Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield  (gelezen 52936 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #240 Gepost op: 26 juli 2016, 16:32:39 »
Double sided is tegenwoordig al gratis als je het laat maken dus waarom niet. Je kan toch ook zonder de R de pads groter maken... Soldeer ik toch liever niet twee dingen aan dezelfde pad. Voor de werking is het niet van belang.

Tja, voor smd, het kan prima. Maar zou zelf überhaupt niet gaan voor een 595  ;D

Arduino bare bone begin ik al helemaal niet meer aan. Kost meer ruimte, moet je zelf de bootloader nog doen, meer onderdelen solderen, meer routen en duurder dan gewoon een Pro Mini erop bakken. Daar gaat mijn voorkeur dan tegenwoordig ook naar uit  :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • John Soldeert
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #241 Gepost op: 26 juli 2016, 17:05:49 »
Nu komen die sporen naar de R wat dicht in de buurt denk dat als je de pad's vergroot je toch DRC error's gaat krijgen ivm te weinig clearance.
Ik snap even niet hoe je aan 2 dingen aan dezelfde pad komt, kan toch gwn een kort spoortje tussen...

Zelf zou ik het ook anders doen, maar als Jowi een 595 wil gebruiken ;)

En ik zei ook dat het kan, niks moet ;)
Zelf ben ik niet zo'n arduino fanboy, dus ik gebruik een pro mini al helemaal niet :P En als je geen gebruik maakt van arduino boatloader hoef je die er ook weer niet op te zetten ;)
Oke, dan moet je wel weer andere programmatuur hebben voor de firm.

Maar laten we eens kijken wat Jowi wil nu, dat is het belangrijkste dan hier over SMD en arduino's te argumenteren.
Groetjes, John

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #242 Gepost op: 26 juli 2016, 17:31:49 »
Wat is er mis met een 595? Als ik een beetje rondkijk op die Arduino sites dan kom je die toch het meeste tegen. Wat is jullie voorkeur dan? De 595 is simpel qua aansluiten en programmeren, het geeft me de aantal outputs die ik nodig heb, is snel genoeg... wat wil je nog meer :)

Qua smd... een paar weerstandjes etc is voor de meesten nog wel te doen denk ik, een chip wordt al lastiger. Nu is het ding voornamelijk voor mezelf bedoeld, mij zal dat wel lukken, maar als anderen hem ook willen bouwen, dan kan smd in het nadeel zijn.

Mijn doel is verder al grotendeels bereikt, ik heb een hoop geleerd over Eagle en ontwerpen en wat electronica, helemaal goed. Als dit 'recept voor ellende' dan ook nog een beetje werkt  ben ik helemaal blij.

Als het watmij betreft klaar is en ook werkt zet ik inderdaad alles ergens op github, samen met de software, dan kan iedereen er wat mee en aanpassen wat ie wil :)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #243 Gepost op: 26 juli 2016, 18:04:36 »
@Looney Tunes (heb je ook een naam?)
Dan heb ik je denk ik verkeerd begrepen. Ik dacht dat je ze echt volledig tussen de de pinnen wilde frotten. Ernaast gaat in dit ontwerp wat lastig maar aan de andere kant van de connector (of de connector draaien) was inderdaad makkelijker naar mijn idee.

@Jowi, 595 opzich niets. Maar persoonlijk was ik het extra werk voor routen en het schrijven van functies niet aangegaan mede door de verhoogde ratsnest factor van een tienvoudige decoder. Of ik was een print gaan maken incl alle relais. Nu je toch al bezig bent kan dat naar mijn idee ook meer dan uit.

Twee dingen die me net nog opvielen
- Labels naast de connectoren, je schrijft "IN" terwijl het eigenlijk "OUT" of "SIGNAL" betreft.
- Je plaatst de labels van de power onder de connector. Na het solderen dus niets meer van te zien. Ook zou ik (nu het ook gebruikt wordt als uitgang) de DCC in/out voorzien van polariteitsaanduiding.

[edit]
En waar ik net aan denk. Als je voor de 595 pinnen 10 tm 13 gebruikt dan kun je netjes de hardware SPI gebruiken om het aan te sturen :)


Timo
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2016, 18:23:58 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • John Soldeert
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #244 Gepost op: 26 juli 2016, 18:38:53 »
Ja die heb ik, John.
Geen probleem, ik doelde ook inderdaad aan de andere kant van de connector i.p.v. ertussen. Ertussen is inderdaad niet handig.

@ Jowi, En ik heb ook niet echt wat tegen de 595, maar zelf zou ik het hardwarematig oplossen door een uC te gebruiken met meer pinnen, maja dan is arduino gebruiken lastiger (of je gaat gelijk naar een mega). Al kan je natuurlijk met 1 mega wel alles via 1 arduino per kant van je station laten afhandelen, ipv 2 uno's.
Of je dat echter wil laat ik aan jou over.

