Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Project seaside Germany door einte
Vandaag om 11:26:13
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:25:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 11:10:14
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 11:07:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
  

Auteur Topic: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018  (gelezen 12062 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #45 Gepost op: 01 November 2016, 23:27:23 »
Iemand wees mij er vriendelijk op dat ik het incorrecte symbool gebruikte. Klopt als een bus en heb het hersteld. Ik zocht in KiCad naar een bestaand symbool en vond die van de IRF7309. Ook een dual mosfet, zelfde pinout, dacht, dat is makkelijk. Had alleen even gemist dat het een Dual N + P versie was :-X ;D

@Bert, wederom dank voor deze aanvulling. Blijf het gewoon een hoop ge :-X vinden...

@Gerke, had je dan niet boven op die buis als nog een stukje staldraad kunnen doen? Ken de Fulgurex niet zo goed, maar is daar het aanspreekmoment van de eindafschakeling niet netjes af te stellen? Dan hoeft er geen mechanische spanning op de Fulgurex te blijven staan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #46 Gepost op: 02 November 2016, 03:35:42 »
 Nee, Helaas niet. Dan kom je dus op die al eerder door mij genoemde trucjes uit: de schakelaars naar binnen draaien of de schakelaars opdikken, zodat eerder afgeschakeld wordt. Helaas.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26820
    • Pagina van klaas
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #47 Gepost op: 02 November 2016, 09:51:57 »
In plaats van een directe steldraad kan je die ook als hefboom uitvoeren. Het lange eind vanaf het draaipunt aan de Fulgurex motor, het korte eind naar de schuifstang van het wissel. Een voorbeeld zie je bij de Tortoise.
Zelf doe ik het ook altijd zo, met verbouwde servo's. Die maken altijd een halve omwenteling en de slag wordt daarbij 15 mm. Via een hefboom wordt die omgezet naar 3 à 4 mm bij het wissel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #48 Gepost op: 02 November 2016, 09:58:09 »
Hoi Klaas,

Kan, masr het scharnierpunt ligt te ver van de wissel. We hebben het servo verhaal ook overwogen, maar dit leek het meest voor de hand liggend, ook vanwege het ompolen. Maar goed, achteraf gezien... maar er is licht aan het eind van de tunnel.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26820
    • Pagina van klaas
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #49 Gepost op: 02 November 2016, 10:45:47 »
Dit zie ik even niet voor me. Je kan de plaats van het scharnierpunt toch zelf kiezen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #50 Gepost op: 02 November 2016, 11:02:26 »
Ik zal er vanavond een tekeningetje aan wijden.
Met groet,

Ger.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #51 Gepost op: 02 November 2016, 12:45:03 »
Vanmorgen voor Ger nog even nog een hulpschakeling in elkaar gezet. Dit keer met de IRF7313 en de boel met nieuwe inzichten wat anders gedaan waardoor hij makkelijk in een decoder past. Hierbij de foto's voor een ieder.


Hier is het printje goed te zien. Eerst is de chip er op gesoldeerd en daarna de diodes omgebogen en door de gaatjes gedaan. De pootjes daarvan zijn twee pinnen naar de decoder. Het gebogen pootje van de diode vormt de aansluiting voor de wisselmotor. Later dacht ik dat ik de diodes ook neer had kunnen leggen over de mosfet, dan was het geheel wat platter en had er, nadat de wisselmotor draden zijn gesoldeerd, er zo een krimpkousje over gepast.


De onderkant. Daar zijn de weerstanden geplaatst. Op de mosfet zijn de 2 links onder en de 2 rechts onder met elkaar verbonden, vandaar dat links onder leeg blijft. De linker weerstand gaat het 2e gaatje in en is aan de andere kant weer in gaatje 3 gestoken en komt daar dus weer uit. Dit vormt de middelste aansluiting voor de decoder. Omdat deze niet de onderkant van de print mag raken hier voorzien van een stukje (rode) krimpkous. Pootje met krimpkous komt dus van de linker weerstand :) Andere kant van de weerstand zit gewoon een keer om de diode poot (die als ingang dient) geslagen en vast gesoldeerd. Voor de rechter weerstand hetzelfde maar deze gaat alleen in het 4e gaatje.


Geheel ziet er dan zo uit. Pootjes gebogen zodat ze direct in de decoder gestoken kunnen worden. De pootjes van de diode die in een boogje terug naar de print lopen zijn de aansluitingen voor de wisselmotor. Hier kan je de draden aan solderen en is het erg compact.


Maar eigenlijk toen ik de foto's plaatste dacht ik opeens, hé, dat die diodes rechtop staan is misschien wel handig! ;D De ruimte er tussen is hetzelfde als een print connector. En door deze dus in de boogjes van de diodes te solderen heb je dus ook een schroefaansluiting naar de wisselmotor! Toegegeven, het was iets makkelijker geweest als ik dat eerder bedacht had, dan had ik de boogjes iets ruimer gelaten. Maar dit heb je dan. Schroef je dus zo aan de wisselmotor en daarna zo in de decoder!

Kosten < 50cent  en in 5 minuten te maken (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #52 Gepost op: 02 November 2016, 13:08:14 »
Timo,

Een mooie en vooral compacte oplossing!  (y)

Je mag mij ook wel een "prototype" voor mijn test-DR4018 leveren...  ;)

Zijn deze nu "rookbestendig"?  ;D

Bert
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 13:11:06 door Bert_Apd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #53 Gepost op: 02 November 2016, 13:47:25 »
Dank je Bert!

Bij deze is het schema gelijk aan de DR4101 en kan dus niet stuk als beide uitgangen aan staan. Ook denk ik dat deze constructie de boel zelf al blust als de motor een te hoge spanning wil opwekken door de diodes (en diodes in een mosfet). Het is het proberen waard, het zit zo in elkaar.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #54 Gepost op: 02 November 2016, 14:43:06 »
@Timo: had die breadboards al eerder bij je gezien dacht ik. Waar had je die vandaan?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #55 Gepost op: 02 November 2016, 14:43:55 »
Top! Kan hier iets mee!  (y)
Met groet,

Ger.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #56 Gepost op: 02 November 2016, 14:57:05 »
@Ruud, natuurlijk weer uit het verre oosten.

Paar linkjes:
20x eBay
40x eBay nog goedkoper
80x AliExpress maar mega goedkoop ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #57 Gepost op: 08 November 2016, 21:15:43 »
Hallo heren,

Zoals beloofd even een feedbackje over mijn bevindingen met de hier aangedragen oplossingen.

Ik heb:

De zelf herstellende weerstanden geplaatst op uitgang 1 en 5 geplaatst
De preset van de 4018 in preset 6 gewijzigd. (was 13)

Er is zijn nog 4 hulpschakelingen uitgewisseld die het óf helemaal niet deden of maar één zijde werkend hadden. Transistors eruit, nieuwe erin en werken. Dus zeker wel slechte transistoren.

De wissels lopen met preset 6 idd. keurig om tot de eindstand. Echter bleef mij één ding onduidelijk: de puls van 2 seconden zoals gemeten door (-ik dacht) Bert leek bij mij niet te kloppen. Als ik een draadlampje (60mA) op de uitgangen aansloot bleef dit branden. Blijft dan altijd een uitgang spanning geven? Lijkt mij niet de bedoeling.

Dus blijft de vraag over of de motoren nu door hun eigen afschakeling stoppen (voor de hand liggend want ze schakelen af) en dat daarbij dus één uitgang van de 4018 spanning blijft leveren én óf de 4018 nu daadwerkelijk na 2 seconden afschakelt. Iemand die dat weet?

We hebben op één 4018 na alles enigszins kunnen afstellen, dus daar zijn we blij mee. We hebben inmiddels al wel besloten dat alle  hulpschakelingen vervangen worden door de hier uitvoerig beschreven hulpschakeling. De transistoren ruimen dus uiteindelijk het veld. Mooie klus voor de lange winteravonden.

Met groet,

Ger.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #58 Gepost op: 08 November 2016, 21:46:36 »
Iemand die dat weet?
Ja, ik ;D Het hele idee van preset 6 is dat deze geen tijdlimiet heeft. De laatste uitgang blijft dus aan en de wissel schakelt uit door de eindafschakeling. Preset 13 is bijna gelijk maar kent dus de tijdbegrenzing. Maar deze is dus, ook in de maximale instelling, te kort om te garanderen dat de wissel volledig om is. (Heeft Bert gemeten.) Dus vandaar preset 6.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Hulpschakeling volgens encyclopedie en beveiliging Digikeijs 4018
« Reactie #59 Gepost op: 08 November 2016, 22:08:57 »
Ok, duidelijk. Dan moeten we nog wat verzinnen om de ontkoppelmotoren te laten stoppen... Die hebben nu dus ook een afschakeling nodig. Jakkes. Da's nog een hoop werk extra...
Vraag me alleen af waarom die dan niet doordraaiden. (die motoren hebben een ingebouwde slipkoppeling in de overbrenging, dus dat is niet zo kritisch.  :P Maar ja, om ze nu steeds te laten doordraaien... ook gekkenwerk natuurlijk.

Zijn er nog ideeën/mogelijkheden om die puls in preset 13 te verlengen, of om preset 6 te laten stoppen na een pulstijd van -pak 'm beet-  2 of 3 seconden? Óf de éne óf de andere is een mogelijke oplossing. Een soortgelijke schakeling als de Fulgurexen is wel te maken, maar moeilijk is te passen in de constructie.

Pfff, allebei (zowel 13 als 6) zijn het dus nét níet voor ons... Die 13 werkt prima met de ontkoppelmoteren, maar dus niet met de Fulgurexen. En voor 6 geldt precies het omgekeerde...

Ik ga er maar weer eens een nachtje over slapen... Als er tips zijn: ik lees ze graag, hier!  (y)
Met groet,

Ger.