Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen  (gelezen 54643 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #150 Gepost op: 25 augustus 2019, 16:48:51 »
Ik kon het eerder niet goed zien, maar dit is volgens mij geen driewegwissel:


Weichen-Walter noemt dit een Doppelweiche links-rechts, een dubbelwissel dus. De kern van het verschil tussen een driewegwissel en een dubbelwissel zit in de ligging van de tweede tong. En pas nu ik die kan zien, zie ik ook de overenkomst van jouw bouwwerk met de genoemde Doppelweiche voor C-rails van WW.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #151 Gepost op: 25 augustus 2019, 17:07:00 »
Het is wel degelijk een driewegwissel. Je moet oppassen met het letterlijk vertalen van Duitse benamingen want dan krijg je vaak iets anders dan de officiële benaming in het Nederlands.
Bij een driewegwissel zijn de twee wissels in elkaar geschoven zodat de tongen elkaar niet in de weg zitten.
Er zijn ook wissels die symmetrisch zijn, daar liggen de tongen gelijk en dan heet het een drieslagwissel. Kwamen in het grootbedrijf weinig voor omdat het een lastige constructie was. In model zie je ze wel, maar de benaming driewegwissel is dan feitelijk niet correct.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #152 Gepost op: 26 augustus 2019, 23:59:43 »
Ik vond dit ding al lastig zat. Ik ben behoorlijk aan het stoeien geweest voordat ik hem redelijk had. En ik moet nog maar afwachten of ie echt alle compromissen kan behalen: Dus én ACME wielen in een draaistel én Märklin pizzasnijders in een lange 2 asser.

Ik ben overigens niet de eerste die dit bouwt. Inderdaad, Weichenwalter bouwt ze ook, maar er is ook al iemand geweest die ze uit bestaande C rail wissels heeft gehaald. Dan moet je ze versprongen neerleggen, want je raakt de mechaniek niet kwijt bij een symmetrisch wissel. De makkelijkste sprong is dan 70,8mm, die gebruik je in de wissels sowieso al veel (het 071 railstuk).

Van de week eerst het wissel voorzien van een kleurtje, daarna de C rail eindstukken erop bouwen en dan eens kijken hoe ik de mechaniek en electronica verder ga doen. Ik heb een idee, maar mijn arduinotjes laten nog even op zich wachten. Mijn laatste 2 servodecoders SandEi hebben een andere bestemming.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #153 Gepost op: 27 augustus 2019, 19:18:06 »
Er zijn ook wissels die symmetrisch zijn, daar liggen de tongen gelijk en dan heet het een drieslagwissel.

Taal is en blijft moeilijk. Duits is geen Nederlands, en Nederlands geen Duits. Laat staan Zwitsers.

Göschenen (2017), Schöllenenbahn: drieslagwissel


Luzern (2017): sorry, de bovenleidingsmast staat net voor het complexe puntstuk,
maar dit is er zo een:


Brig (2013): inmiddels vervangen (2 "dubbele" wissels aan de rechterkant van de foto)


Dezelfde situatie in Brig (anders geschoten):


Délémont /Delsberg (2013) wissel rechts vooraan op de foto:
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2019, 01:28:49 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #154 Gepost op: 27 augustus 2019, 23:12:35 »
 (y)

Ik ben wat aan het spuiten geweest. Wat een beetje verf al niet met de aanblik van zo'n wissel doet. :laugh: :laugh:


Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #155 Gepost op: 28 augustus 2019, 16:30:32 »
Roestige bielsen, roestige spoorstaven of beide?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #156 Gepost op: 28 augustus 2019, 18:16:47 »
Het is beide geworden. Moet er nog een keer over, want trok vervolgens per ongeluk een wisseltong los. :-X
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #157 Gepost op: 31 augustus 2019, 01:34:04 »
trok wisseltong los
Bij k-rails zitten de tongen los in de stelbiels met een pen-gat verbinding.
Dat vind ik een van de weinige pluspunten van Märklin k-wissels.
Bij het verouderen wip je de tongen eruit met een horloge schroevendraaier,
en na afloop klik je de pennetjes weer in de gaatjes.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #158 Gepost op: 02 september 2020, 18:36:07 »
Citaat
Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.
30 dagen? 368 dagen sinds het laatste bericht. Anyway, ik heb de laatste weken weer eens wat aan mijn driewegwissel gedaan. Zoveel zelfs, dat ik hem nu kan besturen en berijden.

<a href="https://www.youtube.com/v/Ib9u9lk9l5Q" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Ib9u9lk9l5Q</a>
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #159 Gepost op: 07 september 2020, 00:51:12 »
Op de kop af 4 jaar na mijn allereerste stappen (zie openingspost) in het zelfbouwen van rails en wissels kan ik dan ook mededelen dat mijn eerste volledig zelfgebouwde wissel praktisch af is. De eerste 2 zijn niet verder gekomen dan wat handaandrijving, de 3e (de hosenträger) is begaanbaar en heeft aandrijvingen, de 4e, de driewegwissel, is geverfd, begaanbaar, koppelbaar en heeft zowel aandrijving als polarisatie. In de tussentijd nog 9 Engelse wissels van Peco omgebouwd tot bruikbaar C rail Engels wissel (nummer 10 en 11 liggen al op de slachtbank), enkele voor mijzelf, enkele voor vrienden, en nog enkele andere railstukken gebouwd. Daarmee de noodzakelijke ervaring opgedaan dit ook tot een goed einde te brengen. Het voornemen alles zelf te doen (zie pagina 7) aardig laten varen. Er is voldoende op de markt dat het een stuk makkelijker maakt. Verbeterpunten voor de volgende keer zijn er genoeg, maar nu vier ik liever de triomf. :) (y)





Nog wat statistieken:
- Dit wissel is ruim 30 cm lang (306,9mm om precies te zijn).
- De sprong tussen de beide aftakkende sporen bedraagt ca. 70,8 mm.
- Daarmee past het wissel precies in de slanke C rail geometrie met HOH van 64,3 mm.
- In dit wissel zit ca. 1,6 a 1,7 meter railstaaf. Voor de bouw heb ik ruim 2 meter railstaaf verwerkt.
- Ik heb voor het solderen van dit wissel 44 dwarsliggers gebruikt. Deze zijn niet allemaal geëindigd in het uiteindelijke wissel, sommige had ik simpelweg nodig voor maatvoering of stabiliteit.
- Ik heb ruim 13 maanden nodig gehad vanaf de eerste schetsen tot het gereed maken van dit wissel. Na het spuiten heeft het langere tijd stil gelegen omdat ik het idee voor de aansturing niet in orde kreeg. Uiteindelijk teruggevallen op een inmiddels beproefd idee, de servodecoders en relais zoals ik dat ook toepas in de Engelsmannen. Technisch is het wissel dan ook identiek te noemen.
- Qua grondstoffen is zo'n wissel niet zó prijzig. Voor 50 a 60 euro grondstoffen red je het wel. De apparatuur die je nodig hebt om het te kunnen bouwen, de tijd en de extra gereedschappen zijn kostbaarder (goede soldeerbout, spurlehre, etc). De duurste onderdelen zijn de relais en servodecoders. Normaal de servo's ook, maar deze waren goedkoop uit China.

Groet,
Laurent
« Laatst bewerkt op: 07 september 2020, 00:57:16 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #160 Gepost op: 07 september 2020, 11:21:03 »
Zo kun je je naam veranderen in "weichen laurent"  (y)

Ziet er allemaal heel mooi en degelijk uit, precies waar je het voor nodig hebt bij de tafel en vloer layouts.

1 klein puntje voor je 3 weg wissel, de aftakking naar links sluit niet helemaal lekker aan op de c-rails met een klein "hupje" tot gevolg.
Lang niet zo erg als bij mijn moduleovergangen, maar vraag me wel af hoe dat zal gaan met je lange treinen. Denk maar eens aan je railjet en dan geduwd, gaan die ook hier goed overheen?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #161 Gepost op: 07 september 2020, 21:25:45 »
Hoi Jelmer, dank voor het compliment! ;D ;D

Dat hupje klopt. Doen ze allemaal, alleen links is het iets erger. Waarom? Geen idee, overal is de overgang naar C rail een klein hoogteverschil. Of het effect heeft moet ik testen. Waarschijnlijk ligt de rail hier een fractie in hoogte verschillend van de rest. Railjet moet ik gewoon testen, das de enige manier om het te weten te komen. Over het algemeen kunnen ze wel wat hebben. Ik heb een gevoel dat ACME wielen gevoeliger zijn. In het ergste geval nog even met de vijl aan de slag en hem iets langer afvijlen.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #162 Gepost op: 15 september 2020, 22:23:54 »
Afgelopen zaterdag dus een test gedraaid. Beeldmateriaal staat hier (klik mij dus)! Redelijk goed verlopen, alleen liep ACME/LSM eruit op 1 richting. Nameten leerde mij dat e.e.a. te krap stond, spoorstaafafstand van 16,2 i.p.v. 16,5. Geleiderail verstellen leverde het gewenste resultaat, maar toen liep mijn lange 2-asser met Märklin wielen weer vast. Dus op meer dan 1 plek een aanpassing te doen.


Eerst maar eens de contrarail eraf en de linker railstaaf losmaken. Die iets opgeschoven. Ik ben nu 16,7. Dat is eigenlijk te breed, maar in bogen kan je wat meer hebben.


Vervolgens rondom het puntstuk wat eruit gehaald. Deze iets ingekort en weer teruggelegd. Hierdoor is de opening tussen contrarail en puntstuk iets groter geworden. Dat is nodig om de Märklin wielen op 2 assers erdoorheen te krijgen.


Nadat ik alles weer in elkaar heb zitten, houd ik een wissel over met veel soldeersporen. Maar eens kijken hoe ik dat weer netjes bij ga werken. Denk dat ik van de week maar eens langs de A C Tion moet voor een paar penseeltjes. De rest van het wissel is gespoten, maar dat lijkt mij nu geen strak plan.

Les voor de volgende keer: Voor het afmaken ook met ACME/LSM testen, niet alleen met de spurlehre. :important:

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #163 Gepost op: 15 september 2020, 23:09:45 »
Ik ben nu 16,7. Dat is eigenlijk te breed, maar in bogen kan je wat meer hebben.
Dat is niet te breed. Volgens NEM110 is de spoorwijdte minimaal 16,5 en maximaal 16,8 mm. Dus 16,7 is niet te breed. Maar mijn ervaring met wisselbouw heeft me geleerd dat je ter hoogte van het puntstuk het beste zo dicht mogelijk bij 16,5 kunt blijven.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #164 Gepost op: 16 september 2020, 22:42:32 »
Pfieuw, valt weer mee. Waar mijn grootste probleem nu ligt is in het feit dat ik een hybride gebruiker ben. Én Märklin pizzasnijders én LSM/ACME met de dunne flensjes. De 2 asser liep valt in de rotatie van de bocht en hapte met de flens in de contrarail.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de