Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield  (gelezen 52917 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #225 Gepost op: 25 juli 2016, 09:49:08 »
Zo zou dat ook met Eagle moeten werken... het is alleen wat lastig. Het blijft een lastig pakket trouwens, ook als je er meer mee werkt, in ieder geval voor mij.
Ik zie alleen in diverse tutorials dat als ze met planes werken in Eagle, ze de 5V via sporen doen, en aan beide kanten van de printplaat een GND plane plaatsen (wat ik dus nu trouw doe), en niet zoals jij nu zegt (wat ik overigens logischer vind) aan 1 kant een GND plane en aan de andere kant een 5V plane... wat is de betere oplossing?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #226 Gepost op: 25 juli 2016, 11:09:14 »
Beide kanten GND. Dit geeft de beste ontkoppeling/ontstoring. Daar wij alleen maar GND en +5V hebben kan het met beide met een extra klein condensatortje (10nF).
Als je dus met de servospanning en 12V voor de relais gaat werken dan is het beste beide zijden GND.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #227 Gepost op: 25 juli 2016, 15:30:31 »
Toch moet je, voordat je ratsnest aanklikt om de plane te activeren, de name zetten op 'GND'... dat zou toch betekenen dat het aan het GND net gekoppeld wordt... ?
Een plane maken wil in de meeste software ook niet zonder deze aan een laag te koppelen. En een zwevend plane zou ook alleen maar meer problemen geven wat betreft koppeling tussen signalen. Dus als je GND selecteerd als plane dan is eht inderdaad een GND-plane. Voor de andere kan kan je vervolgens een voedings plane maken bijvoorbeeld.

Maar goed, als je dan inderdaad eerst echt de GND moet routen, en daar overheen pas een plane moet leggen, hoe haal je daarna dan die overbodige gnd routes weer weg?
GND routen is inderdaad niet nodig als je een GND plane doet die overal bij komt. En route je wel GND (niet fout hoor), waarom zou je dan de routes weg willen hebben? Koper is toch koper? Maar als je een GND plane gebruikt moet je wel testen (met de DRC) of alle GND's daardoor nu echt verbonden zijn! En, als bepaalde sporen gebruikt worden voor vermogen (bijvoorbeeld de servo's) moet je als design rule wel aangeven dat je die sporen met een minimale dikte wil hebben. De DRC zal dan vervolgens niet alleen checken of ze verbonden zijn maar ook of ze voldoende breed zijn geworden.

@Te 2/2, een pull up of pull down houdt een hoog impedante lijn op een bepaald voltage. GND voor pull down, 5V (of een andere voedingsspanning) voor pull up. En de input lijn van een servo is nog hoog impedant als de Arduino nog niet opgestart is. Zowel de servo als de Arduino zien die lijn dan als input (= hoog impedant). De pull weerstand zorgt er dan voor dat de lijn in een bekende staat is. En schijnbaar worden de analoge servo's het rustigst als deze staat gelijk is aan de voedingsspanning. Heeft niets te maken met inschakelen of uitschakelen. Zolang de input gelijk is aan de voedingsspanning doen de SG90 servo's dus niets. Of deze nu stijgt (opstarten) of daalt (uitschakelen).

Maar ik zou daar toch ook 2 transistors voor kunnen gebruiken om de 2 dcc polen te schakelen?
Heeft dat nog voor- of nadelen t.o.v. een relais?
Nee, dat kan niet. DCC signaal is bi-polair (kan +18V zijn maar ook -18V) dus dat krijg je niet geschakeld door een transistor ;)

volgens mij gaat dat niet werken, want je hebt ook h-brug boosters.
H-brug of niet, dat maakt niet uit. het signaal is bi-polair.

In het draadje "handmatig polariseren" van geoline wissels komt Gerard van der Sel met deze oplossing aanzetten:
Een oplossing als dat trekt mij dus nog steeds heel erg (maar liefst met 1 micro switch). Geen noodzaak van (grote) relais en de polarisatie klopt altijd met de werkelijke stand. Vandaar dat ik adServo zonder relais ontworpen had. Maar je moet de boel wel even netjes afstellen.

Beide kanten GND. Dit geeft de beste ontkoppeling/ontstoring.
Dit geldt alleen voor multi-layer PCB's (door de interne tracks te shielden). Voor dual-layer (want niet valt onder multi-layer in de volksmond  ;D ) is een GND-plane aan een zijde en een Vcc-plane aan de andere kant het beste. De twee planes vormen dan eigenlijk al een ontkoppel condensator. Maar als je netjes ontkoppel condensatoren bij de IC's enzo plaatste zal je er hier niet van merken wat je ook doe. Of je nu twee GND-planes maakt, een GND-plane en een Vcc-plane of twee Vcc-planes. Het gaat hier puur om het gemak. Alle signalen zijn toch enorm traag.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • John Soldeert
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #228 Gepost op: 25 juli 2016, 20:19:13 »
Ik zit al een paar dagen mee te lezen, maar heb nu toch even een paar vraagjes, waarom zet je niet de pull-up weerstanden onder (alsin tussen de F en S connectoren, niet op de bottom layer) de servo connectoren? Scheelt tracelengte. (al moet je met je nieuwste ontwerp wel wat sporen omleggen, hoefde niet bij de oude versie.

Verder zou ik zelf ook nog eens kijken op welke arduino pin je nu wat hebt, je kan met wat wisselen ook zorgen voor kleinere tracelengtes. 

Heb je ook nog een reden om geen SMD IC's/transistor te nemen? Scheelt je ook ruimte.

Verder nog, je hebt op bepaalde plekken silkscreen staan dat onder een pad of connector verdwijnt. Bv. bij de voeding aansluiting. Zelf zou ik dat even veranderen.

Mocht je verder nog Eagle vragen hebben, stel ze gerust, ik werk er zo goed als dagelijks mee :)
Groetjes, John

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #229 Gepost op: 25 juli 2016, 20:33:18 »
Ik zit al een paar dagen mee te lezen, maar heb nu toch even een paar vraagjes, waarom zet je niet de pull-up weerstanden onder (alsin tussen de F en S connectoren, niet op de bottom layer) de servo connectoren? Scheelt tracelengte. (al moet je met je nieuwste ontwerp wel wat sporen omleggen, hoefde niet bij de oude versie.
Op zich is er wel ruimte om de pullupweerstanden tussen de F en S connectoren te plaatsen, echter wil je ook op het silkscreen aangeven wat welke connector is, daar is dan weer weinig ruimte voor... maar ik zal het proberen, de print wordt dan ook weet iets minder hoog.

Verder zou ik zelf ook nog eens kijken op welke arduino pin je nu wat hebt, je kan met wat wisselen ook zorgen voor kleinere tracelengtes. 
Klopt, ik heb inmiddels al wat pinnen omgegooid zodat ze op de print wat handiger uitkomen en dichter in de buurt van de component zitten waar ze naar toe moeten.

Heb je ook nog een reden om geen SMD IC's/transistor te nemen? Scheelt je ook ruimte.
Heel simpel... ik kan de smd versies niet vinden in Eagle...  :-\ de optocoupler niet, en de 74hc595 ook niet... ik zou het wel willen proberen, ze zijn inderdaad kleiner, nadeel is dat je ze dan alleen weer op de toplaag kan routen :)

Verder nog, je hebt op bepaalde plekken silkscreen staan dat onder een pad of connector verdwijnt. Bv. bij de voeding aansluiting. Zelf zou ik dat even veranderen.
Ja ik weet het, maar er is weinig ruimte meer om de tekst zichtbaar te plaatsen...

Mocht je verder nog Eagle vragen hebben, stel ze gerust, ik werk er zo goed als dagelijks mee :)
(y)

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • John Soldeert
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #230 Gepost op: 25 juli 2016, 20:45:09 »
Ik doelde dan om de pull-up's en het silk om te draaien. Als je de PCB's bij Seeed/Itead laat maken heeft het weinig nut om een paar mm van de lengte af te halen. (tenzij je op de 5 of 10cm grens zit, dan wel)

Betreffende het omgooien  (y)

74HC595 in SMD zit onder 74xx-eu en dan de 74*595. Daar staan ze in DIP/SOIC en PLCC.
Opto win je weinig mee als je naar SMD gaat kwa maat, daar 6N* allemaal gullwings zijn dan, dan moet je echt een ander type nemen.
Verder kan je SMD ook op de bottom kwijt hoor, moet je board alleen omdraaien als je soldeert, en d'r bestaan ook nog altijd via's ;)

Ruimte is er op deze pcb nogwel voor het silk, al kost het soms wel redelijk tijd alles naar op een gunstige plek te krijgen. Ik ben zelf ook regelmatig daar meer tijd aan kwijt dan het routen zelf.
Denk dat als je de 595 in SOIC erop zet (de tor ook veranderd in een SMD versie) en wat schuift dat het allemaal al past. 
Groetjes, John

