Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 03:46:41
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
DB 01 220 verbeteren en revisie.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: DB 01 220 verbeteren en revisie. (gelezen 6064 keer)
GerardvV
Offline
Berichten: 3507
Enge buur bij de buren
DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Gepost op:
23 oktober 2016, 21:42:02 »
Door het draadje van Peter (Charp),
Lofzang op een Br 01
weer op het spoor van mijn 01 220 gebracht en ik wil deze lok meteen weer een beetje op het peil van nu brengen.
In bovengenoemd draadje al het een ander over mijn 01 220 laten weten maar we gaan hier maar verder en gedeeltelijk opnieuw beginnen waarbij meteen maar vertellen wat er aan gedaan wordt.
Mijn 01 220 is vrijwel op gelijke wijze en in dezelfde tijd tot mij gekomen als die van Peter, alleen mijn 01 was van een ander soort, het soort dat van pukkeltjesrail hield, maar ook zij heeft mij nooit in de steek gelaten en nam de walgelijkste hellingen zonder morren. Toen door de pubertijd heen kwam en dus geen pukkeltjesrail meer reed heb ik haar in de steek gelaten en heeft ze niet meer gereden. Wel kijk ik nog regelmatig in haar gele verpakking en haal haar er nog voorzichtig uit maar rijden gaat niet meer bij mij omdat alles tweerail is.
Al een paar keer heb ik er aan gedacht haar weer gelijkstroomwielen te geven of nylon busjes te draaien en op haar assen te zetten zodat ze weer lekker kan gaan buiten spelen, het is er tot nu toe nog niet van gekomen.
Zij was mijn allereerste verbeteringsproject, ergens in begin zeventiger jaren. Ze is geheel kaal geweest, alle ingegoten verdiepingen in het frame welke het barframe moesten voorstellen zijn door mij uitgeboord/gevijld, wielen dunner gedraaid zodat de spaken mooier leken enz. enz., alles volgen een beschrijving in een modelbouwtijdschrift of Fleischmann-Kurier.
Natuurlijk ook geweatherd op laat twintigste eeuwse manier.
Destijds ook wat plaatjes gemaakt op mijn toemalig baantje, de beruchte krakeling met wat uitbreidingen.
Afgelopen tijd een paar nieuwe platen van de lok gemaakt, ik had haar al een tijdje niet meer gezien had, je kan jaren gebruik in het harde leven aan haar aan zien, tijd om haar eens naar het AW te sturen.
IMGP8005a
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP8008a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Naar het AW sturen gaat natuurlijk niet zonder Betriebsbuch.
Kort na het kopen van deze lok in 1972 heb ik voor al mijn toenmalige lokomotieven een Betriebsbuch gemaakt zoals ze destijds in Fleischmann Kurier 43 stonden.
Mocht de lok eens wat verder komen als het inzetgebied van haar Bw. Dan hoort zij dit boek bij haar te hebben, zeker als zij in Lümmeln verzeild raakt, Herr Blaffhart is nogal kien op dit soort zaken….
Je kan trouwens zien dat de lok in mei 1979 voor het laatst in het AW. is geweest om een kortkoppeling tussen lok en tender in te bouwen, dat was overigens geen succes. Begin 1978 is de lok in het Bw. Voor het laatst wat bijgewerkt met verf.
Na deze acties is zij in de doos verdwenen, af en toe eens bekeken, maar heeft nooit meer gereden.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
DJV
Offline
Berichten: 2930
BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #1 Gepost op:
23 oktober 2016, 21:48:59 »
Revisie is niet aan de orde dus.
Restauratie voor weder indienststelling op wat voor schaal ook komt eerde in de buurt.
Mooi dit soort draadjes.
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".
GerardvV
Offline
Berichten: 3507
Enge buur bij de buren
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #2 Gepost op:
23 oktober 2016, 21:50:12 »
Ondertussen is de lok in het AW. aangekomen, zijn de schaden en aandachtspunten opgenomen en onderdelen besteld.
Om te beginnen zijn wat onderdelen aangeschaft om uit te wisselen met de huidige uitvoering. Het gaat voornamelijk om de wielen van het onderstel op de foto welke wel van nylon bussen zijn voorzien in tegenstelling tot mijn 3-rail uitvoering.
Het frame van mijn lok zal wel worden gebruikt omdat dit al is uitgevijld voor de barframe imitatie.
Wellicht ga ik er ook nog een geluidsdecoder inzetten.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3507
Enge buur bij de buren
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #3 Gepost op:
23 oktober 2016, 21:53:44 »
Meteen is maar begonnen met de aanpassing van het nieuwe frame en de wielen. In tegenstelling tot eerdere plannen toch het nieuwe frame maar gekozen om verder te gebruiken, het oude is door allerlei experimenten met kortkoppelen en zo wat erger beschadigd als ik dacht.
De nieuwe wielen zijn aan de achterzijde uitgedraaid waardoor de spaken minder dik zijn en de spaken slanker lijken. Dat had ik bij de verbouwing van het oude frame en wisselstroomwielen ook al gedaan en dit knapte het model goed op. Alle spaken moeten na het uitdraaien van bramen worden ontdaan wat best een klus is, gelukkig heb ik hier een mesvijltje voor.
In het frame alle verdiept aangeven gaten in het barframe uitgefreesd en daarna verder rechthoekig uitgevijld. Of alle gaten goed zijn zoals in het echie weet ik niet maar als de wielen er weer op zitten lijkt het best aardig.
Het valt me trouwens op dat alleen de drijfwielen hogere flenzen hebben voor de pukkeltjesrails, scheelt in doorsnede een mm.
De andere wielen voor de drierailversie zijn hetzelfde als op het tweerail frame alleen zonder nylon bussen voor de stroomscheiding dus moeten ook vervangen worden.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3507
Enge buur bij de buren
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #4 Gepost op:
23 oktober 2016, 22:13:43 »
Vandaag het frame en de wielen gespoten.
IMGP8090a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Ook de tender geheel gedemonteerd en schoongemaakt, het onderstel in de remolie gezet zodat de overdreven zwarte vervuiling er vanaf gaat en later wat zuiniger vervuild kan worden.
Op de foto het alweer gedeeltelijk gemonteerde model van de tender.
De tenderwielen eerst zwart geverfd omdat de spaken niet doorbroken zijn omdat achter de spaken de aandrijftandwilen zitten. Door de wielen eerst zwart te verven en later de spaken rood komt er meer diepte in de wieltjes.
Het drijfwerk en stoomverdeling is geheel schoongemaakt, er zat nogal wat verf in de scharnierpunten waardoor het hele drijfwerk wat stroef liep en soms de drijfwielen stilstonden... De Koppelstangen alvast geschilderd.
Alle drijfstangen zijn smaller gevijld, ziet er wat natuurlijker uit als de dikke Fleischmann drijfstangen.
IMGP8093
by
G. van Vliet
, on Flickr
Tot slot de bakjes met onderdelen.
IMGP8094
by
G. van Vliet
, on Flickr
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #5 Gepost op:
23 oktober 2016, 23:06:42 »
Het spreekt voor zich dat ik jouw wedervaren met de grootste interesse nauwlettend zal volgen.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
GerardvV
Offline
Berichten: 3507
Enge buur bij de buren
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #6 Gepost op:
30 oktober 2016, 20:37:48 »
De afgelopen week niet veel tijd gehad om wat te doen aan de 01.
In korte sessies het een en ander geschilderd en gespoten en de kap van de enorme smeerzooi bevrijd die ik er in de zeventiger jaren op had gesmeerd om de kap te 'weatheren'.
De gedeelten die opnieuw gespoten waren met krijtpoeder weer geweatherd, nu met wat meer mate dan voorheen.
IMGP8158a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Hier het oude frame en het nieuwe bewerkte frame frame. Later besloten de houder van de rookgenerator te verwijderen zodat er mogelijk wat meer ruimte komt om een luidsprekertje te kunnen plaatsen van een sounddecoder.
Ondertussen moest ook Eurospoor nog bezocht worden en van de nood een deugd gemaakt om bij Peetoom een stel loopwielen te kopen voor deze lok, de originele loopwielen vond ik altijd wat iel afsteken bij de rest.
Dat klopt ook wel want de 01en hadden ergens boven het volgnummer 150 wielen loopwielen met een diameter van 1000mm.:87 = 11,5mm. Fleischmann heeft voor deze lok 9,5mm wielen toegepast dus eigenlijk te klein.
11,5mm wielen worden net te groot en zouden tegen de zuigerstangbeschermhulzen aanlopen dus voor 10,5mm wielen gekozen met lage flens, staat een stuk beter.
IMGP8161b
by
G. van Vliet
, on Flickr
Vandaag alle gespoten onderdelen weer op het frame gezet en afgesteld. De kappen heb ik tijdelijk op het frame gezet om te zien hoe alles staat.
IMGP8162a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Staat inderdaad beter dan de kleine loopwielen
IMGP8008b
by
G. van Vliet
, on Flickr
Nu eens gaan kijken of het na dik dertig jaar wel lukt om lok en tender kort te koppelen.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
jerrytrein
Offline
Berichten: 5811
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #7 Gepost op:
30 oktober 2016, 21:40:00 »
Kort koppelen zal wel gaan
Eerder of zij dan door de bogen komt
Gelogd
GerardvV
Offline
Berichten: 3507
Enge buur bij de buren
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #8 Gepost op:
30 oktober 2016, 22:14:58 »
Dat was vroegâh ook
het
probleem.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #9 Gepost op:
08 november 2016, 16:20:25 »
Die 10,5 mm vooloopwielen staan haar inderdaad veel beter. Van Weinert ?
Ben benieuwd naar de verdere vorderingen.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
GerardvV
Offline
Berichten: 3507
Enge buur bij de buren
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #10 Gepost op:
08 november 2016, 17:09:06 »
Nee, Romfort.
Ben even een weekje niet aanwezig bij mijn werkbankje dus het ligt even stil.
Wel bezig geweest met het kortkoppelen, wellicht gaat dit werken met een kleine Symoba waarvan de pen net buiten het lokframe steekt en op de tender het fabrieks-scharnierpunt.
Verder al wat rondgesnuffeld naar een Loksound, wellicht lukt dit met een 20mm speakertje in de ketel. Ruimte zat nu de houder voor de rookgenerator verdwenen is.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
jerrytrein
Offline
Berichten: 5811
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #11 Gepost op:
08 november 2016, 17:54:15 »
Kan je de originele koppeling niet aanpssen
waar nu het vaste punt in de loc zit een pennetje solderen met een sleuf naar achter
dan halverwege nog een pennetje ,en dan een Y vorm maken
Denk dat je niet eens een veertje nodig hebt
de tender duwt de loc dus komt hij altijd weer terug
net zoiets als met wagons
Eventueel aan de tender vast maken zodat daar een vast punt zit
Gelogd
GerardvV
Offline
Berichten: 3507
Enge buur bij de buren
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #12 Gepost op:
08 november 2016, 23:56:43 »
Iets dergelijks al gedaan maar dat werkte niet omdat het scharnierpunt dan te ver naar voren zit en de uitslag van de lok te ver naar buiten komt.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3507
Enge buur bij de buren
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #13 Gepost op:
16 november 2016, 22:29:32 »
Het gaat de laatste weken wat langzaam maar er is vooruitgang.
Uiteindelijk op een kleine Symoba uitgekomen. Voor de normale kortkoppeling is geen plek dus moet er een vast boom tussen tender en lok komen.
De pen voor de kortkoppelinghouder moet in dit geval gelijk met de achterzijde van de lok komen en op de tender heb ik een gewoon draaipunt toegepast omdat twee kortkoppelingmechanismen dit keer geen verschil maakt met een gewoon draaipunt, waarschijnlijk door de grote uitslag van de lok. Om de pen van de Symoba gelijk met de achterzijde van de lok te krijgen moest er een stuk uit het onderframe worden gezaagd, hier ziet men vrij weinig van als de tender tegen de lok staat.
IMGP8175
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP8171
by
G. van Vliet
, on Flickr
Om de Symoba zo goed mogelijk te bevestigen zonder lijmen is er van styreen een houder gesneden die in de ruimte onder het machinistenhuis past. Deze styreenhouder kan eventueel wel worden vastgelijmd.
IMGP8170
by
G. van Vliet
, on Flickr
Ook bij de tender moet er wat materiaal worden verwijderd waarbij meteen een aantal mislukt pogingen tot kortkoppelen uit de jaren zeventig zijn verdwenen.
Het hele handeltje komt nu wel mooi een boog door inclusief S bogen.
IMGP8178
by
G. van Vliet
, on Flickr
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
charp
Peter
Offline
Berichten: 1894
werken met de aaiket
Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
«
Reactie #14 Gepost op:
16 november 2016, 22:40:27 »
Dit zijn serieuze ingrepen ! Petje af. Hoe krap zijn die bogen die nog haalbaar zijn ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
DB 01 220 verbeteren en revisie.