Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Ben
Vandaag om 07:23:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door GD
Vandaag om 07:21:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?  (gelezen 1062 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Gepost op: 20 oktober 2016, 17:58:07 »
De motortjes voor mijn trams zijn 10V. Die begrens ik analoog met een 15 Ohm weerstand. Maar Digitaal laat ik de weerstand weg en begrens de snelheid met CV5. Mijn gedachte was dat er dan minder stroom naar de motor gaat, waardoor hij niet over de 10V ontvangt. Maar nu lees ik elders dat deze gedachte onjuist is. Is dat zo? Hoe begrens ik het aantal Volt dat naar de motor gaat met een digitale decoder?

(Excuseer mij voor het husselen van spanning/stroom, als ik dat verkeerd heb gedaan)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2016, 18:08:46 »
De gedachte is als je het precies bekijkt inderdaad onjuist. De decoder stuurt namelijk geen geregelde spanning (nooit niet). Maar zet de motor aan (volle baanspanning) en uit (PWM) en doet dit erg snel (15kHz tot 31kHz+ voor moderne decoders). Voordeel is dat je meer kracht hebt in de motor en dat het makkelijk en effectief te regelen is. Maar ondanks dat het niet echt de spanning verlagen is, is het goed genoeg. Een motor kan niet goed tegen snelle verandering in spanning en zal dit als het ware filteren. Voornaamste reden voor de beperking in spanning is oververhitting. Maar doordat het in korte pulsjes gebeurd (en het zal dus meeste van de tijd dus gewoon uit staan) is dat geen probleem. De hitte is ook traag en zal dus ook spreiden in tijd.

In het verleden wel eens een discussie/overleg/brain fart gehad of er bij PWM nu wel of niet meer warmte op treed. Volgens mij was de conclusie wel iets maar dat is niet zo extreem. Als je geen problemen ondervonden hebt van hete motoren nu je ze aan stuurt met een decoder met verlaagde max snelheid vormt het zeker dus geen probleem bij jou  ;)


Timo
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2016, 10:52:32 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2016, 18:54:31 »
Bedankt voor het antwoord, Timo. Ik heb nog geen lange termijn ervaring. Vooralsnog gaat het goed. Hij maakt wel een zoemend geluid als je begint met rijden, wat je niet hebt bij analoog or zelfs zonder weerstand op maximum snelheid. De rijeigenschappen zijn wel OK, maar is er niet een CV die de spanning verlaagt? Ik gebruik CT Electronics/Tran decoders.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2016, 18:57:25 »
Aan het verhaal van Timo heb ik niets toe te voegen. Maar ik ben wel benieuwd waarom die motortjes 10V zijn. Ik dacht eigenlijk dat 12V zo'n beetje de standaard was. (behalve voor schaal Z)

Een CV die daadwerkelijk de spanning verlaagt kan niet. Dat zou ontoelaatbare warmteontwikkeling is de decoder veroorzaken. Daarom werken alle uitgangen van een decoder met PWM.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2016, 19:07:23 »
Okay, duidelijk. Bedankt daarvoor.

Waarom de motor 10V is? Eh, omdat ze zo klein zijn (8x16mm) en niet in 12V te krijgen zijn, denk ik.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

  • Online Online
  • Berichten: 1470
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2016, 19:59:46 »
Timo, het betreft hier volgens mij een klokankermotor. Alhoewel dit type motor het best gedijt met pure gelijkspanning zijn er decoders die voor dit soort motoren geschikt zijn. Ik vermoed dat de stijgtijd van de puls hierop aangepast is.

De handleiding op de ESU site beschrijft in hoofdstuk 11 de motor instellingen voor de diverse motor typen. Ik heb hier niets kunnen vinden over de nominale spanning van de motor. Wellicht dat andere forumleden hier kunnen adviseren.

Silvolde

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2016, 20:52:21 »
Sven, dat zoemen komt waarschijnlijk van de regellus om de motor op constante snelheid te laten draaien. Iets dat je niet heb analoog. Samen met PWM zorgt dit er voor dat je met veel lagere snelheden kunt rijden dan met gewoon analoog. Maar voor die regellus heb je dus al die motor instellingen. In de Lopi 4 zit een functie om deze automatisch te laten instellen en als ik het forum mag geloven werkt dit best aardig. (Heb zelf ook een paar Lopi 4's maar zou niet meer weten hoe ik het gedaan heb :-X Reden volgens mij best prima. Moet ik wel zeggen dat ze al zeker drie kwart jaar helaas niet meer mee heb gereden... ::))

Klokankermotoren werken net als alle andere motoren op een Lopi 4. Dit door de (relatief) hoge PWM frequentie. Iets wat vroeger nog wel eens een probleem was als de decoder een lage frequentie gebruikte.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2016, 21:14:57 »
Ik heb ook van die mogelijkheid vernomen om het automatisch in te stellen. Alle ESU decoders zijn helaas te groot voor mijn aandrijvingen, maar met afmetingen van 8x7x2.8 mm kan ik de aankomende Nano straks eens gaan proberen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #8 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:07:42 »
Hoi
Even nog de pwm frequentie, voor Zimo kan je de keuze maken van 20Khz of 40Khz, dus dit is meer dan de 32Khz.
Ik zou voor spannings verlaging 2 x 3 diodes in serie zetten, bijvoorbeeld de 1N4148, zijn niet zo groot en geeft een verlaging van ruim 2 Volt.

Groeten Frans

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:09:57 »
Voor 6 diodes is echt geen plaats.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.