Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Duikeend
Vandaag om 00:03:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?  (gelezen 10796 keer)

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Gepost op: 22 November 2016, 18:55:54 »
Hoi.

Een typische herintreder vraag (heb ondanks een zoekactie geen antwoord kunnen vinden...)

Lang geleden had ik op m'n modelbaan rails van Fleischmann (die koperen uitvoeringen). Ik herinner me nog dat je de wissels zo kon aansluiten, dat alleen het stuk rail in de rijrichting van rijstroom werd voorzien.
Vraag - is dit ook mogelijk bij de huidige wissels van Roco Line? Ik wil trouwens analoog gaan rijden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18143
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2016, 19:02:55 »
Nee :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2016, 22:47:26 »
Vreemd - iemand anders zegt "Ja" met uitleg, nml. polarisatie van het puntstuk heeft tevens het gewenst effect op het achterliggend rail segment.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2016, 22:54:43 »
Waar staat die uitleg dan? Het puntstuk is elektrisch helemaal niet verbonden met de rails erachter.
Met draden en isolaties op de juiste plaats kan alles, maar zo zou ik je vraag ook niet intepreteren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2016, 00:23:32 »
Waar staat die uitleg dan? Het puntstuk is elektrisch helemaal niet verbonden met de rails erachter.
Met draden en isolaties op de juiste plaats kan alles, maar zo zou ik je vraag ook niet intepreteren.

Kreeg een PM, uitleg http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren

Sporen zijn duidelijk schakelbaar.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2016, 01:12:07 »
Citaat van: CupraBandit
...Sporen zijn duidelijk schakelbaar.
Nee, niet de sporen maar alleen het puntstuk. Dit is niet wat de TS bedoelt, bij die Fleischmannwissels haal je een metalen draadklemmetje weg waardoor alleen het spoor waar de wissel heen wijst spanning krijgt en daarmee 'zelfdenkend' wordt.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 10:31:24 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2016, 05:50:03 »
Ja, in de wisselaandrijving zit een omschakelaartje. Dat schakelaartje kan ervoor zorgen dat het puntstuk, afhankelijk van de wisselstand, de juiste stroom krijgt. Daar heeft Roco het schakelaartje ook voor bedoeld en zo staat het in de encyclopedie getekend.

In plaats daarvan kan je het omschakelaartje gebruiken om één spoor (niet twee), afhankelijk van de wisselstand, al of niet van stroom te voorzien. Maar dat staat daar niet getekend. Het is ook niet erg gebruikelijk.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 06:05:56 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2016, 08:16:36 »
Op de meeste ondervloer wiselaandrijvingen zitten wel wat contacten waarmee je het stroomloos maken van de sporen kunt regelen.

De omschakeling van het puntstuk zou ik er niet aan opofferen.


In de Flm wissels deed je dat met de 4 contacten op de bovengrondse wisselaandrijving zelf.
Het zag er niet uit, maar wel lekker retro...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2016, 10:49:28 »
Wat is dan de meest eenvoudige methode om opstelsporen etc. stroomloos te maken? Een isolerende rail verbinding (vast de verkeerde naam   ??? ) met een draadverbinding via een schakelaartje o.i.d.?

Fleischmann Profi wissels zijn nog steeds "denkend" na een kleine aanpassing. Toch maar gaan voor Fleisschmann is echter denk ik ook geen optie, de wisselaandrijvingen zijn momenteel niet eens leverbaar, evenals b.v.  3-weg wissels. Lijkt mij een slecht signaal voor de toekomst; Fl. gaat zich waarschijnlijk concentreren op spoor N, Roco op H0.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2016, 11:04:12 »
Hoi CupraBandit,

Ik zie net dat je overweegt om Fleischmann wissels te gebruiken, dat kan ik als verstokte Fleischmann fan wel waarderen.
Op de site "Fleischmann HO.nl" kun je veel info van alle Fleischmann producten downloaden. Neem b.v. de instructie van de wissels. Ik heb van de modelgleiss even de werking van de brugdraadjes ingekleurd, maar de handleiding die je ook op die site kunt vinden is duidelijk, al wel vaak auf Deutsch.
Of modelgleiss of profigleiss, 't is gelijk in werking.

Ik ken de Roco wissels niet, maar als je er toch voor kiest, kun je de werking van Flm toch kopieren?
Succes ermee.


Hier het ingekleurde plaatje:

Tschuss Genossen

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2016, 11:15:31 »
Als je een wissel hebt met puntstuk polarisatie en je kan daar een draadje aan maken kan je da gebruiken om de achterliggende sporen denkend te maken. Simpelweg isoleer de staven in het verlengde van het puntstuk en verbind deze beide met het puntstuk.

Maar goed, zelf nooit een fan geweest van zelfdenkende wissels. Altijd problemen met het contact en verplicht de wissel schakelen om een stukje te kunnen rijden. Dus ik gaf inderdaad de voorkeur aan gewoon een schakelaartje per spoor. En eigenlijk kwam de echte oplossing voor mij met digitaal.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2016, 12:42:32 »
Wat is dan de meest eenvoudige methode om opstelsporen etc. stroomloos te maken? Een isolerende rail verbinding (vast de verkeerde naam   ??? ) met een draadverbinding via een schakelaartje o.i.d.?

Precies. Veel mensen maken een schakeltableau met daarop de drukschakelaars voor de wissels en aan-uit schakelaars voor verschillende sporen. Is ook wel zo flexibel. Soms wil je toch op een spoor rangeren als het wissel de andere kant opstaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2016, 13:38:58 »
Iedereen bedankt voor het meedenken!

@ Hans - er is zeker niets mis met Fleischmann, ik heb 3 weken geleden nog een grote Fl. draaischijf (310 mm.) gekocht omdat ie (volgens de Website) binnenkort niet meer leverbaar is. Dat is ook een beetje m'n zorgpunt - weet iemand iets over de toekomst van Fleischmann?  Het huidige H0 assortiment is minimaal. Bestaat FL. H0 volgend jaar nog? Of wordt het FL. alleen nog spoor N en Roco vooral H0?

@ Timo - lijkt mij op dit moment de mooiste oplossing, de uitgangen op de elek. bediening aansluiten op het puntstuk en het overeenkomstig (geisoleerd) opstel spoor.

Ik ga er eens rustig over nadenken (en zal het sporenplan dat ik in gedachte heb posten in het daarvoor bedoeld Topic).

Groeten.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2016, 13:56:35 »
Hallo,

Degene die vroeg om zelfdenkende wissels is een analoog rijder (net als ik)
En ik rij al vanaf mijn jeugd met het systeem: zelfdenkende wissels. IDEAAL!
Heb de Fleischmann wissels in de jaren 70 afgeschaft in verband met de veel te grote kunststof hartstukken.
Sindsdien rij ik met de Roco 2,5mm rail en dat bevalt prima!
Nu heb ik hier nog een gebruikte wissel Roco Line liggen en heb het zojuist toch even getest en het werkt. ( er was even twijfel ;)

Om de wissel zelfdenkend te maken gebruik je de drie open busjes van de elektrische aandrijving die bij de bedrading zit.
Volgens ROCO worden die gebruikt voor de polarisatie.
Deze busjes gebruik je nu voor zelfdenkend.
De draad van het middelste busje gaat naar de stroom voerende rail (naar keuze rechts of links)
De linker en rechter busje word gebruikt om de bedrading van de onderbroken sporen aan te sluiten.
Bij mijn test was ik vier geïsoleerde raillassen nodig


Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2016, 14:03:49 »
Zoiets;



Citaat
Wat is dan de meest eenvoudige methode om opstelsporen etc. stroomloos te maken?
Dat heb ik zo gedaan, met een draaischakelaar;



« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 14:16:49 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH