2016, 21:11:07 »
Citaat van: CupraBandit
...  Maar van polen heb je er eigenlijk maar 2: de Noordpool en de Zuidpool.
Ik heb in een project ook wel eens samengewerkt met een Westpool, kwam uit de buurt van Szczecin/Stettin...
« Laatst bewerkt op: 24 November 2016, 21:23:46 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #27 Gepost op: 24 November 2016, 21:57:26 »
sh*t, was ik even vergeten!!   :-X :-X

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #28 Gepost op: 24 November 2016, 21:58:52 »
He, woorden worden automatisch veranderd in ****   en het was niet eens een scheldwoord!

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #29 Gepost op: 24 November 2016, 21:59:59 »
Back on topic - probeer morgen even een schema te tekenen.