Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:32
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door ruudns
Vandaag om 19:38:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
  

Auteur Topic: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?  (gelezen 11188 keer)

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Gepost op: 22 November 2016, 18:55:54 »
Hoi.

Een typische herintreder vraag (heb ondanks een zoekactie geen antwoord kunnen vinden...)

Lang geleden had ik op m'n modelbaan rails van Fleischmann (die koperen uitvoeringen). Ik herinner me nog dat je de wissels zo kon aansluiten, dat alleen het stuk rail in de rijrichting van rijstroom werd voorzien.
Vraag - is dit ook mogelijk bij de huidige wissels van Roco Line? Ik wil trouwens analoog gaan rijden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18651
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2016, 19:02:55 »
Nee :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2016, 22:47:26 »
Vreemd - iemand anders zegt "Ja" met uitleg, nml. polarisatie van het puntstuk heeft tevens het gewenst effect op het achterliggend rail segment.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2016, 22:54:43 »
Waar staat die uitleg dan? Het puntstuk is elektrisch helemaal niet verbonden met de rails erachter.
Met draden en isolaties op de juiste plaats kan alles, maar zo zou ik je vraag ook niet intepreteren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2016, 00:23:32 »
Waar staat die uitleg dan? Het puntstuk is elektrisch helemaal niet verbonden met de rails erachter.
Met draden en isolaties op de juiste plaats kan alles, maar zo zou ik je vraag ook niet intepreteren.

Kreeg een PM, uitleg http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren

Sporen zijn duidelijk schakelbaar.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2016, 01:12:07 »
Citaat van: CupraBandit
...Sporen zijn duidelijk schakelbaar.
Nee, niet de sporen maar alleen het puntstuk. Dit is niet wat de TS bedoelt, bij die Fleischmannwissels haal je een metalen draadklemmetje weg waardoor alleen het spoor waar de wissel heen wijst spanning krijgt en daarmee 'zelfdenkend' wordt.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 10:31:24 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2016, 05:50:03 »
Ja, in de wisselaandrijving zit een omschakelaartje. Dat schakelaartje kan ervoor zorgen dat het puntstuk, afhankelijk van de wisselstand, de juiste stroom krijgt. Daar heeft Roco het schakelaartje ook voor bedoeld en zo staat het in de encyclopedie getekend.

In plaats daarvan kan je het omschakelaartje gebruiken om één spoor (niet twee), afhankelijk van de wisselstand, al of niet van stroom te voorzien. Maar dat staat daar niet getekend. Het is ook niet erg gebruikelijk.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 06:05:56 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2016, 08:16:36 »
Op de meeste ondervloer wiselaandrijvingen zitten wel wat contacten waarmee je het stroomloos maken van de sporen kunt regelen.

De omschakeling van het puntstuk zou ik er niet aan opofferen.


In de Flm wissels deed je dat met de 4 contacten op de bovengrondse wisselaandrijving zelf.
Het zag er niet uit, maar wel lekker retro...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2016, 10:49:28 »
Wat is dan de meest eenvoudige methode om opstelsporen etc. stroomloos te maken? Een isolerende rail verbinding (vast de verkeerde naam   ??? ) met een draadverbinding via een schakelaartje o.i.d.?

Fleischmann Profi wissels zijn nog steeds "denkend" na een kleine aanpassing. Toch maar gaan voor Fleisschmann is echter denk ik ook geen optie, de wisselaandrijvingen zijn momenteel niet eens leverbaar, evenals b.v.  3-weg wissels. Lijkt mij een slecht signaal voor de toekomst; Fl. gaat zich waarschijnlijk concentreren op spoor N, Roco op H0.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2016, 11:04:12 »
Hoi CupraBandit,

Ik zie net dat je overweegt om Fleischmann wissels te gebruiken, dat kan ik als verstokte Fleischmann fan wel waarderen.
Op de site "Fleischmann HO.nl" kun je veel info van alle Fleischmann producten downloaden. Neem b.v. de instructie van de wissels. Ik heb van de modelgleiss even de werking van de brugdraadjes ingekleurd, maar de handleiding die je ook op die site kunt vinden is duidelijk, al wel vaak auf Deutsch.
Of modelgleiss of profigleiss, 't is gelijk in werking.

Ik ken de Roco wissels niet, maar als je er toch voor kiest, kun je de werking van Flm toch kopieren?
Succes ermee.


Hier het ingekleurde plaatje:

Tschuss Genossen

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2016, 11:15:31 »
Als je een wissel hebt met puntstuk polarisatie en je kan daar een draadje aan maken kan je da gebruiken om de achterliggende sporen denkend te maken. Simpelweg isoleer de staven in het verlengde van het puntstuk en verbind deze beide met het puntstuk.

Maar goed, zelf nooit een fan geweest van zelfdenkende wissels. Altijd problemen met het contact en verplicht de wissel schakelen om een stukje te kunnen rijden. Dus ik gaf inderdaad de voorkeur aan gewoon een schakelaartje per spoor. En eigenlijk kwam de echte oplossing voor mij met digitaal.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2016, 12:42:32 »
Wat is dan de meest eenvoudige methode om opstelsporen etc. stroomloos te maken? Een isolerende rail verbinding (vast de verkeerde naam   ??? ) met een draadverbinding via een schakelaartje o.i.d.?

Precies. Veel mensen maken een schakeltableau met daarop de drukschakelaars voor de wissels en aan-uit schakelaars voor verschillende sporen. Is ook wel zo flexibel. Soms wil je toch op een spoor rangeren als het wissel de andere kant opstaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2016, 13:38:58 »
Iedereen bedankt voor het meedenken!

@ Hans - er is zeker niets mis met Fleischmann, ik heb 3 weken geleden nog een grote Fl. draaischijf (310 mm.) gekocht omdat ie (volgens de Website) binnenkort niet meer leverbaar is. Dat is ook een beetje m'n zorgpunt - weet iemand iets over de toekomst van Fleischmann?  Het huidige H0 assortiment is minimaal. Bestaat FL. H0 volgend jaar nog? Of wordt het FL. alleen nog spoor N en Roco vooral H0?

@ Timo - lijkt mij op dit moment de mooiste oplossing, de uitgangen op de elek. bediening aansluiten op het puntstuk en het overeenkomstig (geisoleerd) opstel spoor.

Ik ga er eens rustig over nadenken (en zal het sporenplan dat ik in gedachte heb posten in het daarvoor bedoeld Topic).

Groeten.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2016, 13:56:35 »
Hallo,

Degene die vroeg om zelfdenkende wissels is een analoog rijder (net als ik)
En ik rij al vanaf mijn jeugd met het systeem: zelfdenkende wissels. IDEAAL!
Heb de Fleischmann wissels in de jaren 70 afgeschaft in verband met de veel te grote kunststof hartstukken.
Sindsdien rij ik met de Roco 2,5mm rail en dat bevalt prima!
Nu heb ik hier nog een gebruikte wissel Roco Line liggen en heb het zojuist toch even getest en het werkt. ( er was even twijfel ;)

Om de wissel zelfdenkend te maken gebruik je de drie open busjes van de elektrische aandrijving die bij de bedrading zit.
Volgens ROCO worden die gebruikt voor de polarisatie.
Deze busjes gebruik je nu voor zelfdenkend.
De draad van het middelste busje gaat naar de stroom voerende rail (naar keuze rechts of links)
De linker en rechter busje word gebruikt om de bedrading van de onderbroken sporen aan te sluiten.
Bij mijn test was ik vier geïsoleerde raillassen nodig


Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2016, 14:03:49 »
Zoiets;



Citaat
Wat is dan de meest eenvoudige methode om opstelsporen etc. stroomloos te maken?
Dat heb ik zo gedaan, met een draaischakelaar;



« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 14:16:49 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH