Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
Vandaag om 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:45:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:39:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
Vandaag om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:34:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:40:54
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
  

Auteur Topic: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?  (gelezen 1161 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Gepost op: 20 October 2016, 17:58:07 »
De motortjes voor mijn trams zijn 10V. Die begrens ik analoog met een 15 Ohm weerstand. Maar Digitaal laat ik de weerstand weg en begrens de snelheid met CV5. Mijn gedachte was dat er dan minder stroom naar de motor gaat, waardoor hij niet over de 10V ontvangt. Maar nu lees ik elders dat deze gedachte onjuist is. Is dat zo? Hoe begrens ik het aantal Volt dat naar de motor gaat met een digitale decoder?

(Excuseer mij voor het husselen van spanning/stroom, als ik dat verkeerd heb gedaan)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2016, 18:08:46 »
De gedachte is als je het precies bekijkt inderdaad onjuist. De decoder stuurt namelijk geen geregelde spanning (nooit niet). Maar zet de motor aan (volle baanspanning) en uit (PWM) en doet dit erg snel (15kHz tot 31kHz+ voor moderne decoders). Voordeel is dat je meer kracht hebt in de motor en dat het makkelijk en effectief te regelen is. Maar ondanks dat het niet echt de spanning verlagen is, is het goed genoeg. Een motor kan niet goed tegen snelle verandering in spanning en zal dit als het ware filteren. Voornaamste reden voor de beperking in spanning is oververhitting. Maar doordat het in korte pulsjes gebeurd (en het zal dus meeste van de tijd dus gewoon uit staan) is dat geen probleem. De hitte is ook traag en zal dus ook spreiden in tijd.

In het verleden wel eens een discussie/overleg/brain fart gehad of er bij PWM nu wel of niet meer warmte op treed. Volgens mij was de conclusie wel iets maar dat is niet zo extreem. Als je geen problemen ondervonden hebt van hete motoren nu je ze aan stuurt met een decoder met verlaagde max snelheid vormt het zeker dus geen probleem bij jou  ;)


Timo
« Laatst bewerkt op: 21 October 2016, 10:52:32 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2016, 18:54:31 »
Bedankt voor het antwoord, Timo. Ik heb nog geen lange termijn ervaring. Vooralsnog gaat het goed. Hij maakt wel een zoemend geluid als je begint met rijden, wat je niet hebt bij analoog or zelfs zonder weerstand op maximum snelheid. De rijeigenschappen zijn wel OK, maar is er niet een CV die de spanning verlaagt? Ik gebruik CT Electronics/Tran decoders.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26603
    • Pagina van klaas
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2016, 18:57:25 »
Aan het verhaal van Timo heb ik niets toe te voegen. Maar ik ben wel benieuwd waarom die motortjes 10V zijn. Ik dacht eigenlijk dat 12V zo'n beetje de standaard was. (behalve voor schaal Z)

Een CV die daadwerkelijk de spanning verlaagt kan niet. Dat zou ontoelaatbare warmteontwikkeling is de decoder veroorzaken. Daarom werken alle uitgangen van een decoder met PWM.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2016, 19:07:23 »
Okay, duidelijk. Bedankt daarvoor.

Waarom de motor 10V is? Eh, omdat ze zo klein zijn (8x16mm) en niet in 12V te krijgen zijn, denk ik.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #5 Gepost op: 20 October 2016, 19:59:46 »
Timo, het betreft hier volgens mij een klokankermotor. Alhoewel dit type motor het best gedijt met pure gelijkspanning zijn er decoders die voor dit soort motoren geschikt zijn. Ik vermoed dat de stijgtijd van de puls hierop aangepast is.

De handleiding op de ESU site beschrijft in hoofdstuk 11 de motor instellingen voor de diverse motor typen. Ik heb hier niets kunnen vinden over de nominale spanning van de motor. Wellicht dat andere forumleden hier kunnen adviseren.

Silvolde

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #6 Gepost op: 20 October 2016, 20:52:21 »
Sven, dat zoemen komt waarschijnlijk van de regellus om de motor op constante snelheid te laten draaien. Iets dat je niet heb analoog. Samen met PWM zorgt dit er voor dat je met veel lagere snelheden kunt rijden dan met gewoon analoog. Maar voor die regellus heb je dus al die motor instellingen. In de Lopi 4 zit een functie om deze automatisch te laten instellen en als ik het forum mag geloven werkt dit best aardig. (Heb zelf ook een paar Lopi 4's maar zou niet meer weten hoe ik het gedaan heb :-X Reden volgens mij best prima. Moet ik wel zeggen dat ze al zeker drie kwart jaar helaas niet meer mee heb gereden... ::))

Klokankermotoren werken net als alle andere motoren op een Lopi 4. Dit door de (relatief) hoge PWM frequentie. Iets wat vroeger nog wel eens een probleem was als de decoder een lage frequentie gebruikte.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2016, 21:14:57 »
Ik heb ook van die mogelijkheid vernomen om het automatisch in te stellen. Alle ESU decoders zijn helaas te groot voor mijn aandrijvingen, maar met afmetingen van 8x7x2.8 mm kan ik de aankomende Nano straks eens gaan proberen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Fransx

  • Online Online
  • Berichten: 229
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #8 Gepost op: 20 October 2016, 22:07:42 »
Hoi
Even nog de pwm frequentie, voor Zimo kan je de keuze maken van 20Khz of 40Khz, dus dit is meer dan de 32Khz.
Ik zou voor spannings verlaging 2 x 3 diodes in serie zetten, bijvoorbeeld de 1N4148, zijn niet zo groot en geeft een verlaging van ruim 2 Volt.

Groeten Frans

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8314
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 10V motor digitaal. Is CV5 de juiste voor spanningsbegrenzing?
« Reactie #9 Gepost op: 20 October 2016, 22:09:57 »
Voor 6 diodes is echt geen plaats.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.