Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:36:30
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 14:19:21
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 13:47:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
04 July 2025, 07:58:49

Auteur Topic: Piano in de polder  (gelezen 14703 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Piano in de polder
« Reactie #15 Gepost op: 14 December 2016, 10:39:06 »
Gezien je oproepjes om Nederlands locaalspoormaterieel had ik eerder een Nederlands emplacement verwacht. Als je station Denekamp nou in gecomprimeerde vorm gaat bouwen? Het stationsgebouwtje is nauwelijks groter dan het naastgelegen toilettengebouw, dus aan die voorwaarde wordt al voldaan.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jes

• Offline Offline
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2016, 11:30:22 »
Thanks voor het meedenken Arbhin, die ga ik uitwerken!

Gert, het was inderdaad in eerste instantie de gedachte om een bestaand Nederlands (kop)station uit te beelden. Lokaalspoor of trramweg, het kan beide aangezien er vele tramlijnen met lokaalspoormaterieel waren. Ik heb ook al het een en ander uit zitten tekenen: Anjum, Van Ewijksluis, Ter Apel Rijksgrens, zelfs het geschetste maar nooit uitgevoerde station Oostmahorn. Maar elke keer loop ik tegen mijn ruimtebeperkingen aan: plek voor een vaste baan heb ik niet en ik wil niet het hele huis vol modulebakken. Zelfs het kleinste emplacement neemt al een meter of 3 in beslag, en dan moet er ook nog een fiddle yard bij. Bovendien weet ik dat een groot project bij mij simpelweg niet af komt en in een desillusie eindigt. Dus vandaar een fictief ontwerp met daarin elementen uit de Nederlandse tram/spoorweghistorie. Hopend dat er ergens een ideaal ontwerp te vinden is waarin een beperkt oppervlak, een enigszins realistische exploitatie en enige speelmogelijkheden verenigd zijn.

Beschikt er iemand over een sporenplan van Denekamp? Ik ben wel eens benieuwd hoe klein ik dat kan krijgen.

met vriendelijke groet, Jesse

EricZmS

• Offline Offline
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2016, 11:41:02 »
N-spoor is geen optie?  ;D
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Jes

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2016, 11:49:22 »
Ja zul je zien dat het daar weer op uitdraait, net nu al het N spul de deur uit is.  ;)

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #19 Gepost op: 14 December 2016, 12:06:02 »
Ik ken je probleem Jes.
Ook ik zit met ruimte en wil graag weer eens wat doen.
Nou ben ik idd aan het stoeien met N-spoor (ik wil graag FiNescale gaan doen).
Toch vin dik jouw H0 plan heel leuk om te zien. Zo'n enorme club-baan is natuurlijk fantastisch om thuis te kunnen hebben, maar de leukste baantjes zijn toch de kleine ontwerpen.
Het voordeel van zo'n klein ontwerp is dat het betrekkelijk eenvoudig op te starten is.
Mocht het niks blijken te zijn is het niet gelijk een heel project over de kop en mocht het wel wat zijn heb je een leuke baan die je net zo groot/uitgebreid kunt maken als je wilt.

groet,
Arbhin.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #20 Gepost op: 14 December 2016, 14:12:21 »
Beschikt er iemand over een sporenplan van Denekamp?

Ja ik, zie pb
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jes

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 December 2016, 17:02:29 »
Ik ben nog druk aan het puzzelen met een baanplan, maar heb inmiddels een zeer geschikte kandidaat voor het haltegebouw: de dienstwoning en het naastgelegen haltegebouwtje met wachtruimte en kantoortje van de halte Breweelsterweg aan de spoorlijn Winsum - Zoutkamp. Helemaal de architectuur die ik voor me zag en beide gebouwtjes zijn op een klein oppervlak te bouwen. Er was zelfs nog een klein privaatgebouwtje bij. Best een mooi ensemble zo samen.

« Laatst bewerkt op: 16 December 2016, 17:05:09 door Jes »

Jes

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 December 2016, 00:55:39 »
Het idee van een omloopspoor in het midden van waaruit een aantal losspoortjes bereikt kunnen worden laat me toch niet helemaal los. Ik denk dat een bestaand kopstation op dit moment toch echt te veel van het goede is: daar heb ik gewoon lang niet genoeg ruimte voor. Die baan komt er vast nog wel eens, maar voorlopig wil ik gewoon lekker wat kunnen spelen met een Sik en een stel wagens.

Na een dagje tekenen is dit het voorlopige resultaat, op een oppervlak van 120x40 zodat het mooi uit een klein plaatje hout kan. Het zou het einde van de lijn kunnen zijn maar ook een kleine halte met een paar bedrijfsaansluitingen aan een doorgaande lijn. Met een aantal vierassige wagens en een systeem met willekeurig getrokken kaartjes die bepalen wat waar geplaatst dient te worden zou er best leuk mee te rangeren moeten zijn. En qua sporenplan oogt dit toch wat vloeiender dan de vorige 'timesaver'.

