Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Blokindeling testbaan  (gelezen 9423 keer)

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #30 Gepost op: 01 juli 2016, 11:21:30 »
Dag WJ

Citaat
Dus als ik per blok 2 melders gebruik en per melder anderhalf a 2x de lengte van de langste loc pak zit ik goed. Vervolgens is het stuk tussen die 2 melders met een diodeschakeling aangesloten op dezelfde voedingsbron en wordt alleen de plus-rail geïsoleerd. De min-rail blijft gewoon doorlopen dus? Dat had ik aangezien voor 'common ground' ;D
Vanavond (na het voetbal België - Wales) zal ik mijn baanplan nog eens hertekenen en hier voorleggen, eens kijken of ik het gesnapt heb.
Ik heb hieronder in jouw tekening het voorgaande samengevat. De grijze bolletjes geven aan welke delen je kunt aansluiten via een diodeschakeling zoals hier beschreven. Die diodeschakeling is niet omdat de trein harder zou gaan rijden in een deel zonder die schakeling (opm. RuudNS), maar om te zorgen dat de detectie goed functioneert. Uitleg staat in het stukje daarover.


Keesv1 schreef:
Citaat
Wissels moeten elektrisch met de scherpe kant aan een melder worden gekoppeld van het blok ervoor.
Dat hoeft niet als je geen gebruik maakt van een besturing zoals Dinamo. Dan kun je volstaan met aansluiten zoals hierboven getekend. Bij deze hardware zouden zelfs de wissels met de puntstukken tegen elkaar zelfs in een apart blok moeten worden opgenomen. Dat is hier allemaal niet aan de orde, omdat WJ in zijn eerste post zegt met de DR5000 centrale van DigiKeijs te willen gaan werken.

edit: 1-7-16, 17:05 Voorkomen veranderd in zorgen.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2016, 17:05:24 door Cees Baarda »
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #31 Gepost op: 01 juli 2016, 11:26:22 »


Dag WJ
Die diodeschakeling is niet omdat de trein harder zou gaan rijden in een deel zonder die schakeling (opm. RuudNS), maar om te voorkomen dat de detectie goed functioneert.

Oei, heb liever dat het goed functioneert ;)

Niettegenstaande, duidelijke uitleg! Met behulp van het forum kom ik er wel uit, samen sterk!


Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #32 Gepost op: 01 juli 2016, 11:42:43 »
Sorry hoor Kees maar wat een boel onzin.

Je kan prima met niet gedetecteerde stukken in je baan rijden. Daarom is er nou juist de diodeschakeling. Die is net zo opgebouwd als het detectiedeel van een bezetmelder. daarom heb je dan juist geen spanningsval en werkt alles goed.

Ik weet niet wel programma jullie gebruiken, maar wat jij beschrijft geldt lang niet voor alle programma's.
Voor Koploper is het helemaal niet belangrijk om een juiste snelheidsmeting te hebben voor een juiste detectie.
Gewoon zorgen dat je detecties goed werken en goed ingevoerd zijn in Koploper en het werkt.

En je verhaal over scherpe en stompe kanten van een wissel  ::) Nog nooit van gehoord en ook totaal overbodig. Kwestie van de juiste isolaties aanbrengen.

Dat een programma niet zoveel met niet gedetecteerde secties kan klopt maar een programma als Koploper weet welke bezetmeldpunten er in een blok liggen en houdt dus gewoon het blok bezet, ook als de loc/trein even in het niet gedetecteerde deel zit.

Maak het voor de TS nou niet moeilijker dan het is. Laat hij eerst de basis maar onder de knie krijgen voordat je specifieke programma "onhebbelijkheden" gaat uitleggen  :angel:

Onzin? Lees eens goed! Ik kan geen enkele rede verzinnen waarom je met niet gedetecteerde stukken moet gaan werken.In een niet gedetecteerd stuk kan je eigenlijk niks. Je kan geen rem en stop punten bepalen, je moet een aparte schakeling maken om de spanning aan te passen enz. Wat je moet doen is dat niet gedetecteerd stuk bij een van de melder betrekken of het blok in 2 helften verdelen met 2 melders.

In i-Train is het wel belangrijk dat je snelheidsmetingen doet; dit om de trein op de juiste plaats te laten remmen en stoppen. Dus als je nu begint: geen niet-gedetecteerde stukken in je baan!

Groet,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #33 Gepost op: 01 juli 2016, 12:01:22 »



Dus als je nu begint: geen niet-gedetecteerde stukken in je baan!

Groet,
Kees

Klinkt opzich ook logisch... Hoe ziet dat er bij jou dan schematisch uit?

Gr,
WJ


Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #34 Gepost op: 01 juli 2016, 12:52:12 »
Zo dus!


Groet,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #35 Gepost op: 01 juli 2016, 13:19:51 »
Helder! Hoewel ik geen ervaring heb lijkt de situatie zoals Kees deze schetst mij ook logischer eerlijk gezegd. Hierbij wordt ook maar 1 spoorstaaf onderbroken?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #36 Gepost op: 01 juli 2016, 14:09:24 »
De tekening is helemaal perfect zo moet het idd.

In dit ontwerp is het niet nodig, maar je zo rekening moeten houden met het eventueel aansluiten van een booster. Dan wordt de niet onderbrokken spoorstaaf op een aantal punten dus wel onderbrokken.
Zodat je dus een compleet onafhankelijk gedeelte krijgt, waar je de booster op aan kan sluiten.

heb je geen booster nodig dan is het simpel de 2 bruine draadjes aan elkaar maken en de stroom loopt door.
 
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #37 Gepost op: 01 juli 2016, 14:28:51 »
Helder! Hoewel ik geen ervaring heb lijkt de situatie zoals Kees deze schetst mij ook logischer eerlijk gezegd. Hierbij wordt ook maar 1 spoorstaaf onderbroken?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Toch nog even jou baan schematisch in Anyrail getekend!


De kleuren geven aan de melders.Ik heb nog geen blokindeling gemaakt maar dat laat ik liever aan jou over.
De rails dient maar aan 1 kant geïsoleerd te worden, dus 1 spoorstaaf. Als je gaat werken met booster moet je voor elke booster een aparte dubbel geïsoleerde sectie maken.

Groet,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #38 Gepost op: 01 juli 2016, 14:46:15 »
Toch nog even jou baan schematisch in Anyrail getekend!

Anyrail, nog iets om te onthouden ;D

Citaat

De kleuren geven aan de melders.Ik heb nog geen blokindeling gemaakt maar dat laat ik liever aan jou over.
De rails dient maar aan 1 kant geïsoleerd te worden, dus 1 spoorstaaf. Als je gaat werken met booster moet je voor elke booster een aparte dubbel geïsoleerde sectie maken.

Groet,
Kees
Ik denk dat jouw tekening al ongeveer is waarmee ik wil testen, hooguit dat de rechte stukken aan de bovenkant nog een blok worden om daar een station te simuleren!

Zo komen we toch weer redelijk dicht bij het idee dat ik er van had voordat ik dit topic begon ;D behalve dan dat er maar 1 in plaats van 2 staven geïsoleerd moeten worden.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2016, 14:51:08 door wjmeijer1986 »
De NMBS spoort, nu ik nog.

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #39 Gepost op: 01 juli 2016, 17:37:34 »
Zo dus!


Groet,
Kees

Even wat theoretischer naar de software kijkend en aangenomen dat je geen bijzondere instellingen in de software doet en dat een trein in zijn geheel in dit blok past:
Waarom 2 secties? Dan kan de software bij de eerste sectie beginnen met afremmen naar een lagere snelheid. En de trein bij binnenkomst in de 2e sectie direct stilzetten.
Op het bovenste spoor zal de trein netjes aan het eind van het blok voor een sein stoppen. De sectie moet een zekere lengte hebben omdat direct heel even kan duren - de software heeft wat tijd nodig om het commando stop te geven.
Bij het middelste spoor komt de trein daardoor niet veel verder dan het woordje Blok, immers daar begint sectie 2 en de trein wordt direct stilgezet. Dan is een sein aan het eind nog lang niet bereikt. En kan de staart van je trein nog in een voorgaand blok zitten en die bezet houden.
Bij de onderste situatie kun je het zo doen. Bedenk echter wel dat als sectie 3 aan de korte kant is een trein van rechts op het wissel tot stilstand kan komen. Dat is absoluut niet gewenst.

Een niet gedetecteerde sectie is helemaal geen probleem in deze situatie, omdat de software maar op 2 momenten reageert. N.l. bij binnenkomst van sectie 1 gaat de software aan het werk met de trein en doet dat weer bij binnenkomst van sectie 2. Daartussen gebeurt niets met de besturing van de trein in kwestie. De opmerking; zo moet je het niet doen! is daarom wat te dwingend. Volledige detectie zou ik middels een 3e sectie doen. Dat geeft je betere controle over de besturing die de software zal gaan doen.

groet Cees.
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #40 Gepost op: 01 juli 2016, 19:02:55 »

Hallo Cees,
Het blok bestaat uit 2 melders en met de software kan ik de trein laten afremmen en stoppen op welke plaats ik wil in dat blok.
Stel de lengte van de elke melder is 1 meter. Het blok is dus 2 meter lang. Ik kan de software zo instellen dat er bv. 50cm voor het einde geremd gaat worden en 10 cm voor het einde gestopt wordt. Het rempunt ligt dus op 1,5 m en en stoppunt op 1,90 m. In een niet gedetecteerd stuk wordt dit erg lastig. De software moet gaan "gokken"waar de trein is.
3 melders per blok lijkt beter maar de praktijk leert dat bij normale blokindeling de 3e melder overbodig is

Groet,
Kees
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2016, 22:19:14 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd... »
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #41 Gepost op: 01 juli 2016, 20:25:20 »
Binnen een ongedetecteerde sectie wordt er niet meer of minder gegokt dan bij een gedetecteerde sectie van een meter lang. Met deze methode wordt de positie van de loc bepaald op basis van de geijkte snelheid en de ingevoerde lengte van het blok of een sectie. Als de software dat goed onder de knie heeft, werkt dat met een ongedetecteerde tussensectie of juist het hele blok als één detectiepunt even goed.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2016, 20:45:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #42 Gepost op: 01 juli 2016, 21:26:50 »
Hoi Henk,

Wat er met een ongedetecteerde sectie gebeuren kan, dat een losgeschoten wagon daar blijft staan. Dat wordt niet opgemerkt. Bij volledige detectie is dat wel het geval.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #43 Gepost op: 01 juli 2016, 21:45:00 »

Dan ga je er wel vanuit dat deze vermogen afneemt. Nu ja, als er 1 ontkoppelt blijft al hetgeen er nog achter hangt ook staan, juist de laatste moet dus ergens een hoge weerstand hebben die het over de detectie treshold gaat?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 01 juli 2016, 22:17:33 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd... »
De NMBS spoort, nu ik nog.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #44 Gepost op: 01 juli 2016, 21:48:24 »
De discussie over wel of niet volledige detectie hebben we 15 jaar geleden precies zo gevoerd.  ;D
De moderne software heeft daar een dimensie aan toegevoegd. Bij Traincontroller of Koploper maakt het aantal (on)gedetecteerde secties in een blok niet zoveel meer uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.