BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: GerardvV op 23 oktober 2016, 21:42:02

Titel: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 23 oktober 2016, 21:42:02
Door het draadje van Peter (Charp),  Lofzang op een Br 01 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70890.0.html) weer op het spoor van mijn 01 220 gebracht en ik wil deze lok meteen weer een beetje op het peil van nu brengen.
In bovengenoemd draadje al het een ander over mijn 01 220 laten weten maar we gaan hier maar verder en gedeeltelijk opnieuw beginnen waarbij meteen maar vertellen wat er aan gedaan wordt.
Mijn 01 220 is vrijwel op gelijke wijze en in dezelfde tijd tot mij gekomen als die van Peter, alleen mijn 01 was van een ander soort, het soort dat van pukkeltjesrail hield, maar ook zij heeft mij nooit in de steek gelaten en nam de walgelijkste hellingen zonder morren. Toen door de pubertijd heen kwam en dus geen pukkeltjesrail meer reed heb ik haar in de steek gelaten en heeft ze niet meer gereden. Wel kijk ik nog regelmatig in haar gele verpakking en haal haar er nog voorzichtig uit maar rijden gaat niet meer bij mij omdat alles tweerail is.
Al een paar keer heb ik er aan gedacht haar weer gelijkstroomwielen te geven of nylon busjes te draaien en op haar assen te zetten zodat ze weer lekker kan gaan buiten spelen, het is er tot nu toe nog niet van gekomen.
Zij was mijn allereerste verbeteringsproject, ergens in begin zeventiger jaren. Ze is geheel kaal geweest, alle ingegoten verdiepingen in het frame welke het barframe moesten voorstellen zijn door mij uitgeboord/gevijld, wielen dunner gedraaid zodat de spaken mooier leken enz. enz., alles volgen een beschrijving in een modelbouwtijdschrift of Fleischmann-Kurier.
Natuurlijk ook geweatherd op laat twintigste eeuwse manier.

Destijds ook wat plaatjes gemaakt op mijn toemalig baantje, de beruchte krakeling met wat uitbreidingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScanImage0008a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScanImage0008a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScanImage0017a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScanImage0017a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScanImage0019a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScanImage0019a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/780100_73-15a_50er_en_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/780100_73-15a_50er_en_01.jpg)

Afgelopen tijd een paar nieuwe platen van de lok gemaakt, ik had haar al een tijdje niet meer gezien had, je kan jaren gebruik in het harde leven aan haar aan zien, tijd om haar eens naar het AW te sturen.
(https://c5.staticflickr.com/9/8426/29878037092_7e2d68374d_z.jpg) (https://flic.kr/p/MwdKuy)IMGP8005a (https://flic.kr/p/MwdKuy) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://c5.staticflickr.com/9/8059/29878037732_620f1e540d_z.jpg) (https://flic.kr/p/MwdKFA)IMGP8008a (https://flic.kr/p/MwdKFA) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Naar het AW sturen gaat natuurlijk niet zonder Betriebsbuch.
Kort na het kopen van deze lok in 1972 heb ik voor al mijn toenmalige lokomotieven een Betriebsbuch gemaakt zoals ze destijds in Fleischmann Kurier 43 stonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCN_0047a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCN_0047a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCN_0048a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCN_0048a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCN_0049a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCN_0049a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCN_0050a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCN_0050a.jpg)

Mocht de lok eens wat verder komen als het inzetgebied van haar Bw. Dan hoort zij dit boek bij haar te hebben, zeker als zij in Lümmeln verzeild raakt, Herr Blaffhart is nogal kien op dit soort zaken….
Je kan trouwens zien dat de lok in mei 1979 voor het laatst in het AW. is geweest om een kortkoppeling tussen lok en tender in te bouwen, dat was overigens geen succes. Begin 1978 is de lok in het Bw. Voor het laatst wat bijgewerkt met verf.
Na deze acties is zij in de doos verdwenen, af en toe eens bekeken, maar heeft nooit meer gereden.
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: DJV op 23 oktober 2016, 21:48:59
Revisie is niet aan de orde dus.
Restauratie voor weder indienststelling op wat voor schaal ook komt eerde in de buurt.

Mooi dit soort draadjes. ;D ;D (y)
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 23 oktober 2016, 21:50:12
Ondertussen is de lok in het AW. aangekomen, zijn de schaden en aandachtspunten opgenomen en onderdelen besteld.
Om te beginnen zijn wat onderdelen aangeschaft om uit te wisselen met de huidige uitvoering. Het gaat voornamelijk om de wielen van het onderstel op de foto welke wel van nylon bussen zijn voorzien in tegenstelling tot mijn 3-rail uitvoering.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP8079a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP8079a.jpg)

Het frame van mijn lok zal wel worden gebruikt omdat dit al is uitgevijld voor de barframe imitatie.
Wellicht ga ik er ook nog een geluidsdecoder inzetten.
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 23 oktober 2016, 21:53:44
Meteen is maar begonnen met de aanpassing van het nieuwe frame en de wielen. In tegenstelling tot eerdere plannen toch het nieuwe frame maar gekozen om verder te gebruiken, het oude is door allerlei experimenten met kortkoppelen en zo wat erger beschadigd als ik dacht.
De nieuwe wielen zijn aan de achterzijde uitgedraaid waardoor de spaken minder dik zijn en de spaken slanker lijken. Dat had ik bij de verbouwing van het oude frame en wisselstroomwielen ook al gedaan en dit knapte het model goed op. Alle spaken moeten na het uitdraaien van bramen worden ontdaan wat best een klus is, gelukkig heb ik hier een mesvijltje voor.
In het frame alle verdiept aangeven gaten in het barframe uitgefreesd en daarna verder rechthoekig uitgevijld. Of alle gaten goed zijn zoals in het echie weet ik niet maar als de wielen er weer op zitten lijkt het best aardig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP8085a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP8085a.jpg)

Het valt me trouwens op dat alleen de drijfwielen hogere flenzen hebben voor de pukkeltjesrails, scheelt in doorsnede een mm.
De andere wielen voor de drierailversie zijn hetzelfde als op het tweerail frame alleen zonder nylon bussen voor de stroomscheiding dus moeten ook vervangen worden.
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 23 oktober 2016, 22:13:43
Vandaag het frame en de wielen gespoten.
(https://c7.staticflickr.com/6/5807/30483815806_9d02ce0621_z.jpg) (https://flic.kr/p/NrKwp9)IMGP8090a (https://flic.kr/p/NrKwp9) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Ook de tender geheel gedemonteerd en schoongemaakt, het onderstel in de remolie gezet zodat de overdreven zwarte vervuiling er vanaf gaat en later wat zuiniger vervuild kan worden.
Op de foto het alweer gedeeltelijk gemonteerde model van de tender.
De tenderwielen eerst zwart geverfd omdat de spaken niet doorbroken zijn omdat achter de spaken de aandrijftandwilen zitten. Door de wielen eerst zwart te verven en later de spaken rood komt er meer diepte in de wieltjes.
Het drijfwerk en stoomverdeling is geheel schoongemaakt, er zat nogal wat verf in de scharnierpunten waardoor het hele drijfwerk wat stroef liep en soms de drijfwielen stilstonden... De Koppelstangen alvast geschilderd.
Alle drijfstangen zijn smaller gevijld, ziet er wat natuurlijker uit als de dikke Fleischmann drijfstangen.
(https://c7.staticflickr.com/6/5641/30483816886_e079827fd2_z.jpg) (https://flic.kr/p/NrKwHL)IMGP8093 (https://flic.kr/p/NrKwHL) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Tot slot de bakjes met onderdelen.
(https://c7.staticflickr.com/6/5324/30483818126_e8fa9e1e49_z.jpg) (https://flic.kr/p/NrKx69)IMGP8094 (https://flic.kr/p/NrKx69) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: charp op 23 oktober 2016, 23:06:42
Het spreekt voor zich dat ik jouw wedervaren met de grootste interesse nauwlettend zal volgen.

