Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363360 keer)

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #315 Gepost op: 26 november 2017, 23:22:03 »
André,

Die nieuwe onderbouw ziet er goed uit  (y).

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #316 Gepost op: 14 december 2017, 19:41:46 »
Hallo Andre,

Prachtige garage met heel veel ruimte. Hier kun je wel een baantje maken  (y) (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #317 Gepost op: 15 december 2017, 06:21:05 »
@Dirk Jan, yep, zo'n beugeltje helpt altijd als er wat te vieren valt!

Zojuist m'n 'parkeergarage' (sommigen noemen het een schaduwstation) zo goed als afgerond. (Zit nog op 4 onderdelen te wachten, maar dat mag de pret niet drukken). Dus tijd voor m'n volgende 'beugeltje'  :police:



@Rinus, @Robin: ja, ik ben heel blij met deze nieuwe onderbouw  :D
1: Lekker schoon te houden, veel zit achter deurtjes.
2: M'n ambitie om de gehele garage te gebruiken was toch wel wat te ambieus: voorlopig ga ik voor een ontwerp van 2.40 bij 4.75 meter
3: Het staat lekker stevig!

@Wim: en op de volgende lagen komt heel veel groen!  (y)
En ik denk dat ik het weekend nog wat lampen erbij ga hangen, want dat heb ik wel geleerd uit jouw verhaal: je kunt niet genoeg licht hebben.

Het weekend gaan we beginnen aan de volgende laag: het hoofdstation.
Maar we gaan ook op dat nivo waarschijnlijk even een tijdelijke keerlus bouwen, zodat we de parkeergarage goed kunnen testen op mogelijk onvolkomenheden die ik tijdens het bouwen over het hoofd heb gezien!

Andre

« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 06:22:57 door AndrevdG »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #318 Gepost op: 16 december 2017, 09:33:22 »
Vandaag een keerlus aangelegd op het tweede nivo, om het eerste nivo te kunnen testen. En dat was maar goed ook, want ik had een paar wissels vast gelijmd, inclusief de wisseltongen  ;D

Het mooie was wel dat dit laat zien dat de 'buffers' die ik heb ingebouwd goed werken. Mocht een wissel niet omgaan, en de trein rijdt naar een verkeerd blok, dan zit er voor dat blok een stuk rails van 20 centimeter (eigenlijk ook een blok), die de trein meteen stopt. Je kunt het dan snel handmatig herstellen.

De treinen komen ieder met een tijdsverschil van minimaal 45 seconden het schaduw station uit, als ze de zelfde snelheid hebben. Langerzamer kan wel, veel sneller niet. Dat is dus prima. Als er 40 treinen staan opgesteld, zal het dus 30 minuten duren voordat ze allemaal hun rondje kunnen beginnen.

Als een trein gestart wordt in het schaduw station, en gaat  via de keerlus weer terug, dan is hij zo'n 3 minuten onderweg. Dus een trein is altijd langer dan 3 minuten in het schaduw station. Ook prima!

De layouts in Railmodeler (zonder keerlus) en in iTrain.





Morgen eens gaan testen met 'heel veel' locs.
De eerste rondjes met BIDIB deden het 'redelijk'. Had enkele issues, maar heb de lengtes van stoppen in iTrain aangepast, moet dus veel beter gaan morgen.
Beide keerlussen doen het nu in iedergeval goed.

Als dit alles goed werkt de komende week kunnen we met laag 2 aan de slag gaan.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2017, 09:40:39 door AndrevdG »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #319 Gepost op: 16 december 2017, 09:49:52 »
Het huidige ontwerp van laag 1 en laag 2.

Laag 1 het schaduw station, laag 2 het 'echte' station.

Alles aan de voorkant van laag 2 wordt zichtbaar, de achterkant niet, dat zijn of opstel sporen (klein schaduwstation), of de weg naar de volgende laag.



M'n huidige zorg is: hoe betrouwbaar zijn switchmotors?

De spoelen van Fleischmann heb ik aan de kant geschoven, die kunnen op langere termijn nog wel eens weigeren/vervuilen.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #320 Gepost op: 16 december 2017, 10:38:16 »
Dag Andre,

Kan het zijn dat ik iets mis op jou tekening?

Namelijk het volgende.

Hoe kom je ,als vanuit het schaduwstation vertrekt naar boven ,weer in het schaduwstation zonder kop te maken?

Op de bovenlaag kun je alleen maar rond rijden?

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #321 Gepost op: 16 december 2017, 13:07:05 »
re: wisselaandrijvingen: verstandig om alle relais uit je systeem te halen. dat wordt hoe dan ook een flinke investering! Schijnt dat die servo'tjes (bijv. Digikeijs DR4024) de beste prijs / kwaliteitverhouding hebben. Mooi schaduwstation hoor!  (y)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #322 Gepost op: 16 december 2017, 17:22:25 »
Hoi Chris,

Na laag 2 komt er nog een laag 3 met industrie en draaischijf, op 10 cm boven laag 2. Deze staan ook weer met elkaar in verbinding. Na laag 3 komt laag 4&5, waarbij n laag 5 weer een keerlus komt. Een lok/trein legt dus enkele lagen af om uiteindelijk in laag 5 weer via een keerlus terug te gaan. Dit zit nog niet in de tekeningen die ik hier gedeeld heb.

Laag 2 heeft inderdaad mogelijkheden om rond te rijden, dat wordt voor wat kleine lokale treinen die ik niet de uitdaging wil geven het gehele traject af te leggen.

Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #323 Gepost op: 16 december 2017, 17:24:46 »
Hoi Diederik,

Welke relais bedoel je?

Ik ga gebruikmaken van MP1 en MP5 switchmotors (althans dat is het huidige idee), die ben ik nu aan het testen en zijn relatief eenvoudig te installeren.
Het voordeel daarvan is dat die op m'n oude DR4018s passen die ik voorheen gebruikte voor m'n Fleischmann wisselspoelen, waar ik minder succes mee heb.

Heb hier een paar Digikeijs servo's liggen waar ik ook nog naar wil kijken.

Tja, de prijs. Het is geen goedkope hobby denk ik dan maar.

Andre

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #324 Gepost op: 16 december 2017, 18:00:42 »
Duidelijk.

Groeten Chris  (y) (y) (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #325 Gepost op: 16 december 2017, 20:01:32 »
Andre,

Even mijn ervaring met wisselmotoren delen. Toen ik met mijn baan in het midden van de jaren negentig begon, gebruikte ik de Fulgurex switchmotor. Die hebben extra contacten die ik gebruikte om het puntstuk te polariseren. Na een paar jaar kregen die dingen kuren. Ik ben toen op de bekende Tortoise overgestapt en die werken nu al weer jaren zonder problemen. De oudste Tortoise op mijn baan is inmiddels zo'n 22 jaar oud.

Toen de nieuwe luchthaven in Noorwegen (Gardemoen bij Oslo) werd aangelegd was er een tentoonstellingsbaan in een bezoekerscentrum. Die baan was door een bekende Noorse modelspoorder (Svein Sando) gebouwd en die had dezelfde ervaring. Begonnen met Fulgurex en daarna Tortoise en geen problemen.

De Mp1 ziet er mooi en compact uit maar heeft maar een (1) extra contact, dat vind ik een beperking.

Groeten uit een ander deel van CA :-)

Lolke

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #326 Gepost op: 16 december 2017, 23:34:29 »
Lolke,

Bedankt voor de suggestie. Ben eens wat gaan lezen over die MP1 die ik gebruik, en daar is inderdaad weinig gebruikers ervaring mee. Eens denken hoe ik een test opstelling kan maken die zo'n MP1 eens een tijdje heen en weer kan laten schakelen.

Ze zijn inderdaad lekker compact, dat was voor mij ook 1 van de redenen om er verder naar te kijken.

De contacten gebruik ik niet, dus dat is voor mij geen beperking  :)

Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #327 Gepost op: 18 december 2017, 05:56:06 »
De afgelopen twee dagen bezig geweest om m'n schaduwstation met BIDIB rijdend te krijgen.
Zaterdag zat het niet mee, maar vandaag na het beter inregelen van de blokken en loks, ging het allemaal veel beter. Zier hier het eerste resultaat: https://youtu.be/ZJ_GmqNcHMU

Doel van het testen was om zoveel mogelijk verkeer te genereren, we zijn vandaag tot zo'n 20 stuks gekomen.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #328 Gepost op: 19 december 2017, 04:49:04 »
....en weer een stapje verder.

Als je met 'veel' treinen werkt/rijdt kan er ook meer mis gaan. Vanavond een paar keer 'kortsluiting' gehad. Dit op de overgang van de ene naar de andere booster.

Wat zegt OpenDCC hiervan: https://www.opendcc.de/elektronik/gbmboost/gbmboost_faq.html

Citaat
Beim Wechsel von einem Booster zum nächsten Booster wird mit Kurzschluß abgeschaltet

En ik had zoveel mogelijk de booster ingezet voor paralelle tracks, in plaats van serieel.
Dus veel meer booster-booster overgangen dan nodig is, en daarmee grotere kans op kortsluiting.

Hier hadden we niet aangedacht. Gaan we het weekend nog eens over nadenken hoe we dit kunnen verbeteren/aanpassen. Wordt nog even puzzelen, want hier hadden we niet overnagedacht tijdens het bekabelen.

Toch maar goed dat we de extra keerlus tijdelijk hebben aangelegd om het 1 en ander te kunnen testen.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #329 Gepost op: 19 december 2017, 18:23:54 »
Hoi Diederik,

Welke relais bedoel je?

Ik ga gebruikmaken van MP1 en MP5 switchmotors (althans dat is het huidige idee), die ben ik nu aan het testen en zijn relatief eenvoudig te installeren.
Het voordeel daarvan is dat die op m'n oude DR4018s passen die ik voorheen gebruikte voor m'n Fleischmann wisselspoelen, waar ik minder succes mee heb.

Heb hier een paar Digikeijs servo's liggen waar ik ook nog naar wil kijken.

Tja, de prijs. Het is geen goedkope hobby denk ik dan maar.

Andre

Ik had je verkeerd begrepen, dacht dat je overal nog de oude relais-aangedreven wisselaandrijvingen had liggen.