Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 20:30:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
  

Auteur Topic: SGB's omC  (gelezen 18060 keer)

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: SGB's omC
« Reactie #15 Gepost op: 05 October 2016, 19:00:48 »
Het onderstel en de aandrijflijn, inclusief wielassen, zijn afkomstig van een Duitse Schienenbus (VT98). Feitelijk zijn de omC's bij de SGB dus grondig verbouwde Duitse motorwagens. Verschil is wel dat de VT98 een dubbele aandrijflijn heeft (beide assen een eigen motor en versnellingsbak) en de omC maar een enkele, in verband met de ruimte en het feit dat onze omC maar 30 km/u hoeft te rijden en geen 90 zoals de Schienenbus.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: SGB's omC
« Reactie #16 Gepost op: 01 November 2016, 18:38:02 »
Reinier

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: SGB's omC
« Reactie #17 Gepost op: 01 November 2016, 19:03:40 »
Prachtig wat men in Goes heeft gepresteerd en nog steeds presteert.
Maar die motor, klinkt die niet veel te "glad" voor een Omc?


sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: SGB's omC
« Reactie #18 Gepost op: 02 November 2016, 07:39:40 »

Het is ook geen motor zoals die origineel in de Omc zat natuurlijk...
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: SGB's omC
« Reactie #19 Gepost op: 02 November 2016, 08:31:34 »
Het is toch een duitse Schienenbus met kapwissel?  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4239
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: SGB's omC
« Reactie #20 Gepost op: 02 November 2016, 09:37:35 »
@Hobojohn, heb jij het oorspronkelijke geluid van een Omc ergens gehoord dat je t met dit geluid kunt vergelijken? ( Zou geweldig zijn)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: SGB's omC
« Reactie #21 Gepost op: 02 November 2016, 09:56:54 »
Het originele geluid is wel te reproduceren. De tekeningen van de oorspronkelijke oliemotoren zijn vast nog wel ergens te vinden. Die bouw je na en je start hem.
Te duur? Dat vonden ze bij de SGB ook, en daarom hebben ze gekozen voor de motor van een Schienenbus.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re: SGB's omC
« Reactie #22 Gepost op: 02 November 2016, 12:46:01 »
 (y)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: SGB's omC
« Reactie #23 Gepost op: 02 November 2016, 15:11:59 »
De omC's zijn nog lang als montagewagens gebruikt, vermoedelijk op eigen kracht inzetbaar.
Ik heb er omstreeks 1970 nog eentje in (Barneveld-)Voorthuizen, op een spoor ten zuiden van Amersfoort--Apeldoorn, zien staan.
Dus mogelijk zijn er nog oorgetuige in leven........

Dirk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: SGB's omC
« Reactie #24 Gepost op: 03 November 2016, 13:00:04 »
Die onderhouds ploegen van de DB rijden toch nog rond her en dermet die dingen in t geel ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4239
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: SGB's omC
« Reactie #25 Gepost op: 03 November 2016, 14:29:27 »
Die DB onderhoudsploegen rijden mogelijk wel met gele Schienenbussen, maar niet met ex-NS Omc's  ;). En 't ging om geluid van de Omc's.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: SGB's omC
« Reactie #26 Gepost op: 03 November 2016, 18:49:38 »
Het oorspronkelijke geluid?
Nee dat heb ik niet gehoord.

Maar als je te rade gaat bij motorengeluiden uit diezelfde tijd als waarin de Omc is gebouwd dan hoor je toch wel een wat 'rauwer' en dus -wat mij betreft- mooier geluid.

Je kunt toch ook niet bijvoorbeeld,om maar wat te noemen- een tweedekker uit de jaren dertig restaureren met een turboprop?  Tenminste als je het historisch verantwoord wilt doen. :D

Zo kijk ik er tegenaan. Een ieder mag wat anders vinden hoor.
 
Laten we blij wezen dat er een Omc als historisch treinmateriaal gespaard is voor nu en het nageslacht.
Hulde aan alle bouwers daar in Goes.  (y)

Groet
Jan.

« Laatst bewerkt op: 03 November 2016, 19:02:12 door Hobojohn »

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: SGB's omC
« Reactie #27 Gepost op: 03 November 2016, 19:12:49 »
Nu is dit natuurlijk ook geen restauratie maar betreft het volledige nieuwbouw.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: SGB's omC
« Reactie #28 Gepost op: 03 November 2016, 20:06:27 »
Er kan altijd nog een pluk glaswol uit de uitlaat dempers gehaald worden...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: SGB's omC
« Reactie #29 Gepost op: 03 November 2016, 21:33:29 »
De originele motor stond ook gesitueerd in het midden van de wagen ingebouwd in een paar banken en deze hangt nu onder de vloer. Dus dat deze motor minder rauw klinkt dan toen zal wel meevallen, dat zal toen ook wel gedempt zijn door de locatie van de motor.