Ingevuld met gebouwen e.d. zou het zoiets kunnen worden (de sporen zijn hier 180 graden gedraaid):

Zijn er nog zaken te verbeteren? Zie ik nog dingen over het hoofd?
« Laatst bewerkt op: 17 December 2016, 01:22:57 door Jes »

g-j

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 December 2016, 09:16:59 »
Hoi,

Woorden van jezelf:" zie ik nog iets over het hoofd", ja misschien wel. Je tekent 3 wissels achter elkaar, werk je met roco line dan ben je ruim 75 cm kwijt aan wisselstraat. Consequentie is weinig ruimte langs de kade en ook je uithaalspoor is erg kort.

Eigenlijk vond ik je allereerste ontwerp in dit draadje de mooiste! Over de ruimte die je hebt, 40 bij 150 moet groot genoeg zijn voor een rangeerbaan. Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik prop even een foto in je draadje.

Deze plank is 30 bij 110, verder terug te vinden in mijn Hatzumdraadje.

Het leuke van jouw draadje is wel dat je me inspireert om weer een Hatzum module te willen gaan maken.

Mvg Gert-Jan

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #24 Gepost op: 17 December 2016, 11:02:38 »
Hallo Jesse,

Heb jou baanplan nog even bekeken, dat van een omloopspoor is een goed idee maar is het niet wat aan de korte kant.
neem aan dat de  diagonale lijn de hoofdlijn moet voorstellen, denk even aan het Lance Mindheim principe.

Maar zou dan toch het omloopspoor wat langer maken, en aan de onderkant , en daar het ene zijspoor aan aansluiten.

mvgr Evert

Jes

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 December 2016, 17:37:49 »
Dank voor de feedback!
Het is lastig om op een baantje met deze afmetingen de omloop- en uithaalsporen langer te maken. Ik gebruik al vrij korte wissels, Peco code 75 van 18,6 cm. Dus aan beide kanten blijft maximaal slechts 30 cm over, wat op zich genoeg is voor een Sik en een wagen. Het leuke aan dit ontwerp is dat de drie lossporen langer zijn, wat weer rangeer-uitdagingen oplevert (=speelplezier :) ). Eventueel kan de ondergrond nog wat langer dan 120 cm, maar dan wil ik de boel wel opvouwbaar maken omdat het baantje anders onhandelbaar groot wordt. En laat dat met al die wissels in het midden bijna niet te doen zijn. Dat was ook een van de redenen waarom de eerste ontwerpen het niet zijn geworden.

Hier heb ik nog wat zaken aangepast, met name het verplaatsen van het wissel naar de kolenhandel levert wat extra lengte op. (3d weergave, dan zie je een beetje hoe het er op ooghoogte uit ziet).

Gert-Jan: Mooie module, ik ga je draadje bekijken! Je hebt best een hoop mogelijkheden om 1,10 gekregen, het lijkt wel N!

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #26 Gepost op: 17 December 2016, 17:43:25 »
Hoi Jes,
Je hebt een mooie uitdaging en daardoor een leuk draadje. Twee baanplannen heb ik al even opgeslagen voor een latere baan.

Dus aan beide kanten blijft maximaal slechts 30 cm over, wat op zich genoeg is voor een Sik en een wagen.
En als je nu dit principe maar aan 1 kant toepast? Dat je dus aan 1 kant met 1 wagon kunt omlopen en aan de andere kant alleen met 1 lok (misschien maximaal de lengte van een sik/hippel)?

Groet,
michel

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 17 December 2016, 18:25:33 »
Jes, er is geen ruimte naast de keukentafel? Want ik denk dat je de omloopspoortjes wat kunt verlengen dmv

1 pootje eronder voor wat "stevigheid", en rijden. (Wel voorzichtig zijn met de voeten  ;) )

bron
Jeroen

Jes

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 17 December 2016, 20:30:13 »
Dank Michel. Het kwartje is gevallen, een van de uithaalsporen kan inderdaad een stuk korter! (wat anderen me ook al duidelijk probeerden te maken...) Als er wagens naar de kolenboer moeten, dan kan de loc deze na het omlopen nog een heel stuk naar achteren trekken voor ze het losspoortje op te duwen. Daardoor is er helemaal geen uithaalspoor van 30 cm nodig. Ik heb daarom dat spoor rechtsboven een stuk ingekort en met de beschikbaar gekomen lengte het omloopspoor en het spoor linksonder verlengd. De consequentie is wel dat de twee havensporen een paar centimeter korter worden. Maar dat is niet zo'n probleem omdat er nog steeds twee wagens op elk spoor passen.

Jeroen, ik heb inderdaad aan zoiets zitten denken om wat extra lengte te krijgen en gemakkelijker materieel te kunnen wisselen. Misschien is het geen gek idee om een kant van het 'doorgaande' spoor geschikt te maken voor zo'n loco-lift. Dankt!
« Laatst bewerkt op: 17 December 2016, 21:17:45 door Jes »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #29 Gepost op: 17 December 2016, 21:29:48 »
Wellicht een heel gek idee.
Maar als je nou iets meer ruimte heb,maar je wilt hanteerbare stukken modelbaan,waarom dan het geheel niet wat langer maken en er 3 module bakjes van maken ?
De middelste bevat de complete wissel straat,net erbuiten aan weerzijden beginnen aan weerszijde de 2 nieuwe module bakjes.
Dan ben je er toch ook ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0