Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: 's-Heer Heinkenspolder  (gelezen 209837 keer)

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #30 Gepost op: 24 november 2016, 21:45:03 »
Leuke updates en volg het met veel plezier!
De coupuremuur is goed gelukt.  (y)

Mvg,

Antal

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #31 Gepost op: 24 november 2016, 23:21:45 »
Mooi!! En mooi voorbeeld voor hoe mijn brugje eruit moet zien wat verweren betreft.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #32 Gepost op: 25 november 2016, 18:07:05 »
Mijn materieelbestand is tamelijk bescheiden (in de loop van de jaren heb ik alles verkocht wat ik eerder voor andere projecten had aangeschaft) en van de enkele stuks tractievoertuigen die er zijn, is er slechts eentje digitaal: een TEE DE IV. Deze past eigenlijk niet in het nieuwe thema, maar ik heb het stel toch gehouden, puur omdat ik het zonde vond om ook van de hand te doen.

Aangezien de nieuwe baan digitaal wordt, de testbaan dat ook is en ik toch vrees dat ik een keer een analoge loc op de digitale spanning neerzet, ben ik maar alvast begonnen om het andere materieel te digitaliseren.

Allereerst de sik. De loc gaat met twee schroefjes open. Op de voorgrond de Lokpilot 4 micro die er in moet komen. De sik heeft geen digitale interface, dus de interfacestekker moet er af worden geknipt (ik knipte in mijn enthousiasme in plaats van de stekker natuurlijk bijna de decoder van de kabel) en de draadjes moeten worden gesoldeerd.



In het verleden heb ik wel eens een sik gedigitaliseerd door een (grote) decoder tegen het dak te plakken, maar dat bleek niet zo handig omdat je dan de draden achter de ramen langs ziet lopen. Zo'n microdecoder past gelukkig voorin de neus, en met korte draadjes langs de motor wordt alles op de print aangesloten.



Dan de USATC-loc. Deze is wel digitaal voorbereid en deze krijgt een Lokpilot 4 met zespolige stekker. Plaats voor de decoder is voorzien vóór het vliegwiel, de aansluiting zit juist achterin de loc.



Zo dus. Bij nader inzien is zo'n normaal formaat decoder eigenlijk net iets te groot. Het past echt maar nèt. Ik moest ook 3 pogingen doen om de decoder te plaatsen. Bij de eerste keer liep het vliegwiel aan tegen de decoder; niet bij vooruit rijden, maar wel bij achteruit rijden. De motoras blijkt wat speling in de lengterichting te hebben. Bij poging twee ging dat beter, maar toen wilde de kap niet dicht: de decoder was te hoog. Nadere inspectie leerde dat de decoder bovenop twee nogal dik uitgevallen solderingen van de verlichtingsbedrading lag, dus ik heb dat chinese broddelwerk maar even over gedaan. Daarna paste alles precies.

Reinier

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #33 Gepost op: 25 november 2016, 18:32:04 »
Leuk hè,  zo'n Sik digitaliseren... Ik heb het laatst ook bij de mijne gedaan.. Ik heb een hele kleine Kuhn ingebouwd pastte precies onder het dak van de cabine..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #34 Gepost op: 25 november 2016, 18:53:41 »
De sik is ook mijn eerste en tot nu toe enige zelf gedigitaliseerde loc. Knapt de sik nog op van een buffer, past dat eigenlijk? Zwaailicht werkend maken is ook wel geinig hoewel ik de mijne eerst opnieuw zou willen spuiten. Eventueel met philotrain dakje.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #35 Gepost op: 26 november 2016, 18:00:03 »
De bouw kan binnenkort van start, het eerste hout is gearriveerd. De modules worden gebouwd van populieren multiplex, wat mooi, licht en makkelijk te verwerken is. De constructie wordt simpel, met langsdragers en kopschotten van 12 mm multiplex en een bovenplaat van 9 mm.

Reinier

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #36 Gepost op: 26 november 2016, 18:15:26 »
Even een tip. Het is mooi licht spul, maar... het trekt krom na een paar weken.
Ik heb in mijn bakken op de hoeken extra brugjes gelijmd. Nu blijven ze recht.

En ga bouwen jij, wacht op een resultaat  ;)
Mvh Steef

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #37 Gepost op: 26 november 2016, 18:45:32 »
Wat bedoel je met brugje steef? Ik heb namelijk ook populier gebruikt. Wel tussenschotten er in en alles van 12mm en vuren latjes erin ban 18x18 om bovenplaat op te schroeven.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #38 Gepost op: 26 november 2016, 19:18:40 »
Even een tip. Het is mooi licht spul, maar... het trekt krom na een paar weken.

