Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie gaat er zaterdag 18 januari naar Houten door Den Zoeterdam
Vandaag om 05:39:10
Malmö en de Öresundbrug. door nighttrain1
Vandaag om 04:17:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 03:33:29
Deining in Dönsdorf door Chris Westerduin
Vandaag om 03:19:17
Roco 2020 nieuws door Wilma1970
Vandaag om 01:57:35
Artitec 2020 door Wilma1970
Vandaag om 01:55:27
Verstevigen MDF door Hans1963
Vandaag om 01:02:37
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Hoontje
Vandaag om 00:28:10
BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation door nighttrain1
17 januari 2020, 23:33:16
Dordrecht jaren 70 door Rob Hagg
17 januari 2020, 23:29:54
Modeltoque MLF-20 kit vervangingsmotor nog verkrijgbaar? door iarnrod
17 januari 2020, 23:28:50
Spook metrotunnel met bussen & trams door NS 1607
17 januari 2020, 23:16:18
Faller containerkraan 120290 en vooral ... de aandrijving door Joto
17 januari 2020, 23:14:19
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
17 januari 2020, 23:12:36
omBC in messing. door EFM
17 januari 2020, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 januari 2020, 22:52:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bert van Gelder
17 januari 2020, 22:49:59
Een onbekend treintje door MOVisser
17 januari 2020, 22:31:28
Projekt 083-338 door jerrytrein
17 januari 2020, 22:21:02
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door Daniels
17 januari 2020, 22:05:25
ICR Rijtuigen LS-Models hebben schokbrekers verloren. door MOVisser
17 januari 2020, 22:04:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
17 januari 2020, 22:01:40
Wissel met puntstukken met metaal op bodem door 72sonett
17 januari 2020, 21:59:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
17 januari 2020, 21:50:32
Heen, En en Weer door DE-II
17 januari 2020, 21:36:47
Brekina 2020, DAF annex Volvo 66! door Edsko Hekman
17 januari 2020, 21:21:06
Smal-/veldspoor vraagjes door EricZmS
17 januari 2020, 21:10:45
TTAS, een onstpannen oefening in 0 door NS8714
17 januari 2020, 20:36:33
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
17 januari 2020, 20:15:24
Connectoren voor kabeltjes door EricZmS
17 januari 2020, 20:10:37
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 132539 keer)

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #315 Gepost op: 26 november 2017, 23:22:03 »
André,

Die nieuwe onderbouw ziet er goed uit  (y).

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 8285
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #316 Gepost op: 14 december 2017, 19:41:46 »
Hallo Andre,

Prachtige garage met heel veel ruimte. Hier kun je wel een baantje maken  (y) (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #317 Gepost op: 15 december 2017, 06:21:05 »
@Dirk Jan, yep, zo'n beugeltje helpt altijd als er wat te vieren valt!

Zojuist m'n 'parkeergarage' (sommigen noemen het een schaduwstation) zo goed als afgerond. (Zit nog op 4 onderdelen te wachten, maar dat mag de pret niet drukken). Dus tijd voor m'n volgende 'beugeltje'  :police:



@Rinus, @Robin: ja, ik ben heel blij met deze nieuwe onderbouw  :D
1: Lekker schoon te houden, veel zit achter deurtjes.
2: M'n ambitie om de gehele garage te gebruiken was toch wel wat te ambieus: voorlopig ga ik voor een ontwerp van 2.40 bij 4.75 meter
3: Het staat lekker stevig!

@Wim: en op de volgende lagen komt heel veel groen!  (y)
En ik denk dat ik het weekend nog wat lampen erbij ga hangen, want dat heb ik wel geleerd uit jouw verhaal: je kunt niet genoeg licht hebben.

Het weekend gaan we beginnen aan de volgende laag: het hoofdstation.
Maar we gaan ook op dat nivo waarschijnlijk even een tijdelijke keerlus bouwen, zodat we de parkeergarage goed kunnen testen op mogelijk onvolkomenheden die ik tijdens het bouwen over het hoofd heb gezien!

Andre

« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 06:22:57 door AndrevdG »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #318 Gepost op: 16 december 2017, 09:33:22 »
Vandaag een keerlus aangelegd op het tweede nivo, om het eerste nivo te kunnen testen. En dat was maar goed ook, want ik had een paar wissels vast gelijmd, inclusief de wisseltongen  ;D

Het mooie was wel dat dit laat zien dat de 'buffers' die ik heb ingebouwd goed werken. Mocht een wissel niet omgaan, en de trein rijdt naar een verkeerd blok, dan zit er voor dat blok een stuk rails van 20 centimeter (eigenlijk ook een blok), die de trein meteen stopt. Je kunt het dan snel handmatig herstellen.

De treinen komen ieder met een tijdsverschil van minimaal 45 seconden het schaduw station uit, als ze de zelfde snelheid hebben. Langerzamer kan wel, veel sneller niet. Dat is dus prima. Als er 40 treinen staan opgesteld, zal het dus 30 minuten duren voordat ze allemaal hun rondje kunnen beginnen.

Als een trein gestart wordt in het schaduw station, en gaat  via de keerlus weer terug, dan is hij zo'n 3 minuten onderweg. Dus een trein is altijd langer dan 3 minuten in het schaduw station. Ook prima!

De layouts in Railmodeler (zonder keerlus) en in iTrain.





Morgen eens gaan testen met 'heel veel' locs.
De eerste rondjes met BIDIB deden het 'redelijk'. Had enkele issues, maar heb de lengtes van stoppen in iTrain aangepast, moet dus veel beter gaan morgen.
Beide keerlussen doen het nu in iedergeval goed.

Als dit alles goed werkt de komende week kunnen we met laag 2 aan de slag gaan.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2017, 09:40:39 door AndrevdG »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #319 Gepost op: 16 december 2017, 09:49:52 »
Het huidige ontwerp van laag 1 en laag 2.

Laag 1 het schaduw station, laag 2 het 'echte' station.

Alles aan de voorkant van laag 2 wordt zichtbaar, de achterkant niet, dat zijn of opstel sporen (klein schaduwstation), of de weg naar de volgende laag.



M'n huidige zorg is: hoe betrouwbaar zijn switchmotors?

De spoelen van Fleischmann heb ik aan de kant geschoven, die kunnen op langere termijn nog wel eens weigeren/vervuilen.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #320 Gepost op: 16 december 2017, 10:38:16 »
Dag Andre,

Kan het zijn dat ik iets mis op jou tekening?

Namelijk het volgende.

Hoe kom je ,als vanuit het schaduwstation vertrekt naar boven ,weer in het schaduwstation zonder kop te maken?

Op de bovenlaag kun je alleen maar rond rijden?

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #321 Gepost op: 16 december 2017, 13:07:05 »
re: wisselaandrijvingen: verstandig om alle relais uit je systeem te halen. dat wordt hoe dan ook een flinke investering! Schijnt dat die servo'tjes (bijv. Digikeijs DR4024) de beste prijs / kwaliteitverhouding hebben. Mooi schaduwstation hoor!  (y)
gr, Diederik

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #322 Gepost op: 16 december 2017, 17:22:25 »
Hoi Chris,

Na laag 2 komt er nog een laag 3 met industrie en draaischijf, op 10 cm boven laag 2. Deze staan ook weer met elkaar in verbinding. Na laag 3 komt laag 4&5, waarbij n laag 5 weer een keerlus komt. Een lok/trein legt dus enkele lagen af om uiteindelijk in laag 5 weer via een keerlus terug te gaan. Dit zit nog niet in de tekeningen die ik hier gedeeld heb.

Laag 2 heeft inderdaad mogelijkheden om rond te rijden, dat wordt voor wat kleine lokale treinen die ik niet de uitdaging wil geven het gehele traject af te leggen.

Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #323 Gepost op: 16 december 2017, 17:24:46 »
Hoi Diederik,

Welke relais bedoel je?

Ik ga gebruikmaken van MP1 en MP5 switchmotors (althans dat is het huidige idee), die ben ik nu aan het testen en zijn relatief eenvoudig te installeren.
Het voordeel daarvan is dat die op m'n oude DR4018s passen die ik voorheen gebruikte voor m'n Fleischmann wisselspoelen, waar ik minder succes mee heb.

Heb hier een paar Digikeijs servo's liggen waar ik ook nog naar wil kijken.

Tja, de prijs. Het is geen goedkope hobby denk ik dan maar.

Andre

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #324 Gepost op: 16 december 2017, 18:00:42 »
Duidelijk.

Groeten Chris  (y) (y) (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 523
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #325 Gepost op: 16 december 2017, 20:01:32 »
Andre,

Even mijn ervaring met wisselmotoren delen. Toen ik met mijn baan in het midden van de jaren negentig begon, gebruikte ik de Fulgurex switchmotor. Die hebben extra contacten die ik gebruikte om het puntstuk te polariseren. Na een paar jaar kregen die dingen kuren. Ik ben toen op de bekende Tortoise overgestapt en die werken nu al weer jaren zonder problemen. De oudste Tortoise op mijn baan is inmiddels zo'n 22 jaar oud.

Toen de nieuwe luchthaven in Noorwegen (Gardemoen bij Oslo) werd aangelegd was er een tentoonstellingsbaan in een bezoekerscentrum. Die baan was door een bekende Noorse modelspoorder (Svein Sando) gebouwd en die had dezelfde ervaring. Begonnen met Fulgurex en daarna Tortoise en geen problemen.

De Mp1 ziet er mooi en compact uit maar heeft maar een (1) extra contact, dat vind ik een beperking.

Groeten uit een ander deel van CA :-)

Lolke

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #326 Gepost op: 16 december 2017, 23:34:29 »
Lolke,

Bedankt voor de suggestie. Ben eens wat gaan lezen over die MP1 die ik gebruik, en daar is inderdaad weinig gebruikers ervaring mee. Eens denken hoe ik een test opstelling kan maken die zo'n MP1 eens een tijdje heen en weer kan laten schakelen.

Ze zijn inderdaad lekker compact, dat was voor mij ook 1 van de redenen om er verder naar te kijken.

De contacten gebruik ik niet, dus dat is voor mij geen beperking  :)

Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #327 Gepost op: 18 december 2017, 05:56:06 »
De afgelopen twee dagen bezig geweest om m'n schaduwstation met BIDIB rijdend te krijgen.
Zaterdag zat het niet mee, maar vandaag na het beter inregelen van de blokken en loks, ging het allemaal veel beter. Zier hier het eerste resultaat: https://youtu.be/ZJ_GmqNcHMU

Doel van het testen was om zoveel mogelijk verkeer te genereren, we zijn vandaag tot zo'n 20 stuks gekomen.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #328 Gepost op: 19 december 2017, 04:49:04 »
....en weer een stapje verder.

Als je met 'veel' treinen werkt/rijdt kan er ook meer mis gaan. Vanavond een paar keer 'kortsluiting' gehad. Dit op de overgang van de ene naar de andere booster.

Wat zegt OpenDCC hiervan: https://www.opendcc.de/elektronik/gbmboost/gbmboost_faq.html

Citaat
Beim Wechsel von einem Booster zum nächsten Booster wird mit Kurzschluß abgeschaltet

En ik had zoveel mogelijk de booster ingezet voor paralelle tracks, in plaats van serieel.
Dus veel meer booster-booster overgangen dan nodig is, en daarmee grotere kans op kortsluiting.

Hier hadden we niet aangedacht. Gaan we het weekend nog eens over nadenken hoe we dit kunnen verbeteren/aanpassen. Wordt nog even puzzelen, want hier hadden we niet overnagedacht tijdens het bekabelen.

Toch maar goed dat we de extra keerlus tijdelijk hebben aangelegd om het 1 en ander te kunnen testen.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #329 Gepost op: 19 december 2017, 18:23:54 »
Hoi Diederik,

Welke relais bedoel je?

Ik ga gebruikmaken van MP1 en MP5 switchmotors (althans dat is het huidige idee), die ben ik nu aan het testen en zijn relatief eenvoudig te installeren.
Het voordeel daarvan is dat die op m'n oude DR4018s passen die ik voorheen gebruikte voor m'n Fleischmann wisselspoelen, waar ik minder succes mee heb.

Heb hier een paar Digikeijs servo's liggen waar ik ook nog naar wil kijken.

Tja, de prijs. Het is geen goedkope hobby denk ik dan maar.

Andre

Ik had je verkeerd begrepen, dacht dat je overal nog de oude relais-aangedreven wisselaandrijvingen had liggen. 
gr, Diederik