Mvg, John
Groetjes, John

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #245 Gepost op: 26 juli 2016, 18:51:26 »
Ja ik begrijp jullie bezwaren tegen de 595.. maar de keuze was voor mij een uiterst praktische, mijn schaduwstation krijgt aan beide kanten 18 wissels... met een 10 voudige controller kan ik dan aan de ene kant 2 arduino's plaatsen en aan de andere kant 2. Met een 8 voudige moet ik er 1 delen, krijg je weer hele lange leidingen etc. Een mega... ja dat had dan wel weer gekund ja, maar ik heb hier nu al 6 uno's liggen voor 2,40 euro per stuk :)

Daarnaast was het idee om een shield te bouwen die nauwelijks groter was dan een uno zelf, en waar je dus meteen de servo's en relais op kunt prikken met de 3 voudige (servo)kabels. Dus ook alle relais er op plaatsen is al uit den boze, dat wordt veel te groot voor een shield... dan had ik dus gewoon een los board moeten maken en geen shield.

Keuzes keuzes keuzes :)

@timo, waarom zou ik de SPI willen gebruiken? Ik pak gewoon 3 pinnen voor data, stcp en shcp... prima toch? Het is alleen bedoeld om 8 relais aan of uit te zetten als de bijbehorende wissel om gaat.

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #246 Gepost op: 26 juli 2016, 19:02:24 »
je kan natuurlijk voor je relais ook zoiets er naast zetten
8 voudig relais board

Desnoods maakt je een opsteek printje op de connector met je ic er op.
heb je allen maar je data en voeding nodig als verbinding naar je shield.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #247 Gepost op: 26 juli 2016, 19:18:34 »
Nee, het idee was om, als dat nodig is, losse enkelvoudige relais zoals deze:

enkelvoudig relais board

bij de wissels te plaatsen. Deze kun je dus direct met de standaard servo(-verleng-)kabels op de shield prikken en met het relais verbinden... voor de dubbele, 4 voudige, 8 voudige etc moet je dus al weer zelf kabeltjes knippen, solderen etc... dat was 1 van de wensen, om dat dus niet te hoeven doen. Daarom zitten er dus ook female 3-pins header connectoren op de print voor specifiek deze relaismodules.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2016, 19:25:14 door jowi »

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #248 Gepost op: 26 juli 2016, 19:41:25 »
duidelijk  ;)
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #249 Gepost op: 26 juli 2016, 21:50:52 »
Ja ik begrijp jullie bezwaren tegen de 595..
Het is geen bezwaar tegen de 595. Dat liever dan een nog veeeeeel meer oversized Mega te pakken. Uno is al lomp. ;D En draden dwars, nee, dat is uit den boze. Ik had de minimale extra kosten voor lief genomen en had een 6-voudige gemaakt. Of in ieder geval een met alles aan boord, ook al zou dat misschien een 4-voudige opleveren (maar ik denk dat een 6-voudige wel mogelijk is). Ja, dan heb je er misschien maar 3 of 5 per kant nodig maar dat heb je er naar mijn idee al wel uit door meer modulaire opbouw en de enorme reductie in draden. Maar inderdaad, zo hebben we allen onze ideeën ;) Maar beter een 595 dan een Mega, dat zou complete overkill zijn. In zowel ruimte als prijs.

@timo, waarom zou ik de SPI willen gebruiken? Ik pak gewoon 3 pinnen voor data, stcp en shcp... prima toch? Het is alleen bedoeld om 8 relais aan of uit te zetten als de bijbehorende wissel om gaat.
Omdat het eigenlijk SPI is. Okay, je stuurt geen data terug dus de MISO is niet nodig. Waarom iets in software doen als je er gewoon de hardware voor hebt? ;D Als je SPI gaat gebruiken let dan even op dat je de nieuwe methodes gebruikt, veel tutorials gebruiken nog de verouderde setBitOrder(), setClockDevider() en setDataMode() maar deze gaan uit Arduino en hebben een betere tegenhanger.

bij de wissels te plaatsen.
Je weet wel dat dat, nu je een master relais gebruikt, veel meer draden oplevert dan ze ernaast te plaatsen?  ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #250 Gepost op: 26 juli 2016, 21:53:46 »
In de tussentijd een keer een board met de hand gerouteerd. Ziet er al wat netter uit zo dacht ik.

[plaatje]
[plaatje]
[plaatje]
Kijk! Dat lijkt er op ;) Ik denk dat je er erg veel van geleerd hebt ;)
Toch moet je, voordat je ratsnest aanklikt om de plane te activeren, de name zetten op 'GND'... dat zou toch betekenen dat het aan het GND net gekoppeld wordt... ?

Maar goed, als je dan inderdaad eerst echt de GND moet routen, en daar overheen pas een plane moet leggen, hoe haal je daarna dan die overbodige gnd routes weer weg?
Een GND-pour/plane wordt voor Eagle gedefinieerd, maar betekent alleen dat de punten verbonden met GND opgevuld worden. Als er een verbinding overblijft, zal er een airwire blijven bestaan.

Dergelijke geïsoleerde vlaktes heten 'orphans' in Eagle. ik ken een commando rondom planes, 'orphans off' in Eagle, maar ik meen me te herinneren dat dat alleen in een reeks commando's werkte. Ik heb de tutorial waar ik het van geleerd heb, in dit bericht geplaatst.
Zo zou dat ook met Eagle moeten werken... het is alleen wat lastig. Het blijft een lastig pakket trouwens, ook als je er meer mee werkt, in ieder geval voor mij.
Ik zie alleen in diverse tutorials dat als ze met planes werken in Eagle, ze de 5V via sporen doen, en aan beide kanten van de printplaat een GND plane plaatsen (wat ik dus nu trouw doe), en niet zoals jij nu zegt (wat ik overigens logischer vind) aan 1 kant een GND plane en aan de andere kant een 5V plane... wat is de betere oplossing?
Er is waarschijnlijk niet echt een betere oplossing: grote kans dat het voor deze signalen wel los loopt en je met 100 nF ontkoppel C'tjes verder komt dan met de capaciteit van de printplaat zelf. Vergeet niet dat het dieëlectrum, het substraat van de print, enorm dik is vergeleken met dat van een condensator.

Onderdelen aanmaken in Eagle kan ja. Maar vrolijk wordt je er niet van en ik probeer het liever te vermijden. Ik hoop altijd dat er al iemand is die dat werk voor mij gedaan heeft en ik alleen maar op 'downloaden' hoef te klikken.

De tutorial waarmee het mij gelukt is om een ground pour te maken:
http://gaussmarkov.net/wordpress/tools/software/eagle/ground-pour/

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #251 Gepost op: 26 juli 2016, 22:22:30 »
Je weet wel dat dat, nu je een master relais gebruikt, veel meer draden oplevert dan ze ernaast te plaatsen?  ;)
Het valt wel mee denk ik, er zal toch een dcc dradenpaar naar elk relais moeten; of die nu vanaf de arduino komen of ergens vanaf een ringleiding.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #252 Gepost op: 26 juli 2016, 22:33:11 »
Ik stel me zo voor dat die ringleiding altijd redelijk in de buurt ligt waar de decoder waarschijnlijk verder is. Dit is meer een algemeen idee en bij een wisselstraat voor een schaduwsation hoeft dat inderdaad niet te gelden. Mar nu moet je een paar DCC draden van voldoende dikte trekken (en deze allemaal in je DCC out krijgen) + de 3 polige dupond voor de aansturing. Plaats je de relais nu bij elkaar (of een x-voudige) is het een kwestie van doorlussen en dan één draad naar de wissel.

Maar met het master relais nu voor mijn gevoel des te makkelijker zou het zijn als je een 6-voudige maakt met relais op het bord.

Timo

Voor de zekerheid, het is niet het afkraken van het project! Het zijn puur mijn gedachten. Soms kan je zo vast in je hoofd hebben hoe iets moet dat je andere opties vergeet. Het is dan handig deze wel te horen te krijgen en te overwegen. Je uiteindelijke besluit kan er alleen maar beter op worden.  ;)
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #253 Gepost op: 26 juli 2016, 22:36:39 »
Ik stel me voor dat er vanuit de master dcc aansluiting 1 dcc paar loopt naar een verdeelblokje nabij de wisselstraat en daar vandaan paren naar elk relais om de punstukken te voeden.

Een zelfde verdeelblokje zou ik gebruiken om vanaf de ringleiding een aftakking te maken omvanaf daar naar de relais te gaan.

Maar misschien dat ik uiteindelijk voor een oplossing met centrale relais ga hoor, dat is dan ook nog wel min of meer te doen met dit shieldje, niet optimaal omdat het zo niet ontworpen is, maar het kan wel. Al krijg je met een centrale plaatsing van een cluster relais, weer heel veel lange draden van de relais naar de puntstukken... zo is er altijd wel wat.

En als het niet handig is bouw ik toch iets anders :)
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2016, 06:16:27 door jowi »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #254 Gepost op: 27 juli 2016, 14:01:20 »
Al krijg je met een centrale plaatsing van een cluster relais, weer heel veel lange draden van de relais naar de puntstukken...
En bij decentrale plaatsing heb je 2x veel lange draden + lange Dupond naar elk puntstuk...;D

Het puntstuk vind lange draden geen probleem. Servo en relais een stuk meer.

En als het niet handig is bouw ik toch iets anders :)
Dat is de insteek! (y) En is en blijft hobby niet waar?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox