Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 20:39:32
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 20:37:42
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 20:22:05
Piko 2025 door Rob Moerkerken
Vandaag om 20:20:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Pfarrerwinkel bahn door einte
Vandaag om 19:44:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:24:37
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:28:02
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:26:14
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:40:30
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
  

Auteur Topic: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.  (gelezen 15539 keer)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Gepost op: 05 November 2016, 14:17:55 »
Deze schakeling heb ik onlangs gemaakt en uitgebreid getest op een testbaantje.
Er zijn natuurlijk de afgelopen jaren vele keerlusschakelingen bedacht maar deze is wel erg simpel.
Het enige wat men nodig heeft zijn 2 relais, 2 diodes en 2 elektrolytische condensatoren (elco's).
Deze schakeling werkt geheel zelfstandig (lok detecteren, ompolen en wissel in de juiste stand zetten).

Dit is het schema.
De diodes en elco's zijn gebruikt om de DCC spanning geschikt te maken om de relais te schakelen.


Het principe:
De lok rijdt rechtdoor tegen de klok de keerlus in (situatie A) tot de voorste wielen van de lok contact maken met de nu nog spanningsloze grijze sectie .
Beide relais zullen nu omschakelen en de keerlus wordt nu als situatie B (paarse sectie is nu spanninsloos).
Tevens wordt gelijk de wissel in de juiste stand gezet en de lok rijdt zonder hapering de keerlus weer uit.


De volgende trein zal nu met de klok mee door de lus rijden, de volgende weer tegen de klok in enz.

Het printplaatje.
Aan de onderzijde heb ik een paar printbaantjes dmv een klodder soldeertin met elkaar doorverbonden (Tis toch een testprintje :angel:)


De voor en nadelen:
+ Simpel en goedkoop, nog geen 5 Euro aan onderdelen.
+ Werkt geheel automatisch (ompolen en wissel schakelen).
+ Geen voeding nodig, relais worden bekrachtigd dmv de DCC spanning.
+ Verbruikt geen stroom in ruststand.

- Trein rijdt de ene keer linksom en de andere keer rechtsom door de lus.
- Alleen toepasbaar met een keerlus aan het einde van de route, wordt lastiger met bv een keerdriehoek.

Heb de schakeling al vele malen gebruikt afgelopen weken en nog geen enkele misser gehad.
Misschien noem ik hem wel de Ultiem Simpele Keerlusmodule :P.

André

 

guest7823

  • Gast
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2016, 14:28:10 »
Ziet er heel KISS uit  (y)

[Luie duivelsadvocaat]
  • wat gebeurt er indien relais stand niet klopt met de wisselstand
  • wat gebeurt er na spanningsuitval (en dan "verkeerde" rijrichting of wisselstand

[/Luie duivelsadvocaat]

Ga zelf ook nog even puzzelen op antwoorden op bovenstaande vragen  ;)

Want ik ben wel heel erg gecharmeerd van het KISS gehalte (en de kosten ......)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2016, 14:32:54 »
Dan doe je het nog veel te ingewikkeld. Bij deze uitvoering van de keerlus heb je eigenlijk alleen maar een monostabiel relais nodig, die je mee laat schakelen over de eindafschakeling van je wisselaandrijving. ;) ;) ::)

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

guest7823

  • Gast
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2016, 14:35:04 »
die je mee laat schakelen over de eindafschakeling van je wisselaandrijving

Vermits die er in zit  ;)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2016, 14:40:14 »
En anders parallel over de aansturing van de wissel, met een bistabiel relais. Gewoon ff doordenken dus.
Heb je geen secties nodig en kan het door een lichtsluis of een hal of reed contact worden gedaan.
Maar ook dat wiel is er al ;)

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 05 November 2016, 14:42:21 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

guest7823

  • Gast
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2016, 14:51:15 »
En anders parallel over de aansturing van de wissel, met een bistabiel relais.

Tja en hoe stuur je dat wissel dan aan?? Dat zit, volgens mij, al wel in deze schakeling.

Heb je geen secties nodig en kan het door een lichtsluis of een hal of reed contact worden gedaan.
Lichtsluis -> meer onderdelen da n in deze schakeling
HAL / reed -> alle tractie voorzien van magneet

Maar ook dat wiel is er al ;)

Zoals altijd: je hebt helemaal gelijk.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2016, 15:38:29 »
Vraag van een onnozele:
kan dit ook zonder wissel?
Dus, zeg maar de Hondebot variant?

Nog een vraag van een onnozele:
kan dit dan ook van twee kanten?
Dus linksom en rechtsom?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #7 Gepost op: 05 November 2016, 16:31:34 »
Heb net een klein filmpje online gezet bij Vimeo.

Het enige wat ik hier doe is de rijrichting veranderen als de lok de keerlus verlaten heeft (om hem opnieuw door de lus te laten gaan).
Voor de rest doet de schakeling alles zelf.

Hendrik Jan,
Deze schakeling is juist zo simpel omdat de lok eerst links en dan weer rechtsom door de lus moet.
Bv als je om wilt keren aan het eind van een schaduwstation waar het voor het oog niet uitmaakt of ie links/rechtsom rijdt.
Het zal wel anders kunnen maar dan wordt het ook weer ingewikkelder.

Wim/Paul,
Het filmpje zal wel iets verduidelijken, de schakeling werkt helemaal autonoom en behoudt ook de stand na uit/in schakelen van de voeding.

André

guest7823

  • Gast
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #8 Gepost op: 05 November 2016, 16:47:44 »
De reden van de vragen van HJ en mij is als mogelijke oplossing voor de h0 BNLS bakken.

Dat gaat om een hondebot variant. Dus daar zit geen wissel in  ;)

En simpel, goedkoop en robuust is ook wel handig  (y)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 597
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #9 Gepost op: 05 November 2016, 18:36:05 »
Even voor mijn begrip: helemaal zonder wissels zal zo'n hondebot-variant toch niet zijn? Anders heb je geen kortsluiting, en heb je dus ook geen keerlus-schakeling nodig :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #10 Gepost op: 05 November 2016, 20:08:22 »
Die kunnen in de modules zitten? Dan moeten de twee doorgaande sporen dezelfde polariteit hebben, zodat een trein op een module kan overlopen. En dus moet ergens in de keerlus worden omgepoold. Lijkt me op zich geen punt met alleen de relais. Het wissel heeft hier geen functie bij het elektrisch ompolen. Alleen is deze schakeling niet willekeurig in twee richtingen te gebruiken als ik het goed begrijp.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #11 Gepost op: 05 November 2016, 21:45:28 »
Alleen is deze schakeling niet willekeurig in twee richtingen te gebruiken als ik het goed begrijp.
Je kan er nog twee drukknoppen aan toevoegen waarmee je kan kiezen of de trein clockwise of counterclockwise rijdt.
En je kan ook een vaste rijrichting maken door het wissel helemaal niet te schakelen, maar als veerwissel te laten werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #12 Gepost op: 06 November 2016, 14:41:10 »
Als jullie het hebben over de hondenbot variant dan neem ik aan dat er onderweg wel wissels in zitten van het ene naar het andere spoor?
Waarschijnlijk wordt er dan ook 1 rijrichting aangehouden, zou wel mooi zijn.
Ben een ontwerpje aan het maken om het ook in de hondenbot met wissels toe te passen (met 1 rijrichting).

Wordt spoedig vervolgd

guest7823

  • Gast
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #13 Gepost op: 06 November 2016, 14:54:00 »
BNLS module baan:

- beide sporen gelijke polariteit (o.a. om overloopwissels makkelijk te maken)
- in principe vaste rijrichting (rechter spoor, al willen we in een dwarse bui ook wel eens linkerspoor rijden
- eindbakken met de (halve boog) verbinding tussen de beide sporen. Hier moet dus een keerlus / ompool spoor in zitten

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #14 Gepost op: 06 November 2016, 15:52:53 »
Leuk simpel ontwerp :)

Mag ik twee nadelen geven?
- Werkt alleen met wissel met eindafschakeling (en je vertrouwt erop dat deze werkt).
- Je schakelt twee spoelen via de wielen

Nu zullen beide wel werken maar vooral het tweede vraag ik me af hoe erg het vonkt... Zeker omdat er ook nog een condensator wordt opgeladen. Waarom heb je die geplaatst? Aan de andere kant Märklin deed het ook altijd... Eventueel op te lossen met een transistor maar goed, dat doet inbreuk aal de ultime simpelheid  ;D

Wat ik nog wel zou doen is een diode over de spoelen zetten. Dit zorgt er voor dat de back emf van de spoelen netjes wordt afgevangen. Nu zou deze in het slechtste geval over de loc kunnen komen als niet alle contacten even snel schakelen. Ook belast je nu de contacten zwaarder. Mag een 1N4148 zijn maar dat geldt eigenlijk ook voor de huidige diodes.

Voor een hondenbot zou het ook moeten werken. Maar eigenlijk is dat hetzelfde als dit wanneer je de wissel open rijdt in deze situatie en dus altijd in dezelfde richting door de lus gaat. Wat je daarvoor moet doen is of:
- Beide spoelen aan dezelfde voeding hangen. Immers zal nu (uitgaande van tegen de klok in) nu altijd een verbinding met de blauwe voeding de boel moeten doen schakelen. Uitgaande van tegen de klok in altijd komt de onderste diode te vervallen en sluit je dat ook achter de bovenste diode aan.
- Of je moet aan een kant de onderbreking naar de andere spoorstaaf doen. Weer uitgaande van tegen de klok in moet dan de paarse naar binnen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox