Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: Piano in de polder  (gelezen 14768 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Piano in de polder
« Reactie #15 Gepost op: 14 December 2016, 10:39:06 »
Gezien je oproepjes om Nederlands locaalspoormaterieel had ik eerder een Nederlands emplacement verwacht. Als je station Denekamp nou in gecomprimeerde vorm gaat bouwen? Het stationsgebouwtje is nauwelijks groter dan het naastgelegen toilettengebouw, dus aan die voorwaarde wordt al voldaan.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Piano in de polder
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2016, 11:30:22 »
Thanks voor het meedenken Arbhin, die ga ik uitwerken!

Gert, het was inderdaad in eerste instantie de gedachte om een bestaand Nederlands (kop)station uit te beelden. Lokaalspoor of trramweg, het kan beide aangezien er vele tramlijnen met lokaalspoormaterieel waren. Ik heb ook al het een en ander uit zitten tekenen: Anjum, Van Ewijksluis, Ter Apel Rijksgrens, zelfs het geschetste maar nooit uitgevoerde station Oostmahorn. Maar elke keer loop ik tegen mijn ruimtebeperkingen aan: plek voor een vaste baan heb ik niet en ik wil niet het hele huis vol modulebakken. Zelfs het kleinste emplacement neemt al een meter of 3 in beslag, en dan moet er ook nog een fiddle yard bij. Bovendien weet ik dat een groot project bij mij simpelweg niet af komt en in een desillusie eindigt. Dus vandaar een fictief ontwerp met daarin elementen uit de Nederlandse tram/spoorweghistorie. Hopend dat er ergens een ideaal ontwerp te vinden is waarin een beperkt oppervlak, een enigszins realistische exploitatie en enige speelmogelijkheden verenigd zijn.

Beschikt er iemand over een sporenplan van Denekamp? Ik ben wel eens benieuwd hoe klein ik dat kan krijgen.

met vriendelijke groet, Jesse

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Piano in de polder
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2016, 11:41:02 »
N-spoor is geen optie?  ;D
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Piano in de polder
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2016, 11:49:22 »
Ja zul je zien dat het daar weer op uitdraait, net nu al het N spul de deur uit is.  ;)
met vriendelijke groet, Jesse

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Piano in de polder
« Reactie #19 Gepost op: 14 December 2016, 12:06:02 »
Ik ken je probleem Jes.
Ook ik zit met ruimte en wil graag weer eens wat doen.
Nou ben ik idd aan het stoeien met N-spoor (ik wil graag FiNescale gaan doen).
Toch vin dik jouw H0 plan heel leuk om te zien. Zo'n enorme club-baan is natuurlijk fantastisch om thuis te kunnen hebben, maar de leukste baantjes zijn toch de kleine ontwerpen.
Het voordeel van zo'n klein ontwerp is dat het betrekkelijk eenvoudig op te starten is.
Mocht het niks blijken te zijn is het niet gelijk een heel project over de kop en mocht het wel wat zijn heb je een leuke baan die je net zo groot/uitgebreid kunt maken als je wilt.

groet,
Arbhin.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Piano in de polder
« Reactie #20 Gepost op: 14 December 2016, 14:12:21 »
Beschikt er iemand over een sporenplan van Denekamp?

Ja ik, zie pb
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Piano in de polder
« Reactie #21 Gepost op: 16 December 2016, 17:02:29 »
Ik ben nog druk aan het puzzelen met een baanplan, maar heb inmiddels een zeer geschikte kandidaat voor het haltegebouw: de dienstwoning en het naastgelegen haltegebouwtje met wachtruimte en kantoortje van de halte Breweelsterweg aan de spoorlijn Winsum - Zoutkamp. Helemaal de architectuur die ik voor me zag en beide gebouwtjes zijn op een klein oppervlak te bouwen. Er was zelfs nog een klein privaatgebouwtje bij. Best een mooi ensemble zo samen.

« Laatst bewerkt op: 16 December 2016, 17:05:09 door Jes »
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Piano in de polder
« Reactie #22 Gepost op: 17 December 2016, 00:55:39 »
Het idee van een omloopspoor in het midden van waaruit een aantal losspoortjes bereikt kunnen worden laat me toch niet helemaal los. Ik denk dat een bestaand kopstation op dit moment toch echt te veel van het goede is: daar heb ik gewoon lang niet genoeg ruimte voor. Die baan komt er vast nog wel eens, maar voorlopig wil ik gewoon lekker wat kunnen spelen met een Sik en een stel wagens.

Na een dagje tekenen is dit het voorlopige resultaat, op een oppervlak van 120x40 zodat het mooi uit een klein plaatje hout kan. Het zou het einde van de lijn kunnen zijn maar ook een kleine halte met een paar bedrijfsaansluitingen aan een doorgaande lijn. Met een aantal vierassige wagens en een systeem met willekeurig getrokken kaartjes die bepalen wat waar geplaatst dient te worden zou er best leuk mee te rangeren moeten zijn. En qua sporenplan oogt dit toch wat vloeiender dan de vorige 'timesaver'.



Ingevuld met gebouwen e.d. zou het zoiets kunnen worden (de sporen zijn hier 180 graden gedraaid):



Zijn er nog zaken te verbeteren? Zie ik nog dingen over het hoofd?
« Laatst bewerkt op: 17 December 2016, 01:22:57 door Jes »
met vriendelijke groet, Jesse

g-j

  • Online Online
  • Berichten: 1701
Re: Piano in de polder
« Reactie #23 Gepost op: 17 December 2016, 09:16:59 »
Hoi,

Woorden van jezelf:" zie ik nog iets over het hoofd", ja misschien wel. Je tekent 3 wissels achter elkaar, werk je met roco line dan ben je ruim 75 cm kwijt aan wisselstraat. Consequentie is weinig ruimte langs de kade en ook je uithaalspoor is erg kort.

Eigenlijk vond ik je allereerste ontwerp in dit draadje de mooiste! Over de ruimte die je hebt, 40 bij 150 moet groot genoeg zijn voor een rangeerbaan. Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik prop even een foto in je draadje.

Deze plank is 30 bij 110, verder terug te vinden in mijn Hatzumdraadje.

Het leuke van jouw draadje is wel dat je me inspireert om weer een Hatzum module te willen gaan maken.

Mvg Gert-Jan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re: Piano in de polder
« Reactie #24 Gepost op: 17 December 2016, 11:02:38 »
Hallo Jesse,

Heb jou baanplan nog even bekeken, dat van een omloopspoor is een goed idee maar is het niet wat aan de korte kant.
neem aan dat de  diagonale lijn de hoofdlijn moet voorstellen, denk even aan het Lance Mindheim principe.

Maar zou dan toch het omloopspoor wat langer maken, en aan de onderkant , en daar het ene zijspoor aan aansluiten.

mvgr Evert

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Piano in de polder
« Reactie #25 Gepost op: 17 December 2016, 17:37:49 »
Dank voor de feedback!
Het is lastig om op een baantje met deze afmetingen de omloop- en uithaalsporen langer te maken. Ik gebruik al vrij korte wissels, Peco code 75 van 18,6 cm. Dus aan beide kanten blijft maximaal slechts 30 cm over, wat op zich genoeg is voor een Sik en een wagen. Het leuke aan dit ontwerp is dat de drie lossporen langer zijn, wat weer rangeer-uitdagingen oplevert (=speelplezier :) ). Eventueel kan de ondergrond nog wat langer dan 120 cm, maar dan wil ik de boel wel opvouwbaar maken omdat het baantje anders onhandelbaar groot wordt. En laat dat met al die wissels in het midden bijna niet te doen zijn. Dat was ook een van de redenen waarom de eerste ontwerpen het niet zijn geworden.

Hier heb ik nog wat zaken aangepast, met name het verplaatsen van het wissel naar de kolenhandel levert wat extra lengte op. (3d weergave, dan zie je een beetje hoe het er op ooghoogte uit ziet).


Gert-Jan: Mooie module, ik ga je draadje bekijken! Je hebt best een hoop mogelijkheden om 1,10 gekregen, het lijkt wel N!
met vriendelijke groet, Jesse

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Piano in de polder
« Reactie #26 Gepost op: 17 December 2016, 17:43:25 »
Hoi Jes,
Je hebt een mooie uitdaging en daardoor een leuk draadje. Twee baanplannen heb ik al even opgeslagen voor een latere baan.

Dus aan beide kanten blijft maximaal slechts 30 cm over, wat op zich genoeg is voor een Sik en een wagen.
En als je nu dit principe maar aan 1 kant toepast? Dat je dus aan 1 kant met 1 wagon kunt omlopen en aan de andere kant alleen met 1 lok (misschien maximaal de lengte van een sik/hippel)?

Groet,
michel


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Piano in de polder
« Reactie #27 Gepost op: 17 December 2016, 18:25:33 »
Jes, er is geen ruimte naast de keukentafel? Want ik denk dat je de omloopspoortjes wat kunt verlengen dmv



1 pootje eronder voor wat "stevigheid", en rijden. (Wel voorzichtig zijn met de voeten  ;) )

bron
Jeroen

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Piano in de polder
« Reactie #28 Gepost op: 17 December 2016, 20:30:13 »
Dank Michel. Het kwartje is gevallen, een van de uithaalsporen kan inderdaad een stuk korter! (wat anderen me ook al duidelijk probeerden te maken...) Als er wagens naar de kolenboer moeten, dan kan de loc deze na het omlopen nog een heel stuk naar achteren trekken voor ze het losspoortje op te duwen. Daardoor is er helemaal geen uithaalspoor van 30 cm nodig. Ik heb daarom dat spoor rechtsboven een stuk ingekort en met de beschikbaar gekomen lengte het omloopspoor en het spoor linksonder verlengd. De consequentie is wel dat de twee havensporen een paar centimeter korter worden. Maar dat is niet zo'n probleem omdat er nog steeds twee wagens op elk spoor passen.



Jeroen, ik heb inderdaad aan zoiets zitten denken om wat extra lengte te krijgen en gemakkelijker materieel te kunnen wisselen. Misschien is het geen gek idee om een kant van het 'doorgaande' spoor geschikt te maken voor zo'n loco-lift. Dankt!
« Laatst bewerkt op: 17 December 2016, 21:17:45 door Jes »
met vriendelijke groet, Jesse

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Piano in de polder
« Reactie #29 Gepost op: 17 December 2016, 21:29:48 »
Wellicht een heel gek idee.
Maar als je nou iets meer ruimte heb,maar je wilt hanteerbare stukken modelbaan,waarom dan het geheel niet wat langer maken en er 3 module bakjes van maken ?
De middelste bevat de complete wissel straat,net erbuiten aan weerzijden beginnen aan weerszijde de 2 nieuwe module bakjes.
Dan ben je er toch ook ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0