Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 10:32:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 10:31:39
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Gert Arkema
Vandaag om 10:31:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 10:29:34
Minder wissels door Spoorrelais
Vandaag om 10:20:18
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door BartvD
Vandaag om 10:11:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:12:56
NS 8400 van Werps door Beached
Vandaag om 01:11:16
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
31 August 2025, 23:36:05
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 August 2025, 22:26:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Arjen52
31 August 2025, 22:03:06
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
31 August 2025, 20:20:10
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
31 August 2025, 20:19:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
31 August 2025, 20:08:20
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
31 August 2025, 20:01:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 August 2025, 19:29:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
31 August 2025, 19:05:38
Fleischmann Anna ombouw. door Silvolde
31 August 2025, 18:28:35
Locomotieven voorzien van digitale koppelingen door Ben
31 August 2025, 18:13:06
  

Auteur Topic: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?  (gelezen 1656 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
« Gepost op: 27 September 2016, 22:09:04 »
Ik wil bij een module in aanbouw testen of er geen problemen op treden (of op gaan treden) wat de vrije ruimte betreft.

Wat is de beste aanpak:
1: Een NEM profiel overnemen van de standaard documenten en dit op een platte wagon plaatsen (X05)
2: Fleischmann kraan met NEM profiel aan de arm ( wat als nadeel heeft dat je alleen de bovenkant kan testen)
3: Ergens een lange wagon vandaan halen (hoe lang? Een standaard 30cm, een extra lange restaurant wagon of een Kibri dieplader)

Het doel is dat zowel lange als korte wagons gaan passen, met als enige restrictie dat er geen bovenleiding mogelijk is (want dat ziet er niet uit bij stoomlocs)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26758
    • Pagina van klaas
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2016, 23:12:45 »
Als je NEM102 (voor recht spoor) en NEM103 (voor gebogen spoor) aanhoudt, dan kan je niks fout doen.
Teken het profiel op een stukje karton en zet dat op de baan op plaatsen waar het fout kan gaan.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
« Reactie #2 Gepost op: 28 September 2016, 11:03:52 »
Behalve als je met een Fleischmann kraan wilt gaan rijden. Die steekt buiten NEM 103 uit...  :'(

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22548
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2016, 11:26:39 »
Aan NEM houden is altijd goed, maar waarom zou je niet even proberen?
Ben je bezig een eigen modulebaan te bouwen of wil je een module maken die je met modules van anderen kan koppelen?
In het eerste geval kan je gewoon met je eigen materieel proberen.
In het tweede geval is er als het goed is een beschrijving van de eisen en kan je daarin lezen wat de bedoeling is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2016, 18:54:11 »
Gaat om een eigen keerlus module, maar die moet wel toekomst bestendig zijn... Dus ook berijdbaar voor bijvoorbeeld een jaren 60 Rheingold met wagons op schaal lengte

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
« Reactie #5 Gepost op: 05 October 2016, 00:39:11 »
In h0 ga ik altijd uit van dit staatje:

waarbij C staat voor wagons  buffer2buffer 313 mm

Als dat de langste maat wagon is die je hebt, gaat het altijd goed.

Ik probeer altijd radius 550 en hoger op 57 mm (Marklin k-rail slank) hart-op-hart afstand te houden, en daaronder op 61.9 (piko-A hart op hart); meer variatie heeft in praktijk weinig zin, omdat parallelle sporen toch eens bij elkaar moeten komen (maar dat hangt van je beschikbare wisselhoeken af, bij peco of tillig wissels is 55 ook een goede standaard).
« Laatst bewerkt op: 05 October 2016, 00:44:42 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail