Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 367044 keer)

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #285 Gepost op: 25 augustus 2017, 17:38:43 »
André,

Ik zou gewoon een lok met ESU decoder uit de lijst halen (scheelt werk), maar wel een waar de CV 28 waarde 130 is. Zet deze alleen in een blok en sluit het systeem af en start het opnieuw op. Hopelijk wordt de adresmelding dan wel doorgegeven aan Itrain.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

P.S. Ik heb jouw laatste post niet geheel correct gelezen. Als je de actie een keer kan overslaan, dan gewoon op die manier proberen. Nog even een vraagje. Werken je overige locs met Zimo decoders wel goed?
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2017, 17:47:17 door Sandopie. Reden: P.S. toegevoegd »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #286 Gepost op: 25 augustus 2017, 17:42:28 »
André,

Vergeten. Als een decoder Railcom kanaal 2 ondersteunt, ALTIJD kanaal 1 uitschakelen.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #287 Gepost op: 25 augustus 2017, 17:46:38 »
Hoi Rinus,

Dat heb ik dus ook gedaan: als kanaal 2 aanstaat, staat kanaal 1 altijd uit.

Vriendelijke groet,

Andre

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #288 Gepost op: 25 augustus 2017, 20:26:11 »
André,

Voor wat betreft de Railcom herkenning van die extra GBM16T die je erbij hebt geprikt. Zit deze wel aangesloten op de juiste connector? Er zitten aan de zijkant 3 aansluitingen. Als je een GBMboost met GBM16T melders hebt, volgens mij heb jij die, dan kan je een aansluiting niet gebruiken (weet zo snel niet welke, ik wil eventueel wel kijken of ik uit kan vogelen welke). Deze wordt namelijk gebruikt door de op de GBMboost aanwezige melders. Probeer de ernaast liggende connector eens (als je wilt).

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #289 Gepost op: 25 augustus 2017, 21:17:07 »
Hoi Rinus,

Aan de zijkant zitten 3 connectors 2 voor extra modules, 1 voor een extra 'knop'. Net daar achter verstopt zitten de pinnen van de connectie naar de terugmeldmodule die vast zit de booster. Dus ja, die zit goed aangesloten.

 Op m'n extra terugmelder zit ook een keerlus module. Zou deze verkeerd zijn aangesloten dan kan ik hem in de Bidib Wizard niet goed configureren. De keerlus module werkt ook al naar behoren, al was het even uitvogelen.

Ik zelf denk dat het ook goed mogelijk is dat als je niet overal de juiste 'scheidingen' aanbrengt in de blokken, dat het ook invloed heeft op de kwaliteit van het railcom verhaal. Initieel had ik, net zoals bij m'n andere baan zonder railcom, 1 van de rails genomen als 'common'. Dus die zit netjes overal aan elkaar zonder geisoleerde rails lassen. En alleen de andere rails wordt hier en daar onderbroken door geisoleerde rail lassen, om dus de blokken te creeeren. Om verstoringen te voorkomen leg ik wel altijd netjes twee draden van de module getwist naar de rails. Bij het railcom verhaal heb ik voor beide rails geisoleerde raillassen gebruikt. Dit scheelde enorm in de stabiliteit van het teruglezen van de railcom waarden.

M'n overzicht:
- Zonder overal geisoleerde rail lassen te gebruiken: mag 6-8 locs die railcom kunnen zenden
- Met geisoleerde rail lassen zo'n 10-12
- Uitzetten van Channel 1, en aanzetten van bit 7 (hoogste) voor Railcom plus zo'n 16-20 locs

Het schaduw station is de enige plek waar je veel locs hebt staan, zonder dat ze rijden, dus veel spanning zullen ze niet trekken. Dus maar besloten om in het station 3 nodes te gaan plaatsen, en maar 1 van deze nodes krijgt een extra module, node 1:

Node 1: 16 blokken in het schaduw station, 5 voor de keerlus, 2 voor de wisselstraatmelders. Tijdens het aanuitzetten van de baan zullen er geen locs zich in de wisselstraat begeven, en wat ik gezien heb, is zodra een loc zich daarnaartoe begeeft krijg ik altijd netjes een adres binnen. Dat is dus prima.
Node 2: 10 blokken in het schaduw station en 4 voor de helling van/naar het station. Als er 4 locs op die helling actief zijn, kun je al snel richting 3 Amps gaan, dus meerdere modulen/blokken heeft dan eigenlijk al weinig zin.
Node 3: Het zelfde voor de andere node, deze krijgt 16 blokken in het schaduw station.

Dan heb ik nog 4 melders nodig, 2 in het schaduw station, 2 voor de rest van de helling. Deze laatste twee kunnen waarschijnlijk wel op node 1, die ligt toch in de buurt, en hoeft verder weinig spanning te leveren . De rest kan naar node 2, die heeft er nog 2 beschikbaar. Of ik neem twee hellingen van node 2, en stop die in node 3, en node 2 mag die andere grote blokken aansturen in het schaduw station.

Voor de rest van de baan gaan we nog eens kijken wat we gaan doen. Maar daar zullen veel minder blokken altijd actief zijn, dus kan ik nodes met extra modules eenvoudiger gaan gebruiken.

Andre

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #290 Gepost op: 25 augustus 2017, 21:25:03 »
André,

Als het goed is heb jij bij de centrale een bouwbeschrijving gekregen (wat waar te solderen). Neem deze nog eens door en ga op zoek naar J52 en J53. Dit zijn de aansluitingen die gebruikt kunnen worden voor het aansluiten van de extra GBM16T's (zie link wiki hieronder).

https://forum.opendcc.de/wiki/doku.php?id=gbm:verkabelung_gbm

Gebruik je, ik meen J51, dan zitten er 2 meldmodules op 1 kanaal.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #291 Gepost op: 25 augustus 2017, 21:43:28 »
Hoi Rinus,

Ik gebruik J52, anders had ik nooit 2 * 16 melders gezien, inclusief de keerlus, in de Bidib Wizard tool. Dus dat zit wel goed.

Andre

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #292 Gepost op: 25 augustus 2017, 21:52:57 »
André,

Dan is het vreemd dat jij maar melding krijgt van maximaal 20 locs. In principe moet het systeem, bij gebruik van 2 GBM16T's, met gemak 32 meldingen kunnen uitvoeren. De korte tijdsspanne voor Railcom meldingen is meer dan voldoende. Er vinden namelijk max. 4 meldingen per meldsectie plaats, deze worden door de meldmodule verzamelt en, via BIDIB, naar de centrale gezonden. Dus ik kan het aantal van 20 locs niet rijmen.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #293 Gepost op: 25 augustus 2017, 21:58:39 »
Hoi Rinus,

Ik noem dit 'theorie' vs 'praktijk'. Heb je wel eens 32 locs op 1 node met twee modules geplaatst?

Zolang ik ze er 1 voor 1 opzet, geen probleem, kan ik doorgaan tot 32 locs (wellicht 48 als ik m' andere module ook nog zou kunnen aansluiten, maar ik heb niet meer blokken op het moment).

Het probleem is dat bij een power up, niet zoveel locs gevonden worden, soms een paar, soms geheel niets. Ik denk echt dat die kleine decoderetjes problemen hebben met het aansturen van zo'n signaal als er teveel locs op de baan staan.....of zoiets.....

Voor de praktijk ga ik dus 3 nodes gebruiken, zie een paar berichtjes hiervoor, hiermee ga ik ervoor zorgen dat alles prima gaat werken. Is ook net zo handig. Alles naar 1 centraal punt bedraden hoeft op deze manier ook niet, en houd ik alles netjes overzichtelijk.

Andre

Andre

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #294 Gepost op: 25 augustus 2017, 22:26:15 »
André,

Experimenteer dan eens met verschillende manieren van opstarten. Ik ben namelijk nog niets tegengekomen over het uitblijven van meldingen bij het opstarten van het systeem.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

P.S. Dat van die 32 locs hoop ik volgend jaar uit te kunnen proberen (hi, hi). Ik heb niet voor niets 60+ van die dingen. O, ik was vergeten het aantal meldsecties in een eerdere reactie te tellen. Vandaar, waarschijnlijk, de verwarring.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #295 Gepost op: 26 augustus 2017, 00:22:24 »
Rinus,

Je wilt niet weten hoeveel manieren ik heb geprobeerd ;-)

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die initieel 32 of 48 locs dmv 1 module willen aansturen.

Als ik naar m'n andere baan kijk, dan heb ik 41 blokken, en max zo'n 12 locs tegelijk op de baan staan, waarvan er max 5-6 rond rijden.

Wat ik vorige week aan het doen was, is kijken waar de grenzen van het Bidib/Railcom systeem liggen.
In eerste instantie dacht ik van: jammer dat veel meer niet mogelijk is. Maar eigenlijk ook tot inzicht gekomen dat wat ik aan het 'testen was' wel iets is wat later weinig zal voordoen. Het schaduwstation is eigenlijk de enige plek waar ik een 80%-100% bezetting ga verwachten. De rest van de baan zal max voor 25% bezet gaan worden, anders zijn er voor de locs weinig blokken over om naar toe te kunnen bewegen.

Ik denk dat met deze gedachten niet veel anderen het zelfde hebben gedaan, en dat we dus niet veel tegen gaan komen op forums:
- Wie heeft er nu in alle blokken/melders van een bezetmelder een loc staan? Je locs hebben geen blokken meer vrij om heen te gaan.
- Hoeveel mensen gebruiken er Bidib / Railcom tov al die andere systemen die er zijn
- Er is een aardige diversiteit aan decoders etc. er hoeft er maar eentje bij te zitten die net wat nauwer luisterd, en je bent al de Sjaak. Ga maar eens uitzoeken welke het is, en onder welke omstandigheden hij het wel/niet doet.

Vraag me bijvoorbeeld ook af waarom een ESU op een bezetmelder van 160 Euro met 16 poorten maar 4 poorten heeft die Railcom ondersteunen.
Ik begin dan toch een beetje het vermoeden te krijgen dat ook zei problemen hebben gehad om veel meer Railcom op 1 module netjes aan de gang te krijgen ;-)

Andre



AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #296 Gepost op: 26 augustus 2017, 21:19:34 »
Vandaag ook een decoder in m'n derde BR-65 gebouwd, zodat ze nu samengesteld kunnen rijden.

Filmpje 1 & Filpmje 2

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #297 Gepost op: 27 augustus 2017, 09:09:50 »
André,

Prachtig die drie 65-ers. Hoewel ik BR 65 een erg mooie loc vind, is er een tenderlok BR die ik, persoonlijk, mooier vind. De BR 62 zie link.

https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_62#/media/File:Baureihe_62.jpg

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2017, 09:15:31 door Sandopie. Reden: Typo »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #298 Gepost op: 27 augustus 2017, 09:54:51 »
Hoi Andre,

Erg mooi die drie vijfenzestigers. Heb je die op hetzelfde lokadres gezet?
Tschuss Genossen

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #299 Gepost op: 27 augustus 2017, 21:00:57 »
Hans,

Nee, ze hebben allemaal hun eigen adres. In iTrain maak ik dan een 'trein' aan bestaande uit 3 loks.
Omdat de loks voor de 28 DCC stappen gecalibreerd zijn, weet het wat de snelheid is voor iedere stap. Als ze dus met 40km/h door het station rijden krijgt iedere lok de stap door gegeven voor het rijden, en rijden ze allemaal met (ongeveer) dezelfde snelheid.

Werkt best goed. Maar je  hebt dus wel SW nodig die dit ondersteund.

Rinus,

Yep die 62 is ook een mooie loc, maar in model heeft alleen Lilliput ze gemaakt.
Verder heb ik de 65 in het echt in Rotterdam zien rijden, maakt hem toch ook wel een beetje bijzonder.

Andre