Peter
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 30 oktober 2016, 20:37:48
De afgelopen week niet veel tijd gehad om wat te doen aan de 01.
In korte sessies het een en ander geschilderd en gespoten en de kap van de enorme smeerzooi bevrijd die ik er in de zeventiger jaren op had gesmeerd om de kap te 'weatheren'.
De gedeelten die opnieuw gespoten waren met krijtpoeder weer geweatherd, nu met wat meer mate dan voorheen.
(https://c3.staticflickr.com/6/5486/30037532754_371c46810e_z.jpg) (https://flic.kr/p/MLjcZL)IMGP8158a (https://flic.kr/p/MLjcZL) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Hier het oude frame en het nieuwe bewerkte frame frame. Later besloten de houder van de rookgenerator te verwijderen zodat er mogelijk wat meer ruimte komt om een luidsprekertje te kunnen plaatsen van een sounddecoder.
Ondertussen moest ook Eurospoor nog bezocht worden en van de nood een deugd gemaakt om bij Peetoom een stel loopwielen te kopen voor deze lok, de originele loopwielen vond ik altijd wat iel afsteken bij de rest.
Dat klopt ook wel want de 01en hadden ergens boven het volgnummer 150 wielen loopwielen met een diameter van 1000mm.:87 = 11,5mm. Fleischmann heeft voor deze lok 9,5mm wielen toegepast dus eigenlijk te klein.
11,5mm wielen worden net te groot en zouden tegen de zuigerstangbeschermhulzen aanlopen dus voor 10,5mm wielen gekozen met lage flens, staat een stuk beter.
(https://c1.staticflickr.com/6/5697/30633235696_07132c4f24_z.jpg) (https://flic.kr/p/NEXkJ9)IMGP8161b (https://flic.kr/p/NEXkJ9) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Vandaag alle gespoten onderdelen weer op het frame gezet en afgesteld. De kappen heb ik tijdelijk op het frame gezet om te zien hoe alles staat.
(https://c7.staticflickr.com/6/5535/30369275750_3d4b4590e4_z.jpg) (https://flic.kr/p/NgCtCA)IMGP8162a (https://flic.kr/p/NgCtCA) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Staat inderdaad beter dan de kleine loopwielen
(https://c8.staticflickr.com/6/5816/30581547271_7c8cb87f7e_z.jpg) (https://flic.kr/p/NAoqyp)IMGP8008b (https://flic.kr/p/NAoqyp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Nu eens gaan kijken of het na dik dertig jaar wel lukt om lok en tender kort te koppelen. :P
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: jerrytrein op 30 oktober 2016, 21:40:00
Kort koppelen zal wel gaan
Eerder of zij dan door de bogen komt
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 30 oktober 2016, 22:14:58
Dat was vroegâh ook het probleem. :P
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: charp op 08 november 2016, 16:20:25
Die 10,5 mm vooloopwielen staan haar inderdaad veel beter. Van Weinert ?

Ben benieuwd naar de verdere vorderingen.


Peter
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 08 november 2016, 17:09:06
Nee, Romfort.
Ben even een weekje niet aanwezig bij mijn werkbankje dus het ligt even stil.
Wel bezig geweest met het kortkoppelen, wellicht gaat dit werken met een kleine Symoba waarvan de pen net buiten het lokframe steekt en op de tender het fabrieks-scharnierpunt.
Verder al wat rondgesnuffeld naar een Loksound, wellicht lukt dit met een 20mm speakertje in de ketel. Ruimte zat nu de houder voor de rookgenerator verdwenen is.
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: jerrytrein op 08 november 2016, 17:54:15
Kan je de originele koppeling niet aanpssen
waar nu het vaste punt in de loc zit een pennetje solderen met een sleuf naar achter
dan halverwege nog een pennetje ,en dan een Y vorm maken
Denk dat je niet eens een veertje nodig hebt
de tender duwt de loc dus komt hij altijd weer terug
net zoiets als met wagons
Eventueel aan de tender vast maken zodat daar een vast punt zit
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 08 november 2016, 23:56:43
Iets dergelijks al gedaan maar dat werkte niet omdat het scharnierpunt dan te ver naar voren zit en de uitslag van de lok te ver naar buiten komt.
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 16 november 2016, 22:29:32
Het gaat de laatste weken wat langzaam maar er is vooruitgang.
Uiteindelijk op een kleine Symoba uitgekomen. Voor de normale kortkoppeling is geen plek dus moet er een vast boom tussen tender en lok komen.
De pen voor de kortkoppelinghouder moet in dit geval gelijk met de achterzijde van de lok komen en op de tender heb ik een gewoon draaipunt toegepast omdat twee kortkoppelingmechanismen dit keer geen verschil maakt met een gewoon draaipunt, waarschijnlijk door de grote uitslag van de lok. Om de pen van de Symoba gelijk met de achterzijde van de lok te krijgen moest er een stuk uit het onderframe worden gezaagd, hier ziet men vrij weinig van als de tender tegen de lok staat.

(https://c3.staticflickr.com/6/5508/30999513346_78dfe5007b_z.jpg) (https://flic.kr/p/PejBj3)IMGP8175 (https://flic.kr/p/PejBj3) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://c3.staticflickr.com/6/5507/30999512466_108fce8fe7_z.jpg) (https://flic.kr/p/PejB3S)IMGP8171 (https://flic.kr/p/PejB3S) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Om de Symoba zo goed mogelijk te bevestigen zonder lijmen is er van styreen een houder gesneden die in de ruimte onder het machinistenhuis past. Deze styreenhouder kan eventueel wel worden vastgelijmd.

