Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Robkop
Vandaag om 15:19:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 15:13:34
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:58:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Pools diorama H0 door Cegielski
Vandaag om 14:17:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
  

Auteur Topic: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen  (gelezen 54915 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #105 Gepost op: 13 november 2016, 22:35:10 »
Inmiddels zijn alle dwarsliggers geplakt. Voor de foto's even wat statistieken: er zijn 144 dwarsliggers geplakt met een totale lengte van ca. 7,5 meter, hiervoor is ca. 7,75 meter aan stroken printplaat gebruikt.


Voor het plakken, na het knippen.


Alles vast!

Nog niets is geïsoleerd. Ik heb bedacht dat later te doen, waardoor ik op de punten waar dat nodig is, dichter tegen de spoorstaaf aan kan gaan zitten.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #106 Gepost op: 28 december 2016, 00:21:49 »
Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic :-[ :-[
Voordat december begon, had ik 1 spoorstaaf en 1 driehoek op de hosenträger gesoldeerd. De rest had ik geen tijd voor. Gister en vandaag even wat tijd gebruikt om ook de rest van de buitenste sporen erop te zetten. Nu resten alleen nog de wisseltongen en het kruisstuk in de binnenkant. Hoop gedoe met de driehoeken, dat pak ik de volgende keer dat ik zo'n ding bouw, anders aan.


Stand van zaken.


Doorkijkje langs de mist mooie driehoek. Het is nog best een gepiel om alles strak langs elkaar te krijgen en in het verlengde van de sporen aan de overkant en op de juiste afstand en dan ook nog zo goed als symmetrisch.


An sich niet ontevreden. Er zit tussen de half en twee mm hart op hart verschil tussen deze uitkomende sporen en normale C rail, deze zitten op max. 79,5mm en C rail breed zit op 77,5. Dat schuif je in aanlopende sporen wel weg.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25293
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #107 Gepost op: 28 december 2016, 10:30:37 »
Het is nog best een gepiel om alles strak langs elkaar te krijgen en in het verlengde van de sporen aan de overkant en op de juiste afstand en dan ook nog zo goed als symmetrisch.
Dat komt me bekend voor. Bij zo'n samengesteld stuk is het inderdaad lastig om alles mooi passend te krijgen.
Wat me opvalt is dat de kruisende sporen gebogen door de kruising lopen. Ik zou het niet direct als een fout aanmerken, maar zelf zou ik het niet zo doen. Ik laat een afbuigend spoor in het wissel al recht door het puntstuk lopen en bij een kruiswissel zouden de kruisende sporen van puntstuk tot puntstuk recht zijn.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #108 Gepost op: 28 december 2016, 17:04:09 »
Wat me opvalt is dat de kruisende sporen gebogen door de kruising lopen. Ik zou het niet direct als een fout aanmerken, maar zelf zou ik het niet zo doen.

Dan wordt de totale lengte wellicht te groot, bij deze grote hartafstand van de sporen.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #109 Gepost op: 28 december 2016, 18:05:06 »
Hoi Victor, dat was weer op te lossen geweest door de straal wat kleiner te maken.

Klaas, dat heb ik dus ook ervaren, maar die knik zit er grotendeels noodgedwongen. Blijkt dat die beide driehoeken ook een fractie in maat verschillen, niet praktisch. Als ik de volgende keer weer een hosenträger bouw, bouw ik het driehoekje, denk ik, uit 2 of 3 stukken. Binnendeel los van de puntstukken.

Wat ik wellicht nog ga veranderen aan deze, is de plaats van de "wisselsteller" alias servo. Hier zitten ze nog aan de binnenkant geplaatst, maar daar is wel weinig ruimte. Buitenkant zou wel eens een betere optie kunnen zijn, zeker omdat ik het geheel op een plaat MDF bouw (ga bouwen) die ik in een lasersnijder op maat heb gemaakt. :) Bij mijn huidige set wissels lopen de lange rijtuigen tegen de servo's aan.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #110 Gepost op: 28 december 2016, 20:21:29 »
Indrukwekkend.
Ik heb ook een op maat gemaakte kruising nodig, kun je niet een weekje komen logeren?  ;)

(in Spanje...)
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #111 Gepost op: 29 december 2016, 00:06:48 »
Ik volg je met ingehouden adem.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #112 Gepost op: 30 december 2016, 22:58:33 »
Dank, dank. Ik hoop dat je ondertussen wel even adem gehaald hebt, dit gaat nog wel even duren. ;D ;D

One down, 7 to go :)



Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25293
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #113 Gepost op: 30 december 2016, 23:16:02 »
Smelten die afstandhouders niet bij het solderen?

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #114 Gepost op: 30 december 2016, 23:29:23 »
Vooralsnog niet. Nou gebruik ik ze alleen bij het zetten van de hechtpunten. Het strak op maat zetten doe ik alsnog met mijn spurlehre van Tillig ernaast/erop (dat ze echt exact op de juiste maat zitten). En anders maak ik weer nieuwe, komt uit afvalmateriaal. Ik moet eigenlijk even meer van die hoge, met nr. 3, hebben. Volgende Fablab ronde maar eens op zoek naar een nieuw stukje afvalmateriaal.

Op de foto nog nipt te zien: Ik heb de wisselsteller biels naar buiten gelegd. Vertrouw de ruimte toch niet (2 servo's is toch wel breed) en nu was het nog makkelijk. :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #115 Gepost op: 31 december 2016, 20:03:20 »
De tongen zitten inmiddels allemaal. Gisteravond de 4 rechte gedaan, vandaag de 4 gebogen delen gedaan:



Volgende stap: Kruising in het midden:

Halverwege dus :)


En het rolt ook.

Op naar de volgende twee. Kijken of ik die nog af krijg vanavond, het wissel zelf is al een meerjarenplan geworden. :-X ;D ;D

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8673
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #116 Gepost op: 31 december 2016, 20:12:15 »
Goed bezig Laurent.  (y) Ik blijf het knap vinden dat iemand zijn eigen rails wil bouwen.  En zeker als er nog eens een extra rij puco's in moeten.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #117 Gepost op: 01 januari 2017, 14:29:40 »
Hoi Ronald,

dank voor je compliment. Het geeft wel voldoening hoor, als je er wat overheen ziet rijden. En nu ook, het wissel is in functionele ruwbouw aardig klaar, er moeten nog een aantal strijkregels op, de vier biels waarop de tongen vast zitten die verschuift moet nog geplaatst worden en de rails moeten nog op iedere biel vastgezet worden, maar qua vorm is ie aardig klaar. Je ziet iig wat het is, het is herkenbaar geworden. :) Puko's wordt dan inderdaad de volgende, arbeidsintensieve, stap. Vooral in het kruis moet nog even gaan blijken hoe een en ander uit gaat pakken.

Gisteravond en vannacht had ik een ingeving: Laat ik eens testen met een lange tweeasser. Daarvoor een Lgns gepakt, zo'n 45 foots 2 assig containeronderstel. En inderdaad, deze liep op 1 punt niet soepel over het puntstuk heen, de ruimte was te klein. Deze ruimte dus nog iets vergroot. Alleen op de puntstukken ontspoorde het ding nog, niet zo gek natuurlijk, de strijkregels aan de kromme kant zitten er nog niet op. De enige test die ik nog wil doen is met mijn Rola draagwagens. 4 mini wieltjes in 1 draaistel. Niet dat ik daar heel erg bang voor ben, een draaistel houdt zichzelf aardig in het gareel, maar ik ben wel benieuwd hoe het gaat.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #118 Gepost op: 01 januari 2017, 21:28:50 »
De eerste januari is altijd zo'n typische dag waar je heel de dag geleefd wordt. Bezoekje hier, bezoekje daar. Nog geen vorderingen meer sinds gister/vannacht. Maar wel een paar plaatjes van de actuele situatie:


Wisseloverzicht


Hartstuk. Zoals jullie zien, zijn de 4 strijkregels rondom het hartstuk nog niet aanwezig. Deze lijken ook niet nodig. Nog even zien of ik ze ga plaatsen.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3702
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #119 Gepost op: 01 januari 2017, 21:54:14 »
Ja ,je zou  kunnen denken ,dat die niet nodig zijn vanwege de grotere hoek (?) maar ik zou ze er toch maar inzetten ,nu kan je er nog goed bij. 8)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.