Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stottering Piko 98551BD
door
VAM65
Vandaag
om 17:23:13
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Arjan6511
Vandaag
om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
Joz
Vandaag
om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
door
Paulus1201
Vandaag
om 17:05:13
Fleischmann 4068 onderdeel
door
Miniature Holland
Vandaag
om 16:55:41
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 16:41:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:38:54
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale
door
Keessap
Vandaag
om 16:26:03
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 16:25:40
Smeren, vet, olie, enz
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 16:14:42
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan
door
DJV
Vandaag
om 16:14:20
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf
door
prutser
Vandaag
om 16:02:33
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R
door
Eelco Storm
Vandaag
om 16:01:07
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:09:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 15:07:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 14:59:04
Spelregels 'Raadplaatje'
door
R1954
Vandaag
om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 14:26:17
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:23
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:56:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:23:56
Doornvliet
door
HenkN
Vandaag
om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:32:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:31:50
The Summer of 69
door
Duikeend
Vandaag
om 11:17:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen? (gelezen 1682 keer)
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Gepost op:
27 September 2016, 22:09:04 »
Ik wil bij een module in aanbouw testen of er geen problemen op treden (of op gaan treden) wat de vrije ruimte betreft.
Wat is de beste aanpak:
1: Een NEM profiel overnemen van de standaard documenten en dit op een platte wagon plaatsen (X05)
2: Fleischmann kraan met NEM profiel aan de arm ( wat als nadeel heeft dat je alleen de bovenkant kan testen)
3: Ergens een lange wagon vandaan halen (hoe lang? Een standaard 30cm, een extra lange restaurant wagon of een Kibri dieplader)
Het doel is dat zowel lange als korte wagons gaan passen, met als enige restrictie dat er geen bovenleiding mogelijk is (want dat ziet er niet uit bij stoomlocs)
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26991
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #1 Gepost op:
27 September 2016, 23:12:45 »
Als je NEM102 (voor recht spoor) en NEM103 (voor gebogen spoor) aanhoudt, dan kan je niks fout doen.
Teken het profiel op een stukje karton en zet dat op de baan op plaatsen waar het fout kan gaan.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10489
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #2 Gepost op:
28 September 2016, 11:03:52 »
Behalve als je met een Fleischmann kraan wilt gaan rijden. Die steekt buiten NEM 103 uit...
Gelogd
henk
Online
Berichten: 22709
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #3 Gepost op:
28 September 2016, 11:26:39 »
Aan NEM houden is altijd goed, maar waarom zou je niet even proberen?
Ben je bezig een eigen modulebaan te bouwen of wil je een module maken die je met modules van anderen kan koppelen?
In het eerste geval kan je gewoon met je eigen materieel proberen.
In het tweede geval is er als het goed is een beschrijving van de eisen en kan je daarin lezen wat de bedoeling is.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #4 Gepost op:
28 September 2016, 18:54:11 »
Gaat om een eigen keerlus module, maar die moet wel toekomst bestendig zijn... Dus ook berijdbaar voor bijvoorbeeld een jaren 60 Rheingold met wagons op schaal lengte
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 1025
Metrop-Märklin
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #5 Gepost op:
05 October 2016, 00:39:11 »
In h0 ga ik altijd uit van dit staatje:
waarbij C staat voor wagons buffer2buffer 313 mm
Als dat de langste maat wagon is die je hebt, gaat het altijd goed.
Ik probeer altijd radius 550 en hoger op 57 mm (Marklin k-rail slank) hart-op-hart afstand te houden, en daaronder op 61.9 (piko-A hart op hart); meer variatie heeft in praktijk weinig zin, omdat parallelle sporen toch eens bij elkaar moeten komen (maar dat hangt van je beschikbare wisselhoeken af, bij peco of tillig wissels is 55 ook een goede standaard).
«
Laatst bewerkt op: 05 October 2016, 00:44:42 door Te 2/2
»
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?