Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Eindstation Daarhuizen door Jeroen95
Vandaag om 20:36:03
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 20:28:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:21:59
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Blokindeling testbaan  (gelezen 10663 keer)

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Blokindeling testbaan
« Gepost op: 30 June 2016, 10:43:26 »
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik me voorgesteld op het forum en vandaag heb ik al een vraag! Gezien het schit-te-ren-de zomerweer kan ik met mijn andere hobbie (rc-helivliegen) weinig beginnen op moment en probeer ik me de materie van het digitaliseren en automatiseren van de modelbaan eigen te maken. Daartoe wil ik binnenkort volgend testbaantje aanleggen, in afwachting van de nieuwe keuken waarna ik boven ruimte krijg en echt kan beginnen bouwen, maar dan heb ik alvast iets te prutsen  ;D



Zoals je in het plaatje kunt zien, wil ik beginnen testen met 5 blokken. Nu leefde ik volledig in de veronderstelling dat ik dan ook 5 bezet/terugmelders nodig heb, maar als ik begin te googlen zie ik per blok 2 melders voorbij komen? Bijvoorbeeld hier. Als herintreder en digitaal beginner heb ik dat stukje nu 3x gelezen en er begint iets te dagen maar ik ben nog niet overtuigd van mezelf.

Als ik het dan goed begrijp deel je 1 blok op in 3 "sub-blokken" ? Voor mijn gevoel zou je 1 bezetmelder per blok gebruiken. Of zijn beide methoden goed? Voor jullie is dat waarschijnlijk allemaal heel logisch maar hier valt het kwartje nog niet helemaal ??? Als ik bovenstaand baantje wil bouwen, wat heb ik dan precies nodig? Na wat opzoekwerk kom ik uit bij materiaal van Digikeijs, de modulaire opbouw en de prijs ten opzichte van de mogelijkheden spreken mij wel aan samen met het "one-stop-shopping" vwb terugmelders e.d.

Ik kom aan:

- Digikeijs DR5000 centrale tussen baan en computer
- DR4018 om de 6 Fleischmann wisselbedieningen te bedienen
- DR4088LN

Zie ik nog dingen over het hoofd en heb ik dan ingangen genoeg of zou ik beter een startsetje pakken, wetende dat volgend jaar de baan toch groter wordt opgebouwd?

Wie kan er mij van een beetje uitleg over het basisconcept geven?}
Alvast bedankt!
De NMBS spoort, nu ik nog.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #1 Gepost op: 30 June 2016, 10:49:17 »
Ik denk dat je wel meer terugmelders nodig zult hebben. Ik zou alle "gekleurde stukken" in 3 delen ophakken, dus een begin-, midden- en eind-stuk.
Je kunt de "lange" blokken ook in meerdere stukken hakken, en de wisselstraten (zwart) ook van een terugmelder voorzien...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #2 Gepost op: 30 June 2016, 10:56:55 »
Hi,

Ik zou zelf van de bruine en blauwe blokken elk twee blokken maken, want drie blokken per rondje is handiger voor de meeste programma's. Verder is twee secties per blok voldoende.
Je krijgt dan in totaal 7 blokken en dus 14 terugmelders. De twee melders, die je dan van 16 ovee hebt, kun je aansluiten aan de twee wisselstraten, zodat je complete terugmelding hebt.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #3 Gepost op: 30 June 2016, 11:00:52 »
Wat Bert zojuist schrijft klopt helemaal.

Ik zou wel even verder kijken naar bezetmelders. Wim Ros (rosoft) goedkoper en doet hetzelfde.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #4 Gepost op: 30 June 2016, 14:10:42 »
Heeft er iemand ergens een dr5000 en terugmelders in gebruik die ik eens zou mogen komen bezichtigen om eens te zien hoe het in de praktijk werkt? Of op een beurs ofzo... Dan zal ik mijn kleurpotloden en notitieblok eens bovenhalen! ;D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2016, 16:00:20 »
Nouwja, de centrale en de terugmeldmodules staan los van de baanindeling. Het is de gebruikte software die dicteert hoe je de baan op dient te delen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2016, 16:58:04 »
Als fervent aanhanger van open protocollen en software neig ik naar JMRI met als alternatief iTrain, Koploper ken ik nog als naam van vroeger maar wordt blijkbaar niet meer onderhouden, of toch niet zoals iTrain en JMRI.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2016, 17:22:46 »
Goed plan om mee te starten.

Zoals Bert al schreef; de blauwe en bruine blokken in tweeën delen geeft je wat meer rijmogelijkheden. Anders zal de sturende software steeds wachten totdat een trein terug is in het 'station' voordat een volgende trein het blauwe of bruine blok in gaat.

Door de 3 'stationssporen' heb je ook de mogelijkheid te oefenen met kerende treinen. Voor die oefeningen kan het leuk zijn om het rechter stel overloopwissels voorbij het wissel naar het rode spoor te leggen. Dan kan een kerende trein vanaf geel gelijktijdig vertrekken met de aankomst van een trein in rood. Aan de andere kant lukt dat vanzelf als je rechts rijdt. Je levert dan wel in dat een trein aan die kant vanuit rood niet meer naar blauw kan vertrekken.

Over secties:
Veel software kan overweg met 1 sectie/terugmelding per blok. Echter je gaat dan vertrouwen op de software, dat er aan het eind van het blok op tijd gestopt wordt.
Beter is m.i. in ieder geval 2 te gebruiken. Bij de eerste begint de software af te remmen tot een minimale snelheid en bij het bereiken van de 2e sectie stopt de trein direct.

Overgebleven detectie gebruiken voor de wisselstraten zoals voorgesteld door Bert:
Zorg er dan wel voor, dat de software daar niets mee doet. Want een trein die van blauw naar groen rijdt, houdt dan ook de weg van bruin naar geel/rood bezet. Dan kunnen parallel rijdende treinen niet gelijktijdig over de wisselstraat rijden.

Wil je iets meer lezen over bezetmelding? Kijk dan eens in de Encyclopedie. De HCC!m geeft op beurzen een flyer uit met een opzet van een oefenbaantje, daarover kun je meer lezen op hun website. Kies dan voor Beursflyer.

Software:
Koploper kan nog steeds. Naast iTrain en JMRI zou je ook nog kunnen kijken naar RocRail.

Baan met DigiKeijs spullen. De hierboven genoemde flyerbaan laat ik met regelmaat in HCC!m verband zien op bijeenkomsten en beurzen. Een van de besturingen op die baan is DigiKeys. De eerstvolgende keer zal dat zijn op 24 september in De Bilt (zie website HCC!m).

groet Cees.
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #8 Gepost op: 30 June 2016, 17:33:25 »

Overgebleven detectie gebruiken voor de wisselstraten zoals voorgesteld door Bert:
Zorg er dan wel voor, dat de software daar niets mee doet. Want een trein die van blauw naar groen rijdt, houdt dan ook de weg van bruin naar geel/rood bezet. Dan kunnen parallel rijdende treinen niet gelijktijdig over de wisselstraat rijden.


Dus is het zinloos om in wisselstraten te detecteren.
Als de software het niet gebruikt, wie dan wel?

Groet, Gerrit

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #9 Gepost op: 30 June 2016, 18:06:53 »
Cees, dank voor de uitgebreide reactie! Wissels heb ik genoeg maar de wissels om van bruin naar blauw en omgekeerd te gaan zijn eigenlijk 4 gebogen wissels en liggen in de bocht, dat zat alleen niet in iTrain om te tekenen. Of overheen gekeken vannacht ;D

Rechte wissels heb ik ook nog, kwestie van 2 bedieners meer te bestellen. Tot nu toe verzetten wij die altijd manueel.

De mensen die met koploper werken mogen daar mee blijven werken natuurlijk, if it ain't broken don't fix it. Maar het lijkt mee minder verstandig als nieuwkomer volledig in te zetten op een platform dat met uitsterven wordt bedreigd ;).

RocRail ga ik zeker nog naar kijken! Eind september zit ik helaas in Plymouth voor de diploma-uitreiking van mijn broer, die heeft daar de uni gedaan.

Daarna beginnen we met de laatste grote verbouwing en moet de testbaan weer opgeruimd zijn want we gaan een maand (bouw)stof happen. Op 3 weken tijd oude keuken en living uitbreken, muur tussen die 2 weg, vloer eruit, leidingen vernieuwen en elektrische groepen opsplitsen van 1 naar 3, gasleiding verleggen, nieuwe vloer erin, keuken erin, meubels erin en klaar is willempie...m naar dat is een ander hoofdstuk!

Vanavond eens wat dingen bestellen en beginnen prutsen!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #10 Gepost op: 30 June 2016, 18:58:06 »
Ik had al in de encyclopedie zitten neuzen en liep daar ook tegen de diodeschakeling aan. Is dit bij de DR5000 ook nog nodig of is de centrale daar op voorzien?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #11 Gepost op: 30 June 2016, 19:21:47 »
Overgebleven detectie gebruiken voor de wisselstraten zoals voorgesteld door Bert:
Zorg er dan wel voor, dat de software daar niets mee doet. Want een trein die van blauw naar groen rijdt, houdt dan ook de weg van bruin naar geel/rood bezet. Dan kunnen parallel rijdende treinen niet gelijktijdig over de wisselstraat rijden.
Dus is het zinloos om in wisselstraten te detecteren.
Als de software het niet gebruikt, wie dan wel?
Kwestie van de wisselstraat op te delen in twee delen. Dan vervalt dat nadeel. Werkt prima met Koploper. Ik heb meerdere wisselstraten die uit meerdere detectiedelen bestaan. Wordt alles veel sneller vrijgegeven voor een vlottere doorloop.

De mensen die met koploper werken mogen daar mee blijven werken natuurlijk, if it ain't broken don't fix it. Maar het lijkt mee minder verstandig als nieuwkomer volledig in te zetten op een platform dat met uitsterven wordt bedreigd ;).
Ook voor starters is Koploper nog steeds een prima keus.
Er komen nog steeds nieuwe versies en bugfixes.
Zeker met de standaardmogelijkheden die er nu in zitten kan je al zoveel dat dat geen reden is om maar niet meer voor Koploper te kiezen.
Hooguit kan je tegen een (nog) niet ondersteunde centrale aanlopen. Maar in de meeste gevallen kan je prima uit te voeten met wat er in zit.
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #12 Gepost op: 30 June 2016, 19:23:52 »
Ik had al in de encyclopedie zitten neuzen en liep daar ook tegen de diodeschakeling aan. Is dit bij de DR5000 ook nog nodig of is de centrale daar op voorzien?
De diodeschakeling heeft niets met de centrale te maken.
De diodeschakeling heb je alleen nodig als je met ongedetecteerde secties werkt tussen je gedetecteerde secties door.
Om valse meldingen / te late / geen meldingen te voorkomen sluit je de ongedetecteerde secties op de diodeschakeling aan zodat overal hetzelfde potentiaal op de rails staat.
Gr.
Eric

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #13 Gepost op: 30 June 2016, 19:57:03 »
Hmm daar werd ik in de encyclopedie ook de weg kwijt... Als ik blok blauw verdeel in 2 secties zoals hier voorgesteld wordt, om niet volledig afhankelijk te zijn van de software, dan heb ik tussen de melder aan het begin van blok blauw en die aan het einde toch een niet-gedetecteerd stuk? Of mogen begin- en eindmelder op elkaar aansluiten?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #14 Gepost op: 30 June 2016, 20:23:22 »
Begin en eindmelder mogen op elkaar aansluiten  8)

Maar ik denk dat je al ergens een foutje maakt.
De voorstellen hier gaan om het blauwe blok op te delen in twee aparte blokken.
Beide blokken verdeel je dan weer in twee bezetmeldsecties.

Bij een heel lang blok is het handiger om de meldsecties wat korter te maken en daartussen in een niet gedetecteerd stuk, of het blok in drie secties verdelen. Een binnenkomst, een afrem en een stop deel. De binnenkomst en top secties kunnen dan relatief kort zijn. Anders stoppen je treinen veels te vroeg in het blok. En door de binnenkomst en stop secties even lang te maken (b.v 1-2 raillengtes) kan je de blokken ook goed in twee richtingen berijden.
Gr.
Eric