Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Biesje
Vandaag om 03:41:10
Trix E10: Trix decoder vervangen voor een Esu door EddyK
Vandaag om 01:17:29
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 01:15:52
Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door EddyK
Vandaag om 01:12:22
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Ronald Halma
Vandaag om 00:20:53
Stoommachine door roadster36
26 oktober 2020, 23:02:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
26 oktober 2020, 22:59:02
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door mwdb
26 oktober 2020, 22:57:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
26 oktober 2020, 22:51:35
VERPLAATST: Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door Bert van Gelder
26 oktober 2020, 22:42:56
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Floris
26 oktober 2020, 22:34:33
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
26 oktober 2020, 22:31:53
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door GerardvV
26 oktober 2020, 22:31:03
Roßnitz door Ronald69
26 oktober 2020, 22:16:32
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Marc tramt
26 oktober 2020, 22:12:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Christoph
26 oktober 2020, 22:10:48
MRDirect aansturen door JMRI door Gerard te Nuyl
26 oktober 2020, 22:05:56
MAX zoekt de beste modeltreinbouwer van Nederland door Peter Kleton
26 oktober 2020, 21:54:18
IC Berlijn in H0. Welke rijtuigen heb ik nodig? door Fritsprt
26 oktober 2020, 21:50:53
Een opklabare treintafel voor iemand anders door Jelmer
26 oktober 2020, 21:44:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 oktober 2020, 21:41:23
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Falcon10
26 oktober 2020, 21:38:30
Baanbouw Bosje77 door bosje77
26 oktober 2020, 21:34:22
20 toen door Teun
26 oktober 2020, 21:33:12
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
26 oktober 2020, 21:25:53
19 Toen door Teun
26 oktober 2020, 21:25:40
Overweg signalen en verlichting DRG door GORILLUS
26 oktober 2020, 21:13:44
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
26 oktober 2020, 21:10:08
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
26 oktober 2020, 20:53:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door v140
26 oktober 2020, 20:33:37
  

Auteur Topic: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen  (gelezen 35708 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Metrop-Märklin
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #150 Gepost op: 25 augustus 2019, 16:48:51 »
Ik kon het eerder niet goed zien, maar dit is volgens mij geen driewegwissel:


Weichen-Walter noemt dit een Doppelweiche links-rechts, een dubbelwissel dus. De kern van het verschil tussen een driewegwissel en een dubbelwissel zit in de ligging van de tweede tong. En pas nu ik die kan zien, zie ik ook de overenkomst van jouw bouwwerk met de genoemde Doppelweiche voor C-rails van WW.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19728
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #151 Gepost op: 25 augustus 2019, 17:07:00 »
Het is wel degelijk een driewegwissel. Je moet oppassen met het letterlijk vertalen van Duitse benamingen want dan krijg je vaak iets anders dan de officiële benaming in het Nederlands.
Bij een driewegwissel zijn de twee wissels in elkaar geschoven zodat de tongen elkaar niet in de weg zitten.
Er zijn ook wissels die symmetrisch zijn, daar liggen de tongen gelijk en dan heet het een drieslagwissel. Kwamen in het grootbedrijf weinig voor omdat het een lastige constructie was. In model zie je ze wel, maar de benaming driewegwissel is dan feitelijk niet correct.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #152 Gepost op: 26 augustus 2019, 23:59:43 »
Ik vond dit ding al lastig zat. Ik ben behoorlijk aan het stoeien geweest voordat ik hem redelijk had. En ik moet nog maar afwachten of ie echt alle compromissen kan behalen: Dus én ACME wielen in een draaistel én Märklin pizzasnijders in een lange 2 asser.

Ik ben overigens niet de eerste die dit bouwt. Inderdaad, Weichenwalter bouwt ze ook, maar er is ook al iemand geweest die ze uit bestaande C rail wissels heeft gehaald. Dan moet je ze versprongen neerleggen, want je raakt de mechaniek niet kwijt bij een symmetrisch wissel. De makkelijkste sprong is dan 70,8mm, die gebruik je in de wissels sowieso al veel (het 071 railstuk).

Van de week eerst het wissel voorzien van een kleurtje, daarna de C rail eindstukken erop bouwen en dan eens kijken hoe ik de mechaniek en electronica verder ga doen. Ik heb een idee, maar mijn arduinotjes laten nog even op zich wachten. Mijn laatste 2 servodecoders SandEi hebben een andere bestemming.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Metrop-Märklin
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #153 Gepost op: 27 augustus 2019, 19:18:06 »
Er zijn ook wissels die symmetrisch zijn, daar liggen de tongen gelijk en dan heet het een drieslagwissel.

Taal is en blijft moeilijk. Duits is geen Nederlands, en Nederlands geen Duits. Laat staan Zwitsers.

Göschenen (2017), Schöllenenbahn: drieslagwissel


Luzern (2017): sorry, de bovenleidingsmast staat net voor het complexe puntstuk,
maar dit is er zo een:


Brig (2013): inmiddels vervangen (2 "dubbele" wissels aan de rechterkant van de foto)


Dezelfde situatie in Brig (anders geschoten):


Délémont /Delsberg (2013) wissel rechts vooraan op de foto:
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2019, 01:28:49 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #154 Gepost op: 27 augustus 2019, 23:12:35 »
 (y)

Ik ben wat aan het spuiten geweest. Wat een beetje verf al niet met de aanblik van zo'n wissel doet. :laugh: :laugh:


Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Metrop-Märklin
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #155 Gepost op: 28 augustus 2019, 16:30:32 »
Roestige bielsen, roestige spoorstaven of beide?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #156 Gepost op: 28 augustus 2019, 18:16:47 »
Het is beide geworden. Moet er nog een keer over, want trok vervolgens per ongeluk een wisseltong los. :-X
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Metrop-Märklin
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #157 Gepost op: 31 augustus 2019, 01:34:04 »
trok wisseltong los
Bij k-rails zitten de tongen los in de stelbiels met een pen-gat verbinding.
Dat vind ik een van de weinige pluspunten van Märklin k-wissels.
Bij het verouderen wip je de tongen eruit met een horloge schroevendraaier,
en na afloop klik je de pennetjes weer in de gaatjes.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #158 Gepost op: 02 september 2020, 18:36:07 »
Citaat
Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.
30 dagen? 368 dagen sinds het laatste bericht. Anyway, ik heb de laatste weken weer eens wat aan mijn driewegwissel gedaan. Zoveel zelfs, dat ik hem nu kan besturen en berijden.

<a href="https://www.youtube.com/v/Ib9u9lk9l5Q" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Ib9u9lk9l5Q</a>
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #159 Gepost op: 07 september 2020, 00:51:12 »
Op de kop af 4 jaar na mijn allereerste stappen (zie openingspost) in het zelfbouwen van rails en wissels kan ik dan ook mededelen dat mijn eerste volledig zelfgebouwde wissel praktisch af is. De eerste 2 zijn niet verder gekomen dan wat handaandrijving, de 3e (de hosenträger) is begaanbaar en heeft aandrijvingen, de 4e, de driewegwissel, is geverfd, begaanbaar, koppelbaar en heeft zowel aandrijving als polarisatie. In de tussentijd nog 9 Engelse wissels van Peco omgebouwd tot bruikbaar C rail Engels wissel (nummer 10 en 11 liggen al op de slachtbank), enkele voor mijzelf, enkele voor vrienden, en nog enkele andere railstukken gebouwd. Daarmee de noodzakelijke ervaring opgedaan dit ook tot een goed einde te brengen. Het voornemen alles zelf te doen (zie pagina 7) aardig laten varen. Er is voldoende op de markt dat het een stuk makkelijker maakt. Verbeterpunten voor de volgende keer zijn er genoeg, maar nu vier ik liever de triomf. :) (y)





Nog wat statistieken:
- Dit wissel is ruim 30 cm lang (306,9mm om precies te zijn).
- De sprong tussen de beide aftakkende sporen bedraagt ca. 70,8 mm.
- Daarmee past het wissel precies in de slanke C rail geometrie met HOH van 64,3 mm.
- In dit wissel zit ca. 1,6 a 1,7 meter railstaaf. Voor de bouw heb ik ruim 2 meter railstaaf verwerkt.
- Ik heb voor het solderen van dit wissel 44 dwarsliggers gebruikt. Deze zijn niet allemaal geëindigd in het uiteindelijke wissel, sommige had ik simpelweg nodig voor maatvoering of stabiliteit.
- Ik heb ruim 13 maanden nodig gehad vanaf de eerste schetsen tot het gereed maken van dit wissel. Na het spuiten heeft het langere tijd stil gelegen omdat ik het idee voor de aansturing niet in orde kreeg. Uiteindelijk teruggevallen op een inmiddels beproefd idee, de servodecoders en relais zoals ik dat ook toepas in de Engelsmannen. Technisch is het wissel dan ook identiek te noemen.
- Qua grondstoffen is zo'n wissel niet zó prijzig. Voor 50 a 60 euro grondstoffen red je het wel. De apparatuur die je nodig hebt om het te kunnen bouwen, de tijd en de extra gereedschappen zijn kostbaarder (goede soldeerbout, spurlehre, etc). De duurste onderdelen zijn de relais en servodecoders. Normaal de servo's ook, maar deze waren goedkoop uit China.

Groet,
Laurent
« Laatst bewerkt op: 07 september 2020, 00:57:16 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1131
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #160 Gepost op: 07 september 2020, 11:21:03 »
Zo kun je je naam veranderen in "weichen laurent"  (y)

Ziet er allemaal heel mooi en degelijk uit, precies waar je het voor nodig hebt bij de tafel en vloer layouts.

1 klein puntje voor je 3 weg wissel, de aftakking naar links sluit niet helemaal lekker aan op de c-rails met een klein "hupje" tot gevolg.
Lang niet zo erg als bij mijn moduleovergangen, maar vraag me wel af hoe dat zal gaan met je lange treinen. Denk maar eens aan je railjet en dan geduwd, gaan die ook hier goed overheen?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #161 Gepost op: 07 september 2020, 21:25:45 »
Hoi Jelmer, dank voor het compliment! ;D ;D

Dat hupje klopt. Doen ze allemaal, alleen links is het iets erger. Waarom? Geen idee, overal is de overgang naar C rail een klein hoogteverschil. Of het effect heeft moet ik testen. Waarschijnlijk ligt de rail hier een fractie in hoogte verschillend van de rest. Railjet moet ik gewoon testen, das de enige manier om het te weten te komen. Over het algemeen kunnen ze wel wat hebben. Ik heb een gevoel dat ACME wielen gevoeliger zijn. In het ergste geval nog even met de vijl aan de slag en hem iets langer afvijlen.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #162 Gepost op: 15 september 2020, 22:23:54 »
Afgelopen zaterdag dus een test gedraaid. Beeldmateriaal staat hier (klik mij dus)! Redelijk goed verlopen, alleen liep ACME/LSM eruit op 1 richting. Nameten leerde mij dat e.e.a. te krap stond, spoorstaafafstand van 16,2 i.p.v. 16,5. Geleiderail verstellen leverde het gewenste resultaat, maar toen liep mijn lange 2-asser met Märklin wielen weer vast. Dus op meer dan 1 plek een aanpassing te doen.


Eerst maar eens de contrarail eraf en de linker railstaaf losmaken. Die iets opgeschoven. Ik ben nu 16,7. Dat is eigenlijk te breed, maar in bogen kan je wat meer hebben.


Vervolgens rondom het puntstuk wat eruit gehaald. Deze iets ingekort en weer teruggelegd. Hierdoor is de opening tussen contrarail en puntstuk iets groter geworden. Dat is nodig om de Märklin wielen op 2 assers erdoorheen te krijgen.


Nadat ik alles weer in elkaar heb zitten, houd ik een wissel over met veel soldeersporen. Maar eens kijken hoe ik dat weer netjes bij ga werken. Denk dat ik van de week maar eens langs de A C Tion moet voor een paar penseeltjes. De rest van het wissel is gespoten, maar dat lijkt mij nu geen strak plan.

Les voor de volgende keer: Voor het afmaken ook met ACME/LSM testen, niet alleen met de spurlehre. :important:

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19728
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #163 Gepost op: 15 september 2020, 23:09:45 »
Ik ben nu 16,7. Dat is eigenlijk te breed, maar in bogen kan je wat meer hebben.
Dat is niet te breed. Volgens NEM110 is de spoorwijdte minimaal 16,5 en maximaal 16,8 mm. Dus 16,7 is niet te breed. Maar mijn ervaring met wisselbouw heeft me geleerd dat je ter hoogte van het puntstuk het beste zo dicht mogelijk bij 16,5 kunt blijven.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #164 Gepost op: 16 september 2020, 22:42:32 »
Pfieuw, valt weer mee. Waar mijn grootste probleem nu ligt is in het feit dat ik een hybride gebruiker ben. Én Märklin pizzasnijders én LSM/ACME met de dunne flensjes. De 2 asser liep valt in de rotatie van de bocht en hapte met de flens in de contrarail.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de