Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 15:38:31
Gewoon wat busfoto's door Ronald69
Vandaag om 15:38:03
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Jerome
Vandaag om 15:36:17
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 15:31:15
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:21:54
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: Een NS 2000 voor de SGB!  (gelezen 182592 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #660 Gepost op: 22 mei 2018, 17:41:10 »
De SHM 7742 is een reconstructie in mijn ogen, net als de MBS 8107, de SHM 6513 een replica, aangezien het een verbouwde machine is, weliswaar van het zelfde type, maar die nooit bij de NS heeft dienstgedaan. Zelfde geldt m.i. onverkort voor de beide Whitcomb's van de SGB en VSM.

Please explain ........

Want:

NS 7742 en 8107 zijn gewoon originelen

NS 6513 en de NS 2000 van SGB en VSM is een boeiende. Het zijn originelen in de zin dat ze gebouwd zijn in dezelfde productie serie als de originelen.

FR Taliesin is een rebuilt (die hadden de staander van de handrem nog en wat andere kleine onderdelen)

LNER A1 + P2 en de PRR T1 (en het potentiele ezeltje) zijn nieuwbouw.

Oh ja ...... d'r zijn ZAT voorbeelden waarbij het enige originele aan een loc de fabrieks en locplaten waren en de rest complete nieuwbouw was. Alleen ging revisie uit een ander potje (waar soms meer geld in zat) dan nieuwbouw.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #661 Gepost op: 22 mei 2018, 17:43:20 »
M.i. sluit het merendeel van de argumenten niet aan bij de praktijk. Conservering en restauratie kunnen subsidiegeld krijgen, reconstructie en replica niet. De 7742 is gesubsidieerd gerestaureerd en de 6513 is zonder subsidie tot stand gekomen, een reconstructie. Beide Whitcombs zullen buiten het geeigende subsidietraject vallen, wellicht is er elders een potje.

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #662 Gepost op: 22 mei 2018, 17:46:40 »
Voor de volledigheid, de serie was wél compleet uitgeleverd. De 1312-1316 zijn later (1955) pas nabesteld.

1301 t/m 1310 waren besteld. Ter vervanging van de 1303 is de 1311 besteld.

1312  t/m 1316 waren een latere nabestelling

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #663 Gepost op: 22 mei 2018, 17:51:35 »
De 6513 valt een beetje in dezelfde categorie als de reconstructie van de IV K's in de DDR: er is een nieuwe loc gebouwd naar origineel voorbeeld met gebruik van een handjevol nog bruikbare onderdelen. Mooi resultaat, dat wel, maar het is net als met de Schotse bijl die al eeuwen in de familie is en die nog in originele staat verkeert, alleen de steel is drie keer vervangen en de kop twee keer  8)
Succes met de revisie in elk geval!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #664 Gepost op: 22 mei 2018, 18:01:49 »
1301 t/m 1310 waren besteld. Ter vervanging van de 1303 is de 1311 besteld.

1312  t/m 1316 waren een latere nabestelling
Ja? ???
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #665 Gepost op: 22 mei 2018, 18:23:33 »
Om de zaak terug on topic te krijgen.
Als de loc een 600 nr krijgt en wellicht in de toekomst hoofdlijn geschikt word,krijg je dan dmv regelgeving geen gezeur met toelating omdat het dan i.d.d. gaat om een andere loc soort als de huidige 600'jes ?
Kan me voor inschrijving in een register zomaar voorstellen dat een bakkie/hippel/600 loc,gevloek gaat geven als men een ns 2000 met een 600 nr wil inschrijven in een register.
Zou men dat op de afdeling registratie,papierboel,certificaten en geneuzel toelaten als dat word voorgesteld ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #666 Gepost op: 22 mei 2018, 18:28:03 »
Nee dat levert geen gedoe op want daar bestaat tegenwoordig een mooi twaalfdelig UIC-nummer voor. Een aantal jaar terug waren er ook een NSM 1200 en R4C G1206 met nummer 1202.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #667 Gepost op: 22 mei 2018, 18:41:08 »
Over het algemeen doen alleen spoorfanaten zoals wij moeilijk. De gemiddelde bezoeker zal het een spreekwoordelijke 'worst' zijn welk nummer de lok krijgt. Zelfde disussies zie je bij modelspoor. De gemiddelde modelspoorder zet gewoon op de baan wat deze mooi vind, maar de fanaten willen alle precies op tijdperk, samenstellingen correct enz.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #668 Gepost op: 22 mei 2018, 18:53:38 »
Om even duidelijkheid te scheppen... in dit kader heb ik geen onderscheid gemaakt tussen restauratie en reconstructie.
Reconstructie = herbouw met gebruik van bestaande en nieuwe materialen
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Mario Dln

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #669 Gepost op: 22 mei 2018, 19:06:31 »
Wij hebben besloten dat de loc in de "NS 600" staat gebracht gaat worden met als nummer 620.
JA ZEG! Ik heb het project gesponsord met 2000 cent, voor een NS 2000. Geld terug!

Geintje, veel succes met de restauratie. Ik kom over een aantal jaar wel eens kijken, als-ie staat te ronken in z'n groene jas.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #670 Gepost op: 22 mei 2018, 20:47:32 »
Opvolgende nr moeten toch kunnen? Volgens mij heeft Meiningen enkele jaren terug 1 of 2 nagelnieuwe stoomloks gebouwd. Wat mij bijstaat kostpreis 1,5 tot 2,5 milj. Dat zijn toch geen replica's maar nieuwbouw volgens oude tekeningen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #671 Gepost op: 22 mei 2018, 21:08:00 »
ik vind het woord replica wat dubieus. Volgens de definitie is het namaak van het origineel. Als je het zo bekijkt zijn alle locs replica's behalve de eerste van een serie.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #672 Gepost op: 22 mei 2018, 22:43:48 »
Los van wat nou een replica precies is, maar nu ze al beginnen met een NS 2000 mag er wat mij betreft wel weer eens worden nagedacht om een volgende replica te maken van een Nederlandse stoomlocomotief ;D

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
    • Flickr pagina
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #673 Gepost op: 23 mei 2018, 00:13:01 »
Zo dan, als de energie van deze discussie zou worden gebruikt om de locs überhaupt rijvaardig te krijgen dan rijden ze morgen al, ook al is die van de VSM nog niet eens geland...  ;D :D ;)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #674 Gepost op: 23 mei 2018, 00:37:43 »
Om even duidelijkheid te scheppen... in dit kader heb ik geen onderscheid gemaakt tussen restauratie en reconstructie.
Reconstructie = herbouw met gebruik van bestaande en nieuwe materialen
Ik denk dat het woord reconstructie danook het meest bijpassend bij de SGB lok is :)