Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 14:27:05
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:27:04
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 14:24:28
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door henk
Vandaag om 13:45:46
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:33:42
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
  

Auteur Topic: SGB's omC  (gelezen 18145 keer)

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: SGB's omC
« Reactie #15 Gepost op: 05 October 2016, 19:00:48 »
Het onderstel en de aandrijflijn, inclusief wielassen, zijn afkomstig van een Duitse Schienenbus (VT98). Feitelijk zijn de omC's bij de SGB dus grondig verbouwde Duitse motorwagens. Verschil is wel dat de VT98 een dubbele aandrijflijn heeft (beide assen een eigen motor en versnellingsbak) en de omC maar een enkele, in verband met de ruimte en het feit dat onze omC maar 30 km/u hoeft te rijden en geen 90 zoals de Schienenbus.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: SGB's omC
« Reactie #16 Gepost op: 01 November 2016, 18:38:02 »
Reinier

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: SGB's omC
« Reactie #17 Gepost op: 01 November 2016, 19:03:40 »
Prachtig wat men in Goes heeft gepresteerd en nog steeds presteert.
Maar die motor, klinkt die niet veel te "glad" voor een Omc?


sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: SGB's omC
« Reactie #18 Gepost op: 02 November 2016, 07:39:40 »

Het is ook geen motor zoals die origineel in de Omc zat natuurlijk...
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: SGB's omC
« Reactie #19 Gepost op: 02 November 2016, 08:31:34 »
Het is toch een duitse Schienenbus met kapwissel?  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4240
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: SGB's omC
« Reactie #20 Gepost op: 02 November 2016, 09:37:35 »
@Hobojohn, heb jij het oorspronkelijke geluid van een Omc ergens gehoord dat je t met dit geluid kunt vergelijken? ( Zou geweldig zijn)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: SGB's omC
« Reactie #21 Gepost op: 02 November 2016, 09:56:54 »
Het originele geluid is wel te reproduceren. De tekeningen van de oorspronkelijke oliemotoren zijn vast nog wel ergens te vinden. Die bouw je na en je start hem.
Te duur? Dat vonden ze bij de SGB ook, en daarom hebben ze gekozen voor de motor van een Schienenbus.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re: SGB's omC
« Reactie #22 Gepost op: 02 November 2016, 12:46:01 »
 (y)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: SGB's omC
« Reactie #23 Gepost op: 02 November 2016, 15:11:59 »
De omC's zijn nog lang als montagewagens gebruikt, vermoedelijk op eigen kracht inzetbaar.
Ik heb er omstreeks 1970 nog eentje in (Barneveld-)Voorthuizen, op een spoor ten zuiden van Amersfoort--Apeldoorn, zien staan.
Dus mogelijk zijn er nog oorgetuige in leven........

Dirk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: SGB's omC
« Reactie #24 Gepost op: 03 November 2016, 13:00:04 »
Die onderhouds ploegen van de DB rijden toch nog rond her en dermet die dingen in t geel ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4240
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: SGB's omC
« Reactie #25 Gepost op: 03 November 2016, 14:29:27 »
Die DB onderhoudsploegen rijden mogelijk wel met gele Schienenbussen, maar niet met ex-NS Omc's  ;). En 't ging om geluid van de Omc's.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: SGB's omC
« Reactie #26 Gepost op: 03 November 2016, 18:49:38 »
Het oorspronkelijke geluid?
Nee dat heb ik niet gehoord.

Maar als je te rade gaat bij motorengeluiden uit diezelfde tijd als waarin de Omc is gebouwd dan hoor je toch wel een wat 'rauwer' en dus -wat mij betreft- mooier geluid.

Je kunt toch ook niet bijvoorbeeld,om maar wat te noemen- een tweedekker uit de jaren dertig restaureren met een turboprop?  Tenminste als je het historisch verantwoord wilt doen. :D

Zo kijk ik er tegenaan. Een ieder mag wat anders vinden hoor.
 
Laten we blij wezen dat er een Omc als historisch treinmateriaal gespaard is voor nu en het nageslacht.
Hulde aan alle bouwers daar in Goes.  (y)

Groet
Jan.

« Laatst bewerkt op: 03 November 2016, 19:02:12 door Hobojohn »

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: SGB's omC
« Reactie #27 Gepost op: 03 November 2016, 19:12:49 »
Nu is dit natuurlijk ook geen restauratie maar betreft het volledige nieuwbouw.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: SGB's omC
« Reactie #28 Gepost op: 03 November 2016, 20:06:27 »
Er kan altijd nog een pluk glaswol uit de uitlaat dempers gehaald worden...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: SGB's omC
« Reactie #29 Gepost op: 03 November 2016, 21:33:29 »
De originele motor stond ook gesitueerd in het midden van de wagen ingebouwd in een paar banken en deze hangt nu onder de vloer. Dus dat deze motor minder rauw klinkt dan toen zal wel meevallen, dat zal toen ook wel gedempt zijn door de locatie van de motor.