Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 08:27:35
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door Basilicum
Vandaag om 08:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Falcon10
Vandaag om 08:09:26
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door 1795
Vandaag om 08:00:20
Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 07:45:48
Brawa Rheingold door Martijn de Kuiper
Vandaag om 07:21:34
25 jaar geleden door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:38:55
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:35:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
17 juni 2021, 22:39:25
(Extra) Luidspreker plaatsen in dummyloc achter soundloc… door Mar-Cas
17 juni 2021, 22:31:42
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Floris
17 juni 2021, 22:17:21
Van China naar Tilburg door Hendrik Jan
17 juni 2021, 21:50:22
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Haradigi
17 juni 2021, 21:42:48
Werkplaats - (Baanplan H0) door Aford
17 juni 2021, 21:17:40
Welk merk rails aanschaffen? HO. door Martin Hornis
17 juni 2021, 21:06:43
Falkenheim door Overet
17 juni 2021, 21:04:37
Show je werkplek door Tomasso
17 juni 2021, 21:01:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Martin Hornis
17 juni 2021, 20:57:37
NS 1600-1700-1800 infodraadje. door Freek Jonkers
17 juni 2021, 20:57:15
Hoe bekabeling onder de baan mooi leggen door Klaas Zondervan
17 juni 2021, 20:40:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Rondje_HO
17 juni 2021, 19:46:24
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door R v/d Hoven
17 juni 2021, 19:45:41
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" door tijgernootje
17 juni 2021, 18:12:43
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
17 juni 2021, 17:58:44
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door g-j
17 juni 2021, 17:23:45
De fabriek - Spoor 0 door Marc tramt
17 juni 2021, 17:22:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 juni 2021, 16:56:56
Zoekplaatje, NS 6312 met machinist, waar? door Jeronimos
17 juni 2021, 16:27:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door R v/d Hoven
17 juni 2021, 16:24:58
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
17 juni 2021, 15:55:16
  

Auteur Topic: DB 01 220 verbeteren en revisie.  (gelezen 4329 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2952
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #15 Gepost op: 16 november 2016, 22:41:57 »
Vandaag wat voorbereidingen gemaakt voor inbouw van een Loksound en wat kabels getrokken.

IMGP8179 by G. van Vliet, on Flickr

Om de kabels onder het machinistenhuis door te krijgen moest een stukje uit de bevestigingsplaat voor de Symoba worden gesneden maar het geheel ligt nog pas onder het machinistenhuis.

IMGP8180 by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
155*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2952
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #16 Gepost op: 16 november 2016, 22:44:30 »
Dit zijn serieuze ingrepen ! Petje af. Hoe krap zijn die bogen die nog haalbaar zijn ?
Peter

Op de foto staat het geheel op een R415 maar er is nog lucht tussen tender en lok.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
155*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5103
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #17 Gepost op: 16 november 2016, 23:48:56 »
 (y)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2952
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #18 Gepost op: 14 december 2016, 23:23:30 »
Weer een paar dingetjes kunnen doen;
Wat SMD ledjes en weerstandjes op een stukje styreen gemaakt om de originele gloeilamp te vervangen, door het verwijderen van de rookgeneratorhouder is hier nu plek voor. Nu ok de mogelijkheid voor sluitverlichting gemaakt. Hiervoor halfverwege het styreenplaatje een scheiding tussen toplicht en onderste lantarens gemaakt zodat rood niet doorschijnt naar boven.

IMGP8197 by G. van Vliet, on Flickr

en het geheel afgedekt met een plaatje zodat er geen licht naar onderen doorschijnt, de lichtgeleiders worden al door de originele kast afgeschermd.

IMGP8198 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP8200 by G. van Vliet, on Flickr