(https://c4.staticflickr.com/6/5669/30921266531_739e3c9bc3_z.jpg) (https://flic.kr/p/P7pzg2)IMGP8170 (https://flic.kr/p/P7pzg2) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Ook bij de tender moet er wat materiaal worden verwijderd waarbij meteen een aantal mislukt pogingen tot kortkoppelen uit de jaren zeventig zijn verdwenen. ;D
Het hele handeltje komt nu wel mooi een boog door inclusief S bogen.
(https://c3.staticflickr.com/6/5565/30999515186_c9b1bdaac2_z.jpg) (https://flic.kr/p/PejBRL)IMGP8178 (https://flic.kr/p/PejBRL) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: charp op 16 november 2016, 22:40:27
Dit zijn serieuze ingrepen ! Petje af. Hoe krap zijn die bogen die nog haalbaar zijn ?


Peter
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 16 november 2016, 22:41:57
Vandaag wat voorbereidingen gemaakt voor inbouw van een Loksound en wat kabels getrokken.

(https://c8.staticflickr.com/6/5590/30921661471_1028d1db35_z.jpg) (https://flic.kr/p/P7rAEk)IMGP8179 (https://flic.kr/p/P7rAEk) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Om de kabels onder het machinistenhuis door te krijgen moest een stukje uit de bevestigingsplaat voor de Symoba worden gesneden maar het geheel ligt nog pas onder het machinistenhuis.

(https://c8.staticflickr.com/6/5791/30921662311_c6ed400721_z.jpg) (https://flic.kr/p/P7rAUP)IMGP8180 (https://flic.kr/p/P7rAUP) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 16 november 2016, 22:44:30
Dit zijn serieuze ingrepen ! Petje af. Hoe krap zijn die bogen die nog haalbaar zijn ?
Peter

Op de foto staat het geheel op een R415 maar er is nog lucht tussen tender en lok.
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: jerrytrein op 16 november 2016, 23:48:56
 (y)
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 14 december 2016, 23:23:30
Weer een paar dingetjes kunnen doen;
Wat SMD ledjes en weerstandjes op een stukje styreen gemaakt om de originele gloeilamp te vervangen, door het verwijderen van de rookgeneratorhouder is hier nu plek voor. Nu ok de mogelijkheid voor sluitverlichting gemaakt. Hiervoor halfverwege het styreenplaatje een scheiding tussen toplicht en onderste lantarens gemaakt zodat rood niet doorschijnt naar boven.

(https://c2.staticflickr.com/1/737/30838772993_54ff67bd14_z.jpg) (https://flic.kr/p/NZ7LND)IMGP8197 (https://flic.kr/p/NZ7LND) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

en het geheel afgedekt met een plaatje zodat er geen licht naar onderen doorschijnt, de lichtgeleiders worden al door de originele kast afgeschermd.

(https://c6.staticflickr.com/1/766/30838774493_461881b094_z.jpg) (https://flic.kr/p/NZ7Mfv)IMGP8198 (https://flic.kr/p/NZ7Mfv) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://c4.staticflickr.com/1/336/31648781075_7d29684b44_z.jpg) (https://flic.kr/p/QdGgZe)IMGP8200 (https://flic.kr/p/QdGgZe) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Hetzelfde in de tender gedaan.
(https://c2.staticflickr.com/1/131/31648780505_ae98c21fcc_z.jpg) (https://flic.kr/p/QdGgPp)IMGP8199 (https://flic.kr/p/QdGgPp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

In de ketel is genoeg ruimte voor een Loksound met een speakertje van rond 20 mm. De klankkast van de speaker is net iets te groot dus deze naar 19,5mm gebracht.
Loksound en gewicht in de ketel gelegd en de hele handel bedraad.
Volgende stap is de zaak weer inelkaar zetten en alles aansluiten.
(https://c5.staticflickr.com/1/696/31502554332_8b29a48284_z.jpg) (https://flic.kr/p/PZLPSu)IMGP8203 (https://flic.kr/p/PZLPSu) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 26 december 2016, 18:37:14
Afgelopen dagen Loksound ingebouwd en ingeregeld en de hele handel inelkaar gezet.
DB 01 220 kan dienst doen op de baan in aanbouw al denk ik niet dat geluid altijd aan zal staan.
Origineel wordt spanning alleen via de drijfwielen opgenomen, dat heb ik zo gelaten maar door het stijve frame is er toch niet altijd contact met de rail waardoor de lok af en toe stilvalt. Daar had je,voor de verbouwing van 3rail~ naar twee rail digitaal geen last van omdat er altijd wel een van de wielen contact met de rails had. Hier moet dus nog wat op verzonnen worden. Via alle loopwielen stroom afnemen of toch een vorm van vering in de drijfassen maken of zo. Nog over nadenken.
Alle drie de koplampen branden gewoon, alleen op foto en film zie je er maar twee. Waarschijnlijk de lichtinval.
Filmpje met het binnenkomen van de lok na verbouwing;
(https://c7.staticflickr.com/1/418/31052266414_6cb0444766_z.jpg) (https://flic.kr/p/PiYYXG)PC260166 (https://flic.kr/p/PiYYXG) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: V200-G2000 op 26 december 2016, 19:17:57
Het probleem met stroomafname had ik met mijn analoge 01 220 ook. Ik heb de voorste loopassen ook van stroomafname voorzien waarmee het probleem opgelost was.
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 26 december 2016, 19:51:27
Dat ga ik, denk ik, ook proberen, ik neem dan meteen de achterste loopas mee.
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: Floris Dilz op 26 december 2016, 23:25:30
Neem dan heel soepele slepertjes want stilstaande spaakwielen is een nogal dom gezicht...  :angel:
Wat me in dit filmpje ook weer erg opvalt is die enorm dikke tender van de fleischmann. Om een of andere reden is die te hoog gemaakt, meer nog dan voor de gebruikelijke wat te grote fleischmann-schaal nodig geweest was. Ik heb hier nog een fleischmanntender staan waar ik gewoon om eens te proberen de kap van een piko 01-tender op gezet heb, die is wel op schaal en die past met vrij weinig moeite, aan aandrijving en gewicht hoef je niks te vijlen, alleen de kliknokjes zitten natuurlijk op een andere plek en de bufferbalk en dus de gereedschapskist achter zijn bij fleischmann breder dus daar moet je wat hakken.
Kijk maar eens wat ik bedoel: de bovenste lijn van de waterbak gaat hier door de onderkant van de ramen van het machinistenhuis...
https://i.ytimg.com/vi/tO3s7KfNXSs/maxresdefault.jpg
en bij fleischmann ongeveer door het midden of zelfs iets hoger, dat scheelt toch al gauw 3 mm.
http://i.ebayimg.com/00/s/MTA2OFgxNjAw/z/casAAOSwZ8ZW3ZcI/$_1.JPG
Omdat de aandrijving en het gewicht gewoon keurig in zo'n wel op schaal gemaakt kapje passen lijkt het er naar mijn idee op dat er laat in het ontwerp besloten is die tender uit verhouding te trekken, al heb ik geen idee waarom.
Mocht je dus zin hebben om meer te knutselen, regel een piko-kapje, zet de gereedschapskist van de fleischmann-kap over op de piko-kap en je hebt de 01 zoals ie door de fleischmannconstructeurs bedoeld is destijds.  ;D
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: charp op 27 december 2016, 00:26:23
Ben ik dus een jaar of dertig verliefd geweest op de "bullige" tender van mijn Br 01 220, lees ik nu dattie niet klopt.

Het valt niet mee om een heel leven lang gelukkig te zijn als modelspoorliefhebber.


Peter
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: Floris Dilz op 27 december 2016, 08:30:30
Nou, dr is niks mis mee om een flinke derrière te waarderen hoor. :angel:
Titel: Re: DB 01 220 verbeteren en revisie.
Bericht door: GerardvV op 27 december 2016, 16:48:02
Omdat het erom ging mijn oude Fl 3rail~ 01 220 om te bouwen naar 2 rail digitaal en meteen wat kleine verbeteringen aan te brengen zal ik de tender niet verbouwen, het moet natuurlijk wel mijn oude Fl 01 220 blijven, eigenlijk te groot voor H0 met een te dikke kont.... die boven al het andere materieel uit blijven steken.  :P
Bovenop het tweeassige bogiestel aan beide zijden een reepje van 1 mm pertinax printplaat geplakt (ruimte zat en valt niet op) en op het koperlaagje hardgetrokken staaldraad 0,3mm gesoldeerd. Het staaldraad netjes tegen de loopwielen aan gebogen zodat de loopwielen met minimale druk geraakt worden (aan het eind van de draad een mooi boogje).
Draden door het frame met de stroomafnemers van de drijfwielen verbonden.
Hetzelfde gedaan met het achterloopwiel en zo een basis gecreëerd welke over zes assen stroom afneemt.
Loopt nu als een zonnetje en stopt nergens meer (zonder opdracht ;D).
Klaar  (y)