Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Eric B
Vandaag om 09:39:05
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Sam
Vandaag om 09:10:14
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:16:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:13:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 07:36:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:23:54
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:59:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:24
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
  

Auteur Topic: Een NS 2000 voor de SGB!  (gelezen 203019 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #660 Gepost op: 22 May 2018, 17:41:10 »
De SHM 7742 is een reconstructie in mijn ogen, net als de MBS 8107, de SHM 6513 een replica, aangezien het een verbouwde machine is, weliswaar van het zelfde type, maar die nooit bij de NS heeft dienstgedaan. Zelfde geldt m.i. onverkort voor de beide Whitcomb's van de SGB en VSM.

Please explain ........

Want:

NS 7742 en 8107 zijn gewoon originelen

NS 6513 en de NS 2000 van SGB en VSM is een boeiende. Het zijn originelen in de zin dat ze gebouwd zijn in dezelfde productie serie als de originelen.

FR Taliesin is een rebuilt (die hadden de staander van de handrem nog en wat andere kleine onderdelen)

LNER A1 + P2 en de PRR T1 (en het potentiele ezeltje) zijn nieuwbouw.

Oh ja ...... d'r zijn ZAT voorbeelden waarbij het enige originele aan een loc de fabrieks en locplaten waren en de rest complete nieuwbouw was. Alleen ging revisie uit een ander potje (waar soms meer geld in zat) dan nieuwbouw.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #661 Gepost op: 22 May 2018, 17:43:20 »
M.i. sluit het merendeel van de argumenten niet aan bij de praktijk. Conservering en restauratie kunnen subsidiegeld krijgen, reconstructie en replica niet. De 7742 is gesubsidieerd gerestaureerd en de 6513 is zonder subsidie tot stand gekomen, een reconstructie. Beide Whitcombs zullen buiten het geeigende subsidietraject vallen, wellicht is er elders een potje.

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 375
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #662 Gepost op: 22 May 2018, 17:46:40 »
Voor de volledigheid, de serie was wél compleet uitgeleverd. De 1312-1316 zijn later (1955) pas nabesteld.

1301 t/m 1310 waren besteld. Ter vervanging van de 1303 is de 1311 besteld.

1312  t/m 1316 waren een latere nabestelling

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #663 Gepost op: 22 May 2018, 17:51:35 »
De 6513 valt een beetje in dezelfde categorie als de reconstructie van de IV K's in de DDR: er is een nieuwe loc gebouwd naar origineel voorbeeld met gebruik van een handjevol nog bruikbare onderdelen. Mooi resultaat, dat wel, maar het is net als met de Schotse bijl die al eeuwen in de familie is en die nog in originele staat verkeert, alleen de steel is drie keer vervangen en de kop twee keer  8)
Succes met de revisie in elk geval!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #664 Gepost op: 22 May 2018, 18:01:49 »
1301 t/m 1310 waren besteld. Ter vervanging van de 1303 is de 1311 besteld.

1312  t/m 1316 waren een latere nabestelling
Ja? ???
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #665 Gepost op: 22 May 2018, 18:23:33 »
Om de zaak terug on topic te krijgen.
Als de loc een 600 nr krijgt en wellicht in de toekomst hoofdlijn geschikt word,krijg je dan dmv regelgeving geen gezeur met toelating omdat het dan i.d.d. gaat om een andere loc soort als de huidige 600'jes ?
Kan me voor inschrijving in een register zomaar voorstellen dat een bakkie/hippel/600 loc,gevloek gaat geven als men een ns 2000 met een 600 nr wil inschrijven in een register.
Zou men dat op de afdeling registratie,papierboel,certificaten en geneuzel toelaten als dat word voorgesteld ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #666 Gepost op: 22 May 2018, 18:28:03 »
Nee dat levert geen gedoe op want daar bestaat tegenwoordig een mooi twaalfdelig UIC-nummer voor. Een aantal jaar terug waren er ook een NSM 1200 en R4C G1206 met nummer 1202.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #667 Gepost op: 22 May 2018, 18:41:08 »
Over het algemeen doen alleen spoorfanaten zoals wij moeilijk. De gemiddelde bezoeker zal het een spreekwoordelijke 'worst' zijn welk nummer de lok krijgt. Zelfde disussies zie je bij modelspoor. De gemiddelde modelspoorder zet gewoon op de baan wat deze mooi vind, maar de fanaten willen alle precies op tijdperk, samenstellingen correct enz.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8007
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #668 Gepost op: 22 May 2018, 18:53:38 »
Om even duidelijkheid te scheppen... in dit kader heb ik geen onderscheid gemaakt tussen restauratie en reconstructie.
Reconstructie = herbouw met gebruik van bestaande en nieuwe materialen
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Mario Dln

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #669 Gepost op: 22 May 2018, 19:06:31 »
Wij hebben besloten dat de loc in de "NS 600" staat gebracht gaat worden met als nummer 620.
JA ZEG! Ik heb het project gesponsord met 2000 cent, voor een NS 2000. Geld terug!

Geintje, veel succes met de restauratie. Ik kom over een aantal jaar wel eens kijken, als-ie staat te ronken in z'n groene jas.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #670 Gepost op: 22 May 2018, 20:47:32 »
Opvolgende nr moeten toch kunnen? Volgens mij heeft Meiningen enkele jaren terug 1 of 2 nagelnieuwe stoomloks gebouwd. Wat mij bijstaat kostpreis 1,5 tot 2,5 milj. Dat zijn toch geen replica's maar nieuwbouw volgens oude tekeningen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #671 Gepost op: 22 May 2018, 21:08:00 »
ik vind het woord replica wat dubieus. Volgens de definitie is het namaak van het origineel. Als je het zo bekijkt zijn alle locs replica's behalve de eerste van een serie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #672 Gepost op: 22 May 2018, 22:43:48 »
Los van wat nou een replica precies is, maar nu ze al beginnen met een NS 2000 mag er wat mij betreft wel weer eens worden nagedacht om een volgende replica te maken van een Nederlandse stoomlocomotief ;D

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #673 Gepost op: 23 May 2018, 00:13:01 »
Zo dan, als de energie van deze discussie zou worden gebruikt om de locs überhaupt rijvaardig te krijgen dan rijden ze morgen al, ook al is die van de VSM nog niet eens geland...  ;D :D ;)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Een NS 2000 voor de SGB!
« Reactie #674 Gepost op: 23 May 2018, 00:37:43 »
Om even duidelijkheid te scheppen... in dit kader heb ik geen onderscheid gemaakt tussen restauratie en reconstructie.
Reconstructie = herbouw met gebruik van bestaande en nieuwe materialen
Ik denk dat het woord reconstructie danook het meest bijpassend bij de SGB lok is :)