Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Blokindeling testbaan  (gelezen 9477 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #45 Gepost op: 01 juli 2016, 23:17:16 »
Voor de ongedetecteerde delen gebruik je een diodeschakeling, Je hebt er eentje per booster nodig. Verder maak je een blok bestaande uit minimaal 2 melders met daar tussen een deel zonder detectie, de lengtes die je invult bepalen de lengte van de meetsecties en de lengte van het blok.
De software is zo slim dat hij weet wanneer hij moet remmen en hoe hij moet remmen.
Het beste leer je dit en ervaar je dit door een proef opstelling te maken en gewoon te kijken wat er gebeurd.
Al deze uitvindingen van het wiel hebben we al meer dan 20 jaar geleden gedaan.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #46 Gepost op: 02 juli 2016, 10:33:43 »
Het is niet mijn bedoeling een nieuw wiel uit te vinden maar ik probeer uit te zoeken hoe ik het wiel aan de digitale kar bevestig ;D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #47 Gepost op: 02 juli 2016, 10:53:18 »
Dan is de beste oplossing een proefbaantje te maken, en daar alle situatie waar een een vraag of een twijfel over hebt te testen.
De resultaten van al deze testen kun je op diverse forums en discussiegroepen terugvinden over een periode van zeker 20 jaar, en meer.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #48 Gepost op: 22 augustus 2019, 23:02:10 »
Een oneindige rotschop voor dit topic, maar door een wat langdurige uitval door rugproblemen kan ik van de nood een deugd maken en zijn er wat spulletjes binnen gekomen deze week! Een DR5000, een DR4088LN-CS en een DR4018 al zijn de wissels voor later in een definitieve opstelling.

Na een 1e gevecht met de centrale waarbij de USB-bus aan laptop zijde moeilijk deed nu een pendelbaantje tot stand weten te brengen. In plaats van iTrain toch maar voor RocRail gegaan en me dat proberen eigen te maken.

Het resultaat zie je in een filmpje:

https://youtu.be/Y0QUPX21hsw

De enige hulp van buitenaf was Google dus toch enigszins gepast fier op mezelf!
De NMBS spoort, nu ik nog.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #49 Gepost op: 30 augustus 2019, 12:53:20 »
Om nog even terug te komen op de hoeveelheid secties per blok. In principe kunnen modelbaanbesturings programma's overweg met 1 terugmelder per blok. Echter dan MOET je de trein eerst calibreren (snelheidsmeting met de software uitvoeren). Hierna weet de software waar een trein rijdt via eenvoudige berekening. Dit wordt bij het activeren van een melder gecorrigeerd. Wil je zo uit de doos met een trein rijden dan zul je minimaal twee melders moeten gebruiken, een rem melder (begin blok) en een stop melder (einde blok). Doordat een stop melder niet al te lang kan zijn, trein stopt anders te ver van het echte einde van het blok, zal er een stuk loze ruimte tussen de rem melder en de stop melder ontstaan. Deze loze ruimte mag je ongedetekteerd maken mbv een diode schakeling, maar dan ben je je trein af en toe "kwijt". De software weet nog waar hij is, maar de trein zelf wordt nergens terug gemeld. Voorzie je zo'n midden sectie ook van een terug melder, dan ziet de software altijd je trein. Voordeel is dan weer dat als je al je wagens een kleine stroom laat afnemen een verloren wagen altijd gezien wordt.

Dus werk het liefst met 2 melders, tenzij je al je treinen meteen laat calibreren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.