Dus als ik per blok 2 melders gebruik en per melder anderhalf a 2x de lengte van de langste loc pak zit ik goed. Vervolgens is het stuk tussen die 2 melders met een diodeschakeling aangesloten op dezelfde voedingsbron en wordt alleen de plus-rail geïsoleerd. De min-rail blijft gewoon doorlopen dus? Dat had ik aangezien voor 'common ground' Vanavond (na het voetbal België - Wales) zal ik mijn baanplan nog eens hertekenen en hier voorleggen, eens kijken of ik het gesnapt heb.
Wissels moeten elektrisch met de scherpe kant aan een melder worden gekoppeld van het blok ervoor.
Dag WJDie diodeschakeling is niet omdat de trein harder zou gaan rijden in een deel zonder die schakeling (opm. RuudNS), maar om te voorkomen dat de detectie goed functioneert.
Sorry hoor Kees maar wat een boel onzin.Je kan prima met niet gedetecteerde stukken in je baan rijden. Daarom is er nou juist de diodeschakeling. Die is net zo opgebouwd als het detectiedeel van een bezetmelder. daarom heb je dan juist geen spanningsval en werkt alles goed.Ik weet niet wel programma jullie gebruiken, maar wat jij beschrijft geldt lang niet voor alle programma's.Voor Koploper is het helemaal niet belangrijk om een juiste snelheidsmeting te hebben voor een juiste detectie.Gewoon zorgen dat je detecties goed werken en goed ingevoerd zijn in Koploper en het werkt.En je verhaal over scherpe en stompe kanten van een wissel Nog nooit van gehoord en ook totaal overbodig. Kwestie van de juiste isolaties aanbrengen.Dat een programma niet zoveel met niet gedetecteerde secties kan klopt maar een programma als Koploper weet welke bezetmeldpunten er in een blok liggen en houdt dus gewoon het blok bezet, ook als de loc/trein even in het niet gedetecteerde deel zit.Maak het voor de TS nou niet moeilijker dan het is. Laat hij eerst de basis maar onder de knie krijgen voordat je specifieke programma "onhebbelijkheden" gaat uitleggen
Dus als je nu begint: geen niet-gedetecteerde stukken in je baan!Groet,Kees
Helder! Hoewel ik geen ervaring heb lijkt de situatie zoals Kees deze schetst mij ook logischer eerlijk gezegd. Hierbij wordt ook maar 1 spoorstaaf onderbroken?Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Toch nog even jou baan schematisch in Anyrail getekend!
De kleuren geven aan de melders.Ik heb nog geen blokindeling gemaakt maar dat laat ik liever aan jou over.De rails dient maar aan 1 kant geïsoleerd te worden, dus 1 spoorstaaf. Als je gaat werken met booster moet je voor elke booster een aparte dubbel geïsoleerde sectie maken.Groet,Kees
Zo dus!Groet,Kees