Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Messing laddertje met precies gelijke sporten door roadster36
Vandaag om 01:27:32
US Style freightcar kitje(s) door ArjanB
Vandaag om 01:03:42
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Joop_L
Vandaag om 00:57:45
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
25 november 2020, 23:42:58
Verdunnen verf op nitro basis door Bahn-AG
25 november 2020, 23:32:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
25 november 2020, 23:28:42
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
25 november 2020, 23:14:40
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
25 november 2020, 23:08:22
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
25 november 2020, 23:03:55
Modelbouwwedstrijd op TV. door ingenium
25 november 2020, 22:54:29
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Karst Drenth
25 november 2020, 22:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
25 november 2020, 21:53:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
25 november 2020, 21:46:29
Raadplaatje door Rick
25 november 2020, 21:38:13
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans Grasmaijer
25 november 2020, 21:35:44
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 november 2020, 21:17:04
RTM in 0m door JanHdH
25 november 2020, 21:04:34
Onze 3d printer door Twanvuurens
25 november 2020, 20:58:22
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Klaas Zondervan
25 november 2020, 20:54:28
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
25 november 2020, 20:50:46
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
25 november 2020, 20:30:14
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door ATB
25 november 2020, 18:50:43
Bramsburg door EricZmS
25 november 2020, 18:25:41
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
25 november 2020, 18:25:41
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
25 november 2020, 18:24:10
Dat overkomt mij niet. door NL-modelspoor
25 november 2020, 18:16:38
Rondom Charlois door Alewijn
25 november 2020, 17:59:15
Wat is er gebeurd met het "toon hier je nieuwe (model)spoor aanwinsten" draadje? door Marc tramt
25 november 2020, 17:57:10
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
25 november 2020, 17:28:23
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Forever Rocofan
25 november 2020, 17:18:42
  

Auteur Topic: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?  (gelezen 822 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6586
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Gepost op: 20 oktober 2016, 17:58:07 »
De motortjes voor mijn trams zijn 10V. Die begrens ik analoog met een 15 Ohm weerstand. Maar Digitaal laat ik de weerstand weg en begrens de snelheid met CV5. Mijn gedachte was dat er dan minder stroom naar de motor gaat, waardoor hij niet over de 10V ontvangt. Maar nu lees ik elders dat deze gedachte onjuist is. Is dat zo? Hoe begrens ik het aantal Volt dat naar de motor gaat met een digitale decoder?

(Excuseer mij voor het husselen van spanning/stroom, als ik dat verkeerd heb gedaan)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2016, 18:08:46 »
De gedachte is als je het precies bekijkt inderdaad onjuist. De decoder stuurt namelijk geen geregelde spanning (nooit niet). Maar zet de motor aan (volle baanspanning) en uit (PWM) en doet dit erg snel (15kHz tot 31kHz+ voor moderne decoders). Voordeel is dat je meer kracht hebt in de motor en dat het makkelijk en effectief te regelen is. Maar ondanks dat het niet echt de spanning verlagen is, is het goed genoeg. Een motor kan niet goed tegen snelle verandering in spanning en zal dit als het ware filteren. Voornaamste reden voor de beperking in spanning is oververhitting. Maar doordat het in korte pulsjes gebeurd (en het zal dus meeste van de tijd dus gewoon uit staan) is dat geen probleem. De hitte is ook traag en zal dus ook spreiden in tijd.

In het verleden wel eens een discussie/overleg/brain fart gehad of er bij PWM nu wel of niet meer warmte op treed. Volgens mij was de conclusie wel iets maar dat is niet zo extreem. Als je geen problemen ondervonden hebt van hete motoren nu je ze aan stuurt met een decoder met verlaagde max snelheid vormt het zeker dus geen probleem bij jou  ;)


Timo
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2016, 10:52:32 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6586
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2016, 18:54:31 »
Bedankt voor het antwoord, Timo. Ik heb nog geen lange termijn ervaring. Vooralsnog gaat het goed. Hij maakt wel een zoemend geluid als je begint met rijden, wat je niet hebt bij analoog or zelfs zonder weerstand op maximum snelheid. De rijeigenschappen zijn wel OK, maar is er niet een CV die de spanning verlaagt? Ik gebruik CT Electronics/Tran decoders.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19926
    • Pagina van klaas
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2016, 18:57:25 »
Aan het verhaal van Timo heb ik niets toe te voegen. Maar ik ben wel benieuwd waarom die motortjes 10V zijn. Ik dacht eigenlijk dat 12V zo'n beetje de standaard was. (behalve voor schaal Z)

Een CV die daadwerkelijk de spanning verlaagt kan niet. Dat zou ontoelaatbare warmteontwikkeling is de decoder veroorzaken. Daarom werken alle uitgangen van een decoder met PWM.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6586
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2016, 19:07:23 »
Okay, duidelijk. Bedankt daarvoor.

Waarom de motor 10V is? Eh, omdat ze zo klein zijn (8x16mm) en niet in 12V te krijgen zijn, denk ik.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2016, 19:59:46 »
Timo, het betreft hier volgens mij een klokankermotor. Alhoewel dit type motor het best gedijt met pure gelijkspanning zijn er decoders die voor dit soort motoren geschikt zijn. Ik vermoed dat de stijgtijd van de puls hierop aangepast is.

De handleiding op de ESU site beschrijft in hoofdstuk 11 de motor instellingen voor de diverse motor typen. Ik heb hier niets kunnen vinden over de nominale spanning van de motor. Wellicht dat andere forumleden hier kunnen adviseren.

Silvolde

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2016, 20:52:21 »
Sven, dat zoemen komt waarschijnlijk van de regellus om de motor op constante snelheid te laten draaien. Iets dat je niet heb analoog. Samen met PWM zorgt dit er voor dat je met veel lagere snelheden kunt rijden dan met gewoon analoog. Maar voor die regellus heb je dus al die motor instellingen. In de Lopi 4 zit een functie om deze automatisch te laten instellen en als ik het forum mag geloven werkt dit best aardig. (Heb zelf ook een paar Lopi 4's maar zou niet meer weten hoe ik het gedaan heb :-X Reden volgens mij best prima. Moet ik wel zeggen dat ze al zeker drie kwart jaar helaas niet meer mee heb gereden... ::))

Klokankermotoren werken net als alle andere motoren op een Lopi 4. Dit door de (relatief) hoge PWM frequentie. Iets wat vroeger nog wel eens een probleem was als de decoder een lage frequentie gebruikte.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6586
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2016, 21:14:57 »
Ik heb ook van die mogelijkheid vernomen om het automatisch in te stellen. Alle ESU decoders zijn helaas te groot voor mijn aandrijvingen, maar met afmetingen van 8x7x2.8 mm kan ik de aankomende Nano straks eens gaan proberen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #8 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:07:42 »
Hoi
Even nog de pwm frequentie, voor Zimo kan je de keuze maken van 20Khz of 40Khz, dus dit is meer dan de 32Khz.
Ik zou voor spannings verlaging 2 x 3 diodes in serie zetten, bijvoorbeeld de 1N4148, zijn niet zo groot en geeft een verlaging van ruim 2 Volt.

Groeten Frans

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6586
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:09:57 »
Voor 6 diodes is echt geen plaats.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.