Hetzelfde in de tender gedaan.
IMGP8199 by G. van Vliet, on Flickr

In de ketel is genoeg ruimte voor een Loksound met een speakertje van rond 20 mm. De klankkast van de speaker is net iets te groot dus deze naar 19,5mm gebracht.
Loksound en gewicht in de ketel gelegd en de hele handel bedraad.
Volgende stap is de zaak weer inelkaar zetten en alles aansluiten.
IMGP8203 by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
155*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2952
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #19 Gepost op: 26 december 2016, 18:37:14 »
Afgelopen dagen Loksound ingebouwd en ingeregeld en de hele handel inelkaar gezet.
DB 01 220 kan dienst doen op de baan in aanbouw al denk ik niet dat geluid altijd aan zal staan.
Origineel wordt spanning alleen via de drijfwielen opgenomen, dat heb ik zo gelaten maar door het stijve frame is er toch niet altijd contact met de rail waardoor de lok af en toe stilvalt. Daar had je,voor de verbouwing van 3rail~ naar twee rail digitaal geen last van omdat er altijd wel een van de wielen contact met de rails had. Hier moet dus nog wat op verzonnen worden. Via alle loopwielen stroom afnemen of toch een vorm van vering in de drijfassen maken of zo. Nog over nadenken.
Alle drie de koplampen branden gewoon, alleen op foto en film zie je er maar twee. Waarschijnlijk de lichtinval.
Filmpje met het binnenkomen van de lok na verbouwing;
PC260166 by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
155*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2449
    • Richie's homepage
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #20 Gepost op: 26 december 2016, 19:17:57 »
Het probleem met stroomafname had ik met mijn analoge 01 220 ook. Ik heb de voorste loopassen ook van stroomafname voorzien waarmee het probleem opgelost was.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2952
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #21 Gepost op: 26 december 2016, 19:51:27 »
Dat ga ik, denk ik, ook proberen, ik neem dan meteen de achterste loopas mee.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
155*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9788
    • belse roestkraam
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #22 Gepost op: 26 december 2016, 23:25:30 »
Neem dan heel soepele slepertjes want stilstaande spaakwielen is een nogal dom gezicht...  :angel:
Wat me in dit filmpje ook weer erg opvalt is die enorm dikke tender van de fleischmann. Om een of andere reden is die te hoog gemaakt, meer nog dan voor de gebruikelijke wat te grote fleischmann-schaal nodig geweest was. Ik heb hier nog een fleischmanntender staan waar ik gewoon om eens te proberen de kap van een piko 01-tender op gezet heb, die is wel op schaal en die past met vrij weinig moeite, aan aandrijving en gewicht hoef je niks te vijlen, alleen de kliknokjes zitten natuurlijk op een andere plek en de bufferbalk en dus de gereedschapskist achter zijn bij fleischmann breder dus daar moet je wat hakken.
Kijk maar eens wat ik bedoel: de bovenste lijn van de waterbak gaat hier door de onderkant van de ramen van het machinistenhuis...
https://i.ytimg.com/vi/tO3s7KfNXSs/maxresdefault.jpg
en bij fleischmann ongeveer door het midden of zelfs iets hoger, dat scheelt toch al gauw 3 mm.
http://i.ebayimg.com/00/s/MTA2OFgxNjAw/z/casAAOSwZ8ZW3ZcI/$_1.JPG
Omdat de aandrijving en het gewicht gewoon keurig in zo'n wel op schaal gemaakt kapje passen lijkt het er naar mijn idee op dat er laat in het ontwerp besloten is die tender uit verhouding te trekken, al heb ik geen idee waarom.
Mocht je dus zin hebben om meer te knutselen, regel een piko-kapje, zet de gereedschapskist van de fleischmann-kap over op de piko-kap en je hebt de 01 zoals ie door de fleischmannconstructeurs bedoeld is destijds.  ;D

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1658
  • werken met de aaiket
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #23 Gepost op: 27 december 2016, 00:26:23 »
Ben ik dus een jaar of dertig verliefd geweest op de "bullige" tender van mijn Br 01 220, lees ik nu dattie niet klopt.

Het valt niet mee om een heel leven lang gelukkig te zijn als modelspoorliefhebber.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9788
    • belse roestkraam
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #24 Gepost op: 27 december 2016, 08:30:30 »
Nou, dr is niks mis mee om een flinke derrière te waarderen hoor. :angel:

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2952
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
« Reactie #25 Gepost op: 27 december 2016, 16:48:02 »
Omdat het erom ging mijn oude Fl 3rail~ 01 220 om te bouwen naar 2 rail digitaal en meteen wat kleine verbeteringen aan te brengen zal ik de tender niet verbouwen, het moet natuurlijk wel mijn oude Fl 01 220 blijven, eigenlijk te groot voor H0 met een te dikke kont.... die boven al het andere materieel uit blijven steken.  :P
Bovenop het tweeassige bogiestel aan beide zijden een reepje van 1 mm pertinax printplaat geplakt (ruimte zat en valt niet op) en op het koperlaagje hardgetrokken staaldraad 0,3mm gesoldeerd. Het staaldraad netjes tegen de loopwielen aan gebogen zodat de loopwielen met minimale druk geraakt worden (aan het eind van de draad een mooi boogje).
Draden door het frame met de stroomafnemers van de drijfwielen verbonden.
Hetzelfde gedaan met het achterloopwiel en zo een basis gecreëerd welke over zes assen stroom afneemt.
Loopt nu als een zonnetje en stopt nergens meer (zonder opdracht ;D).
Klaar  (y)
« Laatst bewerkt op: 27 december 2016, 16:58:45 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
155*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard