Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 09:52:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 07:53:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02

Auteur Topic: Mijn eerste kopstation  (gelezen 20877 keer)

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
Mijn eerste kopstation
« Gepost op: 11 August 2016, 19:59:34 »
Hallo .

Zoals de titel al vermeld dit wordt mijn eerste kopstation hiervoor had ik altijd een grote baan met een doorgaande sporen .

Maar binnenkort verhuizen we van een huis naar een flat en daar heb ik een ruimte gekregen van 2 meter lang bij 1.22diep.

Het viel niet mee om een leuke baanplan te verzinnen maar na veel puzzelen en uitproberen heb ik samen met iemand deze kopstation voor elkaar gekregen.

Bij de kopstation links boven in is een gestippelde spoor die gaat naar het schaduwstation en dat sluit aan op de rechter wissel van het schaduwstation.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden alle suggesties zijn welkom het kan nog altijd veranderen.

Groetjes
Erik
Kopstation

Schaduwstation

FBG

• Offline Offline
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2016, 20:48:00 »
Ik vind het een leuk plan, zeker op de beperkte ruimte. Wil je geen overloopwissels in je station om kop te kunnen maken? Nu komen bij aankomst je locomotieven "klem" te zitten.

FBG

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2016, 21:18:15 »
Hallo erik,

Een leuk plan. Ik schat zo in dat je niet helemaal weg gaat komen met de hoogtes. Je hebt niet genoeg helling om onder de lokloods te komen. Vanuit het station moet je eigenlijk al meteen zakken om onder het station uit te komen. Zie ook: Encyclopedie: Schaduwstations en Encyclopedie: Hellingen op de modelbaan Dus de lokloods iets meer naar voren om genoeg ruimte te maken. Zelfde geldt voor het schaduw station. Aan de bovenzijde en aan de linkerzijde komt het spoor naar beneden. Dus daar kan je geen opstelsporen situeren.

Succes!

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2016, 21:19:51 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2016, 22:13:48 »
Bedankt voor jullie opmerkingen maar plan kan nog veranderen tijdens de bouw.

Mvg
Erik

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2016, 22:14:52 »
Wil je geen overloopwissels in je station om kop te kunnen maken? Nu komen bij aankomst je locomotieven "klem" te zitten.

Als daar nog overloop wissels bij moeten dan past er enkel een loc met 1 wagon/rijtuig op een spoor,lijkt me ook niet alles  ;)
Het feit dat de locs klem komen te zitten geeft de mogelijkheid om een andere loc daarheen te rangeren en de trein weg te brengen,dat extra beetje (inter)actie lijkt me op die oppervlakte juist mooi  (y)

Wel ben ik benieuwd naar wat je qua rails wilt gebruiken en wat voor locs je hebt.
Marklin 3rail,de rest van de treinen wereld,HO,N analoog,digitaal  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #5 Gepost op: 12 August 2016, 06:48:09 »
Wat tijgernootje al zei dat is juist de bedoeling.

De treinen worden bediend door koploper roco multimuis alleen de wissels in het schaduwstation worden digitaal aangestuurd en de rest van de wissels hand bediening samen met schakelaars of druk knopjes.

Erik

FBG

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 August 2016, 09:04:21 »
Wat tijgernootje al zei dat is juist de bedoeling.

Ok, krijg je wel leuke rangeer bewegingen van. Succes met de bouw, lijkt me interessant om te zien hoe je de bouw aanpakt!

FBG

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #7 Gepost op: 12 August 2016, 09:18:47 »
Hallo Erik,

Bedankt voor jullie opmerkingen maar plan kan nog veranderen tijdens de bouw.

Klopt. Er zit een probleem bij de basis. Dus je moet het aanpassen. Je vraagt om suggesties:

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden alle suggesties zijn welkom het kan nog altijd veranderen.

Ik geef aan dat je een probleem hebt met de hoogtes. Sporen die boven elkaar liggen waarbij het ene spoor op niveau schaduwstation blijft liggen (hoogte 0mm) en de andere komt van boven (bijvoorbeeld 90mm+) om naar 0mm te komen. Om onder de lokloods en het station door te gaan, zoals nu op tekening aangegeven, moet je minimaal 60mm gedaald zijn.  Om dat te doen heb je een helling van 2000mm (2 meter) lengte nodig om dat netjes te doen. Dat haal je niet als je halverwege de breedte van je plaat van 2.00 meter begint met dalen. Dan kom je maximaal uit op 40mm dalen vanaf de wissels bij het lokdepot gerekend. En teken ook de helling naar boven in, die mis je nu ook. Je zal zien dat je minder ruimte voor je schaduwstation beschikbaar hebt. Bereken maar eens de diverse hoogtes van je sporen en zet die eens in de tekening. Dan zal je zien dat je het plan nog mag aanpassen.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #8 Gepost op: 12 August 2016, 09:48:58 »
Dank je wel Ronald maar wat ik al eerder zei ik moet nog eerst verhuizen en de flat in orde brengen voordat we kunnen verhuizen.

Als het zover is dat ik de baan kan gaan bouwen dat zal toch pas voor volgend jaar dus ik heb nog ruim de tijd voor het aantepassen , maar ik ben al blij met jullie suggesties.

Mvg
Erik

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #9 Gepost op: 12 August 2016, 11:37:23 »
Hoi Erik,

Je plan heeft potentie. Ik heb wat voorstellen verwerkt in onderstaande afbeelding. (Ik ben maar zo vrij geweest.  ;))

Wat heb ik veranderd.
Allereerst heb ik het station naar links opgeschoven. Hierdoor moet je in werkelijkheid dus wel een deel van je stationsgebouw afhakken.  :-X Maar het levert op dat de kijker het gevoel heeft dat het station links nog doorloopt, alleen staat dat deel niet meer op je modelbaan.
Over de sporen heb ik een vierkant getekend. Dat vierkant moet een glazen overkapping voorstellen. Hierdoor zie je niet dat de sporen gewoon ophouden, maar probeer ik (wederom) een illusie te scheppen dat je station doorloopt en dat de sporen ook doorlopen. Je station lijkt dus veel langer. Dat is de bedoeling.
Daarnaast heb ik het station naar beneden opgeschoven, waardoor het eerste spoor niet meer gebruikt wordt voor personentreinen, maar nu een goederenspoor is geworden. De goederenloods (dat andere bruine vierkant) heb ik er bij geplaats.

De opmerking van Ronald over hoogtes en hellingen snijdt hout. Hierom heb ik de locloods iets naar rechts opgeschoven. Ook heb ik de locloods iets naar boven geschoven, zodat je nog steeds drie sporen hebt voor de locloods, maar.......  er ook ruimte is voor twee extra sporen (die grijze strepen daaronder stellen de twee extra sporen voor  ;D).
Of je deze extra sporen wil gebruiken voor goederen, of als opstelspoor voor rijtuigen, moet je zelf maar bedenken.

Overigens; je hebt nu een echt schaduwstation op een lagere etage in je plan opgenomen. Misschien is het en optie om gebruik te maken van een fiddle yard, die je alleen als je wil rijden aan je modelbaan koppelt. Ik weet niet of je er ruimte voor hebt overigens. Zo'n fiddle yard is dus mobiel, als je niet meer rijdt, koppel je hem los en leg je hem b.v. onder je modelbaan.

Heb je hier wat aan?
« Laatst bewerkt op: 12 August 2016, 13:23:07 door VFR »
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Theo v Wijngaarden

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 August 2016, 13:03:24 »
Maar ondanks deze aanpassing denk ik dat je op dat korte stukje naar beneden niet op een verantwoorde manier in het schaduwstations komt.
Misschien lukt het als je de wissels Voor het lokdepot bij het station  legt, dan kun je vanaf het station gelijk al gaan zakken met het spoor.

Mvg Theo

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11 Gepost op: 12 August 2016, 16:30:24 »
Misschien is het een optie om gebruik te maken van een fiddle yard, die je alleen als je wil rijden aan je modelbaan koppelt. Ik weet niet of je er ruimte voor hebt overigens. Zo'n fiddle yard is dus mobiel, als je niet meer rijdt, koppel je hem los en leg je hem b.v. onder je modelbaan.

Als er de ruimte voor zo zijn,dan zou ik daarvoor gaan in dit geval.
Als je niet 20 wissels op een kluitje wilt gooien om zo snel mogelijk te kunnen zakken richting schaduw station,waarbij ik twijfel of je het dan al haalt,dan is dit een goede optie.
Hou je tenminste ook nog ruimte over voor wat scenery,die je anders vanwege je zakkende sporen over de helft van je bovenbouw kwijt zou zijn.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #12 Gepost op: 12 August 2016, 18:42:59 »
Hmmm dat moet ik dan eens uit zoeken hoe zo fiddle yard werkt en hoe ik dat moet maken en aansluiten.

Hoop stof om over na te denken.

Erik

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #13 Gepost op: 13 August 2016, 00:46:04 »
Persoonlijk vind ik de verhoudingen een beetje scheef. Een groot stationsgebouw, een enkelsporige lijn, een viersporig kopstation en een onderhoudsgebied met loods voor locs. Dat is nou niet direct iets wat ik allemaal bij elkaar zou verwachten.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #14 Gepost op: 13 August 2016, 09:24:22 »
Hi Laurent,

Gelukkig hebben we Den Helder nog als voorbeeld. (mmm Dat ik ooit iets goeds over Den Helder te melden hib  ;D), dan zou alleen de lokloods een creatieve vrijheid zijn.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.