Hm, is dat zo? Ik heb er zelf nog geen last van gehad moet ik zeggen. Nu is het wel zo dat ik in de bouwmarkt wel oplet of de platen die ik koop recht zijn. Platen die daar al krom zijn, hebben een soort inwendige spanning in het materiaal, lijkt het. Die hoef ik dus niet. Vooral het dunne materiaal is vaak krom.

De modules krijgen versterkingsklossen in de hoeken, dwarsribben elke 30 cm en alles wordt verlijmd en geschroefd met de bovenplaat.

En ga bouwen jij, wacht op een resultaat  ;)

Ja baas  8)
« Laatst bewerkt op: 26 november 2016, 19:20:49 door Reinier Z. »
Reinier

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #39 Gepost op: 26 november 2016, 20:11:03 »
Wel tussenschotten er in en alles van 12mm en vuren latjes erin dan
18x18 om bovenplaat op te schroeven.

Ik gebruik helemaal geen vuren. En mijn frame is van 6 mm, ook de tussen spanten.
De kopschotjes zijn van 9 mm, net als de achterwand. De friezen zijn weer van 4mm.
Bovenplaat is 4 mm met daarop 20 mm Roofmate. In de hoeken zet ik een brug of schoorblok
om zo te voorkomen dat het krom trekt. Bij mij staat het alleen tijdens een evenement
aan elkaar. De rest van de tijd staat het gestapeld. En ik bouw de bakken vederlicht. Moet
ze tenslotte zelf dragen. En dan kun je dus problemen krijgen met kromtrekken.
Mvh Steef

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #40 Gepost op: 26 november 2016, 20:43:13 »
Mijn baantje in aanbouw, Without, is ook helemaal van 9 mm en 4 mm populierenplex.
Mijn ervaring is dat zelfs kromme platen zich behoorlijk in het gareel laten dwingen als je ze verwerkt tot doosconstructies. Tijdens de montage moet je dan wel wat hulpmiddelen inzetten om alles op zijn plek te houden. Om het spoor vlak te houden zet ik er wel een latje onder van 20x4 mm, ongeveer onder de hartlijn van het spoor.

Vaak worden die platen krom omdat ze in de bouwmarkt verticaal worden opgeslagen. Als je ze thuis opstapelt op een vlakke vloer met een paar gewichten er op dan zijn ze na een paar dagen een stuk rechter geworden.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #41 Gepost op: 26 november 2016, 21:04:35 »
Ik bouw mijn modules van berken(mix) multiplex. Dat is net even wat steviger dan populier. De zijkanten en de bovenplaat van 9 mm, de kopschotten van 12 mm. Kostentechnisch en qua gewicht maakt het niet veel. Zo kun je ook het aantal verstevigingsribben aan de binnenkant beperkt houden en hoef je geen extra verstevigingen in de hoeken te plaatsen. Met het gebruik van vuren in modules ben ik gestopt, dat gebruik ik alleen nog voor de poten.

Hans

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #42 Gepost op: 27 november 2016, 00:49:44 »
Mijn bouwmarkt (Praxis) heeft de platen sowieso vlak liggen. Bij dunnere plaat 4mm willen ze nog weleens niet helemaal vlak zijn. Maar 9mm en 12mm wel. Ik heb 12 gekozen omdat ik wr niet mee aan de wandel ga en je hebt mooi wat meer vlees om in te boren. De vuren latjes gebruik ik binnenin om de bovenplaat op te laten rusten. Die ligt iets verzonken om het landschap met schuimplaten te kunnen maken. Maar dat is een van de vele bouwmethodes.

Terug naar Zeeland :)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #43 Gepost op: 27 november 2016, 22:42:10 »
Ik ben maar eens begonnen met het uittekenen van het hele plan. Ik heb besloten om alles maar meteen op het hout uit te tekenen. De lange tekening gebruik ik alleen nog om de hoofdmaten van de sporen van over te nemen.

De directe omgeving van het station neem ik zo precies mogelijk over van de originele tekeningen, hoewel er hier en daar wel wat gesmokkeld moet worden. Buiten het station heeft de fantasie een wat grotere rol, aangezien ik daar elementen ga plaatsen die eigenlijk bij andere stations staan. Met behulp van wat attributen kijk ik hoe e.e.a. er straks uit gaat zien.



De dijkcoupure vormt een mooie afsluiting van de rechterzijde (vanuit het publiek gezien) van het tafereel, en tevens goed verdwijnpunt voor de treinen. De dijk zal t.z.t. met populieren worden beplant. Het vrachtwagentje rijdt over de Polderweg, tegenwoordig nog steeds geen brede weg maar destijds was het blijkbaar helemaal een smal weggetje, van maar een meter of 3 breed.
Reinier

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #44 Gepost op: 28 november 2016, 00:20:49 »
Hoi,

Leuk plan.
Krijg een goed beeld met die coupure.

Ben benieuwd hoe het verder gaat.
In die tijd waren niet alle wegen even breed.

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#