Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:32:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:31:39
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Gert Arkema
Vandaag
om 10:31:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:29:40
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:29:34
Minder wissels
door
Spoorrelais
Vandaag
om 10:20:18
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
door
BartvD
Vandaag
om 10:11:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Eric B
Vandaag
om 09:09:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 09:02:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Erwin 054
Vandaag
om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:36:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:12:56
NS 8400 van Werps
door
Beached
Vandaag
om 01:11:16
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:06:54
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
31 August 2025, 23:36:05
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
31 August 2025, 22:26:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Arjen52
31 August 2025, 22:03:06
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname
door
Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
31 August 2025, 20:20:10
Acme nieuwe ICNG
door
Teoalessandro
31 August 2025, 20:19:07
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
31 August 2025, 20:08:20
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
Herb73
31 August 2025, 20:01:53
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
31 August 2025, 19:29:03
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
31 August 2025, 19:05:38
Fleischmann Anna ombouw.
door
Silvolde
31 August 2025, 18:28:35
Locomotieven voorzien van digitale koppelingen
door
Ben
31 August 2025, 18:13:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen? (gelezen 1656 keer)
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Gepost op:
27 September 2016, 22:09:04 »
Ik wil bij een module in aanbouw testen of er geen problemen op treden (of op gaan treden) wat de vrije ruimte betreft.
Wat is de beste aanpak:
1: Een NEM profiel overnemen van de standaard documenten en dit op een platte wagon plaatsen (X05)
2: Fleischmann kraan met NEM profiel aan de arm ( wat als nadeel heeft dat je alleen de bovenkant kan testen)
3: Ergens een lange wagon vandaan halen (hoe lang? Een standaard 30cm, een extra lange restaurant wagon of een Kibri dieplader)
Het doel is dat zowel lange als korte wagons gaan passen, met als enige restrictie dat er geen bovenleiding mogelijk is (want dat ziet er niet uit bij stoomlocs)
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26758
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #1 Gepost op:
27 September 2016, 23:12:45 »
Als je NEM102 (voor recht spoor) en NEM103 (voor gebogen spoor) aanhoudt, dan kan je niks fout doen.
Teken het profiel op een stukje karton en zet dat op de baan op plaatsen waar het fout kan gaan.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10485
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #2 Gepost op:
28 September 2016, 11:03:52 »
Behalve als je met een Fleischmann kraan wilt gaan rijden. Die steekt buiten NEM 103 uit...
Gelogd
henk
Online
Berichten: 22548
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #3 Gepost op:
28 September 2016, 11:26:39 »
Aan NEM houden is altijd goed, maar waarom zou je niet even proberen?
Ben je bezig een eigen modulebaan te bouwen of wil je een module maken die je met modules van anderen kan koppelen?
In het eerste geval kan je gewoon met je eigen materieel proberen.
In het tweede geval is er als het goed is een beschrijving van de eisen en kan je daarin lezen wat de bedoeling is.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #4 Gepost op:
28 September 2016, 18:54:11 »
Gaat om een eigen keerlus module, maar die moet wel toekomst bestendig zijn... Dus ook berijdbaar voor bijvoorbeeld een jaren 60 Rheingold met wagons op schaal lengte
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 1007
Metrop-Märklin
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #5 Gepost op:
05 October 2016, 00:39:11 »
In h0 ga ik altijd uit van dit staatje:
waarbij C staat voor wagons buffer2buffer 313 mm
Als dat de langste maat wagon is die je hebt, gaat het altijd goed.
Ik probeer altijd radius 550 en hoger op 57 mm (Marklin k-rail slank) hart-op-hart afstand te houden, en daaronder op 61.9 (piko-A hart op hart); meer variatie heeft in praktijk weinig zin, omdat parallelle sporen toch eens bij elkaar moeten komen (maar dat hangt van je beschikbare wisselhoeken af, bij peco of tillig wissels is 55 ook een goede standaard).
«
Laatst bewerkt op: 05 October 2016, 00:44:42 door Te 2/2
»
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?