BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: wjmeijer1986 op 30 juni 2016, 10:43:26

Titel: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 30 juni 2016, 10:43:26
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik me voorgesteld op het forum en vandaag heb ik al een vraag! Gezien het schit-te-ren-de zomerweer kan ik met mijn andere hobbie (rc-helivliegen) weinig beginnen op moment en probeer ik me de materie van het digitaliseren en automatiseren van de modelbaan eigen te maken. Daartoe wil ik binnenkort volgend testbaantje aanleggen, in afwachting van de nieuwe keuken waarna ik boven ruimte krijg en echt kan beginnen bouwen, maar dan heb ik alvast iets te prutsen  ;D

(http://www.computerdokter-groenlo.nl/downloads/Afbeeldingen/testbaan.png)

Zoals je in het plaatje kunt zien, wil ik beginnen testen met 5 blokken. Nu leefde ik volledig in de veronderstelling dat ik dan ook 5 bezet/terugmelders nodig heb, maar als ik begin te googlen zie ik per blok 2 melders voorbij komen? Bijvoorbeeld hier (http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/blokken-bezetmelders-en-terugmelders.html). Als herintreder en digitaal beginner heb ik dat stukje nu 3x gelezen en er begint iets te dagen maar ik ben nog niet overtuigd van mezelf.

Als ik het dan goed begrijp deel je 1 blok op in 3 "sub-blokken" ? Voor mijn gevoel zou je 1 bezetmelder per blok gebruiken. Of zijn beide methoden goed? Voor jullie is dat waarschijnlijk allemaal heel logisch maar hier valt het kwartje nog niet helemaal ??? Als ik bovenstaand baantje wil bouwen, wat heb ik dan precies nodig? Na wat opzoekwerk kom ik uit bij materiaal van Digikeijs, de modulaire opbouw en de prijs ten opzichte van de mogelijkheden spreken mij wel aan samen met het "one-stop-shopping" vwb terugmelders e.d.

Ik kom aan:

- Digikeijs DR5000 centrale tussen baan en computer
- DR4018 om de 6 Fleischmann wisselbedieningen te bedienen
- DR4088LN

Zie ik nog dingen over het hoofd en heb ik dan ingangen genoeg of zou ik beter een startsetje pakken, wetende dat volgend jaar de baan toch groter wordt opgebouwd?

Wie kan er mij van een beetje uitleg over het basisconcept geven?}
Alvast bedankt!
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: HansQ op 30 juni 2016, 10:49:17
Ik denk dat je wel meer terugmelders nodig zult hebben. Ik zou alle "gekleurde stukken" in 3 delen ophakken, dus een begin-, midden- en eind-stuk.
Je kunt de "lange" blokken ook in meerdere stukken hakken, en de wisselstraten (zwart) ook van een terugmelder voorzien...
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: Bert Mengerink op 30 juni 2016, 10:56:55
Hi,

Ik zou zelf van de bruine en blauwe blokken elk twee blokken maken, want drie blokken per rondje is handiger voor de meeste programma's. Verder is twee secties per blok voldoende.
Je krijgt dan in totaal 7 blokken en dus 14 terugmelders. De twee melders, die je dan van 16 ovee hebt, kun je aansluiten aan de twee wisselstraten, zodat je complete terugmelding hebt.

Groet,
Bert
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: eric10nl op 30 juni 2016, 11:00:52
Wat Bert zojuist schrijft klopt helemaal.

Ik zou wel even verder kijken naar bezetmelders. Wim Ros (rosoft) goedkoper en doet hetzelfde.

Eric
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 30 juni 2016, 14:10:42
Heeft er iemand ergens een dr5000 en terugmelders in gebruik die ik eens zou mogen komen bezichtigen om eens te zien hoe het in de praktijk werkt? Of op een beurs ofzo... Dan zal ik mijn kleurpotloden en notitieblok eens bovenhalen! ;D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: Timo op 30 juni 2016, 16:00:20
Nouwja, de centrale en de terugmeldmodules staan los van de baanindeling. Het is de gebruikte software die dicteert hoe je de baan op dient te delen.


Timo
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 30 juni 2016, 16:58:04
Als fervent aanhanger van open protocollen en software neig ik naar JMRI met als alternatief iTrain, Koploper ken ik nog als naam van vroeger maar wordt blijkbaar niet meer onderhouden, of toch niet zoals iTrain en JMRI.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: Cees Baarda op 30 juni 2016, 17:22:46
Goed plan om mee te starten.

Zoals Bert al schreef; de blauwe en bruine blokken in tweeën delen geeft je wat meer rijmogelijkheden. Anders zal de sturende software steeds wachten totdat een trein terug is in het 'station' voordat een volgende trein het blauwe of bruine blok in gaat.

Door de 3 'stationssporen' heb je ook de mogelijkheid te oefenen met kerende treinen. Voor die oefeningen kan het leuk zijn om het rechter stel overloopwissels voorbij het wissel naar het rode spoor te leggen. Dan kan een kerende trein vanaf geel gelijktijdig vertrekken met de aankomst van een trein in rood. Aan de andere kant lukt dat vanzelf als je rechts rijdt. Je levert dan wel in dat een trein aan die kant vanuit rood niet meer naar blauw kan vertrekken.

Over secties:
Veel software kan overweg met 1 sectie/terugmelding per blok. Echter je gaat dan vertrouwen op de software, dat er aan het eind van het blok op tijd gestopt wordt.
Beter is m.i. in ieder geval 2 te gebruiken. Bij de eerste begint de software af te remmen tot een minimale snelheid en bij het bereiken van de 2e sectie stopt de trein direct.

Overgebleven detectie gebruiken voor de wisselstraten zoals voorgesteld door Bert:
Zorg er dan wel voor, dat de software daar niets mee doet. Want een trein die van blauw naar groen rijdt, houdt dan ook de weg van bruin naar geel/rood bezet. Dan kunnen parallel rijdende treinen niet gelijktijdig over de wisselstraat rijden.

Wil je iets meer lezen over bezetmelding? Kijk dan eens in de Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Terugmelding/bezetmelding). De HCC!m geeft op beurzen een flyer uit met een opzet van een oefenbaantje, daarover kun je meer lezen op hun website (http://www.hccm.nl). Kies dan voor Beursflyer.

Software:
Koploper kan nog steeds. Naast iTrain en JMRI zou je ook nog kunnen kijken naar RocRail (http://wiki.rocrail.net/doku.php).

Baan met DigiKeijs spullen. De hierboven genoemde flyerbaan laat ik met regelmaat in HCC!m verband zien op bijeenkomsten en beurzen. Een van de besturingen op die baan is DigiKeys. De eerstvolgende keer zal dat zijn op 24 september in De Bilt (zie website HCC!m).

groet Cees.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: eenop87 op 30 juni 2016, 17:33:25

Overgebleven detectie gebruiken voor de wisselstraten zoals voorgesteld door Bert:
Zorg er dan wel voor, dat de software daar niets mee doet. Want een trein die van blauw naar groen rijdt, houdt dan ook de weg van bruin naar geel/rood bezet. Dan kunnen parallel rijdende treinen niet gelijktijdig over de wisselstraat rijden.


Dus is het zinloos om in wisselstraten te detecteren.
Als de software het niet gebruikt, wie dan wel?

Groet, Gerrit
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 30 juni 2016, 18:06:53
Cees, dank voor de uitgebreide reactie! Wissels heb ik genoeg maar de wissels om van bruin naar blauw en omgekeerd te gaan zijn eigenlijk 4 gebogen wissels en liggen in de bocht, dat zat alleen niet in iTrain om te tekenen. Of overheen gekeken vannacht ;D

Rechte wissels heb ik ook nog, kwestie van 2 bedieners meer te bestellen. Tot nu toe verzetten wij die altijd manueel.

De mensen die met koploper werken mogen daar mee blijven werken natuurlijk, if it ain't broken don't fix it. Maar het lijkt mee minder verstandig als nieuwkomer volledig in te zetten op een platform dat met uitsterven wordt bedreigd ;).

RocRail ga ik zeker nog naar kijken! Eind september zit ik helaas in Plymouth voor de diploma-uitreiking van mijn broer, die heeft daar de uni gedaan.

Daarna beginnen we met de laatste grote verbouwing en moet de testbaan weer opgeruimd zijn want we gaan een maand (bouw)stof happen. Op 3 weken tijd oude keuken en living uitbreken, muur tussen die 2 weg, vloer eruit, leidingen vernieuwen en elektrische groepen opsplitsen van 1 naar 3, gasleiding verleggen, nieuwe vloer erin, keuken erin, meubels erin en klaar is willempie...m naar dat is een ander hoofdstuk!

Vanavond eens wat dingen bestellen en beginnen prutsen!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 30 juni 2016, 18:58:06
Ik had al in de encyclopedie zitten neuzen en liep daar ook tegen de diodeschakeling aan. Is dit bij de DR5000 ook nog nodig of is de centrale daar op voorzien?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: Remunj op 30 juni 2016, 19:21:47
Overgebleven detectie gebruiken voor de wisselstraten zoals voorgesteld door Bert:
Zorg er dan wel voor, dat de software daar niets mee doet. Want een trein die van blauw naar groen rijdt, houdt dan ook de weg van bruin naar geel/rood bezet. Dan kunnen parallel rijdende treinen niet gelijktijdig over de wisselstraat rijden.
Dus is het zinloos om in wisselstraten te detecteren.
Als de software het niet gebruikt, wie dan wel?
Kwestie van de wisselstraat op te delen in twee delen. Dan vervalt dat nadeel. Werkt prima met Koploper. Ik heb meerdere wisselstraten die uit meerdere detectiedelen bestaan. Wordt alles veel sneller vrijgegeven voor een vlottere doorloop.

De mensen die met koploper werken mogen daar mee blijven werken natuurlijk, if it ain't broken don't fix it. Maar het lijkt mee minder verstandig als nieuwkomer volledig in te zetten op een platform dat met uitsterven wordt bedreigd ;).
Ook voor starters is Koploper nog steeds een prima keus.
Er komen nog steeds nieuwe versies en bugfixes.
Zeker met de standaardmogelijkheden die er nu in zitten kan je al zoveel dat dat geen reden is om maar niet meer voor Koploper te kiezen.
Hooguit kan je tegen een (nog) niet ondersteunde centrale aanlopen. Maar in de meeste gevallen kan je prima uit te voeten met wat er in zit.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: Remunj op 30 juni 2016, 19:23:52
Ik had al in de encyclopedie zitten neuzen en liep daar ook tegen de diodeschakeling aan. Is dit bij de DR5000 ook nog nodig of is de centrale daar op voorzien?
De diodeschakeling heeft niets met de centrale te maken.
De diodeschakeling heb je alleen nodig als je met ongedetecteerde secties werkt tussen je gedetecteerde secties door.
Om valse meldingen / te late / geen meldingen te voorkomen sluit je de ongedetecteerde secties op de diodeschakeling aan zodat overal hetzelfde potentiaal op de rails staat.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 30 juni 2016, 19:57:03
Hmm daar werd ik in de encyclopedie ook de weg kwijt... Als ik blok blauw verdeel in 2 secties zoals hier voorgesteld wordt, om niet volledig afhankelijk te zijn van de software, dan heb ik tussen de melder aan het begin van blok blauw en die aan het einde toch een niet-gedetecteerd stuk? Of mogen begin- en eindmelder op elkaar aansluiten?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: Remunj op 30 juni 2016, 20:23:22
Begin en eindmelder mogen op elkaar aansluiten  8)

Maar ik denk dat je al ergens een foutje maakt.
De voorstellen hier gaan om het blauwe blok op te delen in twee aparte blokken.
Beide blokken verdeel je dan weer in twee bezetmeldsecties.

Bij een heel lang blok is het handiger om de meldsecties wat korter te maken en daartussen in een niet gedetecteerd stuk, of het blok in drie secties verdelen. Een binnenkomst, een afrem en een stop deel. De binnenkomst en top secties kunnen dan relatief kort zijn. Anders stoppen je treinen veels te vroeg in het blok. En door de binnenkomst en stop secties even lang te maken (b.v 1-2 raillengtes) kan je de blokken ook goed in twee richtingen berijden.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 30 juni 2016, 21:14:11
Hmm het kwartje begint stilletjes aan te vallen als het op mijn Jip en Janneke niveau wordt uitgelegd!

Ivm de diode schakeling... Stel nu dat ik de regelbare DR5033-ADJ bij zou nemen, dan kan ik op de booster de baanspanning verlagen op de niet-gecontroleerde stukken en zo de diode schakeling weglaten? Of is dit weer te simpel gedacht?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: ruudns op 30 juni 2016, 21:40:22
Kijk eens in de Encyclopedie naar dit plaatje (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/5/51/E10.14-06.jpg). De bezetmelders zorgen voor een spanningsval. De niet gedetecteerde stukken hebben die spanningval (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling) niet. Gevolg: trein rijd harder over de niet gedetecteerde stukken dan over de wel gedetecteerde stukken. Om dit op te heffen zitten alle niet gedetecteerde stukken via de ringleiding en een bruggelijkrichter op de centrale voeding gekoppeld. Hierdoor hebben ook deze stukken een spanningsval die gelijk is aan de gedetecteerde stukken ;). Die bruggelijkrichter (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bestand:Bezetmeld-sectie-02.gif) en een weerstandje zijn een stuk goedkoper dan die extra booster met lagere spanning ;D.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 30 juni 2016, 22:09:16
Ruud, het verhaal rond de spanningsval begrijp ik nu en de oplossing mbv diodes ook. Maar tegen dat de 'grote' baan er komt zit ik toch aan een booster vast.

