Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 08:31:18
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:31:15
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
  

Auteur Topic: DB 01 220 verbeteren en revisie.  (gelezen 6031 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #15 Gepost op: 16 november 2016, 22:41:57 »
Vandaag wat voorbereidingen gemaakt voor inbouw van een Loksound en wat kabels getrokken.

IMGP8179 by G. van Vliet, on Flickr

Om de kabels onder het machinistenhuis door te krijgen moest een stukje uit de bevestigingsplaat voor de Symoba worden gesneden maar het geheel ligt nog pas onder het machinistenhuis.

IMGP8180 by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #16 Gepost op: 16 november 2016, 22:44:30 »
Dit zijn serieuze ingrepen ! Petje af. Hoe krap zijn die bogen die nog haalbaar zijn ?
Peter

Op de foto staat het geheel op een R415 maar er is nog lucht tussen tender en lok.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5805
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #17 Gepost op: 16 november 2016, 23:48:56 »
 (y)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #18 Gepost op: 14 december 2016, 23:23:30 »
Weer een paar dingetjes kunnen doen;
Wat SMD ledjes en weerstandjes op een stukje styreen gemaakt om de originele gloeilamp te vervangen, door het verwijderen van de rookgeneratorhouder is hier nu plek voor. Nu ok de mogelijkheid voor sluitverlichting gemaakt. Hiervoor halfverwege het styreenplaatje een scheiding tussen toplicht en onderste lantarens gemaakt zodat rood niet doorschijnt naar boven.

IMGP8197 by G. van Vliet, on Flickr

en het geheel afgedekt met een plaatje zodat er geen licht naar onderen doorschijnt, de lichtgeleiders worden al door de originele kast afgeschermd.

IMGP8198 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP8200 by G. van Vliet, on Flickr

Hetzelfde in de tender gedaan.
IMGP8199 by G. van Vliet, on Flickr

In de ketel is genoeg ruimte voor een Loksound met een speakertje van rond 20 mm. De klankkast van de speaker is net iets te groot dus deze naar 19,5mm gebracht.
Loksound en gewicht in de ketel gelegd en de hele handel bedraad.
Volgende stap is de zaak weer inelkaar zetten en alles aansluiten.
IMGP8203 by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #19 Gepost op: 26 december 2016, 18:37:14 »
Afgelopen dagen Loksound ingebouwd en ingeregeld en de hele handel inelkaar gezet.
DB 01 220 kan dienst doen op de baan in aanbouw al denk ik niet dat geluid altijd aan zal staan.
Origineel wordt spanning alleen via de drijfwielen opgenomen, dat heb ik zo gelaten maar door het stijve frame is er toch niet altijd contact met de rail waardoor de lok af en toe stilvalt. Daar had je,voor de verbouwing van 3rail~ naar twee rail digitaal geen last van omdat er altijd wel een van de wielen contact met de rails had. Hier moet dus nog wat op verzonnen worden. Via alle loopwielen stroom afnemen of toch een vorm van vering in de drijfassen maken of zo. Nog over nadenken.
Alle drie de koplampen branden gewoon, alleen op foto en film zie je er maar twee. Waarschijnlijk de lichtinval.
Filmpje met het binnenkomen van de lok na verbouwing;
PC260166 by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2711
    • Richie's homepage
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #20 Gepost op: 26 december 2016, 19:17:57 »
Het probleem met stroomafname had ik met mijn analoge 01 220 ook. Ik heb de voorste loopassen ook van stroomafname voorzien waarmee het probleem opgelost was.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #21 Gepost op: 26 december 2016, 19:51:27 »
Dat ga ik, denk ik, ook proberen, ik neem dan meteen de achterste loopas mee.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #22 Gepost op: 26 december 2016, 23:25:30 »
Neem dan heel soepele slepertjes want stilstaande spaakwielen is een nogal dom gezicht...  :angel:
Wat me in dit filmpje ook weer erg opvalt is die enorm dikke tender van de fleischmann. Om een of andere reden is die te hoog gemaakt, meer nog dan voor de gebruikelijke wat te grote fleischmann-schaal nodig geweest was. Ik heb hier nog een fleischmanntender staan waar ik gewoon om eens te proberen de kap van een piko 01-tender op gezet heb, die is wel op schaal en die past met vrij weinig moeite, aan aandrijving en gewicht hoef je niks te vijlen, alleen de kliknokjes zitten natuurlijk op een andere plek en de bufferbalk en dus de gereedschapskist achter zijn bij fleischmann breder dus daar moet je wat hakken.
Kijk maar eens wat ik bedoel: de bovenste lijn van de waterbak gaat hier door de onderkant van de ramen van het machinistenhuis...
https://i.ytimg.com/vi/tO3s7KfNXSs/maxresdefault.jpg
en bij fleischmann ongeveer door het midden of zelfs iets hoger, dat scheelt toch al gauw 3 mm.
http://i.ebayimg.com/00/s/MTA2OFgxNjAw/z/casAAOSwZ8ZW3ZcI/$_1.JPG
Omdat de aandrijving en het gewicht gewoon keurig in zo'n wel op schaal gemaakt kapje passen lijkt het er naar mijn idee op dat er laat in het ontwerp besloten is die tender uit verhouding te trekken, al heb ik geen idee waarom.
Mocht je dus zin hebben om meer te knutselen, regel een piko-kapje, zet de gereedschapskist van de fleischmann-kap over op de piko-kap en je hebt de 01 zoals ie door de fleischmannconstructeurs bedoeld is destijds.  ;D

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #23 Gepost op: 27 december 2016, 00:26:23 »
Ben ik dus een jaar of dertig verliefd geweest op de "bullige" tender van mijn Br 01 220, lees ik nu dattie niet klopt.

Het valt niet mee om een heel leven lang gelukkig te zijn als modelspoorliefhebber.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #24 Gepost op: 27 december 2016, 08:30:30 »
Nou, dr is niks mis mee om een flinke derrière te waarderen hoor. :angel:

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #25 Gepost op: 27 december 2016, 16:48:02 »
Omdat het erom ging mijn oude Fl 3rail~ 01 220 om te bouwen naar 2 rail digitaal en meteen wat kleine verbeteringen aan te brengen zal ik de tender niet verbouwen, het moet natuurlijk wel mijn oude Fl 01 220 blijven, eigenlijk te groot voor H0 met een te dikke kont.... die boven al het andere materieel uit blijven steken.  :P
Bovenop het tweeassige bogiestel aan beide zijden een reepje van 1 mm pertinax printplaat geplakt (ruimte zat en valt niet op) en op het koperlaagje hardgetrokken staaldraad 0,3mm gesoldeerd. Het staaldraad netjes tegen de loopwielen aan gebogen zodat de loopwielen met minimale druk geraakt worden (aan het eind van de draad een mooi boogje).
Draden door het frame met de stroomafnemers van de drijfwielen verbonden.
Hetzelfde gedaan met het achterloopwiel en zo een basis gecreëerd welke over zes assen stroom afneemt.
Loopt nu als een zonnetje en stopt nergens meer (zonder opdracht ;D).
Klaar  (y)
« Laatst bewerkt op: 27 december 2016, 16:58:45 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde