Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
BR-18.6 Schaal-0. door Michiel2
Vandaag om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52

Auteur Topic: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield  (gelezen 57848 keer)

jowi

• Offline Offline
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #45 Gepost op: 13 July 2016, 08:57:41 »
Ik wil eigenlijk de 6N137 optocoupler als SMD op de print, maar ik kan deze niet vinden als SMD component in Eagle... weet iemand welke ik moet hebben?

jowi

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 13 July 2016, 10:18:06 »
Timo's opmerkingen verwerkt. De 5V voor de optocoupler komt nu van de Arduino, de 2 weerstanden bij de optocoupler verwijderd (na het eerst getest te hebben op mijn experimenteer Arduino :) ). Opschriften bijgevoegd voor 5V en 12V aansluitingen, de volgorde van de servo/frog headers aangepast.

Ik heb gerber files gemaakt en ge-upload naar 4pcb.com, die hebben een gratis service waarmee ze je board checken op fouten. Er zaten geen fatale fouten in, alleen nog een paar silkscreen teksten die te klein waren, die heb ik weggehaald.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 13 July 2016, 10:38:39 »
@Jowi, ik dacht, ik zoek het even op. Maar ze zijn ook niet echt goed in je het type footprint te geven  >:( SMD-8 is nu niet echt een mooie standaard... En als ik op Farnell kijk zijn er ook een aantal verschillende soorten package. Maar volgens mij is voor de meeste de footprint eigenlijk niet zo anders dan de DIP variant allen vierkantjes ipv gaatjes in het board  ;D

@Dutch, bij mij speelt de elektrotechniek ook op ;D Maar ik durf het DCC niet snel te noemen  :-X Kan ook niet anders als ze over zulke slechte geleiders gaan als rails  ;D Dus hier zal het geen vaart lopen. Maar GND plane onder en Vcc plane boven maakt een design vaak wel makkelijker  :)

En waarschijnlijk zijn de weerstanden geen probleem omdat ik gok dat Jowi de Arduino ook gewoon in een socket stopt :)

@Jowi (meer aangezien je ondertussen postte :p)
Je bent toch nog wel een paar puntjes vergeten  ;D Even snel, in geen specifieke volgorde.

Ik blijf de zigzag layout verwarrend vinden.  ::) En zoals gezegd, routen is zo ook lastiger.

Als je plaatje plaatst is het wat duidelijker om daarvoor de plane fills even uit te zetten. Geen idee of dat makkelijk kan in Eagle maar verwacht van wel.

Connectoren staan NIET tegen elkaar. Je hebt nu precies een irritante ruimte er tussen gelaten  ;D Die blokjes moeten in elkaar vallen. De pin afstand tussen de pinnen van twee connectoren moet (net als de spacing van de connector zelf) ook gewoon 100mil zijn.

De connectoren hebben geen polariteit aanduiding. Aangezien je geen gelijkrichter of polariteitsbescherming hebt is dat niet zo handig  ;) En mijn punt over 2x GND aanleveren blijft.

Ik zie dat je 330Ohm hebt staan voor de led. Die fout heb ik ook wel eens gemaakt. Heel snel verhoogd naar 1k ;D (auwwwww, mijn ogen.)

Had je zelf vooraf ook de DRC gedaan? Let er op dat je daarvoor wel de rules van de fabrikant gebruikt die je gaat gebruiken. Dit kan echt verschillen tussen de fabrikanten! Als je de check uit voert met bijvoorbeeld een track width van 6mil maar de fabrikant kan maar 8mil dan geeft de check natuurlijk geen fouten terwijl de fabrikant dan wel fouten gaat maken met de productie.

Je gaat waarschijnlijk niet zo heel veel zien van de silkscreen bij de led. Ik zou daar even een duidelijkere kathode indicatie aanbrengen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 13 July 2016, 10:53:00 »
- de zigzag komt nu eenmaal omdat de relais aansluitingen net op een andere volgorde zitten dan bij de servo's... daar ontkom je dus niet aan. Het is of de routing wat zigzaggen, of de connectors laten zigzaggen... dat laatste lijkt me helemaal niet fraai.

- 330 ohm... yep. Is inderdaad te weinig. Ga ik nog aanpassen.

- de 3 aansluitklemmen, als ik die met 100mil plaats, dan klaagt eagle dat de componenten elkaar overlappen? moet ik dat dan maar negeren denk ik?
   is inmiddels gelukt... ik zal eerder iets niet goed hebben gedaan denk ik. De pins zelf staan nu op exact 100mils uit elkaar

- de polariteit van de aansluitklemmen, ik heb er nu wel 12 en 5v bijgezet bij de desbetreffende aansluiting. Moet duidelijk genoeg zijn toch?

- 2x gnd, ik weet het, heb ik express zo gelaten. Zo kun je makkelijker 2 losse voedingen gebruiken.

- DRC check heb ik gedaan met de standaard eagle drc rules. Ik zal kijken of itead een drc heeft?
« Laatst bewerkt op: 13 July 2016, 11:10:42 door jowi »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 13 July 2016, 11:17:34 »
-Zigzag, ja die heb je inderdaad nodig voor de aansluitingen zoals je ze nu hebt staan. Maar ik doelde er eigenlijk meer op dat ik
S1 F1 S2 F2 S3 F3 S4 F4
S5 F5 S6 F6 S7 F7 S8 F8
niet echt de meest handige indeling vind  ::) Voor mijn gevoel is
S1 S2 S3 S4 S5 S6 S7 S8  <- Alle servo's
F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8  <- Alle frogpoints
een veel duidelijkere layout. En bijkomend voordeel is dat dit aansluiten vooral een kwestie van rechte traces trekken is  ;D En je kan er groot bij zetten "Servo's " en "Frogpoints" zoals ik gedaan heb zonder de iets wat vagere F en S aanduiding.

Dan is dat een rariteit van Eagle / de footprint. Zal waarschijnlijk komen omdat iemand dus die nokjes heeft getekend  ::)

Mm, naar mijn mening wat vaag. Voor mijn gevoel duiden 5V en 12V nu de set van connectoren aan. Ik zou dan ook alle pinnen even voorzien van label. En daarbij +5V en +12V gebruiken. Dus "+5V GND +12V GND". En echt een mierenneukpuntje (maarja, zoals ik al zei spendeer ik makkelijk nog twee avonden aan details  ::)) GND links is voor mijn gevoel logischer....

2x GND, ja en nee. Je creëert ermee extra ground loops. Ik zou de voedingen op één plaats netjes de GND's aan elkaar hangen en dan verder één GND draad. Scheelt je draden en storing.

DCR, geen idee of iTead er een bestand of directe lijst voor heeft maar alle info over de productie is er gewoon te vinden.

Timo
« Laatst bewerkt op: 13 July 2016, 13:13:11 door Timo »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 13 July 2016, 13:02:34 »
Voor mijn gevoel is
S1 S2 S3 S4 S5 S6 S7 S8  <- Alle servo's
F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8  <- Alle frogpoints
een veel duidelijkere layout.
Ah op zo'n manier :) is inderdaad fraaier. Pas ik aan. Net als de GND.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 13 July 2016, 13:10:32 »
Ok, nu niet teveel meer roepen want ik heb dit ge-upload naar iTead 8)

Ook dat is even een experiment, ben benieuwd wat er terugkomt. Zal de 1e keer ongetwijfeld niet helemaal 100% zijn.
Als iTead geen fouten vindt, dan ga ik de onderdelen bij elkaar sprokkelen.

« Laatst bewerkt op: 13 July 2016, 13:18:24 door jowi »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 13 July 2016, 13:21:14 »
Kijk, top!

Ik had zelf alleen nog de woorden "Servo" en "Frogpoint" ofzo toegevoegd. En een indicatie hoe om de stekkers erop moeten. Maar dat zijn kleine punten.

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 13 July 2016, 13:43:35 »
Oeh ja dat laatste is wel een goeie... dat kan nog wel even (y)
Ik houd het bij Sx en Fx, de tekst van de Arduino pins staat in de weg voor langere tekst, en ik kan die tekst niet opbreken en weghalen.

Linkjes naar schema en board:
schema: https://dl.dropboxusercontent.com/u/43850975/shield1_layout_final3.sch
board: https://dl.dropboxusercontent.com/u/43850975/shield1_layout_final3.brd

Linkje naar de bijbehorende Arduino Sketch:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/43850975/ASD.ino
« Laatst bewerkt op: 13 July 2016, 15:11:44 door jowi »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 13 July 2016, 15:39:10 »
Met tekst kan ik je niet helpen, ken ik Eagle niet goed genoeg voor...

Misschien voor jou ook een idee het op GitHub te zetten?

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 13 July 2016, 15:46:18 »
Als alle foutjes er uit zijn zal ik dat een keer doen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 13 July 2016, 15:57:06 »
Dat is eigenlijk het leuke van GitHub, het hoeft niet af te zijn  ;D Je maakt gewoon steeds aanpassingen en gooit het er weer heen. Levert het echt een versie op, zoals nu, anders had je het niet naar iTead gestuurd, dan maak je er een version van en tadaaa :D Daarna ga je gewoon weer door maar die versie blijft altijd beschikbaar net als alle tussenstappen maar dan makkelijker).

Moet wel zeggen dat ik het de laatste tijd ook niet genoeg gebruik  ::) Maar goed, druk!

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 13 July 2016, 16:11:16 »
Ik zit voor mijn werk regelmatig te vloeken op bitbucket, wat een onlogische, onhandige meuk is dat versiebeheer van tegenwoordig toch... elke scheet die je laat wordt een nieuwe branch, mergen is garantie voor ellende, ik moet samenvoegen, bijwerken, syncen, mergen... en waarom een lokale en een cloudrepo... ik kan er niet mee omgaan. Ik wordt te oud denk ik. Nodeloos complex... Ik ben bang dat github van hetzelfde laken een pak is.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #58 Gepost op: 13 July 2016, 16:57:23 »
Jowi,

Wat laat maar toch. Je gebruikt servo's en 1 relais voor de puntstuk polarisatie. Is de master zo nauwkeurig dat hij onder alle omstandigheden het relais op het juiste moment kan laten schakelen? Ik ben zelf een voorstander van twee relais die tijdens het bewegen van de servo afgevallen zijn, en na het bewegen een van beide opkomt.
Variant is een keuze relais en een schakel relais dat geopend is tijdens het bewegen van de servo.

GitHub gewoon doen. Werk dagelijks met Team Foundation Server als sourcecode bewaarder , project voortgang controleur en wat het programma nog meer kan. Geweldig.
Net als GitHub bepaal je zelf wanneer jij je wijzigingen wereldkundig maakt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 13 July 2016, 17:46:10 »
TFS heeft ook mijn voorkeur... je kan van Microsoft zeggen wat je wil maar dat hebben ze mooi gemaakt. De Arduino software zet het relais om als de servo op 900 staat. In de software zit een calibratiemogelijkheid om de servo arm ook exact loodrecht te kunnen afstellen, aangezien de arm er soms net scheef op geklikt zit. Je kunt dus inderdaad heel nauwkeurig het moment bepalen. Voor mij is 1 relais per frog genoeg.