Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen  (gelezen 54628 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #120 Gepost op: 01 januari 2017, 21:57:30 »
Ach, vooralsnog woon ik nog bij mijn ouders en ben ik tapijtrijder, dus de illusie dat ik dit snel in een "echte" modelspoorbaan ga verwerken heb ik nog niet ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #121 Gepost op: 03 januari 2017, 22:29:58 »
Tijd om ook deze 9e pagina (inmiddels meer dan 11.500 views!) eens te bevuilen met foto's. Inmiddels zit alles dat ik op het wissel wil hebben, erop. Tijd om alles vast te gaan solderen dus, maar eerst enkele foto's... Solderen gaat nog wel wat tijd in zitten, 144 hele/halve biels waar gemiddeld 4 rails op moeten worden gesoldeerd. :laugh: :laugh: En daarna nog puko's, uiteraard.


Het klusje dat ik het lastigst vind, wisselstelbalk plaatsen. Je wil het liefste je tong aan beide kanten in de tin zetten, een ton die al veel dunner is dan een normale railstaaf, het moet nog bewegen ook en tegen elkaar aan lopen. Dat is dus solderen, tang erop en weer verhitten, iets optillen en weer neerzetten en strak tegen de vaste spoorstaaf knijpen, ondertussen hopen dat er geen tin tussen de spoorstaaf en de tong zit, anders komt het niet los, om daarna de tussenruimte nog te bewerken met een vijl. En aan de binnenkant gaat een behoorlijke druppel tin, zodat er enigszins "vlees" aanwezig is.


Toch maar de strijkregeltjes net buiten de kruising geplaatst. Kan er nu nog bij, baat het niet, dan schaadt het niet. Hier ligt straks de groostste uitdaging op het gebied van isoleren en plaatsen van de puko's. Hoog genoeg, maar niet te hoog.


2 Wissels naast elkaar. Ben toch best trots zo.  8) 8)

Ook eens rustigaan kijken waar ik verenstaaldraad haal. Wil een soort schokdemperlusje in de aandrijving zetten zodat bij een gesneden wissel niet meteen alles aan gort gereden wordt of eruit loopt, want een servo geeft niet mee. Spijkertjes voor de middenrail heb ik nog genoeg: anderhalf doosje van 200 stuks. :D

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #122 Gepost op: 03 januari 2017, 22:40:32 »
hallo Laurent,

Ik heb je draadje niet in detail gevolgd .
daarom een wilde opmerking.
Je zou de pukos ook TUSSEN de bielsen kunnen plaatsen.
Dat moet dan wel op de plek van bestemming, denk ik
je voorkomt er oa mee dat je mooie strakke werk rommelig wordt en dat zou jammer zijn.
En dan onder de bodemplaat langs de onder  de plaat uitstekende punten een draadje langs solderen voor de stroom
Zoals gezegd: een wild idee!

succes jandcargo

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #123 Gepost op: 03 januari 2017, 22:48:09 »
Hoi Jan,

daar heb ik al eerder aan zitten denken. Toen had ik alleen nog niet bedacht dat ik alles op een plaat MDF wilde monteren (het wissel zelf is redelijk slap, zelfs op deze plaat, wordt natuurlijk nog wel wat sterker als alles vast zit, maar supersterk is het niet). Alleen aan de onderkant van de plaat verbinden gaat niet werken, dat moet op de grond liggen, want ik ben nog tapijtrijder (dus een echte plaats van bestemming is er ook nog niet) ;). Wel tussen plaat en wissel zelf. Ik ga het nog eens in overweging nemen. An sich, ik ben ook niet heel ontevreden over de huidige manier, zoals eerder in dit topic ook al staat:



Met een dremel in een boorstandaard en een heel dun boortje boor je wel redelijk mooi door je bielsje heen: Voortikken met een centerpunt, voorzichtig onder de dremel leggen, passen en boren. Het is alleen heel veel werk, vooral ook omdat ieder pukotje op maat geknipt wordt en weer een mooi rond kopje gevijld krijgt.

Dank voor de input, ik ga er nog eens over nadenken (tijd zat).

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #124 Gepost op: 03 januari 2017, 22:57:19 »
Hallo Laurent,

Ziet er al mooi strak uit zo te zien.

Een mooie truc om je wisselstelbalk gemakkelijk te solderen :
snij een strookje papier, ongeveer even breed als je stelbalk, schuif dit onder de rail tussen je stelbalk en de rail in, vouw het naar boven toe tussen de rail en wisseltong, en leg dan de wisseltong tegen de rail.
Als je nu gaat solderen, verkleeft de wisseltong niet met de doorgaande railstaaf omdat er papier tussen zit.
Papiertje ertussenuit, alles mooi schoon en je hebt meteen een beetje speling waardoor het soepel loopt.

Groet, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #125 Gepost op: 03 januari 2017, 23:10:12 »
misschien werkt het nog beter met zg vetvrij papier

jandcargo

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #126 Gepost op: 08 januari 2017, 00:50:58 »
De afgelopen dagen (donderdag en vrijdag) het wissel af gesoldeerd. Voorlopig laat ik hem nog even in elkaar zitten, twijfel nog even over hoe ik de puko's ga toepassen. Moet nog wat C rail halen om te offeren, daarover ook nog even twijfel (haal ik meerdere lange stukken waar ik het connectortje vanaf haal en vervolgens deze lange stukken weer aan elkaar schuif of pak ik 2 kleine stukjes die ik compleet verschrot). Dus dat maar even aan de kant.

Tijd voor de volgende stap: aandrijving. Dat gaan we met servo's doen. Principe daarvoor ligt al vast. Servo aansturen per IC kan ik ook, al moest ik voor de PIC16f690 wel een eigen PWM routine schrijven. Nu was alleen het idee om deze PIC meteen als decoder te laten fungeren. Kan ik natuurlijk de Arduino servodecoders voor nemen, maar het nadeel daaraan vind ik dat het echt voor dummy's is (no offence), de code zelf kan je niet in klooien. En voor een kruiswissel moet ik wissels in paren aansturen. Een multiprotocolcentrale komt eraan, dus DCC mag geen problemen geven. Nou ben ik alleen op zoek naar een uitleg over DCC of des noods een how-to hoe je zelf een decoder schrijft die DCC verstaat, maar die kan ik nog niet echt vinden. Iemand hier die dat weet?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #127 Gepost op: 08 januari 2017, 02:07:16 »
Kan ik natuurlijk de Arduino servodecoders voor nemen, maar het nadeel daaraan vind ik dat het echt voor dummy's is (no offence), de code zelf kan je niet in klooien.

Bijna net zo als sukkels (dummy's) die zelf wissels met pukkels bouwen? - en dat is ook niet kwaad bedoeld (no offence...)  :angel:
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #128 Gepost op: 08 januari 2017, 02:56:00 »
Meer als: Mensen die niets van programmeren snappen, kunnen het ook gebruiken. Dat is zoals de MARDEC e.d. zijn opgezet en opgebouwd. Foolproof, dichtgetimmerd waardoor je eigenlijk niets "stuk" kan maken. In dat licht moet je "dummy" ook lezen, als newbie en niet zo zeer als sukkel. Arduino is een leuk systeem, absoluut, de chips die het draaien zijn stevig genoeg, maar de manier waarop je codeert en vooral, de manier waarop de chip dit standaard gebruikt, is redelijk omslachtig. Het is een stapeling van libraries en converters, hetgeen veel resources kost. Dat is, bijvoorbeeld bij prototyping of gewoon hobbyen, niet erg, maar als je uiteindelijk naar je eindtoepassing gaat, dan wil je toch wat meer dedicated werken. Een simpel commando, een poort hoog zetten, kost als je de Arduino regels aan houdt, ca. 8 berekeningen. Als je direct de poorten aan stuurt en dus over de Arduino omgeving heen stapt, kost dit er 1 of 2.

Begrijp me dan ook niet verkeerd, ik vind mijzelf absoluut geen fantastisch programmeur (anders had ik hier geen vragen gesteld, toch?), ik kijk niet neer op gebruikers van Arduino in de modelspoorhobby en ik voel mij ook echt niet te goed voor Arduinogebruik (sterker nog, ik heb er een aantal) en de diverse freeware producten van o.a. Nico Teeling zijn echt wel mooi, maar ik denk dat dit niet de juiste oplossing is voor mijn wissels, met de kennis die ik wel van programmeren heb (ik heb meer kennis niet dan wel ;D ;D). Ik wil liever naar een WeichEi-achtige oplossing voor mijn servo's. En mocht het niet lukken, dan kan ik altijd nog teruggrijpen naar een Arduino oplossing.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2017, 03:03:23 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #129 Gepost op: 08 januari 2017, 14:03:08 »
Citaat van: laurent
... Arduino servodecoders voor nemen, maar het nadeel daaraan ...de code zelf kan je niet in klooien.
Jawel hoor, bij de Mardec wordt de broncode meegeleverd. De Mardec gebruikt functies uit een standaard MCC library waarmee je de adres- en commandopulsen kan ontrafelen, maar in de rest van de code kun je naar hartelust klooien. Bovendien zit er een uitbreiding aan te komen waarmee je met I2C nog veel meer servo's kan aansturen.
https://learn.adafruit.com/16-channel-pwm-servo-driver/overview

« Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 23:15:20 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #130 Gepost op: 11 januari 2017, 18:44:58 »
Ah, dat wist ik niet. Zo diep was ik er niet in gedoken. Mooi systeem zo, zo'n I2C uitbreiding. Kan je oneindig blijven uitbreiden. 8) Ik zal er eens naar kijken, dank voor je antwoord (dat ik in eerste instantie een beetje gemist had).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #131 Gepost op: 14 januari 2017, 12:06:21 »
Ik bouw zelf mijn rails en wissels in spoor1. Gewoon vooraan starten en try and error is een perfecte methode om je kennis en ervaring op te bouwen.
Bij mij begint het te lukken, daarvoor eerst een kleine baan gemaakt, met het doel om te leren. Vervolgens ga ik in 2-18 beginnen aan de baan zoals ik hem hebben wil.
Dan wordt deze volledig hergebruikt (ook dat is een onderdeel van try and error).

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #132 Gepost op: 02 maart 2017, 17:55:27 »
Heb ik effe mazzel, zelfde volgorde aangehouden.

gr. Ad

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #133 Gepost op: 03 maart 2017, 00:36:05 »
Ohja, dit topic bestaat ook nog. Door studie ligt de bouw momenteel volledig stil. Laatst had ik een dag vrij en toen had ik meer zin in wat meters rails en rondjes rijden dan bouwen, dus heb ik toen e.e.a. maar uit de kast getrokken en de benedenverdieping geclaimd. ;D
Moet nog afgemaakt worden, want de volgende ideeën voor projecten dienen zich alweer aan. :angel: :angel:
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #134 Gepost op: 03 maart 2017, 00:56:33 »
Hoi Laurent,

Ik kocht voor mijn TT baan een paar bouwpakketten van slanke wissels en dezelfde modellen kant en klaar, zodat ik kon zien wat ik moest doen. Bij ons op de club zit iemand die een hele gave wisselstraat zelf heeft gebouwd, met flauwe R13 kruiswissels in gebogen wissels. Dat zou je eigenlijk eens moeten komen bewonderen.

Wat erg goed werkt, is het ontwerp en radius bepalen in wintrack, en dat als DXF file te exporteren, en in een Cad programma als Solid works gebruiken.  Je kan vervolgens dan een wisselstraat daarin tekenen en dan de bielzen met gaatjes voor railbevestigingen laseren in hoge kwaliteit 2mm dik multiplex, of CNC-frezen in pertinax. Dan kan je secuur werken en alles strak voorbereiden. Ze verkopen bij TT-Filigran namelijk losse railbevestigingen voor H0. Die kan je gebruiken voor in je eigen wissel ontwerp. Dan hoef je slechts gaatjes te laseren voor je bielsbevestigings punten.  Je kan ook rails op pertinax solderen maar dan zal je nooit echt de verbindingen van de bielzen zien.
De modellen wissels die ik heb zijn in TT 27 cm lang, maar ze hebben er ook van 45cm, en voor H0 zijn ze in de maak. Op de website van Weinert mein Gleis vind je real size pdf afbeeldingen van hele slanke wissels. Dit is ook een erg goed voorbeeld.

Kijk maar eens op  http://www.ttfiligran.de/shop-tt/gleissystem-regelspur/unverkuerzt/weichen.asp



Groeten, Jake