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #231 Gepost op: 25 juli 2016, 20:49:33 »
Thanks, ik ga eens zoeken en verder proberen (y)
smd solderen ben ik niet zo bang voor, en de bc547 vervangen door een smd versie heb ik niet eens aan gedacht ;D

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • John Soldeert
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #232 Gepost op: 25 juli 2016, 21:07:28 »
Graag gedaan.
Scheelt maar 1 cijfertje hoor, 847 :P
Groetjes, John

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #233 Gepost op: 25 juli 2016, 21:12:35 »
Gerard,

Plane koppelen in Eagle geen enkel probleem, dat werkt gewoon alleen een kwestie van je even in de materie verdiepen, ipv zonder enige kennis van de dingen schakelingen ontwikkelen. Dat is een recept voor ellende.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #234 Gepost op: 25 juli 2016, 23:18:39 »
Citaat van: jowi
... ik kan de smd versies niet vinden in Eagle... 
Je kunt niet zelf componenten definieren blijkbaar? In ExpressPCB kan dat wel, dus als een component niet in de meegeleverde bibliotheek zit, kun je die zelf aanmaken en opslaan.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • John Soldeert
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #235 Gepost op: 25 juli 2016, 23:39:01 »
Ach, Eagle is niet het meest intuïtieve programma, dat moet ik toegeven.
Zelf componenten aanmaken kan ook zeker, zou ik echter de beginneling niet aanraden. Je moet het ook erg bond maken (als in echt specifiek iets willen) wil er op internet geen libary te vinden zijn met het component dat je zoekt.
Al heb ik het wel regelmatig gehad, en toen zelf libary ervoor gemaakt.
Groetjes, John

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #236 Gepost op: 26 juli 2016, 00:03:10 »
Citaat van: Wim Ros
Plane koppelen in Eagle geen enkel probleem, dat werkt gewoon alleen een kwestie van je even in de materie verdiepen, ipv zonder enige kennis van de dingen schakelingen ontwikkelen. Dat is een recept voor ellende.

100% eens !  Net zoals het zelf aanmaken van componenten en 'shapes'. Staan voldoende tutorials on-line (y)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #237 Gepost op: 26 juli 2016, 06:22:36 »
kwestie van je even in de materie verdiepen, ipv zonder enige kennis van de dingen schakelingen ontwikkelen. Dat is een recept voor ellende.
Titel van het topic niet gelezen? In ieder geval weer bedankt voor je immer opbouwende bijdrage.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #238 Gepost op: 26 juli 2016, 15:15:16 »
De SMD weerstand tussen de pinnen frotten zou ik niet doen. De trace lengte is hier absoluut geen probleem. De traacelengtes stellen dan ook geen ene moer voor vergeleken met de draden aan de servo (zelfs zonder verlenging). Daarbij komt dat het extra pielwerk is de weerstand daar te solderen ipv op mooie daarvoor gemaakte soldeerpads. En alles aan een zijde houdt het ontwerp overzichtelijk en de bodem vlak.

Je kunt niet zelf componenten definieren blijkbaar?
Kan prima maar is extra werk  ;) Maken van een goede PCB is niet voor niets een kunst op zich. Is Jowi ondertussen denk ik ook al achter nu het even een PCB maken al is verandert in 2 weken durend project met een topic met 238 reacties  ;D

Maar goed, je kan wel alles SMD doen maar er is zeeën van ruimte op de print...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • John Soldeert
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #239 Gepost op: 26 juli 2016, 16:22:08 »
Kwestie van soldeervolgorde omdraaien... eerst de R dan de connectoren. (Normaliter zou je toch al die manier gebruiken lijkt me...) De pads verplaats je ook ;) Voordeel is dat je de pads van de connectoren groter kan maken. En ik heb al aangegeven dat ik geen double sided load ervan zou maken, maar dat het wel kan.

Verder zou ik zelf toch de 595 in SMD erop doen, je hebt misschien dan nu 'zeeën van ruimte' maar er staat wel silk op onhandige plekken. Lijkt me niet het handigste ;)
Oke, geef ook toe dat met wat schuiven je dat ook zonder SMD kan oplossen. Maar waarom niet, R'etjes en ledje is ookal SMD.

Echter zo zie je, ieder heeft zn eigen mening ;)
Andere optie is gwn de arduino ook even als barebone op de pcb erbij zetten, maar dat moet je dan ook weer net willen ;)
Groetjes, John