Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)  (gelezen 46964 keer)


Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #16 Gepost op: 18 juli 2016, 12:32:52 »
Afgelopen weekend met de bedrading van de eerste bak bezig geweest. Maar voor dat ik daaraan begon, heb ik een milde lijm onder de rails aangebracht.





De rails zit vast genoeg dat er geen beweging meer in zit, maar met een scherp mesje is het zo los (denk ik  ;D). Zo kan ik eventueel nog dingen herstellen of anders doen het echt moet. Met het leggen van ballast moet de boel vast komen te zitten.
Ik zoek nog een oud RHD draadje waar proefjes zijn gedaan met verschillend ballast. Deze kan ik helaas niet meer vinden, dus als iemand het nog weet...

Nadat de rails vast zat, heb ik ook de Cobalt wisselspoel een vaste plek gegeven. Meteen even een test gedaan met het hardstuk schakelen en detectie op de wissel.
Ik heb ook hier weer een pluspunt gevonden voor de Cobalt! Je kunt het hardstuk rechtstreeks op ingang nr. 3 plaatsen. Echter wil ik detectie op mijn wissels en moet ik dus ingang 4, 5 en 6 hier voor gebruiken. Desondanks prima te doen  :)


De wissel loopt prima en geeft de juiste meldingen door. Nu de draden nog  :o:


Inmiddels een hoop draden aangesloten en netjes ingekort en weggewerkt:


Links moet uiteraard ook nog een kabelgoot komen. Recht is redelijk af. De draden bij de Colbalt wil ik nog inkorten en de terugkoppeling lampjes en handbediening wil ik nog aansluiten. Dat laatste is makkelijk als je een keer met de hand aan het rijden bent (bijvoorbeeld met een FRED). Hoe Koploper/Itrain/TrainControler gaat reageren als je met de hand gaat schakelen weet ik niet. Ik ben bang dat de Cobalt geen signaal richting de centrale geeft en dus alleen de wissel omzet. De software heeft hier dan geen weet van en dit zou dan conflicten kunnen geven. Ik zal dit later eens uitproberen.

Dit voor voor afgelopen weekend.
Groetjes,
Wouter


 

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #17 Gepost op: 18 juli 2016, 14:32:33 »
Hoe Koploper/Itrain/TrainControler gaat reageren als je met de hand gaat schakelen weet ik niet. Ik ben bang dat de Cobalt geen signaal richting de centrale geeft en dus alleen de wissel omzet. De software heeft hier dan geen weet van en dit zou dan conflicten kunnen geven. Ik zal dit later eens uitproberen.

Ok... ik heb zelf ook geen geduld  ::)
Dus Koploper gedownload, nieuwe DB, met een wissel decoder. Op wissel adres 2 en een wissel in het tekenblad.
De wissel gaat om met koploper, geen probleem. Handmatig gaat de wissel ook om met drukschakelaar.
Helaas!!! ... geen dcc signaal van de Cobalt aan de DR5000 ofwel geen terugkoppeling aan koploper. Koploper denkt dus dat de wissel nog in de oude stand staat.
Uiteraard kun je met wat trucjes dit alsnog doen, maar het is dus niet zo simpel als ik stiekem gehoopt had.

Ook meteen even een Peco wissel met veer gepakt (verwijder ze altijd op de baan). Deze gaat soms om... soms niet...
De Cobalt vind ik niet sterk genoeg om een Peco wissel om te krijgen (met een veer er in). De handleiding bevestigd dit ook btw.

Groetjes,
Wouter

TinTin

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Swiss-N-Trak
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2016, 12:50:12 »
Daniel heeft in zijn Om draadje het één en ander aan ballast getest

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67785.msg3221652165.html#msg3221652165

weliswaar een andere schaal maar wellicht kun je er iets mee.

gr. Erwin

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2016, 14:17:37 »

Erwin bedank voor het zoeken, deze bedoelde ik inderdaad.

De zomervakantie is weer voorbij en de kids zijn weer naar school. Dus heb ik tijd om een proefstukje te maken.
Echter moet ik het even doen met de spullen die ik in huis heb. Ik heb de volgende materialen gebruikt voor het ballast (waar het om ging):

Ondergrond / uitloop aan de zijkanten:
-  Woodland Scenics Fine Gray (n-spoor)
Ballast in een mix van:
 1x- Woodland Scenics Medium Gray
 2x - Woodland Scenics Medium Light Gray
 1x - Polák 5313 (granite)

De rails is van Peco, deze gebruik ik ook op de baan.
De roest kleur verf is de bruin die ik in de kast had staan :S    (vind hem iets te donker)

Met dit als resultaat:












En in het echt vlakbij Sumvitg-C:




Los van dat de lijm nog zichtbaar is in het gras, omdat ik eigenlijk pas morgen foto's moet maken... ziet het totaal er leuk uit.
Echter ben ik niet tevreden. Waarom precies weet ik nog niet. De roestkleur is niet goed en misschien is het ballast nog te schoon. Ook met de samenstelling ben ik nog niet tevreden.
Tip zijn welkom voor het tweede proefstukje  ;)

Groetjes,
Wouter
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2020, 09:52:48 door Bert van Gelder »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #20 Gepost op: 29 augustus 2016, 14:49:46 »
Hoe Koploper/Itrain/TrainControler gaat reageren als je met de hand gaat schakelen weet ik niet. Ik ben bang dat de Cobalt geen signaal richting de centrale geeft en dus alleen de wissel omzet. De software heeft hier dan geen weet van en dit zou dan conflicten kunnen geven. Ik zal dit later eens uitproberen.

Bij iTrain kun je wisselstandterugmelding (Toestandsterugmelding) ingeven. Als je dan het wissel handmatig omzet, zal het wissel in iTrain ook veranderen:
Vriendelijke groet, Servé.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #21 Gepost op: 29 augustus 2016, 19:18:02 »
Hallo,
Misschien helpt het als je het ballastbed toch wat vervuilt bij de railstaven. Bij mijn h0m rails heb ik altijd na het
ballasten met een "droge kwast" wat donkerbruine verf op het ballast langs de railstaven aangebracht (ik heb geen
verfspuit). Helaas heb ik geen foto's van mijn h0m baan gemaakt waarop dit goed te zien is.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #22 Gepost op: 29 augustus 2016, 21:33:06 »
Je kan het ballastbed ook met een spuitbus doen ,om een heeeel dun "waasje"aan te brengen ,zodat het er niet meer schoon uitziet.
Spuitbus maar een keer bewegen over een plaats. ;)
Het testbaantje ziet er verder heel goed uit. (y)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #23 Gepost op: 29 augustus 2016, 22:03:08 »
ziet er goed uit! misschien iets minder witte stenen in het ballastbed? iets minder dicht gras met een beetje meer dun begroeide plekken?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

TinTin

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Swiss-N-Trak
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #24 Gepost op: 30 augustus 2016, 12:56:08 »
Hoi Wouter,

Proefstukje ziet er goed uit en had je de foto van het "echie" er niet bij gedaan dan was ik er best tevreden mee geweest.
Maar nu deze foto er wel bij zit dan valt mij op dat er in het echt weinig kleurnuances zijn in het ballast, wellicht moet je hier iets mee.
De bevestiging van de rails op de biels mag wel iets meer roest.

maar "vooral doorgaan"

gr. Erwin

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #25 Gepost op: 19 september 2016, 20:01:55 »
.....Echter ben ik niet tevreden. Waarom precies weet ik nog niet. De roestkleur is niet goed en misschien is het ballast nog te schoon. Ook met de samenstelling ben ik nog niet tevreden.
Tip zijn welkom voor het tweede proefstukje  ;)
De bielzen! Die zijn niet behandeld: beter kun je de bielzen als eerste kleuren dmv spuiten in een relatief lichtere kleur, zwart zijn ze zelden. Verder misschien als laatste een heel sterk verdunde grijs/bruintint over het ballast. Maar daar niet teveel aan doen: die ziet er heel goed uit. Het zijn met name de bielzen die je onbewust opvallen.
Verder niet veel meer aan doen, in principe vindt ik het erg passend geworden voor een RhB voorbeeld.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #26 Gepost op: 20 september 2016, 15:52:04 »
Hoi Allemaal,

De tijd vliegt... zeker met het mooie weer van afgelopen weken.
Ik ben bezig geweest met een tweede proefstukje. Ik heb daarin de tips meegenomen en verwerkt.

Ik heb geprobeerd minder kleurverschillen te maken en ik heb daarom de verhouding aangepast. Ook het looppad langs de rails heb ik anders gedaan, ik heb daar een vleugje wit aan toegevoegd (dit zag ik terug op Google Street/Train View).
De verhouding van het pad is nu:
- Woodland scenics - Fine Light Gray 1x
- Woodland scenics - Fine Medium Gray 6x

Het ballast tussen/naast de rails heb ik meer wit-tinten gegeven en minder kleur verschillen toegevoegd. De verhouding is nu:
- Woodland scenics - Medium Light Gray 10x
- Woodland scenics - Medium Buff 3x
- Woodland scenics - Medium Brown 1x
- Woodland scenics - Medium Gray 1x

Ook wilde ik met het gras wat uitproberen. Ik zag een stukje op internet waar met eerst met turf aan de slag gingen. Over deze onderlaag kwam dan weer het "hoge" gras. Dit heb ik geprobeerd op het tweede proefstukje, maar dit was geen groot succes. Het gras staat minder mooi omhoog (pakt minder goed) en de kale/lage plekken komen er niet mooi uit. Op de foto is het ook eigenlijk niet eens te zien. Ook is de kleur van het hoge gras te dor. Dit was bij proefstukje 1 beter!

Over de kleur van het ballast ben ik wel tevreden, desondanks ik nog niet ben toegekomen aan het vervuilen. Hiervoor ga ik met de airbrush aan de slag. Het moet dus nog mooier worden.  ;D
De tip van Michiel om de bielsen aan te pakken met een grijstint ga ik nog wel proberen, maar helaas lag het ballast al een weekje vast en zal dit nu lastig worden. Dus er komt nog een derde proefstukje  ;)
Ik denk dat Michiel wel een punt heeft! Eigenlijk liggen er op het stuk dat ik nabouw alleen maar betonnen bielzen, maar deze zijn niet verkrijgbaar voor normale prijzen. Zelfbouw zou een optie zijn, maar dit gaat me te ver.

En nu het belangrijkste het resultaat:

(links was een grote druppel bruine verf gevallen...  :'( Dit was uiteraard niet de bedoeling)



Verschil tussen poging 1 (links) en poging 2 (rechts):



Ik wil jullie alle bedanken voor de reacties/tips! Super leuk om te lezen en mee te nemen bij de bouw!

Groetjes,
Wouter
« Laatst bewerkt op: 20 september 2016, 15:53:28 door 44. Reden: afmetingen plaatjes juist ingesteld »

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #27 Gepost op: 20 september 2016, 15:54:55 »
Bij iTrain kun je wisselstandterugmelding (Toestandsterugmelding) ingeven. Als je dan het wissel handmatig omzet, zal het wissel in iTrain ook veranderen:


Dat is goed om te weten. Ik zal twee terugmelders reserveren hiervoor, dan kan ik dit altijd inbouwen!
Groetjes,
Wouter

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #28 Gepost op: 20 september 2016, 22:14:34 »
Waar komen die ontzettend mooie bovenleidngsmasten vandaan?
zien er een stuk beter uit dan de default Sommerfeldt-masten 8)

Wat het gras betreft, dat tweede stukje is gewoon najaar/winter ;)

Mvg,

Tis
********

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #29 Gepost op: 20 september 2016, 23:39:59 »
Waar komen die ontzettend mooie bovenleidngsmasten vandaan?
zien er een stuk beter uit dan de default Sommerfeldt-masten 8)

Wat het gras betreft, dat tweede stukje is gewoon najaar/winter ;)

Mvg,

Tis

Hoi Tis,
Dit zijn ook masten van Sommerfeldt, maar dan nr. 389.
Sommerfeldt ook nog andere mast types van de RhB. Als je wilt kan ik de nummers wel even opzoeken voor je.
Groetjes, Wouter