Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Eindstation Daarhuizen door Jeroen95
Vandaag om 20:36:03
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 20:28:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:21:59
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Blokindeling testbaan  (gelezen 10671 keer)

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #15 Gepost op: 30 June 2016, 21:14:11 »
Hmm het kwartje begint stilletjes aan te vallen als het op mijn Jip en Janneke niveau wordt uitgelegd!

Ivm de diode schakeling... Stel nu dat ik de regelbare DR5033-ADJ bij zou nemen, dan kan ik op de booster de baanspanning verlagen op de niet-gecontroleerde stukken en zo de diode schakeling weglaten? Of is dit weer te simpel gedacht?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
De NMBS spoort, nu ik nog.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6361
  • ***
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #16 Gepost op: 30 June 2016, 21:40:22 »
Kijk eens in de Encyclopedie naar dit plaatje. De bezetmelders zorgen voor een spanningsval. De niet gedetecteerde stukken hebben die spanningval niet. Gevolg: trein rijd harder over de niet gedetecteerde stukken dan over de wel gedetecteerde stukken. Om dit op te heffen zitten alle niet gedetecteerde stukken via de ringleiding en een bruggelijkrichter op de centrale voeding gekoppeld. Hierdoor hebben ook deze stukken een spanningsval die gelijk is aan de gedetecteerde stukken ;). Die bruggelijkrichter en een weerstandje zijn een stuk goedkoper dan die extra booster met lagere spanning ;D.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2016, 21:51:19 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #17 Gepost op: 30 June 2016, 22:09:16 »
Ruud, het verhaal rond de spanningsval begrijp ik nu en de oplossing mbv diodes ook. Maar tegen dat de 'grote' baan er komt zit ik toch aan een booster vast.

Als ik dan de baanspanning op de booster verlaag doe ik toch in principe hetzelfde toch? Dat het voor mijn testbaan goedkoper is om met een diodeschakeling van nog geen 2 euro goedkoper uit ben besef ik ook maar ik probeer nu gewoon concepten te doorgronden ;D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 30 June 2016, 22:11:15 door wjmeijer1986 »
De NMBS spoort, nu ik nog.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6361
  • ***
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #18 Gepost op: 30 June 2016, 22:16:14 »
Nee.............een tweede booster gebruik je omdat je te weinig vermogen hebt om al je treinen te laten rijden. Daarom deel je een grote baan op in bv twee delen die dmv isolatie lassen in beide sporen gescheiden zijn. Elk voed dan een deel. De treinen rijden als het waren van de ene stroombron naar de andere. De digitale signalen lopen gewoon door via beide boosters/centrale zodat je treinen bestuurbaar blijven.
Volgens mij wordt de  regelbare DR5033-ADJ vooral gebruikt voor centrales die een lagere spanning afgeven dan de DR5000. Denk dat je bij een DR5000 gewoon de booster DR5033 moet nemen (heb ik tenminste, een DR5000 met twee DR5033).
« Laatst bewerkt op: 30 June 2016, 22:21:36 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #19 Gepost op: 30 June 2016, 22:51:39 »
Daarom deel je een grote baan op in bv twee delen die dmv isolatie lassen in beide sporen gescheiden zijn. Elk voed dan een deel. De treinen rijden als het waren van de ene stroombron naar de andere. De digitale signalen lopen gewoon door via beide boosters/centrale zodat je treinen bestuurbaar blijven.

Zijn de niet-gemeten blokken dan niet volledig geïsoleerd ten opzichte van de blokken met bezetmelder?

Sorry voor mijn misschien domme vragen maar ik moet overduidelijk alles nog leren...


Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
De NMBS spoort, nu ik nog.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #20 Gepost op: 01 July 2016, 05:54:24 »
Nee, voor detectie hoef je maar één spoorstaaf te isoleren.

Een booster/tweede versterker gebruik je alleen bij stroomtekort. Je verdeelt dan de baan in twee (of meer) stroomkringen die wel op twee sporen zijn geïsoleerd. Binnen iedere stroomkring zijn zowel de gedetecteerde als de ongedtecteerde secties (via diodeschakeling) op dezelfde versterker aangesloten.

Bij de diodeschakeling gaat het niet eens zozeer om harder of zachter rijden. Als je ongedetecteerde secties niet via de diodeschakeling aansluit, werkt de detectie niet goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #21 Gepost op: 01 July 2016, 08:24:24 »
Niet gedetecteerde stukken in een blok is onzin. Je vraagt om problemen. Heb je melders te kort ga dan werken met 2 of desnoods 1 melder per blok dat is altijd nog beter dan een niet gedetecteerd stuk in een blok.

Bij ons op de club hebben we besloten om ieder blok maar 2 melders te geven. Om een juiste detectie te krijgen van waar de trein zich in het blok bevindt is een snelheidsmeting van groot belang.
Als dat correct is uitgevoerd zal je geen problemen hebben met het afrempunt en het stoppunt in een blok. Wissels moeten elektrisch met de scherpe kant aan een melder worden gekoppeld van het blok ervoor. Aan de stompe kant komt dus de isolatie. In het programma moet alleen de lengte van de wissel worden aangegeven. Dit geldt ook voor 3-weg en kruiswissels.

Om een optimale treinbesturing te krijgen moet een programma zoveel mogelijk van de baan weten.
Vul dus de juiste lengte van de melders en blokken in. Niet gedetecteerde stukken kan een programma niet zoveel mee in verliest (tijdelijk) de communicatie met de trein wat weer tot fouten kan leiden.

Groet,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6361
  • ***
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #22 Gepost op: 01 July 2016, 09:07:01 »
Citaat
Kijk eens in de Encyclopedie naar dit plaatje. De bezetmelders zorgen voor een spanningsval. De niet gedetecteerde stukken hebben die spanningval niet. Gevolg: trein rijd harder over de niet gedetecteerde stukken dan over de wel gedetecteerde stukken.
Kijk nou gewoon eens naar die plaatjes in de gegeven links naar de Encyclopedie, dat zegt eigenlijk alles ;).

De term niet gedetecteerd stuk is wat verwarrend. Een blok bestaat uit drie stukken.
  • de inmelder, een gedetecteerd stuk van ca 30cm
  • een ongedetecteerd stuk, liefst minimaal zo lang als je trein (mag korter, maar ook langer)
  • de uitmelder, een gedetecteerd stuk van ca 30cm

Verder kun je ook ongedetecteerde blokken maken. Dat is een blok zonder enige detectie tussen twee blokken waarin wel gedetecteerd wordt. Dit is niet aan te raden.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2016, 09:16:46 door ruudns. Reden: De term niet gedetecteerd »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #23 Gepost op: 01 July 2016, 09:13:30 »
Kijk nou gewoon eens naar die plaatjes in de gegeven links naar de Encyclopedie, dat zegt eigenlijk alles ;).
Ik had al zitten kijken maar er was gewoon nog wat toelichting nodig. Maar stilletjes aan gaat de lamp boven mijn hoofd alsmaar feller branden ;)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6361
  • ***
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #24 Gepost op: 01 July 2016, 09:17:15 »
 (y) 8) Stukje hier boven nog ff aangepast.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #25 Gepost op: 01 July 2016, 09:17:38 »
Sorry hoor Kees maar wat een boel onzin.

Je kan prima met niet gedetecteerde stukken in je baan rijden. Daarom is er nou juist de diodeschakeling. Die is net zo opgebouwd als het detectiedeel van een bezetmelder. daarom heb je dan juist geen spanningsval en werkt alles goed.

Ik weet niet wel programma jullie gebruiken, maar wat jij beschrijft geldt lang niet voor alle programma's.
Voor Koploper is het helemaal niet belangrijk om een juiste snelheidsmeting te hebben voor een juiste detectie.
Gewoon zorgen dat je detecties goed werken en goed ingevoerd zijn in Koploper en het werkt.

En je verhaal over scherpe en stompe kanten van een wissel  ::) Nog nooit van gehoord en ook totaal overbodig. Kwestie van de juiste isolaties aanbrengen.

Dat een programma niet zoveel met niet gedetecteerde secties kan klopt maar een programma als Koploper weet welke bezetmeldpunten er in een blok liggen en houdt dus gewoon het blok bezet, ook als de loc/trein even in het niet gedetecteerde deel zit.

Maak het voor de TS nou niet moeilijker dan het is. Laat hij eerst de basis maar onder de knie krijgen voordat je specifieke programma "onhebbelijkheden" gaat uitleggen  :angel:
Gr.
Eric

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #26 Gepost op: 01 July 2016, 09:18:09 »


Niet gedetecteerde stukken in een blok is onzin. Je vraagt om problemen. Heb je melders te kort ga dan werken met 2 of desnoods 1 melder per blok dat is altijd nog beter dan een niet gedetecteerd stuk in een blok.

Bij ons op de club hebben we besloten om ieder blok maar 2 melders te geven.

Groet,
Kees

Mag ik vragen hoe dat er schematisch uitziet? Hoe is dat opgelost met het stuk tussen de melders? Of sluiten ze gewoon op elkaar aan en pakken ze ieder de helft van een blok?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #27 Gepost op: 01 July 2016, 09:30:00 »


Maak het voor de TS nou niet moeilijker dan het is. Laat hij eerst de basis maar onder de knie krijgen voordat je specifieke programma "onhebbelijkheden" gaat uitleggen  :angel:

Liefst niet nee ;D

Dus als ik per blok 2 melders gebruik en per melder anderhalf a 2x de lengte van de langste loc pak zit ik goed. Vervolgens is het stuk tussen die 2 melders met een diodeschakeling aangesloten op dezelfde voedingsbron en wordt alleen de plus-rail geïsoleerd. De min-rail blijft gewoon doorlopen dus? Dat had ik aangezien voor 'common ground' ;D

Vanavond (na het voetbal België - Wales) zal ik mijn baanplan nog eens hertekenen en hier voorleggen, eens kijken of ik het gesnapt heb.



Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #28 Gepost op: 01 July 2016, 09:33:25 »
Het blok zonder meer in twee secties verdelen kan wel, maar dan wordt nauwkeurig stoppen wat lastiger te organiseren. Heel goede programma's kunnen dat en kunnen het zelfs met één meldpunt per blok af.

Ik gebruik de methode die Ruud al beschreef. Een blok is dan verdeeld in drie secties.

De term niet gedetecteerd stuk is wat verwarrend. Een blok bestaat uit drie stukken.
  • de inmelder, een gedetecteerd stuk van ca 30cm
  • een ongedetecteerd stuk, liefst minimaal zo lang als je trein (mag korter, maar ook langer)
  • de uitmelder, een gedetecteerd stuk van ca 30cm


De ene spoorstaaf isoleer je nergens en is aangesloten op een uitgang van de centrale of versterker.
De andere spoorstaaf onderbreek je zo dat er drie secties ontstaan. Twee korte van ongeveer 30 cm aan begin en eind van een blok. Die zijn aangesloten op de detectiemodule en krijgen zo ook hun stroom. Daartussen dan een sectie die de stroom krijgt via de diodeschakeling.

Als ik tijd had, zou ik de tekening van je testbaan even aanpassen, maar die tijd heb ik nu niet.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2016, 09:35:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #29 Gepost op: 01 July 2016, 10:51:02 »


Als ik tijd had, zou ik de tekening van je testbaan even aanpassen, maar die tijd heb ik nu niet.

Ik zal eerst eens mijn huiswerk maken en hier een nieuwe tekening zetten, kijken of ik goed opgelet heb :)



Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.