Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV door bask185
Vandaag om 07:53:07
HK draaischijf: ervaringen? door Karst Drenth
Vandaag om 07:48:06
El carrilet door Frycio82
Vandaag om 07:07:41
Westlandbaan door Leolin
Vandaag om 06:56:09
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Reinout van Rees
Vandaag om 01:03:20
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
Vandaag om 00:52:18
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:23:45
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door mwdb
23 november 2020, 23:58:19
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door mwdb
23 november 2020, 23:53:35
Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven door Te 2/2
23 november 2020, 23:18:20
Seinen en wissel koppelen door Bert_Apd
23 november 2020, 22:54:14
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module door Edsko Hekman
23 november 2020, 22:53:24
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door erikkral
23 november 2020, 22:34:18
ESU Lok Programmer start niet op. door Norway13
23 november 2020, 22:33:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 november 2020, 22:30:42
Projekt 083-338 door NS264
23 november 2020, 22:26:24
Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils door Ronet-1981
23 november 2020, 22:19:12
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Rob E.
23 november 2020, 21:58:24
Haarsem aan Zee H0 door bask185
23 november 2020, 21:52:53
K1 rijtuigen SSN als bouwset door Martijn de Kuiper
23 november 2020, 21:51:54
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
23 november 2020, 21:13:46
DAF YA-616 Takeldoos 1e levering door Eric B
23 november 2020, 21:02:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
23 november 2020, 21:00:10
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
23 november 2020, 20:45:18
Ergensnergens in H0e door NS264
23 november 2020, 20:40:41
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
23 november 2020, 20:38:08
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door coldforged
23 november 2020, 20:18:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 november 2020, 20:03:59
Rondom Charlois door Alewijn
23 november 2020, 19:39:37
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
23 november 2020, 19:32:45
  

Auteur Topic: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?  (gelezen 820 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6584
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Gepost op: 20 oktober 2016, 17:58:07 »
De motortjes voor mijn trams zijn 10V. Die begrens ik analoog met een 15 Ohm weerstand. Maar Digitaal laat ik de weerstand weg en begrens de snelheid met CV5. Mijn gedachte was dat er dan minder stroom naar de motor gaat, waardoor hij niet over de 10V ontvangt. Maar nu lees ik elders dat deze gedachte onjuist is. Is dat zo? Hoe begrens ik het aantal Volt dat naar de motor gaat met een digitale decoder?

(Excuseer mij voor het husselen van spanning/stroom, als ik dat verkeerd heb gedaan)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2016, 18:08:46 »
De gedachte is als je het precies bekijkt inderdaad onjuist. De decoder stuurt namelijk geen geregelde spanning (nooit niet). Maar zet de motor aan (volle baanspanning) en uit (PWM) en doet dit erg snel (15kHz tot 31kHz+ voor moderne decoders). Voordeel is dat je meer kracht hebt in de motor en dat het makkelijk en effectief te regelen is. Maar ondanks dat het niet echt de spanning verlagen is, is het goed genoeg. Een motor kan niet goed tegen snelle verandering in spanning en zal dit als het ware filteren. Voornaamste reden voor de beperking in spanning is oververhitting. Maar doordat het in korte pulsjes gebeurd (en het zal dus meeste van de tijd dus gewoon uit staan) is dat geen probleem. De hitte is ook traag en zal dus ook spreiden in tijd.

In het verleden wel eens een discussie/overleg/brain fart gehad of er bij PWM nu wel of niet meer warmte op treed. Volgens mij was de conclusie wel iets maar dat is niet zo extreem. Als je geen problemen ondervonden hebt van hete motoren nu je ze aan stuurt met een decoder met verlaagde max snelheid vormt het zeker dus geen probleem bij jou  ;)


Timo
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2016, 10:52:32 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6584
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2016, 18:54:31 »
Bedankt voor het antwoord, Timo. Ik heb nog geen lange termijn ervaring. Vooralsnog gaat het goed. Hij maakt wel een zoemend geluid als je begint met rijden, wat je niet hebt bij analoog or zelfs zonder weerstand op maximum snelheid. De rijeigenschappen zijn wel OK, maar is er niet een CV die de spanning verlaagt? Ik gebruik CT Electronics/Tran decoders.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19919
    • Pagina van klaas
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2016, 18:57:25 »
Aan het verhaal van Timo heb ik niets toe te voegen. Maar ik ben wel benieuwd waarom die motortjes 10V zijn. Ik dacht eigenlijk dat 12V zo'n beetje de standaard was. (behalve voor schaal Z)

Een CV die daadwerkelijk de spanning verlaagt kan niet. Dat zou ontoelaatbare warmteontwikkeling is de decoder veroorzaken. Daarom werken alle uitgangen van een decoder met PWM.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6584
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2016, 19:07:23 »
Okay, duidelijk. Bedankt daarvoor.

Waarom de motor 10V is? Eh, omdat ze zo klein zijn (8x16mm) en niet in 12V te krijgen zijn, denk ik.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2016, 19:59:46 »
Timo, het betreft hier volgens mij een klokankermotor. Alhoewel dit type motor het best gedijt met pure gelijkspanning zijn er decoders die voor dit soort motoren geschikt zijn. Ik vermoed dat de stijgtijd van de puls hierop aangepast is.

De handleiding op de ESU site beschrijft in hoofdstuk 11 de motor instellingen voor de diverse motor typen. Ik heb hier niets kunnen vinden over de nominale spanning van de motor. Wellicht dat andere forumleden hier kunnen adviseren.

Silvolde

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2016, 20:52:21 »
Sven, dat zoemen komt waarschijnlijk van de regellus om de motor op constante snelheid te laten draaien. Iets dat je niet heb analoog. Samen met PWM zorgt dit er voor dat je met veel lagere snelheden kunt rijden dan met gewoon analoog. Maar voor die regellus heb je dus al die motor instellingen. In de Lopi 4 zit een functie om deze automatisch te laten instellen en als ik het forum mag geloven werkt dit best aardig. (Heb zelf ook een paar Lopi 4's maar zou niet meer weten hoe ik het gedaan heb :-X Reden volgens mij best prima. Moet ik wel zeggen dat ze al zeker drie kwart jaar helaas niet meer mee heb gereden... ::))

Klokankermotoren werken net als alle andere motoren op een Lopi 4. Dit door de (relatief) hoge PWM frequentie. Iets wat vroeger nog wel eens een probleem was als de decoder een lage frequentie gebruikte.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6584
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2016, 21:14:57 »
Ik heb ook van die mogelijkheid vernomen om het automatisch in te stellen. Alle ESU decoders zijn helaas te groot voor mijn aandrijvingen, maar met afmetingen van 8x7x2.8 mm kan ik de aankomende Nano straks eens gaan proberen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #8 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:07:42 »
Hoi
Even nog de pwm frequentie, voor Zimo kan je de keuze maken van 20Khz of 40Khz, dus dit is meer dan de 32Khz.
Ik zou voor spannings verlaging 2 x 3 diodes in serie zetten, bijvoorbeeld de 1N4148, zijn niet zo groot en geeft een verlaging van ruim 2 Volt.

Groeten Frans

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6584
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:09:57 »
Voor 6 diodes is echt geen plaats.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.