Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Welke koppeling is dit? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:19:26
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 15:42:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:36:25
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 13:39:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: Een NS 2000 voor de SGB!  (gelezen 200352 keer)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #540 Gepost op: 08 November 2017, 20:47:41 »
Maar na de foto's van de buitenkant ben ik ook wel nieuwsgierig naar de binnenkant.
Moet je even het filmpje van omroep Max bekijken. Daar word ook een blik aan de binnenkant getoond.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #541 Gepost op: 08 November 2017, 20:50:13 »
Klauwkoppeling verwijderd, daarna wagen met z'n buffers tegen de kale bufferplaat van de 2000. Voertuigen met een ketting aan elkaar knopen, en trekken maar.

Koppeling gaf zich overigens niet zomaar gewonnen:

Reinier

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #542 Gepost op: 08 November 2017, 21:32:10 »
Bedankt voor de informatie, leuk om te weten!

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #543 Gepost op: 08 November 2017, 21:51:27 »
wel lastig dat er geen nem-schacht op zit! en zo te zien ook geen kortkoppelmechanisme?  ;D
Kwestie van een Symoba setje eronder bakken  ;D
Gr.
Eric

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #544 Gepost op: 08 November 2017, 22:52:02 »
Zoiets?




Let ook even op de verwarming, die is gelijk aan die in een bakkie.


Treinen moeten rijden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #545 Gepost op: 08 November 2017, 23:02:00 »
Daarbij: Ik heb de wielen van de loc gisteren zo eens bekeken en ik schat in dat er de laatste decennia ook bijzonder weinig aandacht naar is uitgegaan.
Het ding reed dan ook op een afgesloten industrieterrein. Dan worden er mindere eisen aan de loopvaardigheid gesteld, meer op brute kracht.
Bedankt voor het antwoord. Maar ik denk dat de hol uitgesleten loopvlakken de belangrijkste oorzaak zijn waardoor het een beetje wringt. Als de wielen mooi conisch zijn zal het ook wel rollen, ook al is de hoek niet helemaal goed.
Overigens blijf ik belangstellend naar een tekening van het Amerikaanse wielprofiel. Heb al wat op het internet rondgestruind, maar veel verder dan de mededeling dat de profielen verschillen ben ik nog niet gekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #546 Gepost op: 08 November 2017, 23:20:22 »
Mooie foto's Jeroen. Ik ben benieuwd om dezelfde foto's te zien als het eenmaal opgeknapt is. Maar dat zal nog wel een paar jaar duren schat ik zo in. ;)
« Laatst bewerkt op: 08 November 2017, 23:46:30 door Edsko Hekman. Reden: Klaas = Jeroen... »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #547 Gepost op: 08 November 2017, 23:25:08 »
Edsko, even goed kijken van wie die foto's zijn. Ik heb ze niet gemaakt, mocht er (nog) niet bij komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #548 Gepost op: 08 November 2017, 23:45:49 »
Zucht.. u heeft gelijk. uhm... 't Is al laat... ik had mijn bril niet op... de brug stond open... mijn slapende dochter heeft je naam in getypt... uhm.... Tjsa...  ::) :-X

Ik pas het aan

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7697
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #549 Gepost op: 09 November 2017, 07:47:40 »
Ligt er nou een opgerolde badmat in de cabine?  :o
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #550 Gepost op: 09 November 2017, 08:32:44 »
Dat oliekannetje vind ik een geweldig detail. Is gewoon blijven staan tijdens het transport  :D

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4243
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #551 Gepost op: 09 November 2017, 11:05:33 »


Zie ik nu dat de treden naast de bufferbalk verdwenen zijn?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7697
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #552 Gepost op: 09 November 2017, 11:10:10 »
Ja en er is ook materiaal weggesneden naast het trappetje. De vervangende draaistellen zullen wel een grotere uitzwaaij hebben dan de oorspronkelijke.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12521
    • sleutelspoor
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #553 Gepost op: 09 November 2017, 11:27:28 »
Waar ik benieuwd naar ben, bouten en moeren, Amerikaans of metrisch? Gezien de snijbrander vermoedt ik het eerste :)
« Laatst bewerkt op: 09 November 2017, 11:29:13 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #554 Gepost op: 09 November 2017, 11:32:43 »
Aangezien de loks van na WO II ook uit De VS kwamen, lijkt me metrisch sowieso onlogisch. Maar Amerikaans gereedschap is tegenwoordig ook goed verkrijgbaar..

Gr, Bert