Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door BartvD
Vandaag om 07:02:04
Wie gaat er zaterdag 18 januari naar Houten door Den Zoeterdam
Vandaag om 05:39:10
Malmö en de Öresundbrug. door nighttrain1
Vandaag om 04:17:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 03:33:29
Deining in Dönsdorf door Chris Westerduin
Vandaag om 03:19:17
Roco 2020 nieuws door Wilma1970
Vandaag om 01:57:35
Artitec 2020 door Wilma1970
Vandaag om 01:55:27
Verstevigen MDF door Hans1963
Vandaag om 01:02:37
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Hoontje
Vandaag om 00:28:10
BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation door nighttrain1
17 januari 2020, 23:33:16
Dordrecht jaren 70 door Rob Hagg
17 januari 2020, 23:29:54
Modeltoque MLF-20 kit vervangingsmotor nog verkrijgbaar? door iarnrod
17 januari 2020, 23:28:50
Spook metrotunnel met bussen & trams door NS 1607
17 januari 2020, 23:16:18
Faller containerkraan 120290 en vooral ... de aandrijving door Joto
17 januari 2020, 23:14:19
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
17 januari 2020, 23:12:36
omBC in messing. door EFM
17 januari 2020, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 januari 2020, 22:52:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bert van Gelder
17 januari 2020, 22:49:59
Een onbekend treintje door MOVisser
17 januari 2020, 22:31:28
Projekt 083-338 door jerrytrein
17 januari 2020, 22:21:02
ICR Rijtuigen LS-Models hebben schokbrekers verloren. door MOVisser
17 januari 2020, 22:04:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
17 januari 2020, 22:01:40
Wissel met puntstukken met metaal op bodem door 72sonett
17 januari 2020, 21:59:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
17 januari 2020, 21:50:32
Heen, En en Weer door DE-II
17 januari 2020, 21:36:47
Brekina 2020, DAF annex Volvo 66! door Edsko Hekman
17 januari 2020, 21:21:06
Smal-/veldspoor vraagjes door EricZmS
17 januari 2020, 21:10:45
TTAS, een onstpannen oefening in 0 door NS8714
17 januari 2020, 20:36:33
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
17 januari 2020, 20:15:24
Connectoren voor kabeltjes door EricZmS
17 januari 2020, 20:10:37
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 132553 keer)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #330 Gepost op: 19 december 2017, 18:26:19 »
....en weer een stapje verder.

Als je met 'veel' treinen werkt/rijdt kan er ook meer mis gaan. Vanavond een paar keer 'kortsluiting' gehad. Dit op de overgang van de ene naar de andere booster.

Wat zegt OpenDCC hiervan: https://www.opendcc.de/elektronik/gbmboost/gbmboost_faq.html

En ik had zoveel mogelijk de booster ingezet voor paralelle tracks, in plaats van serieel.
Dus veel meer booster-booster overgangen dan nodig is, en daarmee grotere kans op kortsluiting.

Hier hadden we niet aangedacht. Gaan we het weekend nog eens over nadenken hoe we dit kunnen verbeteren/aanpassen. Wordt nog even puzzelen, want hier hadden we niet overnagedacht tijdens het bekabelen.

Toch maar goed dat we de extra keerlus tijdelijk hebben aangelegd om het 1 en ander te kunnen testen.

Ja testen tot je een ons weegt, is ook mijn voornemen. Hoeveel boosters heb je nu in gebruik? Hoeveel blokken per booster?
gr, Diederik

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #331 Gepost op: 20 december 2017, 03:00:25 »
Op het moment 1 'master' voor BIDIB in gebruik, die verder niets aanstuurd (nog niet). Daarnaast 3 boosters geplaatst voor het schaduwstation, en 1 tijdelijke booster voor de extra keerlus die ik nodig had.

Booster 1:
- 8 melders/blokken in het schaduwstation hier staan de treinen 'geparkeerd'
- 8 melders/blokken op de uitgangen van het schaduwstation, waar mag 1 trein over heen gaat
- 1 melder voor de uitgaande wisselstraat van het schaduwstation
- 5 melders voor 1 keerlus blok
- 2 melders/blokken voor twee blokken na de keerlus

Booster 2:
- 10 melders/blokken in het schaduwstation
- 4 melders/blokken voor de opgaande en neergaande route van/naar het schaduwstation

Booster 3:
- 8 melders/blokken in het schaduwstation
- 8 melders/blokken op de ingangen van het schaduwstation om te detecteren dat de loc de juiste afslag heeft genomen, als het goed is ook maar 1 tegelijk bezet
- 1 melder voor de wisselstraat richting schaduwstation
- 2 melders voor de inkomende banen van Booster 2 richting schaduwstation

Gisteren had ik last van overgangen van booster 1 naar booster 3. Met het verhuizen van de drie melders van Booster 1 naar Booster 3 (nu de laatste drie melders in Booster 3) gaat dit een stuk beter.

Zie nog wat problemen met de overgangen van booster 2 naar booster 1 in het schaduwstation, omdat een lok dan op twee boosters komt, en wat overspraak oplevert op het Railcom kanaal/verhaal.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #332 Gepost op: 20 december 2017, 03:34:45 »
Dat niet alles even goed gaat, had ik gisteren ook weer eens een keer.

Tijdens het verplaatsen van de draden van twee melders van 1 terugmeld module naar een andere sluit ik altijd de stroom af van de melders waar ik mee bezig ben: 5V & 12V

En na het heraansluiten de stroom er weer op!

Bij 1 van de melder modules heeft deze nog geen vaste plaats, omdat hij er tijdelijk zit om een keerlus aan te sturen zodat ik de baan kan testen. Toen dit klaar was: spanning weer aansluiten door de twee connectoren te verbinden. Maar ja, alles ligt nog een beetje los, dus de 5V in de 12V, en de 12V in de 5V.

Eerst het geknetter, vervolgens de rook en het vuurwerkt, omdat ik te laat was met de spanning er afhalen, en de 74HCT02 van m'n keerlus was eruit gefikt, en waarschijnlijk ook de 5V relais.

....zucht....

Hier heb ik er geen van op voorraad, moet uit Duitsland komen, en dan ben je toch al gauw 3 weken onderweg. Dus met het idee van "kunnen we dit niet zelf bouwen" even naar Frys gereden. Maar wat ze daar hadden was diep triest.

Toen moest ik aan het mailtje van Lolke denken (ik krijg sterk het vermoeden dat hij de gave heeft van de vooruitziende blik). Naast de MP1 switchmotors had ik ook al MP5s liggen, en deze hebben wel een dubbel relais erop zitten voor extra aansturingen. Dus daar zijn die dingen voor: het zelfmaken van een keerlus !

Dus:
1: Switchmotors of de DR4018 aangesloten, en aangestuurd als Hollandse dwergseinen (ik had nog 4 aansluitingen over op de DR4018 die toch in de juiste buurt van de baan lag
2: 3 Switchmotors gepakt, en ieder op een eigen uitgang van de DR4018 aangesloten
3: Twee acties aangemaakt in iTrain: 1 voor het binnen rijden van de keerlus, 1 voor het uitrijden
4: Alles aangesloten, en zowaar 'kortsluiting'
5: M'n eigen voor het hoofdgeslagen, en de relais aansluitingen omgedraaid
6: Et Voila, een keerlus die dmv switchmotors met een actie in iTrain prima werkt   (y)

Ja, dit is niet blijvend, maar ik hoop er de feestdagen mee door te komen  ;D

Wel even de max snelheid voor dit blok terug gezet omdat deze jongens ongeveer 1 seconden nodig hebben om te switchen.

Switchmotor keerlus

Oude en nieuwe keerlus module !


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4541
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #333 Gepost op: 20 december 2017, 12:03:18 »
Oeps, zonde! :-\ Toch duidelijker labelen of via een 4 polige stekker laten lopen?

En creatieve oplossing ;D Maar je hebt voor een keerlus aan één tweepolig relais (of wisselmotor ;D) toch genoeg?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #334 Gepost op: 20 december 2017, 16:04:57 »
Hoi Timo,

Het is een 'tijdelijke' module, bij de andere modulen kan het moeilijk mis gaan omdat ik er daar voorzorg dat de 5V links zit en de 12V rechts, en de draden kort genoeg zodat ik ze niet kan verwisselen. Bij de tijdelijke module dacht ik van 'ik kijk wel even uit'  ;)

De schakeling gekoppieerd zoals hij op de print zit (zat), hoef ik verder weinig aan te passen. Het is een duidelijke oplossing zodat ik verder kan.

Groetjes,

Andre

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 8285
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #335 Gepost op: 21 december 2017, 15:11:11 »
Hoi Andre,

Nou jij bent zo te zien nogal een electronica goochelaar  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #336 Gepost op: 21 december 2017, 18:42:35 »
@Wim, mijn plan is dat ik over een maand of 6 met een biertje in de hand naar een baan kan kijken waar alles 'vanzelf' rondrijd. Uiteraard wordt hij ook nog aangekleed, maar dat zal wel wat langer gaan duren. Heb nog geen ervaring met gips/verweren/arcades etc. .

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 8285
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #337 Gepost op: 21 december 2017, 19:50:02 »
Nou ik ben heel benieuwd Andre hoe het zicht verder gaat ontwikkelen. Zal zeker goed komen  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #338 Gepost op: 21 december 2017, 19:54:48 »
Bomen zijn in iedergeval onderweg  ;D

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #339 Gepost op: 23 december 2017, 05:46:09 »
3 jaar geleden hadden we na 25 jaar weer een eerste baan onder de kerstboom.

Vandaag  begonnen om de baan in de garage aan te kleden, en deze in Kerstsfeer gebracht.
Je moet toch ergens beginnen.


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #340 Gepost op: 25 december 2017, 07:05:37 »
Vandaag gelukt om alle sporen in het schaduwstation te gebruiken. Nu niet alleen loks, maar complete treinen.

Het resultaat is hier te zien.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1689
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #341 Gepost op: 25 december 2017, 08:04:05 »
Nou, dat rijd mooi rond (y)
Have fun every day, before you know it's..........

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #342 Gepost op: 25 december 2017, 13:57:01 »
André,

Cool!!! :) Ik heb dat filmpje al 3x bekeken hi,hi.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #343 Gepost op: 25 december 2017, 15:07:43 »
Vandaag gelukt om alle sporen in het schaduwstation te gebruiken. Nu niet alleen loks, maar complete treinen.

Het resultaat is hier te zien.

Hoi Andre,

Dat rijdt soepel....wat gebruik jij voor de lampjes om simpel op de baan rood of groen aan te geven en gebruik je daar nog een aparte print voor binnen Bidib?

Gr. Bjorn

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #344 Gepost op: 25 december 2017, 21:52:26 »
@Patrick, ik  ben dan ook erg in m'n nopjes met het huidige resultaat. Nog 2 plekken gevonden waar een kleine hobbel zit die we nog moeten weg werken. En dan reken ik die links bovenaan zit even niet mee, dat is nog een provisorische overgang naar m'n tweede laag, waar zoals je in het filmpje zit heel af en toe een wagon losgeraakt.

@Rinus, ik zal later eens een langer filmpje maken ;-)

@Bjorn, ik gebruik van die LEDjes die al 30+ jaar op de markt zijn, die er uitzien als een klein  lampje. Hier zit een groene en rode LED in. Deze hebben een Common Anode, de common gaat op de middelste aansluiting van een DR4018, de rode en groene met een draadje naast deze middelste. Zo kun je er 8 aansluiten op een DR4018. Wel even een weerstand van 1200 Ohm op de Common Anode aansluiten. Omdat deze toch wel wat warm wordt, heb ik ze niet direct aan de LED gesoldeerd, maar zitten ze direct op de middelste uitgang van de DR4018, en vanaf daar een draad samen met de groene en rode naar het LEDje. Als je meer details wilt laat maar weten.

Het handige van deze ledjes is dat ik ze ongeveer 5 centimeter heb geplaatst waar het blok ophoudt, dus een trein moet er altijd 'voor' stoppen, zodat er 5 centimeter overblijft. Dat is nu goed visueel te maken. Ben nu aan het inregelen dat dat ook overal gebeurd voor iedere trein. Dus ook sommige treinen moeten nog beter ingeregeld worden in iTrain.