Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 21:44:03
Project seaside Germany door Jeronimos
Vandaag om 21:32:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Ivo tB
Vandaag om 21:32:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
  

Auteur Topic: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?  (gelezen 10791 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22567
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #15 Gepost op: 23 November 2016, 14:22:09 »
Het bovenste plaatje werkt zoals Erwin het bedoelt, denk ik. Wel is er dan geen puntstukpolarisatie meer.

Zoals Timo beschrijft kan ook. Je krijgt dan een spoor waar de trein kan rijden. En een spoor waar de beide railstaven dezelfde polariteit hebben en er dus niks rijdt. Probleem is wel dat op de plek waar het geïsoleerde stuk ophoudt, er een kortsluitsituatie ontstaat als een trein de isolatie overbrugt. Bij een doodlopend spoor speelt dat niet, maar bij een doorgaand spoor wel.

Als je een wissel hebt met puntstuk polarisatie en je kan daar een draadje aan maken kan je dan gebruiken om de achterliggende sporen denkend te maken. Simpelweg isoleer de staven in het verlengde van het puntstuk en verbind deze beide met het puntstuk.


Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #16 Gepost op: 23 November 2016, 14:39:56 »
@Henk, dat is waar. Daar had ik nog niet over nagedacht omdat ik automatisch aan opstelsporen dacht hierbij. En zoals je dan aan geeft heb je dat probleem niet. Boel eenrichting maken dan maar?  ;D

En inderdaad, schakelaars geeft je wat meer flexibiliteit, zeker bij rangeren.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18142
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #17 Gepost op: 23 November 2016, 14:43:48 »
Vreemd - iemand anders zegt "Ja" met uitleg, nml. polarisatie van het puntstuk heeft tevens het gewenst effect op het achterliggend rail segment.

En zie:

Waar staat die uitleg dan? Het puntstuk is elektrisch helemaal niet verbonden met de rails erachter.
Met draden en isolaties op de juiste plaats kan alles, maar zo zou ik je vraag ook niet intepreteren.

Vandaar mijn zeer kort antwoord :) De puntstukken zijn bij RL aanstuurbaar, wil je zelfdenkend (ofwel de rijstraat geschakeld hebben) moet je andere dingen verzinnen. Maar daarvoor zijn al diverse opties gegeven.

Succes ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #18 Gepost op: 23 November 2016, 15:25:10 »
Wat 72sonnet in zijn eerste plaatje beschrijft klopt.
Je kunt deze wissel of polariseren, of zelfdenkend maken. beiden samen in één gaat niet.
Ik ga het draadje weer volgen als er wat meer tijd is.

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE
 (Er zijn Roco onderdelen binnen gekomen) ;)

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #19 Gepost op: 24 November 2016, 12:25:41 »
Beide gaat lukken, denk ik.

Uitgaande van het plaatje van 72sonett: op het recht doorgaand stuk spoor alleen de blauwe rail isoleren. In de rechtdoor stand wordt het Puntstuk via de  aansluiting op de wisselaandrijving, zoals gewenst, geaard. Op dezelfde aansluiting het blauwe geisoleerde stuk aansluiten, de loc rijd.

Afbuigend.
Alleen het rode stuk isoleren. Het puntstuk wordt gevoed vanaf de wisselaandrijving; op dezelfde aansluiting dus ook
het rode geisoleerde stuk aansluiten, de loc rijdt. Uiteraard staat het rechtdoor stuk stil; geen aarding.

Gaat dit werken? Kan zelf nog niet testen, heb nog geen rails.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #20 Gepost op: 24 November 2016, 12:36:21 »
Wat bedoel je met geaard en aarding? Op een modelspoorweg is helemaal geen sprake van aarding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #21 Gepost op: 24 November 2016, 13:04:12 »
O sorry, met aarding (bij gelijkstroom, Roco, Fleischmann etc.) bedoel ik aansluiten op de " - " (minus) pool.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #22 Gepost op: 24 November 2016, 20:10:58 »
Citaat
Beide gaat lukken, denk ik.
Geef eens een schema?

Het is eigenlijk ook geen - (minus) maar 0 (nul), het is geen negatieve spanning.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #23 Gepost op: 24 November 2016, 20:37:09 »
Het is eigenlijk ook geen - (minus) maar 0 (nul), het is geen negatieve spanning.
Het is maar hoe je het bekijkt. Het is bij veel mensen een soort automatisme om de minkant als de nul te beschouwen. Maar je kan net zo goed de pluskant als nul aanmerken, en dan is de andere kant dus de min.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #24 Gepost op: 24 November 2016, 20:58:14 »
De "laagste spanning" kant?  Of toch de "niet-plus" pool...  Maar van polen heb je er eigenlijk maar 2: de Noordpool en de Zuidpool. Waarom staan er eigenlijk op accu's etc. dan geen ronde cirkeltje's  (ik bedoel NULLEN (0))  maar toch een  " - ".

Help - ik weet het niet meer!!! 

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #25 Gepost op: 24 November 2016, 21:04:54 »
Citaat van: Klaas Zondervan
Het is maar hoe je het bekijkt.
Dat klopt, maar dan is het ook echt een negatieve spanning t.o.v. de 0 (nul).
Je kunt de boel ook aansturen met positieve en negatieve spanning t.o.v. een nul. Als je de linker rail dan nul noemt, kun je op de rechter rail een positieve of negatieve spanning zetten, de trein rijdt dan vooruit resp. achteruit, zie b.v.  "Permaloog" van Klaas Z.

Ook Faller AMS werkt met positieve en negatieve spanning en een nul, zo kun je met twee auto's onafhankelijk op dezelfde rijstrook rijden. In de auto zit een diode in serie met de motor en de statormagneten zitten zodanig dat een auto alleen op het positieve of negatieve (sinus)deel vooruit rijdt, er zijn dus 'positieve' en 'negatieve' auto's, het verschil is te zien aan de kleur van de geleidestift.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2016, 12:55:46 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #26 Gepost op: 24 November 2016, 21:11:07 »
Citaat van: CupraBandit
...  Maar van polen heb je er eigenlijk maar 2: de Noordpool en de Zuidpool.
Ik heb in een project ook wel eens samengewerkt met een Westpool, kwam uit de buurt van Szczecin/Stettin...
« Laatst bewerkt op: 24 November 2016, 21:23:46 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #27 Gepost op: 24 November 2016, 21:57:26 »
sh*t, was ik even vergeten!!   :-X :-X

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #28 Gepost op: 24 November 2016, 21:58:52 »
He, woorden worden automatisch veranderd in ****   en het was niet eens een scheldwoord!

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #29 Gepost op: 24 November 2016, 21:59:59 »
Back on topic - probeer morgen even een schema te tekenen.