Als ik dan de baanspanning op de booster verlaag doe ik toch in principe hetzelfde toch? Dat het voor mijn testbaan goedkoper is om met een diodeschakeling van nog geen 2 euro goedkoper uit ben besef ik ook maar ik probeer nu gewoon concepten te doorgronden ;D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: ruudns op 30 juni 2016, 22:16:14
Nee.............een tweede booster gebruik je omdat je te weinig vermogen hebt om al je treinen te laten rijden. Daarom deel je een grote baan op in bv twee delen die dmv isolatie lassen in beide sporen gescheiden zijn. Elk voed dan een deel. De treinen rijden als het waren van de ene stroombron naar de andere. De digitale signalen lopen gewoon door via beide boosters/centrale zodat je treinen bestuurbaar blijven.
Volgens mij wordt de  regelbare DR5033-ADJ vooral gebruikt voor centrales die een lagere spanning afgeven dan de DR5000. Denk dat je bij een DR5000 gewoon de booster DR5033 moet nemen (heb ik tenminste, een DR5000 met twee DR5033 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56636.msg3221669144.html#msg3221669144)).
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 30 juni 2016, 22:51:39
Daarom deel je een grote baan op in bv twee delen die dmv isolatie lassen in beide sporen gescheiden zijn. Elk voed dan een deel. De treinen rijden als het waren van de ene stroombron naar de andere. De digitale signalen lopen gewoon door via beide boosters/centrale zodat je treinen bestuurbaar blijven.

Zijn de niet-gemeten blokken dan niet volledig geïsoleerd ten opzichte van de blokken met bezetmelder?

Sorry voor mijn misschien domme vragen maar ik moet overduidelijk alles nog leren...


Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: henk op 01 juli 2016, 05:54:24
Nee, voor detectie hoef je maar één spoorstaaf te isoleren.

Een booster/tweede versterker gebruik je alleen bij stroomtekort. Je verdeelt dan de baan in twee (of meer) stroomkringen die wel op twee sporen zijn geïsoleerd. Binnen iedere stroomkring zijn zowel de gedetecteerde als de ongedtecteerde secties (via diodeschakeling) op dezelfde versterker aangesloten.

Bij de diodeschakeling gaat het niet eens zozeer om harder of zachter rijden. Als je ongedetecteerde secties niet via de diodeschakeling aansluit, werkt de detectie niet goed.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: keesv1 op 01 juli 2016, 08:24:24
Niet gedetecteerde stukken in een blok is onzin. Je vraagt om problemen. Heb je melders te kort ga dan werken met 2 of desnoods 1 melder per blok dat is altijd nog beter dan een niet gedetecteerd stuk in een blok.

Bij ons op de club hebben we besloten om ieder blok maar 2 melders te geven. Om een juiste detectie te krijgen van waar de trein zich in het blok bevindt is een snelheidsmeting van groot belang.
Als dat correct is uitgevoerd zal je geen problemen hebben met het afrempunt en het stoppunt in een blok. Wissels moeten elektrisch met de scherpe kant aan een melder worden gekoppeld van het blok ervoor. Aan de stompe kant komt dus de isolatie. In het programma moet alleen de lengte van de wissel worden aangegeven. Dit geldt ook voor 3-weg en kruiswissels.

Om een optimale treinbesturing te krijgen moet een programma zoveel mogelijk van de baan weten.
Vul dus de juiste lengte van de melders en blokken in. Niet gedetecteerde stukken kan een programma niet zoveel mee in verliest (tijdelijk) de communicatie met de trein wat weer tot fouten kan leiden.

Groet,
Kees
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: ruudns op 01 juli 2016, 09:07:01
Citaat
Kijk eens in de Encyclopedie naar dit plaatje (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/5/51/E10.14-06.jpg). De bezetmelders zorgen voor een spanningsval. De niet gedetecteerde stukken hebben die spanningval niet. Gevolg: trein rijd harder over de niet gedetecteerde stukken dan over de wel gedetecteerde stukken.
Kijk nou gewoon eens naar die plaatjes in de gegeven links naar de Encyclopedie, dat zegt eigenlijk alles ;).

De term niet gedetecteerd stuk is wat verwarrend. Een blok bestaat uit drie stukken.
Verder kun je ook ongedetecteerde blokken maken. Dat is een blok zonder enige detectie tussen twee blokken waarin wel gedetecteerd wordt. Dit is niet aan te raden.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 01 juli 2016, 09:13:30
Kijk nou gewoon eens naar die plaatjes in de gegeven links naar de Encyclopedie, dat zegt eigenlijk alles ;).
Ik had al zitten kijken maar er was gewoon nog wat toelichting nodig. Maar stilletjes aan gaat de lamp boven mijn hoofd alsmaar feller branden ;)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: ruudns op 01 juli 2016, 09:17:15
 (y) 8) Stukje hier boven nog ff aangepast.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: Remunj op 01 juli 2016, 09:17:38
Sorry hoor Kees maar wat een boel onzin.

Je kan prima met niet gedetecteerde stukken in je baan rijden. Daarom is er nou juist de diodeschakeling. Die is net zo opgebouwd als het detectiedeel van een bezetmelder. daarom heb je dan juist geen spanningsval en werkt alles goed.

Ik weet niet wel programma jullie gebruiken, maar wat jij beschrijft geldt lang niet voor alle programma's.
Voor Koploper is het helemaal niet belangrijk om een juiste snelheidsmeting te hebben voor een juiste detectie.
Gewoon zorgen dat je detecties goed werken en goed ingevoerd zijn in Koploper en het werkt.

En je verhaal over scherpe en stompe kanten van een wissel  ::) Nog nooit van gehoord en ook totaal overbodig. Kwestie van de juiste isolaties aanbrengen.

Dat een programma niet zoveel met niet gedetecteerde secties kan klopt maar een programma als Koploper weet welke bezetmeldpunten er in een blok liggen en houdt dus gewoon het blok bezet, ook als de loc/trein even in het niet gedetecteerde deel zit.

Maak het voor de TS nou niet moeilijker dan het is. Laat hij eerst de basis maar onder de knie krijgen voordat je specifieke programma "onhebbelijkheden" gaat uitleggen  :angel:
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 01 juli 2016, 09:18:09


Niet gedetecteerde stukken in een blok is onzin. Je vraagt om problemen. Heb je melders te kort ga dan werken met 2 of desnoods 1 melder per blok dat is altijd nog beter dan een niet gedetecteerd stuk in een blok.

Bij ons op de club hebben we besloten om ieder blok maar 2 melders te geven.

Groet,
Kees

Mag ik vragen hoe dat er schematisch uitziet? Hoe is dat opgelost met het stuk tussen de melders? Of sluiten ze gewoon op elkaar aan en pakken ze ieder de helft van een blok?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 01 juli 2016, 09:30:00


Maak het voor de TS nou niet moeilijker dan het is. Laat hij eerst de basis maar onder de knie krijgen voordat je specifieke programma "onhebbelijkheden" gaat uitleggen  :angel:

Liefst niet nee ;D

Dus als ik per blok 2 melders gebruik en per melder anderhalf a 2x de lengte van de langste loc pak zit ik goed. Vervolgens is het stuk tussen die 2 melders met een diodeschakeling aangesloten op dezelfde voedingsbron en wordt alleen de plus-rail geïsoleerd. De min-rail blijft gewoon doorlopen dus? Dat had ik aangezien voor 'common ground' ;D

Vanavond (na het voetbal België - Wales) zal ik mijn baanplan nog eens hertekenen en hier voorleggen, eens kijken of ik het gesnapt heb.



Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: henk op 01 juli 2016, 09:33:25
Het blok zonder meer in twee secties verdelen kan wel, maar dan wordt nauwkeurig stoppen wat lastiger te organiseren. Heel goede programma's kunnen dat en kunnen het zelfs met één meldpunt per blok af.

Ik gebruik de methode die Ruud al beschreef. Een blok is dan verdeeld in drie secties.

De term niet gedetecteerd stuk is wat verwarrend. Een blok bestaat uit drie stukken.
  • de inmelder, een gedetecteerd stuk van ca 30cm
  • een ongedetecteerd stuk, liefst minimaal zo lang als je trein (mag korter, maar ook langer)
  • de uitmelder, een gedetecteerd stuk van ca 30cm


De ene spoorstaaf isoleer je nergens en is aangesloten op een uitgang van de centrale of versterker.
De andere spoorstaaf onderbreek je zo dat er drie secties ontstaan. Twee korte van ongeveer 30 cm aan begin en eind van een blok. Die zijn aangesloten op de detectiemodule en krijgen zo ook hun stroom. Daartussen dan een sectie die de stroom krijgt via de diodeschakeling.

Als ik tijd had, zou ik de tekening van je testbaan even aanpassen, maar die tijd heb ik nu niet.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 01 juli 2016, 10:51:02


Als ik tijd had, zou ik de tekening van je testbaan even aanpassen, maar die tijd heb ik nu niet.

Ik zal eerst eens mijn huiswerk maken en hier een nieuwe tekening zetten, kijken of ik goed opgelet heb :)



Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: Cees Baarda op 01 juli 2016, 11:21:30
Dag WJ

Citaat
Dus als ik per blok 2 melders gebruik en per melder anderhalf a 2x de lengte van de langste loc pak zit ik goed. Vervolgens is het stuk tussen die 2 melders met een diodeschakeling aangesloten op dezelfde voedingsbron en wordt alleen de plus-rail geïsoleerd. De min-rail blijft gewoon doorlopen dus? Dat had ik aangezien voor 'common ground' ;D
Vanavond (na het voetbal België - Wales) zal ik mijn baanplan nog eens hertekenen en hier voorleggen, eens kijken of ik het gesnapt heb.
Ik heb hieronder in jouw tekening het voorgaande samengevat. De grijze bolletjes geven aan welke delen je kunt aansluiten via een diodeschakeling zoals hier beschreven (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling). Die diodeschakeling is niet omdat de trein harder zou gaan rijden in een deel zonder die schakeling (opm. RuudNS), maar om te zorgen dat de detectie goed functioneert. Uitleg staat in het stukje daarover.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testbaan_met_indeling.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testbaan_met_indeling.png)

Keesv1 schreef:
Citaat
Wissels moeten elektrisch met de scherpe kant aan een melder worden gekoppeld van het blok ervoor.
Dat hoeft niet als je geen gebruik maakt van een besturing zoals Dinamo. Dan kun je volstaan met aansluiten zoals hierboven getekend. Bij deze hardware zouden zelfs de wissels met de puntstukken tegen elkaar zelfs in een apart blok moeten worden opgenomen. Dat is hier allemaal niet aan de orde, omdat WJ in zijn eerste post zegt met de DR5000 centrale van DigiKeijs te willen gaan werken.

edit: 1-7-16, 17:05 Voorkomen veranderd in zorgen.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 01 juli 2016, 11:26:22


Dag WJ
Die diodeschakeling is niet omdat de trein harder zou gaan rijden in een deel zonder die schakeling (opm. RuudNS), maar om te voorkomen dat de detectie goed functioneert.

Oei, heb liever dat het goed functioneert ;)

Niettegenstaande, duidelijke uitleg! Met behulp van het forum kom ik er wel uit, samen sterk!


Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: keesv1 op 01 juli 2016, 11:42:43
Sorry hoor Kees maar wat een boel onzin.

Je kan prima met niet gedetecteerde stukken in je baan rijden. Daarom is er nou juist de diodeschakeling. Die is net zo opgebouwd als het detectiedeel van een bezetmelder. daarom heb je dan juist geen spanningsval en werkt alles goed.

Ik weet niet wel programma jullie gebruiken, maar wat jij beschrijft geldt lang niet voor alle programma's.
Voor Koploper is het helemaal niet belangrijk om een juiste snelheidsmeting te hebben voor een juiste detectie.
Gewoon zorgen dat je detecties goed werken en goed ingevoerd zijn in Koploper en het werkt.

En je verhaal over scherpe en stompe kanten van een wissel  ::) Nog nooit van gehoord en ook totaal overbodig. Kwestie van de juiste isolaties aanbrengen.

Dat een programma niet zoveel met niet gedetecteerde secties kan klopt maar een programma als Koploper weet welke bezetmeldpunten er in een blok liggen en houdt dus gewoon het blok bezet, ook als de loc/trein even in het niet gedetecteerde deel zit.

Maak het voor de TS nou niet moeilijker dan het is. Laat hij eerst de basis maar onder de knie krijgen voordat je specifieke programma "onhebbelijkheden" gaat uitleggen  :angel:

Onzin? Lees eens goed! Ik kan geen enkele rede verzinnen waarom je met niet gedetecteerde stukken moet gaan werken.In een niet gedetecteerd stuk kan je eigenlijk niks. Je kan geen rem en stop punten bepalen, je moet een aparte schakeling maken om de spanning aan te passen enz. Wat je moet doen is dat niet gedetecteerd stuk bij een van de melder betrekken of het blok in 2 helften verdelen met 2 melders.

In i-Train is het wel belangrijk dat je snelheidsmetingen doet; dit om de trein op de juiste plaats te laten remmen en stoppen. Dus als je nu begint: geen niet-gedetecteerde stukken in je baan!

Groet,
Kees
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 01 juli 2016, 12:01:22



Dus als je nu begint: geen niet-gedetecteerde stukken in je baan!

Groet,
Kees

Klinkt opzich ook logisch... Hoe ziet dat er bij jou dan schematisch uit?

Gr,
WJ


Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: keesv1 op 01 juli 2016, 12:52:12
Zo dus!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/benelux_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/benelux_2_1.jpg)

Groet,
Kees
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 01 juli 2016, 13:19:51
Helder! Hoewel ik geen ervaring heb lijkt de situatie zoals Kees deze schetst mij ook logischer eerlijk gezegd. Hierbij wordt ook maar 1 spoorstaaf onderbroken?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: eric10nl op 01 juli 2016, 14:09:24
De tekening is helemaal perfect zo moet het idd.

In dit ontwerp is het niet nodig, maar je zo rekening moeten houden met het eventueel aansluiten van een booster. Dan wordt de niet onderbrokken spoorstaaf op een aantal punten dus wel onderbrokken.
Zodat je dus een compleet onafhankelijk gedeelte krijgt, waar je de booster op aan kan sluiten.

heb je geen booster nodig dan is het simpel de 2 bruine draadjes aan elkaar maken en de stroom loopt door.
 
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: keesv1 op 01 juli 2016, 14:28:51
Helder! Hoewel ik geen ervaring heb lijkt de situatie zoals Kees deze schetst mij ook logischer eerlijk gezegd. Hierbij wordt ook maar 1 spoorstaaf onderbroken?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Toch nog even jou baan schematisch in Anyrail getekend!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/test_benelux.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/test_benelux.jpg)

De kleuren geven aan de melders.Ik heb nog geen blokindeling gemaakt maar dat laat ik liever aan jou over.
De rails dient maar aan 1 kant geïsoleerd te worden, dus 1 spoorstaaf. Als je gaat werken met booster moet je voor elke booster een aparte dubbel geïsoleerde sectie maken.

Groet,
Kees
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 01 juli 2016, 14:46:15
Toch nog even jou baan schematisch in Anyrail getekend!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/test_benelux.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/test_benelux.jpg)

Anyrail, nog iets om te onthouden ;D

Citaat

De kleuren geven aan de melders.Ik heb nog geen blokindeling gemaakt maar dat laat ik liever aan jou over.
De rails dient maar aan 1 kant geïsoleerd te worden, dus 1 spoorstaaf. Als je gaat werken met booster moet je voor elke booster een aparte dubbel geïsoleerde sectie maken.

Groet,
Kees
Ik denk dat jouw tekening al ongeveer is waarmee ik wil testen, hooguit dat de rechte stukken aan de bovenkant nog een blok worden om daar een station te simuleren!

Zo komen we toch weer redelijk dicht bij het idee dat ik er van had voordat ik dit topic begon ;D behalve dan dat er maar 1 in plaats van 2 staven geïsoleerd moeten worden.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: Cees Baarda op 01 juli 2016, 17:37:34
Zo dus!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/benelux_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/benelux_2_1.jpg)

Groet,
Kees

Even wat theoretischer naar de software kijkend en aangenomen dat je geen bijzondere instellingen in de software doet en dat een trein in zijn geheel in dit blok past:
Waarom 2 secties? Dan kan de software bij de eerste sectie beginnen met afremmen naar een lagere snelheid. En de trein bij binnenkomst in de 2e sectie direct stilzetten.
Op het bovenste spoor zal de trein netjes aan het eind van het blok voor een sein stoppen. De sectie moet een zekere lengte hebben omdat direct heel even kan duren - de software heeft wat tijd nodig om het commando stop te geven.
Bij het middelste spoor komt de trein daardoor niet veel verder dan het woordje Blok, immers daar begint sectie 2 en de trein wordt direct stilgezet. Dan is een sein aan het eind nog lang niet bereikt. En kan de staart van je trein nog in een voorgaand blok zitten en die bezet houden.
Bij de onderste situatie kun je het zo doen. Bedenk echter wel dat als sectie 3 aan de korte kant is een trein van rechts op het wissel tot stilstand kan komen. Dat is absoluut niet gewenst.

Een niet gedetecteerde sectie is helemaal geen probleem in deze situatie, omdat de software maar op 2 momenten reageert. N.l. bij binnenkomst van sectie 1 gaat de software aan het werk met de trein en doet dat weer bij binnenkomst van sectie 2. Daartussen gebeurt niets met de besturing van de trein in kwestie. De opmerking; zo moet je het niet doen! is daarom wat te dwingend. Volledige detectie zou ik middels een 3e sectie doen. Dat geeft je betere controle over de besturing die de software zal gaan doen.

groet Cees.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: keesv1 op 01 juli 2016, 19:02:55

Hallo Cees,
Het blok bestaat uit 2 melders en met de software kan ik de trein laten afremmen en stoppen op welke plaats ik wil in dat blok.
Stel de lengte van de elke melder is 1 meter. Het blok is dus 2 meter lang. Ik kan de software zo instellen dat er bv. 50cm voor het einde geremd gaat worden en 10 cm voor het einde gestopt wordt. Het rempunt ligt dus op 1,5 m en en stoppunt op 1,90 m. In een niet gedetecteerd stuk wordt dit erg lastig. De software moet gaan "gokken"waar de trein is.
3 melders per blok lijkt beter maar de praktijk leert dat bij normale blokindeling de 3e melder overbodig is

Groet,
Kees
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: henk op 01 juli 2016, 20:25:20
Binnen een ongedetecteerde sectie wordt er niet meer of minder gegokt dan bij een gedetecteerde sectie van een meter lang. Met deze methode wordt de positie van de loc bepaald op basis van de geijkte snelheid en de ingevoerde lengte van het blok of een sectie. Als de software dat goed onder de knie heeft, werkt dat met een ongedetecteerde tussensectie of juist het hele blok als één detectiepunt even goed.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: Bert Mengerink op 01 juli 2016, 21:26:50
Hoi Henk,

Wat er met een ongedetecteerde sectie gebeuren kan, dat een losgeschoten wagon daar blijft staan. Dat wordt niet opgemerkt. Bij volledige detectie is dat wel het geval.

Groet,
Bert
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 01 juli 2016, 21:45:00

Dan ga je er wel vanuit dat deze vermogen afneemt. Nu ja, als er 1 ontkoppelt blijft al hetgeen er nog achter hangt ook staan, juist de laatste moet dus ergens een hoge weerstand hebben die het over de detectie treshold gaat?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: henk op 01 juli 2016, 21:48:24
De discussie over wel of niet volledige detectie hebben we 15 jaar geleden precies zo gevoerd.  ;D
De moderne software heeft daar een dimensie aan toegevoegd. Bij Traincontroller of Koploper maakt het aantal (on)gedetecteerde secties in een blok niet zoveel meer uit.
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: Wim Ros op 01 juli 2016, 23:17:16
Voor de ongedetecteerde delen gebruik je een diodeschakeling, Je hebt er eentje per booster nodig. Verder maak je een blok bestaande uit minimaal 2 melders met daar tussen een deel zonder detectie, de lengtes die je invult bepalen de lengte van de meetsecties en de lengte van het blok.
De software is zo slim dat hij weet wanneer hij moet remmen en hoe hij moet remmen.
Het beste leer je dit en ervaar je dit door een proef opstelling te maken en gewoon te kijken wat er gebeurd.
Al deze uitvindingen van het wiel hebben we al meer dan 20 jaar geleden gedaan.

Groetjes
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 02 juli 2016, 10:33:43
Het is niet mijn bedoeling een nieuw wiel uit te vinden maar ik probeer uit te zoeken hoe ik het wiel aan de digitale kar bevestig ;D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: Wim Ros op 02 juli 2016, 10:53:18
Dan is de beste oplossing een proefbaantje te maken, en daar alle situatie waar een een vraag of een twijfel over hebt te testen.
De resultaten van al deze testen kun je op diverse forums en discussiegroepen terugvinden over een periode van zeker 20 jaar, en meer.

Groetjes
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: wjmeijer1986 op 22 augustus 2019, 23:02:10
Een oneindige rotschop voor dit topic, maar door een wat langdurige uitval door rugproblemen kan ik van de nood een deugd maken en zijn er wat spulletjes binnen gekomen deze week! Een DR5000, een DR4088LN-CS en een DR4018 al zijn de wissels voor later in een definitieve opstelling.

Na een 1e gevecht met de centrale waarbij de USB-bus aan laptop zijde moeilijk deed nu een pendelbaantje tot stand weten te brengen. In plaats van iTrain toch maar voor RocRail gegaan en me dat proberen eigen te maken.

Het resultaat zie je in een filmpje:

https://youtu.be/Y0QUPX21hsw (https://youtu.be/Y0QUPX21hsw)

De enige hulp van buitenaf was Google dus toch enigszins gepast fier op mezelf!
Titel: Re: Blokindeling testbaan
Bericht door: gvandersel op 30 augustus 2019, 12:53:20
Om nog even terug te komen op de hoeveelheid secties per blok. In principe kunnen modelbaanbesturings programma's overweg met 1 terugmelder per blok. Echter dan MOET je de trein eerst calibreren (snelheidsmeting met de software uitvoeren). Hierna weet de software waar een trein rijdt via eenvoudige berekening. Dit wordt bij het activeren van een melder gecorrigeerd. Wil je zo uit de doos met een trein rijden dan zul je minimaal twee melders moeten gebruiken, een rem melder (begin blok) en een stop melder (einde blok). Doordat een stop melder niet al te lang kan zijn, trein stopt anders te ver van het echte einde van het blok, zal er een stuk loze ruimte tussen de rem melder en de stop melder ontstaan. Deze loze ruimte mag je ongedetekteerd maken mbv een diode schakeling, maar dan ben je je trein af en toe "kwijt". De software weet nog waar hij is, maar de trein zelf wordt nergens terug gemeld. Voorzie je zo'n midden sectie ook van een terug melder, dan ziet de software altijd je trein. Voordeel is dan weer dat als je al je wagens een kleine stroom laat afnemen een verloren wagen altijd gezien wordt.

Dus werk het liefst met 2 melders, tenzij je al je treinen meteen laat calibreren.

Groet,

Gerard van der Sel.