Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 11:37:46
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 10:47:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35

Auteur Topic: Eurospoor 2016  (gelezen 80803 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #315 Gepost op: 02 November 2016, 09:05:21 »
Toch zal het nooit meer worden wat het geweest is... omdat "vroeger" er overal speelgoedwinkels zaten die de een of andere trein in de etalage had staan en daardoor leefde het ook meer. Tegenwoordig liggen de interesse's gewoon anders van de kids en willen (of moeten) ze ook meer. Ipad's, phones, noem maar op. Daar past toch geen kinderachtig treintje meer bij? (cynisch bedoeld).

Er zal altijd een deel zijn van de jeugd die er wel mee verder wil gaan maar ik denk dat we ons goed moeten realiseren dat onze hobby een totaal andere richting is ingeslagen die niet zomaar om te draaien is. Sterker nog, nooit meer terug komt. Kijk naar de verenigingen in het algemeen, als je hen vraagt hoeveel jeugdleden er zijn krijg je bij de meesten geen grote aantallen te horen. Meestal zijn het er maar 1 of 2. Dat geeft eigenlijk al aan waar het hem aan schort.

Maar na de uitzending op de radio hoorde ik dat er, gelijktijdig met Eurospoor, de modelbouwbeurs was in de Blokhoeve in Nieuwegein.

IPMS, erg leuke eendagsshow. Inderdaad kunnen we van elkaar leren maar samen op een show als Eurospoor lijkt mij niet echt handig. Ook meer omdat de doorsnee plakker niets met treintjes heeft en het feitelijk toch 2 aparte hobby's zijn. En voor algehele modelbouwshows loopt de animo net zo terug.

Ik denk niet dat de opzet veel hoeft te veranderen, alhoewel ik denk dat het leuker wordt als het interactief wordt. Dat de bezoeker de baan kan bedienen dmv knoppen bijvoorbeeld.

Ben ik helemaal met je eens Sven, alleen; als er daarna thuis niets meer mee gedaan wordt is het over en uit met de lol en gaan ze weer over tot de orde van de dag die uit allerlei andere dingen bestaat behalve modeltreintjes :) Snap je?

Er is denk ik geen passende oplossing te bedenken voor een tijdsbeeld dat aan het veranderen is. Ik roep al jaren dat de hobby omslaat van doe-het-zelf naar kant-en-klaar en je ziet het ook op alle vlakken gebeuren. Dat geeft al aan dat het niet meer zo gaat als eerder. Jammer? Ja, zeker weten maar het is niet anders.

Desondanks hoop ik dat welke treinenshow dan ook nog een lang leven beschoren is ;)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #316 Gepost op: 02 November 2016, 09:51:28 »
De tijden veranderen inderdaad en ik heb ook het idee dat de groep treinhobbyisten kleiner wordt, gewoon omdat er meer te kiezen valt. Was ik in deze tijd opgegroeid dan was ik misschien ook achter een x-box in plaats van een Fleischmann-trafo gaan zitten.  8)  Daarmee is ook gelijk een stuk vergrijzing verklaard. De aanwas is kleiner en de gemiddelde leeftijd neemt dus toe.

Anderzijds heeft Eurospoor ook 'last' van andere maatschappelijk veranderingen. In de beginjaren kwamen veel mensen voor de koopjes en de tweedehands handel op Eurospoor af. Tegenwoordig kan dat allemaal vanachter het toetsenbord en is de gang naar Utrecht overbodig. Blijven over de banen. Sterke punt van Eurospoor is dat het een mooi overzicht biedt wat er zoal op modelspoorgebied geknutseld wordt in dit land, voor elk wat wils. En wil je de modelspoorhobby verder promoten dan kun je dat beter niet op Eurospoor doen. Daar lopen mensen die de weg naar de hobby al gevonden hebben.

En voor Eurospoor zelf? Meer interactieve banen, workshops, demo's e.d. lijkt me een goed plan.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 09:54:04 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #317 Gepost op: 02 November 2016, 10:19:39 »
De aanwas is kleiner en de gemiddelde leeftijd neemt dus toe.
Dat is de eerste keer dat ik jou dat hoor zeggen. Voorheen wees je doemdenkers terecht.  ;)

Naar mijn idee zit de liefde voor de trein te sluimeren bij velen, maar het is er wel. Dit komt dan later, als het pension nadert, naar boven. Ook hoef je niet per sé door treinen omgeven te zijn om het leuk te vinden. Ik heb het eerder gezegd, maar mijn zoon is door modeltreinen omgeven sinds zijn geboorte en heeft er totaal geen interesse in. Zijn vriendje heeft nog nooit een echte trein gezien (ouders die het zelf niks kan boeien), maar is wild met mijn treinen. Ik heb hem dan ook een treinbaan gegeven voor zijn verjaardag, maar daar de ouders daar niet technische ondersteuning bij kunnen/willen leveren, ligt het te verstoffen (hm, mijn spelcorrectie zegt dat verstoffen geen NLs woord is...  ??? ). De schuld ligt uiteraard niet bij de kinderen, maar bij de ouders met hun koopinstelling om instant bevrediging in hun leven te krijgen. Lego is snel gekocht en snel gebouwd. Het liefst moet het nog vastgelijmd worden, als het aan menig ouder lag, maar dat terzijde.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #318 Gepost op: 02 November 2016, 10:39:20 »
Dat is de eerste keer dat ik jou dat hoor zeggen. Voorheen wees je doemdenkers terecht.
Klopt, laat ik er dan ook maar bij zeggen dat het altijd al een hobby voor grijzende hoofden geweest is. :angel:

Belangrijk is om het waakvlammetje op jeugdige leeftijd aan te steken waarna ergens tussen het 30e en 40e levensjaar het gas vol open kan. Ik zie het ook bij een collega van me. Als jochie ook modeltreinen en daarna heel lang niet. Nu zijn de kinderen uit de luiers, is er meer tijd, ruimte en geld en loopt hij weer op Eurospoor rond. Een modelspoorder erbij, en ja, hij is geen 18 meer.

Marco EB

• Offline Offline
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
« Reactie #319 Gepost op: 02 November 2016, 10:58:59 »
Kinderen vinden treintjes best leuk.
Ik had een ovaaltje neer gelegd met Thomas de trein en het leefde meteen.
Zelfs vragen, waar kan ik die set hier kopen?

De 12+ categorie vind treintjes ook wel leuk, maar loopt tegen een financiële beperking aan, reden kunnen wij allemaal zelf bedenken.
Wat ze vooral aanspreekt is rijden via een tablet of je mobieltje.
Het knutselen met alle werkzaamheden die er bij komen.
Maar ze hebben hierbij wel ondersteuning nodig van hun ouders, en die hebben tegenwoordig geen tijd, geen kennis, zijn niet handig en een treinbaan pakt best wat ruimte in een slaapkamer.
Tel daarbij op de prijzen, dan haakt men af, want men heeft al een spel computer van € 400, en dure games en een mobieltje en tablet. Er is veel meer concurrentie van ander makkelijk tijdverdrijf en je kan het geld ook maar 1 keer uitgeven.
Vergeten wordt dat de tablet, spelcomputer en mobieltje na 2 jaar "oud" zijn en het treintje na 30 jaar nog steeds zijn charme heeft.

Het project kijken spelen leren en maken
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66984.msg3221696461/topicseen.html#msg3221696461
Is mooi initiatief om de hobby, maar zeker de handvaardigheid en techniek weer onder de aandacht te brengen.

Mijn eigen baan gaat nu weer een paar jaartjes op hold, omdat ik dan meer bouw tijd met mijn kind kan door brengen, want die wil nu toch ook een treinbaan, computer gestuurd.
Zal lastig worden om niet continue te willen ingrijpen in de bouwfase, maar het gaat juist om het bouwen.
Klasgenoten (14+) vonden haar eerste lokje zelfs vet.
En heeft een sponsor voor het materiaal (mijn portemonnee).

Hoe krijg je meer bezoekers?
Meer promotie, TV, internet.
Combi beurs met modelbouw.
Merken, toch prominenter aanwezig.
Het zijn maar ideeën.

Lijkt een beetje vicieuze cirkel, die doorbroken moet worden.
Kosten stijgen bezoekers nemen af, prijzen gaan omhoog.

mvg
Marco

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #320 Gepost op: 02 November 2016, 11:33:28 »
Hoi Modelspoor liefhebbers,

ik wil niet somber zijn maar ik ben bang dat het over een kleine 30 jaar wel gedaan is met modelspoor hobby, Voor mij geld dat ik 49 ben en ruim 44 jaar met modelspoor hobby bezig ben.

Wat mij op valt is dat tegenwoordig de meerderheid van de jongeren tussen 18 en 40 jaar totaal geen interesse meer hebben in modelspoor. het zelfde geld ook voor  modelbouw. Wat mij wel opvalt is dat bij militair re-enactment WO II erg veel belangstelling is door jongeren tussen 18 en 40 jaar geen idee waar dat mee te maken heeft aangezien dit ook een hele dure hobby is.

Aangezien  de vergrijzing langzaam op gang aan het komen en zo dra men door gezondheid niet meer met modelspoor bezig kan zijn en komt te overlijden. Worden deze plekken ook niet ingenomen door nieuwe aanwas. De prijzen van locs voor de jeugd ook niet echt meer goedkoop is zo kon je in de jaren 90 nog leuke stoomlok met sound kopen voor rond de 280 euro ben je nu al rond de 650 euro kwijt of het nu een grote BR 01 is of een 3700 van NS. Ik vermoed dat daardoor ouders ook afschrikt om even een treintje cadeau te doen rond sinterklaas of Kerst.

Dus al zou er meer reclame worden gemaakt voor de hobby ben ik bang dat de jeugd het toch links laat liggen. Bovendien geld nog dat de jeugd ook niks meer heeft met stoomlocs.  Als je tegenwoordig kijkt bij de NS of DB dan hebben alle locs zelfde kleurstelling en zijn er ook niet meer zo veel verschillende modellen op het spoor zo als in de jaren 60 70 en 80. Dat kan ook nog eens een rede zijn waarom jongeren het spelen met een modelspoortrein niet meer zo aanspreekt.

tot zo ver mijn reactie hier op.

Met vriendelijke groeten,

bernard
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 11:43:24 door bernhard67 »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #321 Gepost op: 02 November 2016, 11:47:40 »
Even meedenken:

Ik denk niet dat de opzet veel hoeft te veranderen, alhoewel ik denk dat het leuker wordt als het interactief wordt. Dat de bezoeker de baan kan bedienen dmv knoppen bijvoorbeeld.

Dat kon al bij heel veel banen dat kinderen gewoon aan de knoppen kunnen zitten. Het ligt helemaal aan het kind. De ene kan heel rustig rijden, de andere houdt van "gas los en gaan met die banaan". Goed, dat kan je niet altijd eisen van de bouwers van een baan dat er iets te bedienen is.

En wil je de modelspoorhobby verder promoten dan kun je dat beter niet op Eurospoor doen. Daar lopen mensen die de weg naar de hobby al gevonden hebben.

Inderdaad. Dat is de clou. Je moet mensen interesseren voor de hobby. OntraXS! is zo'n beurs waar relatief veel mensen komen die "alleen" en dagje Spoorwegmuseum doen en dan toevallig ook nog in aanraking komen met de modelspoorhobby. Dat is het publiek wat je wil hebben om "nieuwe aanwas" te krijgen. Of dat nu jong, middelbaar of ouder iemand is maakt dan niet uit.

Het project kijken spelen leren en maken  Is mooi initiatief om de hobby, maar zeker de handvaardigheid en techniek weer onder de aandacht te brengen.

Dat is ook zo'n project om kinderen buiten de modelspoorevenementen in aanraking te laten komen met techniek en de modelspoorhobby. Daarom is het voor het project ook goed als zij meer richting degenen gaan die beslissingen nemen over het leerprogramma. Dus een vakbeurs voor het onderwijs gaan staan en daar het project laten zien aan de beleidsmakers, de schooldirecties en leerkrachten.

Een idee zou zijn als een modelspoorvereniging contact op te nemen met een BSO (buitenschoolse opvang) in de buurt om daar na schooltijd samen met de kinderen aan het bouwen te gaan. Al dan niet in het verlengde van het project van de EMV. Dan heb je je bouw(mid)dagen niet op de vereniging maar op de BSO. Komen de "oudjes" ook nog eens onder de jongeren ;)

Met andere woorden: Het is niet alleen de taak van Eurospoor om actief te worden in het promoten van de hobby? Nee, denk het niet. Daar zou zo'n club als de Nederlandse Modelspoor Federatie meer in kunnen (lees: moeten) doen en betekenen.

Zal lastig worden om niet continue te willen ingrijpen in de bouwfase, maar het gaat juist om het bouwen.

Jep en niet ingrijpen als het fout gaat. Dan leren ze ervan. En dat is tegenwoordig heel lastig. Er mag nauwelijks iets misgaan of kapot gaan. Dat is ook een ontwikkeling van deze tijd.

Voor eurospoor zelf?  Er zijn al een paar (goede) suggesties langsgekomen. Eigenlijk nog niet zo iets op aan te vullen maar promoties op andere plekken dan de standaard modelspoorwinkels en beurzen aanvullend of vervangend kan een ander publiek trekken. Mogelijk promoties op scholen.

Door volgend jaar net buiten de herfstvakantie te gaan zitten zal ook invloed krijgen op de bezoekersaantallen. Want nu kon er nog gezegd worden "wat gaan we vandaag nog doen met de kinderen in de herfstvakantie?".
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #322 Gepost op: 02 November 2016, 11:58:03 »
ik wil niet somber zijn maar ik ben bang dat het over een kleine 30 jaar wel gedaan is met modelspoor hobby,
Volgens mij zijn de fabrikanten daar minder somber over. Er komen steeds nieuwe modellen op de markt, voorbeeld de plan U van Artitec. Maar ook de nieuwe locs van NS voor de ICdirect die maar liefst door 4 fabrikanten op de markt worden gebracht. En de steeds meer gedetailleerde modellen, zie Exacttrain die zelfs de onderkant van goederenwagens zo precies mogelijk nabootst. En dan vooral de steeds maar doorgaande ontwikkeling op digitaal gebied zoals besturing via tablets en smartphones.
Niet dat ik dat allemaal hoef te hebben, maar blijkbaar geloven de fabrikanten er nog in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #323 Gepost op: 02 November 2016, 12:02:19 »
Klasgenoten (14+) vonden haar eerste lokje zelfs vet.

Voortaan dus zuinig zijn met de smeerolie. Eén druppeltje volstaat.   ;)

Ik bewonder je enthousiasme en dat van iedereen die zich inzet voor de hobby.
Beneluxspoor heeft zich van haar goede kant laten zien op Eurospoor.  (y)

Steyn

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #324 Gepost op: 02 November 2016, 12:24:46 »
Hier moet ik even ingrijpen Sven.  ;D

ik wil niet somber zijn maar ik ben bang dat het over een kleine 30 jaar wel gedaan is met modelspoor hobby, Voor mij geld dat ik 49 ben en ruim 44 jaar met modelspoor hobby bezig ben.
Onzin! Bij de introductie van de CD in 1982 op de Firato (wie kent dat nog) werd het einde van de grammofoonplaat binnen 10 jaar aangekondigd. Inmiddels zijn we 34 jaar verder en komen er nog volop LP's uit en zijn er zat beurzen voor het spul. Ik zie modeltreinen dus ook niet verdwijnen, verkleinde versies van echte zaken hebben nou eenmaal een aantrekkingskracht op mensen.

En ja, je kunt je geld maar één keer uitgeven. Nu is dat voor veel jeugd aan smartphones en games, vroegâh was op mijn middelbare school de nieuwste LP van The Simple Minds toch echt belangrijker dan suffe treintjes.

Marc
(Óók 49, en een stuk optimistischer  ;D)

« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 12:39:04 door Marc tramt. Reden: Typo\'s »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #325 Gepost op: 02 November 2016, 12:36:41 »
Goed zo, Marc. Bij zo'n uitspraak schoot het drinken uit m'n neus.

Overigens zijn de prijzen niet het probleem, al lijkt dat in eerste instantie voor de leek wel zo. Kijk maar eens onder de tafels op de beurzen, daar kun je voor een habbekrats leuke treinen en spoor weghalen. Maar zoals ik eerder aangaf, het is die instant koopgratificatie van de huidige generatie ouders dat een probleem is. Die niet creatief denkt, maar het uit het schap wil trekken: hun doel snel bereikt, kind tevreden en stil houden. Ik denk dat het bereiken/"bekeren" van de ouders ons doel is, dan volgen die kinderen wel.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #326 Gepost op: 02 November 2016, 12:52:13 »
Als je tegenwoordig kijkt bij de NS of DB dan hebben alle locs zelfde kleurstelling en zijn er ook niet meer zo veel verschillende modellen op het spoor zo als in de jaren 60 70 en 80. Dat kan ook nog eens een rede zijn waarom jongeren het spelen met een modelspoortrein niet meer zo aanspreekt.

Als ik tegenwoordig om me heen kijk op het spoor, dan stel ik juist vast dat er nog nooit zo'n uitgebreid scala aan verschillende modellen in verschillende kleuren en van verschillende maatschappijen op de rails is geweest. Het is dus maar net welke bril je op zet. Bovendien zijn veel van die locs van al die verschillende goederenvervoerders voor zeer kleine prijsjes verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Piko. Jongeren kunnen dus best voordelig instappen en dan ook nog eens rijden met treinen die ze zelf in het groot dagelijks kunnen zien.

Steyn

shipgert

• Offline Offline
  • groeten, Gert-Jan
« Reactie #327 Gepost op: 02 November 2016, 17:20:31 »
Afgelopen vrijdag voor het eerst naar een modelspoorbeurs geweest.
Vooral die Franse baan die al eerder genoemd is was erg mooi.
Dit smaakt naar meer!
We hebben alleen te lang in de hal met banen rondgelopen zodat er weinig tijd meer overbleef voor de kramen.
Dat houden we maar voor de volgende keer (y)
groeten, Gert-Jan

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #328 Gepost op: 02 November 2016, 22:06:07 »
Dat zie je al voor een beperkt deel gebeuren doordat je bv. op een knop drukt en dat er dan een molen gaat draaien. Maar het moet natuurlijk veel uitgebreider. Een bezoeker moet zelf een trein van een bepaalde plaats naar een andere kunnen laten rijden. Een soort NX-systeem bijvoorbeeld. Ik had iets dergelijks, maar door de hedendaagse draadloze telecommunicatie werkt dat systeem helaas niet meer. Sinds kort ben ik het 35 à 40 jaar oude systeem aan het ombouwen naar digitaal. En wie weet werkt het dan weer. Over twee jaar hoop ik zover te zijn.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #329 Gepost op: 02 November 2016, 22:28:14 »
Bij de introductie van de CD in 1982 op de Firato (wie kent dat nog) ...
Ik. De meeste indruk daarbij heb ik opgedaan in 1961 toen er aparte zalen waren voor geluidsdemonstraties, waarbij Quad met elektrostatische luidsprekers de werkelijk weergaf. Je kon de plaats van de zangeres op het podium precies aanwijzen, want daar kwam het geluid vandaan en niet uit de luidsprekers. Althans zo leek het.

En zo is de modelspoorhobby ook naar een betere werkelijkheidsweergave gegroeid. Zelf ben ik daar in de 70-er jaren mee begonnen. Voor een breder publiek werd het in de 90-er jaren door de digitalisering beschikbaar/bereikbaar.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 22:31:25 door Martin Hornis. Reden: aanvulling »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.