Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 17:20:59
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door 1200blauw
Vandaag om 10:26:43
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
  

Auteur Topic: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor  (gelezen 7806 keer)

Arieuitalkmaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Gepost op: 05 July 2016, 23:32:56 »
Hallo allemaal! Ik ben nieuw op dit forum omdat ik met een aantal vragen blijf zitten waar ik niet uitkom  ;D
Ik heb een H0 gelijkstroom analoge baan, rij met Fleischmann, Lima etc.

Potmeter voor aansturing
Ik heb er iets over gelezen maar weet nou niet precies hoe het zit maar is het mogelijk om i.p.v. de standaard transformator een sterkere adapter te gebruiken in combinatie met een (sterio)potmeter voor het regelen van de snelheid? Zo ja, waar moet deze adapter minimaal aan voldoen per trein? En waar moet de potmeter aan voldoen en is een potmeter alleen voldoende of heb je nog iets van een voltage regelaar nodig?

Overgang 2e spoor
Aangezien ik een analoge baan heb, heb ik sommige stukken rails geschakeld (denk aan stationsdelen) en voor een tweede spoor gebruik ik een andere voeding. De meeste loc's gaan hier zonder problemen overheen alleen vallen treinstellen (die de + en - bij verschillende wielen pakken) uit bij de overgang naar het tweede spoor (en dus de tweede adapter).
Kennelijk kan de trein zich niet voeden door twee adapters... Is hier een oplossing voor?

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!  (y)
Schaal: N/H0/NS

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #1 Gepost op: 05 July 2016, 23:45:28 »
Vraag 1, simpel antwoord: nee  ;D Tenzij je een hele hele grote weet te krijgen gaat het je niet lukken het overtollig vermogen op te stoken in de potmeter. Wel zou je zelf een schakeling kunnen als rijregelaar. De Weistra regelaar is daarvoor populair.

Vraag 2, twee oplossingen:
- Of je isoleert steeds maar een railstaaf. Aan de doorlopende rail sluit je steeds een kant van alle regelaars op aan. Let wel op dat dit geïsoleerde regelaars vereist. Gebruik je gewone modelspoor trafo's is dat zo.
- Of je verbeterd de stroomafname van de treinstellen zodat ze wel op elke as van beide spoorstaven stroom af nemen. Dit zal het rijgedrag ook ten goede komen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arieuitalkmaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #2 Gepost op: 06 July 2016, 02:13:57 »
Dank voor je supersnelle antwoord!

Zou je dat overtollig vermogen weg kunnen nemen door extra weerstanden te gebruiken?
Van de Weistra regelaar site word ik duizelig al lijkt het me een leuke oplossing! Zijn deze ook kant en klaar verkrijgbaar of is het alleen zelfbouw?

Je eerste antwoord op vraag 2 snap ik denk ik nog niet helemaal...
Moet je het dan zo doen?
rails 1: +1 / -1
rails 2: +2 / -1
rails 3: +2 / -2

Arie
Schaal: N/H0/NS

Waterman

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2016, 17:38:36 »
Dag Arieuitalkmaar,

Ik heb zelf net mijn eerste rijregelaar in elkaar geprutst, meer informatie kan je hier terugvinden: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24624.0.html

Met het risico dat ik gebannen wordt voor het reclame maken voor een ander forum... Ik heb de tijd nog niet gehad om mijn rijregelaarverhaal hier te plaatsen  ;D
Plank met treinen - 2-rail - dcc

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2016, 18:17:33 »
Hallo Arie,
Kijk eens bij Aliexpress, voor 2 tot 3 euro koop je daar een PWM regelaar (gratis verzending). Wel oppassen met kortsluiting (beveiliging met autolamp en/of PTC)
Succes
Wim

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2016, 18:38:39 »
Dat is inderdaad een mooi basic ontwerp. Maar neigt het niet naar meer stroom sturen? Niet dat het heel erg is op een modelspoorbaan maar zit even te denken of de boel niet extra gaat versnellen als er twee van die regelaars parallel staan wanneer je de overgang op rijdt...

Citaat
Ik heb een gerecycleerde netadaptor gebruikt die ruim 15 volt gelijkspanning aflevert (dus heel wat meer dan de 12 volt die vermeld wordt op de behuizing)
Even inhaken op wat je daar schrijft  ;D
15V zonder belasting is absoluut niet gek voor een ongereguleerde 12v adapter. Ga maar eens meten als je de adapter belast. Het zal dan al snel zakken.

Nadeel van lineare regelaars zoals die is dat ze het rest vermogen opstoken in warmte. Koellichaam is dus echt wel nodig. Vandaar dat ik zit te denken. Op zich zou het best goed mogelijk zijn om een van die goedkope DC-DC step down converters te gebruiken als regelaar. Door de kleine potmeter te vervangen door een grote heb je snel een makkelijk een effectieve regelaar.

Snel ff rekenen, als je een XL4005 pakt en je plaatst ipv de 10k pot die er standaard op zit een 5k pot heb je een regelbereik van 0,8V tot +-16V. Wil je een bereik van 0,8V tot +-12V kan je de potmeter vervangen door 5k en de weerstand op het bordje (is smd maar vervanger hoeft geen SMD te zijn) te vervangen door een 330Ohm versie.

Mocht iemand dit wat lijken kan ik (hopelijk) vanavond wel even een foto/tekening maken. Dit lijkt dan nog het meest op de klassieke rijregelaar.

Maar er zijn ook goedkope PWM regelaars te vinden. Het is dan alleen altijd de vraag op welke frequentie ze werken en hoe de motoren er op reageren.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #6 Gepost op: 06 July 2016, 20:14:39 »
Hallo Arie:

Als je zelf iets wilt bouwen (dus: begrijpen) heb je hier misschien wat aan:

http://www.instructables.com/id/Simple-controllers-for-DC-motors-inc-PWM-inertia/?ALLSTEPS

Beginnend met een simpele potmeter, leggen ze hier stap voor stap uit hoe en waarom je er transistors, weerstanden en condensatoren bij nodig hebt. Ik heb er zelf enige probeersels op gebaseerd, en rijd nu met versie 3, die me redelijk bevalt. In de toekomst wil ik nog wel de Weistra regelaar gaan bouwen.

MVG,
 
Joost

Arieuitalkmaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #7 Gepost op: 07 July 2016, 03:04:30 »
Dank jullie allemaal voor jullie berichten!
Ik kan hier weer even mee aan de slag  ;D
Ik hoe jullie op de hoogte van mijn vorderingen  :)
Schaal: N/H0/NS

Arieuitalkmaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #8 Gepost op: 08 July 2016, 01:32:42 »
Hey Timo,

Ik heb een paar van die PWM's besteld, kan alleen niet zo goed vinden wat ik er in moet stoppen qua voltage en amperage..
Heb jij een suggestie?  :)
Schaal: N/H0/NS

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #9 Gepost op: 08 July 2016, 01:47:14 »
Van de listing:
Citaat
- Input supply voltage:6V-28VDC
- The maximum continuous output current :3A
Alles tussen de 6V and 28V is prima voor dat ding. Het is dus een kwestie van wat wil jij dat er maximaal uit komt? Ergens tussen de 12V en 16V is gebruikelijk op analoge banen. En hij kan maximaal 3A aan maar Chinezen zijn erg goed om echt het aller aller maximum op te geven, zou hem niet continue 3A toevertrouwen. Maar goed, stroom is niet een kwestie van dat je dat er ook werkelijk in MOET stoppen. Dat is een kwestie van wat de trein vraagt. Veel modelspoor trafo's komen niet verder dan 1A. Je zou ook één grotere voeding kunnen pakken en daarmee meerdere regelaars kunnen voeden. De 1A per regelaar is dank denk ik wel een aardige vuistregel. Voed je ze allemaal uit een voeding dan gaat bovenstaand verhaal over 1 railstaaf dus niet meer op. Dan MOET je iedere rijregelaar scheiding (tussen de regelaars op dezelfde voeding in ieder geval) dubbel onderbreken. Maar omdat ze al uit dezelfde voeding komen zullen de overgangen dan al geen probleem meer zijn.

Wat ze overigens niet standaard kunnen is van richting veranderen. Hiervoor heb je, net als bij de andere aangedragen zelfbouw regelaars, nog een schakelaar voor nodig.

En de printen hebben geen kortsluitbeveiliging (3x woordwaarde). Ik heb dus geen idee hoe kortsluitvast ze zijn. Een zekering of de eerder aangedragen autolamp in serie zou dus geen gek idee zijn. Ook al zijn ze met €2,- natuurlijk ook weer zo vervangen  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arieuitalkmaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #10 Gepost op: 08 July 2016, 12:09:12 »
Dank voor wederom een topantwoord!
Eventuele toekomstige vragen die hieruit zouden volgen zijn meteen betantwoord!
 (y)
Schaal: N/H0/NS

Arieuitalkmaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #11 Gepost op: 19 July 2016, 00:42:04 »
Nou ze zijn binnen hoor en ze doen het geweldig!
Kortsluiting vinden ze niet leuk, maar stuk gaan ze niet :)
+ en - staan vast en als ik die omdraai gaat ie over z'n nek; dus een schakeling om van rijrichting te wisselen moet daarna gemaakt worden.

Kom ik op mijn volgende vraag  ;D :
Zijn er schakelaar waarmee ik de + en - om kan draaien? En zo ja; welke heb ik dan nodig?
Schaal: N/H0/NS

Arieuitalkmaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #12 Gepost op: 19 July 2016, 01:01:15 »
« Laatst bewerkt op: 20 July 2016, 00:13:55 door NS264. Reden: url »
Schaal: N/H0/NS

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #13 Gepost op: 19 July 2016, 10:45:36 »
Hoi Arie,

Mooi zo! De schakelaar moet er inderdaad na! Anders kan het zelfs kapot gaan. Dit is bij de Weistra regelaar en andere oplossingen niet anders.

Voor het omkeren voldoet iedere DPDT schakelaar. Of in het Nederlands, iedere aan-aan dubbel polige schakelaar.
Rocker switch Opschrift 1-0 is alleen wat gek...
Rocker switch met off Uit is alleen niet echt nodig
Toggle switch

Eventueel zou je ledjes toe kunnen voegen om de richting aan te geven maar de schakelaar positie doet dat ook al. Voor ledjes zou ik een schema moeten maken en dat word niet eerder dan tegen het weekend.



Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Potmeter voor aansturing / Overgang 2e spoor
« Reactie #14 Gepost op: 19 July 2016, 14:45:28 »
Wellicht hebben jullie er iets aan: Marten Weistra heeft zijn originele verhaal uit Railhobby nog eens kritisch bekeken. Zijn meest recente versie is in onze encyclopedie terug te vinden bij pulsbreedtemodulatie regelaars (Weistra regelaar).