Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?  (gelezen 10549 keer)

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Gepost op: 22 November 2016, 18:55:54 »
Hoi.

Een typische herintreder vraag (heb ondanks een zoekactie geen antwoord kunnen vinden...)

Lang geleden had ik op m'n modelbaan rails van Fleischmann (die koperen uitvoeringen). Ik herinner me nog dat je de wissels zo kon aansluiten, dat alleen het stuk rail in de rijrichting van rijstroom werd voorzien.
Vraag - is dit ook mogelijk bij de huidige wissels van Roco Line? Ik wil trouwens analoog gaan rijden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17945
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2016, 19:02:55 »
Nee :)

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2016, 22:47:26 »
Vreemd - iemand anders zegt "Ja" met uitleg, nml. polarisatie van het puntstuk heeft tevens het gewenst effect op het achterliggend rail segment.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2016, 22:54:43 »
Waar staat die uitleg dan? Het puntstuk is elektrisch helemaal niet verbonden met de rails erachter.
Met draden en isolaties op de juiste plaats kan alles, maar zo zou ik je vraag ook niet intepreteren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2016, 00:23:32 »
Waar staat die uitleg dan? Het puntstuk is elektrisch helemaal niet verbonden met de rails erachter.
Met draden en isolaties op de juiste plaats kan alles, maar zo zou ik je vraag ook niet intepreteren.

Kreeg een PM, uitleg http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren

Sporen zijn duidelijk schakelbaar.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2016, 01:12:07 »
Citaat van: CupraBandit
...Sporen zijn duidelijk schakelbaar.
Nee, niet de sporen maar alleen het puntstuk. Dit is niet wat de TS bedoelt, bij die Fleischmannwissels haal je een metalen draadklemmetje weg waardoor alleen het spoor waar de wissel heen wijst spanning krijgt en daarmee 'zelfdenkend' wordt.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 10:31:24 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2016, 05:50:03 »
Ja, in de wisselaandrijving zit een omschakelaartje. Dat schakelaartje kan ervoor zorgen dat het puntstuk, afhankelijk van de wisselstand, de juiste stroom krijgt. Daar heeft Roco het schakelaartje ook voor bedoeld en zo staat het in de encyclopedie getekend.

In plaats daarvan kan je het omschakelaartje gebruiken om één spoor (niet twee), afhankelijk van de wisselstand, al of niet van stroom te voorzien. Maar dat staat daar niet getekend. Het is ook niet erg gebruikelijk.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 06:05:56 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2016, 08:16:36 »
Op de meeste ondervloer wiselaandrijvingen zitten wel wat contacten waarmee je het stroomloos maken van de sporen kunt regelen.

De omschakeling van het puntstuk zou ik er niet aan opofferen.


In de Flm wissels deed je dat met de 4 contacten op de bovengrondse wisselaandrijving zelf.
Het zag er niet uit, maar wel lekker retro...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2016, 10:49:28 »
Wat is dan de meest eenvoudige methode om opstelsporen etc. stroomloos te maken? Een isolerende rail verbinding (vast de verkeerde naam   ??? ) met een draadverbinding via een schakelaartje o.i.d.?

Fleischmann Profi wissels zijn nog steeds "denkend" na een kleine aanpassing. Toch maar gaan voor Fleisschmann is echter denk ik ook geen optie, de wisselaandrijvingen zijn momenteel niet eens leverbaar, evenals b.v.  3-weg wissels. Lijkt mij een slecht signaal voor de toekomst; Fl. gaat zich waarschijnlijk concentreren op spoor N, Roco op H0.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2016, 11:04:12 »
Hoi CupraBandit,

Ik zie net dat je overweegt om Fleischmann wissels te gebruiken, dat kan ik als verstokte Fleischmann fan wel waarderen.
Op de site "Fleischmann HO.nl" kun je veel info van alle Fleischmann producten downloaden. Neem b.v. de instructie van de wissels. Ik heb van de modelgleiss even de werking van de brugdraadjes ingekleurd, maar de handleiding die je ook op die site kunt vinden is duidelijk, al wel vaak auf Deutsch.
Of modelgleiss of profigleiss, 't is gelijk in werking.

Ik ken de Roco wissels niet, maar als je er toch voor kiest, kun je de werking van Flm toch kopieren?
Succes ermee.


Hier het ingekleurde plaatje:

Tschuss Genossen

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2016, 11:15:31 »
Als je een wissel hebt met puntstuk polarisatie en je kan daar een draadje aan maken kan je da gebruiken om de achterliggende sporen denkend te maken. Simpelweg isoleer de staven in het verlengde van het puntstuk en verbind deze beide met het puntstuk.

Maar goed, zelf nooit een fan geweest van zelfdenkende wissels. Altijd problemen met het contact en verplicht de wissel schakelen om een stukje te kunnen rijden. Dus ik gaf inderdaad de voorkeur aan gewoon een schakelaartje per spoor. En eigenlijk kwam de echte oplossing voor mij met digitaal.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2016, 12:42:32 »
Wat is dan de meest eenvoudige methode om opstelsporen etc. stroomloos te maken? Een isolerende rail verbinding (vast de verkeerde naam   ??? ) met een draadverbinding via een schakelaartje o.i.d.?

Precies. Veel mensen maken een schakeltableau met daarop de drukschakelaars voor de wissels en aan-uit schakelaars voor verschillende sporen. Is ook wel zo flexibel. Soms wil je toch op een spoor rangeren als het wissel de andere kant opstaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2016, 13:38:58 »
Iedereen bedankt voor het meedenken!

@ Hans - er is zeker niets mis met Fleischmann, ik heb 3 weken geleden nog een grote Fl. draaischijf (310 mm.) gekocht omdat ie (volgens de Website) binnenkort niet meer leverbaar is. Dat is ook een beetje m'n zorgpunt - weet iemand iets over de toekomst van Fleischmann?  Het huidige H0 assortiment is minimaal. Bestaat FL. H0 volgend jaar nog? Of wordt het FL. alleen nog spoor N en Roco vooral H0?

@ Timo - lijkt mij op dit moment de mooiste oplossing, de uitgangen op de elek. bediening aansluiten op het puntstuk en het overeenkomstig (geisoleerd) opstel spoor.

Ik ga er eens rustig over nadenken (en zal het sporenplan dat ik in gedachte heb posten in het daarvoor bedoeld Topic).

Groeten.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2016, 13:56:35 »
Hallo,

Degene die vroeg om zelfdenkende wissels is een analoog rijder (net als ik)
En ik rij al vanaf mijn jeugd met het systeem: zelfdenkende wissels. IDEAAL!
Heb de Fleischmann wissels in de jaren 70 afgeschaft in verband met de veel te grote kunststof hartstukken.
Sindsdien rij ik met de Roco 2,5mm rail en dat bevalt prima!
Nu heb ik hier nog een gebruikte wissel Roco Line liggen en heb het zojuist toch even getest en het werkt. ( er was even twijfel ;)

Om de wissel zelfdenkend te maken gebruik je de drie open busjes van de elektrische aandrijving die bij de bedrading zit.
Volgens ROCO worden die gebruikt voor de polarisatie.
Deze busjes gebruik je nu voor zelfdenkend.
De draad van het middelste busje gaat naar de stroom voerende rail (naar keuze rechts of links)
De linker en rechter busje word gebruikt om de bedrading van de onderbroken sporen aan te sluiten.
Bij mijn test was ik vier geïsoleerde raillassen nodig


Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2016, 14:03:49 »
Zoiets;



Citaat
Wat is dan de meest eenvoudige methode om opstelsporen etc. stroomloos te maken?
Dat heb ik zo gedaan, met een draaischakelaar;



« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 14:16:49 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH