Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46

Auteur Topic: Mijn eerste kopstation  (gelezen 20836 keer)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #30 Gepost op: 18 August 2016, 13:04:41 »
Hoi Erik,

Je boft dat bij mij thuis de dakpannen recht gelegd moesten worden, ik had ruim de tijd om even wat te fröbelen. De perrons die je hebt maken het wat moeilijker, maar volgens mij moeten ze wel kunnen passen (2x 63cm achter elkaar).

Een korte uitleg: Spoor 1 tot en met 3 zijn de personensporen. Een lok zou om kunnen rijden, maar is niet noodzakelijk. Er kan altijd een lok komen van het opstelspoor van loks. Een andere mogelijkheid is, om een passagierstrein binnen te laten komen op spoor 1. Op spoor 2 staat een losse lok. Deze gaat voor de trein op spoor 1 en vertrekt met deze trein. Vervolgens komt er een trein binnen op spoor 2. Ook hier blijft de lok staan. De lok van spoor 1 gaat voor de trein van spoor 2 en vertrekt met deze trein. Volgens mij is dat een reëel beeld dat je op kopstations in het buitenland tegen kan komen.
Personentreinen kunnen ook binnenkomen op spoor 3 en zouden mee kunnen doen in het bovenstaande spel van spoor 1 en 2.

Goederentreinen kunnen binnenkomen op spoor 4. De lok kan omlopen en de trein zelf uitrangeren. Maar het is ook mogelijk om een losse rangeerlok op het uithaalspoor te plaatsen en en deze het werk laten doen. De lok van deze goederentrein kan dan eventueel uitgerangeerd worden naar het opstelspoor voor loks. Maar dat is niet noodzakelijk. Het uithaalspoor is ook bedoeld om rangeerbewegingen uit te kunnen voeren, zonder dat je het personen verkeer hindert.

Eventueel kan je het opstelspoor voor loks nog iets verder de bocht door trekken. Je zou je voor kunnen stellen dat dit een (oude) aansluiting is naar een fabriek. Misschien heeft deze fabriek ook een wagon of twee per week te vullen of te legen.
De goederensporen 5 en 6 heb ik niet ingevuld. Het zou een containerterminal kunnen zijn, maar aan spoor 5 een losweg en aan spoor 6 een industrie kan ook. Wel zou ik dan proberen iets meer ruimte tussen spoor 4 en 5 te creëren (nu ruim 6 cm.) om het lossen ook mogelijk te maken.

Straal van het opstelspoor is R2, voor de wissels heb ik in alle gevallen de kleinste versie gekozen. De boog naar beneden is R4. Ik heb bewust niet over het andere spoor heen gepland, om het dalende spoor ook ruimte te geven aan de bovenzijde. En volgens mij kan ook je stationsgebouw gebruikt worden.

Dank voor deze uitdaging. Het was leuk om eens anders na te denken over een sporenplan.  ;)

Groet,
michel

Edit: ik besef mij wel dat het ontwerp wat duur in de wissels zit. De twee wissels tussen spoor 1 en 2 zou je kunnen laten vervallen. Net als het opstelspoor 21. Tussen 3 en 4 laten vervallen is een optie, maar dan kan de goederenlok de trein niet zelf de trein uitverdelen. Je zou deze wissels  later kunnen inbouwen en dan gelijk nieuwe ballast erbij leggen. Lijkt het net echt :)
« Laatst bewerkt op: 18 August 2016, 14:45:38 door tothebeach. Reden: edit toegevoegd »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #31 Gepost op: 18 August 2016, 16:17:39 »
Zo Michel wat ben jij ineens enthousiast over kop stations ;D
Ziet er wel uit als een ontwerp waar je genoeg speelmogelijkheden hebt op die oppervlakte  (y)
Ik zou er voor zover na vluchtig kijken geen wissels uithalen,gewoon gaan bouwen en zijn de wissels op dan maar even wachten  ;)
Keulen en Aken zijn tenslotte ook niet in 1 dag gebouwd zeg maar 8)

Ik neem aan dat bovenstaande plan is uitgevoerd met roco line,net als de overige van Michel.
Weten we ondertussen nog altijd niet welke soort HO rails de T.S. wil gaan inzetten.
Laat dat nou toch wel handig zijn om te weten ivm verkrijgbare wissels en hun graden en evt ook bij gebruik van vaste rail stukken i.p.v. flexrails  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #32 Gepost op: 18 August 2016, 16:33:59 »
Ik neem aan dat bovenstaande plan is uitgevoerd met roco line,net als de overige van Michel.
Weten we ondertussen nog altijd niet welke soort HO rails de T.S. wil gaan inzetten.
Laat dat nou toch wel handig zijn om te weten ivm verkrijgbare wissels en hun graden en evt ook bij gebruik van vaste rail stukken i.p.v. flexrails  ::)
Nee, dat is publiekelijk nog niet bekend.  Maar via PB wel  :P
Maar als je een beetje googled op de railstukken in het plan dat Erik getekend heeft, dan weet je het. Het is niet ver van mijn ontwerpen.......

Zo Michel wat ben jij ineens enthousiast over kop stations ;D
Dit is al een tijdje aan de gang. Dit soort stations hebben absoluut geen neiging tot symmetrie. Daarnaast vragen ze ook om goed denkwerk. De trein die binnenkomt moet er ook weer uit, alleen hoe, want rechtdoor rijden is geen optie. Er zal gerangeerd moeten worden. En dat maakt het spoorspel weer leuker. Maar dat zal je zelf ook onder vonden hebben met jouw eerste versie van Bad Harzwald.
Daarnaast heb ik zelf al jaren een kopstationnetje*) liggen op een plaat hout.  ;)

Groet,
Michel

*) Dit ontwerp is wat achterhaald, aan de rechterzijde ontbreekt het onderste spoor, aan de linkerzijde is een Zone Industriëlle gekomen.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 18 August 2016, 21:14:23 »
Google me dagelijks rot,maar heb daar nu effe geen zin in,zolang het maar bekend is bij degene die er iets van moeten maken dan is t mij best  ;)

Wat je constateert over kopstations,dat klopt helemaal.
Ben er daarom zelf ook erg gecharmeerd van :angel:
Ik heb dat ondervonden met mn 1ste versie,en de 2e versie is wederom een kopstation  ;D

Nou afwachten of dit laatste plan tot uitvoering gaat komen  ::)
Met vr gr

Floris

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #34 Gepost op: 19 August 2016, 10:07:42 »
Zo ik heb de baanplan van Michel in wintrack over gezet.

Ik heb nu zoveel baanplannen dat ik moeilijk een keuze kan maken want deze is ook leuk  ;D
voor tijgernootje ik gebruik roco line rails zonder bedding de bediening is de roco multimuis met koploper deze zal waarschijnlijk alleen voor het schaduwstation zijn vanaf het hoofdstation neem ik het over.

Erik

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #35 Gepost op: 19 August 2016, 14:24:38 »
Het was nog niet helemaal naar mijn zin en ik heb er wat aan de rechterkant wat toegevoegd of vinden jullie het te druk met de 3 opstel sporen?

Erik

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #36 Gepost op: 19 August 2016, 14:41:42 »
Ik vind het weglaten van de lokloods een grote plus en denk dat je nu met de extra sporen alweer redelijk druk gaat worden. Less is more, wordt niet voor niets gezegd. Verder heb je geen omloopmogelijkheid, dus rangeren wordt lastig. Wellicht dat het handig is de twee spoortjes toch weer uit te laten komen in 1 wissel en 1 stootblok, de Engelsman weg te laten en voor het "goederen" gedeelte alvast een aftakking eerder te maken.

Door het kopspoortje rechts te houden, ook al zou het niet lang genoeg zijn voor een loc, kan je dit gehele emplacement uit de beveiliging halen. Als men rangeert, is het wissel namelijk richting het stootjuk gezet en als men klaar is, meldt men zich en gaat het wissel open om weer weg te rijden.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 19 August 2016, 16:32:45 »
Het was nog niet helemaal naar mijn zin en ik heb er wat aan de rechterkant wat toegevoegd of vinden jullie het te druk met de 3 opstel sporen?
yep te druk,zo zie je straks tussen de rails de trein niet meer.
en zo op t eerste gezicht brengen die spoortjes geen meerwaarde,vult enkel maar oppervlak.

Less is more, wordt niet voor niets gezegd.
Verder heb je geen omloopmogelijkheid, dus rangeren wordt lastig.

Moet dat dan perse ?
De trein komt geduwd aan bij de industrie op de kopsporen,verdeelt evt de wagons en vertrekt tot ze klaar zijn om leeg opgehaald te worden.
Of heb je soms wel is een leeg gehaalde/volgemikte goederentrein afkomstig van een stamspoor geduwd over de hoofdbaan zien rijden richting zijn een emplacement in de omgeving ?
Ik namelijk niet,dus omlopen in dat geval,waarvoor  ???
Om nog maar te zwijgen over t feit dat als ik lengtes van die rode lijntjes bekijk,dat je dan geen industriegebouw kan plaatsen en er wel geteld misschien 2 wagons kan parkeren,dat werkt volgens mij ook niet.
Maar dit is slechts mijn mening en kijk erop  ;)
Met vr gr

Floris

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #38 Gepost op: 19 August 2016, 20:13:49 »
Moet dat dan perse ?
De trein komt geduwd aan bij de industrie op de kopsporen,verdeelt evt de wagons en vertrekt tot ze klaar zijn om leeg opgehaald te worden.
Of heb je soms wel is een leeg gehaalde/volgemikte goederentrein afkomstig van een stamspoor geduwd over de hoofdbaan zien rijden richting zijn een emplacement in de omgeving ?
Ik namelijk niet,dus omlopen in dat geval,waarvoor  ???
Tenzij jij de lok kan teleporteren naar de andere kant van de trein, is er de noodzaak voor een omloopspoor. Het is of geduwd aankomen of geduwd vertrekken in de situatie zonder omloopsporen. Je beantwoord je eigen vraag.
Citaat
Om nog maar te zwijgen over t feit dat als ik lengtes van die rode lijntjes bekijk,dat je dan geen industriegebouw kan plaatsen en er wel geteld misschien 2 wagons kan parkeren,dat werkt volgens mij ook niet.
Maar dit is slechts mijn mening en kijk erop  ;)
Is industrie persé nodig? Druk zal het sowieso niet zijn, daar is simpelweg de ruimte niet voor. Gewoon een losweg voor een of enkele wagons? Wel eens de laadplaats van aardgascondensaat in Roodeschool gezien? Meer dan een paar hutjes tussen wat hekjes met wat buizen is het niet. En wellicht is het gewoon een schets?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #39 Gepost op: 19 August 2016, 20:54:56 »
Ik probeer gewoon verschillende dingen uit voor een leuke kopstation vandaar mijn laatste idee.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2016, 00:11:12 door Erik »

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 20 August 2016, 11:30:36 »
Voor reizigers treinen die zich opsluiten is t geen probleem,er staat een "nieuwe" loc elders te wachten om aan het andere eind te koppelen aan de trein en die over te nemen.
Zodoende kan de opgesloten loc na vertrek ri een verzorgings plaats rijden.

Industrie is niet perse nodig,het brengt zeker op kleinen banen wel meer diversiteit in het spel,en dat is wel wenselijk anders ben je er zo op uit gekeken.
Ik geef toe dat het niet groot hoef te zijn,maar over omvang van zoiets heb je me ook nooit gehoord ;)
Roodeschool is ook niet groot,dat klopt.
Het jammere aan zoiets is dat het gericht goederen transport is,of wel het levert feitelijk maar 1 product,en dus kan je daar ook maar met 1 soort wagon naar toe.
Een losweg met laadplatform daarintegen,daar kan je van alles heen brengen en weghalen,en daarmee dus leuker  (y)
Met vr gr

Floris

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #41 Gepost op: 20 August 2016, 15:15:27 »

Niet te druk, maar er liggen meer sporen dan er bereikt kunnen worden in de aanvoer. Gezien de lengte van je aanvoerspoor zal daar iets van 1 lok +1 wagon kunnen staan. Om dan drie sporen te kunnen vullen ben je wel even bezig. Je zou wel wissen 42441, dat direct na het engels wissel ligt, kunnen vervangen voor ook een engels wissel en zo een extra spoor kunnen creëren.
Bedenk wel, dat doordat je nergens kunt omlopen, dat je altijd een tweede lok nodig hebt. Het is niet problematisch, maar het kan in sommige gevallen lastig zijn. Maar daardoor kan je wel beter leren rangeren :)

Groet,
michel

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #42 Gepost op: 20 August 2016, 17:48:34 »
Is er een andere oplossing dan 2 kruis wissels(engelse wissels) achter elkaar te plaatsen.

Groetjes Erik

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #43 Gepost op: 21 August 2016, 13:38:42 »
Jawel, Aansluitend op wissel 42441  zou je een tegengesteld wissel (42440) kunnen neerleggen. Min of meer hetzelfde effect, alleen 1 spoor verder:

Bij mij in Anyrail past dat maar net. Dus ik vraag mij af of het in het in de praktijk ook zo werkt. Maar ja, de Winrailversie ziet er ook anders uit  :)

Groet,
Michel

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #44 Gepost op: 22 August 2016, 17:09:31 »
Et voilà. Met Rocoline R3 kan er ineens toch een lokloods bij :):

Het wissel naar het rangeerdeel en lokloods ligt horizontaal, de helling stopt vlak voor het wissel, om daarna weer verder te gaan. Het is volgens mij wel het makkelijkst om het rangeerdeel vlak te leggen en de aansluiting er naar toe eenvoudig te houden. Het principe van jouw eerste station is eigenlijk ook weer toepasbaar. Een personentrein komt binnen, de lok wordt ingesloten. Door een lok uit de loods te halen en die voor de personentrein te plaatsen kan de personentrein weer vertrekken. Al moet ik zeggen dat ik mijn variant binnen dit personenverkeer fraaier vind  :P ;):
Een korte uitleg: Spoor 1 tot en met 3 zijn de personensporen. Een lok zou om kunnen rijden, maar is niet noodzakelijk. Er kan altijd een lok komen van het opstelspoor van loks. Een andere mogelijkheid is, om een passagierstrein binnen te laten komen op spoor 1. Op spoor 2 staat een losse lok. Deze gaat voor de trein op spoor 1 en vertrekt met deze trein. Vervolgens komt er een trein binnen op spoor 2. Ook hier blijft de lok staan. De lok van spoor 1 gaat voor de trein van spoor 2 en vertrekt met deze trein. Volgens mij is dat een reëel beeld dat je op kopstations in het buitenland tegen kan komen.
Personentreinen kunnen ook binnenkomen op spoor 3 en zouden mee kunnen doen in het bovenstaande spel van spoor 1 en 2.

Voor goederentreinen geldt bijna hetzelfde. Een goederentrein komt binnen op spoor 4. Een rangeerlok haalt een deel van de wagons weg en rangeert deze naar bijvoorbeeld een goederenloods en losweg op spoor 5 en 6. De rangeerlok komt weer terug en neemt wat wagons mee naar het onderste rangeerstation. Rijdt via het engels wissel het uithaalspoor op en plaatst de wagons op de twee sporen linksonder. De goederenlok kan zelf naar de lokloods rijden. Omgekeerd kan de rangeerlok dus een goederentrein samenstellen op spoor 4, waarna de goederenlok uit de loods komt en zich voor de trein stelt. De rangeerlok vindt zijn plaats overdag op het korte uithaalspoor linksboven, het verlengde van spoor 4.

Maar ja, dit spel kan alleen met R3, een redelijke boog, wat krap. Met R4 is dit niet mogelijk, Je hebt dan op zijn hoogst maar 1 rangeerspoor aan de linkerzijde ter beschikking. En voor de lokloods is net iets minder ruimte. De helling naar het schaduwstation is vrijwel even stijl als bij het eerste ontwerp met de R3 boog, alleen heeft die laatste net iets meer ruimte om te dalen. Laagste punt bij R3= -8.2cm, bij R4= -7.7cm.

Ik ben benieuwd wat je er van vindt en of dit om te zetten is in een winrailversie. Spoor 6 zou je evt. ook binnen de cirkel van het dalende spoor kunnen leggen.

Groet,
Michel